Piko vs Märklin

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Piko vs Märklin

Post by EMD F7 »

Pikolta tänävuonna tulevia uusia malleja: http://www.piko.de/DE/index.php/en/
Myös monia 3-kiskomalleja ja edullisemmin kuin Märkliniltä!
Last edited by LOK on 18.12.2017 00:46, edited 1 time in total.
Reason: Otsikko vaihdettu kuvaavammaksi, linkki korvattu toimivalla.
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: Piko vs Märklin

Post by Hermanni »

No on todella edullisia, varsinkin kun ottaa huomioon että Märklin versiossa tulee jopa digidekooderi mukana ja hinta on vain parisen kymppiä kalliimpi!
Ylläpito
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Piko vs Märklin

Post by markku55 »

Onko Pikon ja Märklinin vetureissa ainoa ero hinta?
Tekeekö piko äänellisiä vetureita?
Mikä on mm höyryjen kopan materiaali?
Pikoa en tunne, siksi kysyn, en ole siis avaamassa keskustelua Pikon ja Märklinin paremmuudesta :wink:
jartsa

Re: Piko vs Märklin

Post by jartsa »

markku55 wrote:Onko Pikon ja Märklinin vetureissa ainoa ero hinta?
Tekeekö piko äänellisiä vetureita?
Mikä on mm höyryjen kopan materiaali?
Pikoa en tunne, siksi kysyn, en ole siis avaamassa keskustelua Pikon ja Märklinin paremmuudesta :wink:
Joitain pikon vetureita ja vaunuja aikoinaan ostin(77-80).Pikon laatu ja detaljitarkkuus oli silloin Fleiscmanniin verrattuna,kuin "yö ja päivä".Pikot oli halpoja,jopa 2-3 veturia sai yhden vastaavan Fleischmannin hinnalla.Yleensä ne kopat oli muovia höyryissäkin.Nykyään en tiedä laadusta mitään,onko veturit "äänettömiä vai äänellisiä"/ ja dekooderilla varustettuja.Sen aikaiset veturit pitivät ihan omastatakaa sellaista"meteliä",äänenvaimennin olisi ennemmin tarvittu. :mrgreen: Kytkimet ainakin toimi Märklinien kanssa yhteen,jos ei suoraan,pikku säätelyiden jälkeen sitten. :)
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Piko vs Märklin

Post by markku55 »

Jos ei muita mielipiteitä ilmaannu, en pidä Pikoa varteenotettavana voihtoehtona Märklinille.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Piko vs Märklin

Post by magnuken »

Suomesta ei taida löytyä kovin paljon kokemusta näistä DDR-jälkeisistä Pikon tuotteista mutta sakemannien alan keskustelupalstoista asiaa kovastikin puidaan yleensä aiheen "märklin vs piko" tai "piko qualität" alla. Yleinen mielipide näyttäisi olevan, että Piko jää kyllä yksityiskohdissa jonkin verran Märklinistä mutta ei niinkään rakennelaadussa. Mutta samoin näyttäisi olevan aikamoinen konsensus siitä, että tämän eron kompensoi enemmän kuin hyvin hintaerot Pikon hyväksi.

Mielenkiintoista on myös se, että Piko edelleenkin kuten entisaikaan surutta näkyy kopioivan Märklinin tuotteita ja tästä kopioinnista Märklin on heitä muutamaan kertaan oikeuteenkin vetänyt. Digipuolella Piko käyttää Uhlenbrockin kamaa ja senhän nyt ainakin pitäisi olla laadukasta.

Itselläni ei siis ole kokemusta nykyajan Pikosta, ainoastaan 1960-luvun DDR Pikoista ja silloin ne toki jäivät joka suhteessa kovastikin jälkeen sen aikaisten Fleischmannin ja Märklinin tuotteista. Mutta eipä tainnut Pikon hinnatkaan olla Anttilassa kun joku 1/10 osa vastaavien länsituotteiden hinnoista.
Last edited by magnuken on 03.01.2009 19:20, edited 1 time in total.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Piko vs Märklin

Post by ealab »

Nykyiset PIKO:t OK. Kunnolliset moottorit vauhtipyörineen, digivalmius, valettu metallirunko. Kulkevat hyvin.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Piko vs Märklin

Post by PeS »

Piko oli DDR:n aikaan valtiollinen pienoisrautatiekonsortio, joka koostui useammasta eri alihankkijasta tai itse asiassa itsenäisesti toimivasta tehtaasta. Näitä olivat ainakin Prefo, Sachenmodelle, Gützoldt, Schicht, Tillig, todennäköisesti myös Viessmann ja Auhagen (näistä kahdesta en ole varma). Lännessä kaikki myytiin Pikon nimellä. Monissa tuotepakkauksissa saattoi näkyä esimerkiksi Prefon tai Schichtin logot. Taloja puristi muovista Vero. DRR-aikaiselle tuotannolle oli ominaista erittäin korkeatasoinen muovityö - ilmeisesti sotateollisuuden sivuvaikutuksena kehittynyt. Itäsaksalaiset pystyivät puristamaan muovista paljon tarkempia osia kuin läntiset kilpailijansa. Mekaniikka sen sijaan oli melko surkeaa erityisesti vetureiden voimansiirron osalta. Halpa hinta kompensoi kuitenkin heikkoa mekaanista laatua. Piko oli eurooppalaisista valmistajista ainoa, joka myös noudatti NEM-standardia. Urbaanin legendan mukaan DDR:ssä luultiin, että Länsi-Euroopassa noudatetaan NEM-standardia, vaikka sitä ei noudatettu.

