Puuvaunuja

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Zimba
Konduktööri
Viestit: 53
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Puuvaunuja

Viesti Kirjoittaja Zimba »

Kaapin pohjalta löytyi vielä kokoamattomia Mallijunien 100-paikkaisten Ei-vaunujen sarjoja. Päätin kuudesta vaunusta koota vaikkapa koeveturi-Nohabin perään sopivan henkilöjunan. Koska pelkistä Ei-vaunuista koottu juna on paitsi tylsä myös esikuvan vastainen, tein yhdestä vaunusta Fo-konduktöörivaunun ja yhdestä 1. luokan Ci-vaunun. Lisäksi junakokoonpanoon löytyi Mestarimallien valikoimasta Eik-kahvilavaunu. Vaihtelua Ei-vaunuihin tuovat yksi koneellisesti tuuletettu Ei ja kaksi A11-teleillä varustettua Ei-vaunua. Junakokoonpanoon tuo väriä vielä Po-postivaunu.

Vaunuihin pyrin etsimään esikuvatietoa vaunukorteista. Näistä löytyi tiedot teleistä, taarasta ja korjausajankohdista. Näin sain vaunujen merkinnätkin vastaamaan esikuvaansa.

Mallijunien sarjojen kokoaminen oli varsin suoraviivaista. Muoviosat liimasin metyylietyyliketonilla toisiinsa. Vaunuissa käytetty polystyreenimuovi on sangen kovaa ja haurasta, joten paikoitellen sai olla varovainen, etteivät osat napsahda poikki. Muutama sivuseinä ja alusta olikin varastossa jo katkennut, mutta ne sai korjattua liiman avulla varsin siististi käyttökelpoisiksi. Sivuseinät ja runkopalkit olivat myös jonkin verran taipuneet vuosien saatossa. Nekin suoristuivat hyvin.

Koriin askartelin sisäisen rungon messinkiprofiileista. Runkoon juotin sivuseinät kiinni. Rungossa on poikkipalkit, joihin katto on ruuvattu kiinni. Kattoa varten valoin uretaanista kiinnityspalikat, joihin ruuvasin M2:n pidätinruuvin – sellaisen, jossa ei ole tavanomaista kantaa. Näin katto saadaan kohdistettua koriin oikealle paikalle ja kiinnitettyä mutterilla korin sisäpuolelta. Tätä varten tein alustaan lisäreikiä.

Vaunujen A12-telit varustin messinkisillä laakerikupeilla rullaamisen parantamiseksi. Vaunujen alustojen telikeskiöt korvasin uusilla, koska olemassaoleviin reikien poraaminen siististi oli mahdotonta. Telit kiinnitin alustaan samoilla ruuveilla ja jousilla kuin Mestarimallien sarjassa. Samalla rakensin kolmipisteripustuksen, jonka mukaisesti vain toinen teli pääsee korkeussuunnassa kääntymään. Tämä onnistui helposti liimaamalla telirunkoon keskiön kohdalle metallilangan pätkä. A11-telit ovat Mestarimallien tuotteita.

Vaunujen portaat juotin sarjan 0,2 mm:n messinkisyövyteosista. Kaiteet ovat Mestarimallien uushopea- tai terässyövytteitä. Osan kaiteet jätin maalaamatta esikuvanmukaisesti – joissakin vaunuissa on näkynyt täysin kirkkaita sivukaiteita. Päätyjen ylikulkusillat, päätyportit ja päätytikkaat ovat Mestarimallien syövyteosia. Sarjan mukana tulleet 0,2 mm:n messinkisyövyteosat ovat aivan liian heikkoja käytettäväksi. Koneellisesti tuuletetun Ei-vaunun tuuletusritilä on itse piirretty uushopeasyövyte.

Ci- ja Fo-vaunujen seinät ovat itse valettua uretaania. Originaalit tein styreenilevystä sirkkelin avulla. Ikkunat ovat nekin uretaanivalua, samoin Fo:n sivuovet. Muilta osin vaunuissa voi hyödyntää Ei-rakennussarjoja – alustan, päädyn ja katon detaljit ovat samanlaisia. Kattokalusteiden (tuulettimien ja kaminan savutorvien) paikka toki vaihtelee hieman.