Saksojen yhdistämisen jälkeen Piko-konsortion entiset alihankkijat jatkoivat itsenäisinä yrityksiä. Schenmodelle esimerkiksi myytiin aluksi Rocolle. Korkeatasoisen muovityön perinne näkyy yhä Pikon ja muidenkin valmistajien malleissa. Vetureiden mekaniikka on uusittu vastaamaan länsieurooppalaisia vaatimuksia, joista minulla ei kuitenkaan ole niin runsaasti kokemuksia, että voisin laaduttaa sitä. Tässä mielessä entiset DDR-läiset valmistajat ovat ainoita eurooppalaisia valmistaja, joiden tuotannossa on tapahtunut todellista uusiutumista. Tilligistä on noussut eurooppalaisten kiskovalmistajien ykkönen, joka on ottanut vaihteiden mitoituksessaan huomioon myös amerikkalaisittain mitoitetut pyöräkerrat. Pikon nimellä myytävät vaihteet ja kiskot taas ovat auttamattomasti vanhanaikaisia ja mitoitukseltaan kehnoja. Niitä varten työkalut ehdittiin valmistaa kuuleman mukaan juuri vähän ennen Saksojen yhdistymistä.

Pikon kolmikiskoversioiden mekaanisesta laadusta minulla ei ole lainkaan kokemuksia. Kaksikiskopuolen työn laatu ja esimerkiksi pyöräkertojen mitoitus menevät ainakin Rocon ja Fleischmannin ohitse, lisäksi Pikolla on edullinen Hobby-sarja. Joissakin vetureissa käytetyt muoviset kankikoneistot vähän epäilyttävät - tosin ne eivät välitä voimaa, joka tapahtuu hammasrattaiden kautta. Muovisilla kankikoneistoilla on ilmeisesti tavoiteltu metallisia edullisempia tuotantokustannuksia tai toisaalta pellistä prässäämistä parempaa esikuvanmukaisuutta.
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Piko vs Märklin

Post by markku55 »

Paljon lisätietoa, joka ei kuitenkaan anna vastausta alkuperäiseen kysymykseeni, eli onko kolmikisko Piko varteenotettava vaihtoehto Märklinille muutenkin kuin hinnan suhteen.
Ok, osittain näin voisi todeta, mutta toisaalta jos toimivuus, luotettavuus ja mallinmukaisuus on ratkaisevaa, niin en näkisi syytä säästää väärässä paikassa :wink:
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Piko vs Märklin

Post by PeS »

markku55 wrote:Paljon lisätietoa, joka ei kuitenkaan anna vastausta alkuperäiseen kysymykseeni, eli onko kolmikisko Piko varteenotettava vaihtoehto Märklinille muutenkin kuin hinnan suhteen.
Ok, osittain näin voisi todeta, mutta toisaalta jos toimivuus, luotettavuus ja mallinmukaisuus on ratkaisevaa, niin en näkisi syytä säästää väärässä paikassa :wink:
Asiahan selviää oikeastaan vasta sitten, kun joku hankkii kolmikisko-Piko ja kokeilee sitä. Veikkaukseni on, että kolmi- ja kaksikiskovetureissa on sama voimasiirto, kuten muillakin kolmikiskoversioita valmistavilla. Siis vain veikkaukseni. Pikon kaksikiskovehkeistähän on jo kokemuksia.
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Piko vs Märklin

Post by markku55 »

PeS wrote: Pikon kaksikiskovehkeistähän on jo kokemuksia.
No kysytään sitten millaisia ovat Pikon kaksikiskohöyryt:
Koppa metallia vai muovia?
Onko äänellisiä versioita?
Mallinmukaisuus?
Pyörien laippakorkeus?
Laatu suhteessa vaikkapa Rocoon ja Fleischmanniin?
mattih
Konduktööri
Posts: 99
Joined: 19.09.2007 15:21

Re: Piko vs Märklin

Post by mattih »

Tässä mun arvostelut uudemmasta Pikosta.