Eik-vaunu on sekin melko suoraan rakennussarjasta. Ainoat muutokset ovat sivuikkunat (puolet korvasin tuuletusikkunattomalla versiolla) sekä katolle johtavat tikkaat, jotka ovat samanlaiset kuin Ei-vaunuissa. Myös Eik-vaunuun rakensin sisäseinät esikuvan mukaisesti, jotta ikkunoista ei paistaisi toisen puolen ikkunat tarpeettomasti.

Vaunut on pohjamaalattu ensin harmaalla autopohjamaalilla, minkä jälkeen ruiskutin pintaan puuvaunuruskean (tai Fo:n tapauksessa konduktöörivaunun vihreän) Rautatiemuseon maalikokoelmasta. Sivuseinien teippauksen jälkeen maalasin alustan ja telit mustaksi XtraColorin Night Black -sävyllä.
Vaunujen tekstitys on toteutettu märkäsiirtokuvilla, jotka piirsin itse esikuvatietojen perusteella. Siirtokuvat on tulostettu Hollannissa. Eik:n siirtokuvat ovat suoraan rakennussarjasta. Siirtokuvat on suojattu Testorsin Dullcote-mattalakalla, ja kevyt viimeistelysäistys on tehty Carr’sin maapigmenttijauheilla.

Katot on maalattu hiekansävyisellä emalimaalilla, minkä jälkeen pinnalle on ripoteltu hienoa hiekkaa. Käsittely on toistettu, minkä jälkeen asensin kattokalusteet.

Ikkunat ovat kirkasta polystyreenimuovia. Muovinpätkiin liimasin Tiimarin beigeä servettiä verhoa kuvaamaan. Verhot oli helpointa liimata ensin muoviin, ja kokonainen muutaman ikkunan kokoinen elementti asentaa vasta sitten vaunuun. Vessan ja kaminahuoneen ikkunoiden maitolasi on toteutettu kolminkertaisella teipillä.