Viime vuonna kun Lidlillä oli ne 2 Pikon settiä niin kokeeksi ostin molemmat aloituspaketit. Alex-pikajunasettiin olin tyytyväinen, hintaansa nähden ihan siedettävää laatua. Ainoat pettymykset olivat mukana tullut ajolaite ja kamalat kaarrevaihteet. Löysin lidlistä myöhemmin vielä toisen Alex-paketin, jonka styrox-loota oli saanut osumaa, ja sen vuoksi hinta oli vain 50 euroa. Itse sisältö oli säästynyt vaurioitta, joten sain edukkaasti 6-vaunuisen Alex-junan parilla Hercules-veturilla sunnuntai-ajeluihin :)

Sen lisäksi mulla on se Lidlistä ostettu tavarajunasetti, Taurus kolmella tavaravaunulla, sekä erikseen koemielessä ostettuna muutama tavaravaunu, pari konttivaunua ja umpitavaravaunua. Nämä kaikki ovat tuottaneet kyllä pettymyksiä.

Muutamassa tavaravaunussa oleva lähikytkinmekanismi on lähinnä vitsi. Kun vaunuja yrittää kytkeä yhteen, tai peräyttää letkaa, lähikytkinmekanismi antaa periksi ja kytkin painuu alas kiinni rataan. Aloitussetin romuvaunussa telien valutyö oli kiinnityskohdastaan sen verran huonolaatuinen, että laittaessa vaunun kiskoille toisen telin ulomman akselin pyörät pysyivät parin millin korkeudella kiskosta. Kumpikaan teli lisäksi ei käänny kevyesti: Kun vaunun laittaa kiskoille ja antaa sille hieman vauhtia, niin 450mm kaarteeseen mennessä telit eivät käänny vaan vaunu pomppaa pois kiskoilta. Samanlaisella tönäyksellä Rocon hobby-sarjan vaunu rullaa kiltisti noin 4 kierrosta.

Vetureiden muoviset korit ovat minusta hyvätasoista valutyötä, varsinkin Herculeksen kori on mukavaa katseltavaa. Telien valutyö on taas aika suuripiirteistä, ja varsinkin Tauruksessa aika rumaa. Tauruksen virroittimet ovat kanssa aika karseita viritelmiä, yläasennossa molemmat ovat noin 10 asteen kulmassa vinossa :)

Ainenkin hobby-vetureissa moottorit lienevät kolminapaisia, kulkevat kyllä nätimmin kuin 80-luvun Piko, mutta eivät mun mielestä vedä lainkaan vertoja esim Rocon hobby-vetureille. No mutta siedettävästi kulkevat kun laitetaan lokpilot sisään ja konffataan CV:t sopivaksi niiden moottoreille.

-MattiH.
jartsa

Re: Piko vs Märklin

Post by jartsa »

Vetureiden koppa muovia,kuten myös nykyään Märklinillä.Ostamalla yhden koeveturin,voit tutkimalla detaljeja ja koeajamalla onko veturi laadukas vai ei.Mikäli toteat laadun omien arvioiden mukaan hyväksi,voit hankkia vetureita lisää.
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Piko vs Märklin

Post by markku55 »

jartsa wrote:Vetureiden koppa muovia,kuten myös nykyään Märklinillä.Ostamalla yhden koeveturin,voit tutkimalla detaljeja ja koeajamalla onko veturi laadukas vai ei.Mikäli toteat laadun omien arvioiden mukaan hyväksi,voit hankkia vetureita lisää.
mattih:n arvostelu oli jo riittävän tyrmäävä, Piko ei kiinnostaisi vaikka jatkaisinkin kolmikiskoharrastusta.
Kaapeissa on edelleen melko "runsaasti" Märkliniä, mutta jatkossa hankin vain N-skaalaa, joten en aio ihan vaan tiedon vuoksi hankkia Pikoa.
Ainakin meikäläisen Märklin höyryt ovat pääsääntöisesti kopan osalta metallia samoin kuin ne muutamat dieselit ja sähköveturitkin joita omistan. Voihan olla, että nykyään uudemmat mallit on kopaltaan muovia, tosin metallia taitaa olla vähänkään paremman luokan mallit?
mattih
Konduktööri
Posts: 99
Joined: 19.09.2007 15:21

Re: Piko vs Märklin

Post by mattih »

En haluasi sinänsä olla "tyrmäävä", mielipiteitä on monia, ja nämä olivat minun omat kokemukseni Pikosta. Ovathan ne Pikon edullisimmat aloitussetit huomattavan edullisia, ja lasten leikkiratana Pikon seteistä voi olla paljon iloa. Huomatkaa myös että minulla ei ole kokemuksia muutakuin Pikon Hobby-malleista, jos heillä on parempitasoisia malleja myös niin niistä mulla ei ole kokemuksia.

Aloitussettien ulkopuolella Pikon hinnat tuntuvat olevan samaa luokkaa kuin Rocon, ja ainenkin minun mielestäni Roco on hinta/laatusuhteeltaan monin verroin Pikoa parempi, joten jos joku multa suosituksia kysyy niin suosittelen Rocoa.

-MattiH.