Mitähän unohdin kertoa? Kertokaapa, mikä kiinnostaa, niin yritän valaista lisää!
Ei 222307 on tyypillinen 100-paikkainen Ei-vaunu: A12-telit, tuuletus torpedotuulettimin ja sähkövalaistus.
Ei 222307 on tyypillinen 100-paikkainen Ei-vaunu: A12-telit, tuuletus torpedotuulettimin ja sähkövalaistus.
D8C27587.jpg (165.14 KiB) Katsottu 437 kertaa
Ei 222319 on varustettu A11-teleillä.
Ei 222319 on varustettu A11-teleillä.
D8C27585.jpg (163.66 KiB) Katsottu 437 kertaa
Myös Ei 22228 on A11-teleillä kulkeva vaunu.
Myös Ei 22228 on A11-teleillä kulkeva vaunu.
D8C27586.jpg (158.51 KiB) Katsottu 437 kertaa
Ei 22269 varustettuna A12-teleillä. Katto näyttää varsin paljaalta tavanomaisten torpedotuulettimien puutteen vuoksi. Vaunussa on ns. koneellinen tuuletus, minkä merkkinä oikeanpuoleisen WC:n ikkunan yläpuolella on tuuletusritilä. Ritilä on itse piirretty uushopeasyövyte.
Ei 22269 varustettuna A12-teleillä. Katto näyttää varsin paljaalta tavanomaisten torpedotuulettimien puutteen vuoksi. Vaunussa on ns. koneellinen tuuletus, minkä merkkinä oikeanpuoleisen WC:n ikkunan yläpuolella on tuuletusritilä. Ritilä on itse piirretty uushopeasyövyte.
D8C27583.jpg (158.41 KiB) Katsottu 437 kertaa
Koneellisesti tuuletettu Ei 22269 lämmityskomeron puolelta.
Koneellisesti tuuletettu Ei 22269 lämmityskomeron puolelta.
D8C27584.jpg (157.73 KiB) Katsottu 437 kertaa
Eik 22343 Mestarimallien syövytesarjasta koottuna. Vaunussa on sähkövalaistus ja pitkät Görlitz-tyyppiset A8-telit. Vaunuun laitoin esikuvanmukaisesti päätytikkaat ja joka toisen sivuikkunan ilman tuuletusikkunaa.
Eik 22343 Mestarimallien syövytesarjasta koottuna. Vaunussa on sähkövalaistus ja pitkät Görlitz-tyyppiset A8-telit. Vaunuun laitoin esikuvanmukaisesti päätytikkaat ja joka toisen sivuikkunan ilman tuuletusikkunaa.
D8C27589.jpg (162.5 KiB) Katsottu 437 kertaa
Kahvilavaunu Eik 22343 keittiön puolelta kuvattuna. Keittiön ikkunat ovat pääosin maitolasia, jota on imitoitu kolminkertaisella teippikerroksella. Keittiön päädyn nurkka on rakennettu umpeen varastotilaksi eikä perinteistä ovea ole tässä nurkassa.
Kahvilavaunu Eik 22343 keittiön puolelta kuvattuna. Keittiön ikkunat ovat pääosin maitolasia, jota on imitoitu kolminkertaisella teippikerroksella. Keittiön päädyn nurkka on rakennettu umpeen varastotilaksi eikä perinteistä ovea ole tässä nurkassa.
D8C27590.jpg (161.79 KiB) Katsottu 437 kertaa
Koneellisesti tuuletetun Ei-vaunun 22269 päädyn detaljeja. Koneellisen tuuletuksen ritilä erottuu tästä kulmasta hyvin. Portaiden kaksi ylintä askelmaa on maalattu puuvaunun ruskeaksi. Kaiteet ovat käsittelemätöntä ruostumatonta terästä, päätyportit ja ylikulkusillat tummennettua uushopeaa. Päätyoven lukkopesä ja kahva ovat uushopeasyövytettä.
Koneellisesti tuuletetun Ei-vaunun 22269 päädyn detaljeja. Koneellisen tuuletuksen ritilä erottuu tästä kulmasta hyvin. Portaiden kaksi ylintä askelmaa on maalattu puuvaunun ruskeaksi. Kaiteet ovat käsittelemätöntä ruostumatonta terästä, päätyportit ja ylikulkusillat tummennettua uushopeaa. Päätyoven lukkopesä ja kahva ovat uushopeasyövytettä.
D8C27593.jpg (226.76 KiB) Katsottu 437 kertaa
Ei-vaunun 22269 käsijarrupään detaljeja. Kattotikkaat ovat ruostumatonta terästä, joka on maalttu mustaksi.
Ei-vaunun 22269 käsijarrupään detaljeja. Kattotikkaat ovat ruostumatonta terästä, joka on maalttu mustaksi.
D8C27594.jpg (224.67 KiB) Katsottu 437 kertaa
Viimeksi muokannut Zimba, 10.04.2021 19:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Zimba
Konduktööri
Viestit: 53
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Puuvaunuja

Viesti Kirjoittaja Zimba »

Vielä muutama kuva Ci- ja Fo-vaunuista.
Liitteet
Askartelin puuvaunujunan lisämausteeksi Mallijunien Ei-sarjasta 1. luokan Ci-vaunun. Käytännössä ero näkyy lähinnä kahdeksalla isolla ikkunalla varustetussa sivuseinässä sekä katolta, jonne tulee vain kuusi torpedotuuletinta. Sivuseinät ovat uretaanivalua. Sisällä on apurunko, jonka avulla sivuseinät pysyvät suorina. Apurunkoon kiinnitin myös väliseinät. Apurungosta puuttuvat vielä välipalkit, joihin ruuvaan katon kiinni.
Askartelin puuvaunujunan lisämausteeksi Mallijunien Ei-sarjasta 1. luokan Ci-vaunun. Käytännössä ero näkyy lähinnä kahdeksalla isolla ikkunalla varustetussa sivuseinässä sekä katolta, jonne tulee vain kuusi torpedotuuletinta. Sivuseinät ovat uretaanivalua. Sisällä on apurunko, jonka avulla sivuseinät pysyvät suorina. Apurunkoon kiinnitin myös väliseinät. Apurungosta puuttuvat vielä välipalkit, joihin ruuvaan katon kiinni.
D8C11899.jpg (170.15 KiB) Katsottu 435 kertaa
Palapeli ja lopputulos. Laajennetulla postiosastolla varustetun Fo-vaunun sivuseinät. Loput osat tulevat Mallijunien Ei-vaunusta. Alhaalla originaalit muottilaatikossa, ylhäällä sivuseinät valuosista koottuna.
Palapeli ja lopputulos. Laajennetulla postiosastolla varustetun Fo-vaunun sivuseinät. Loput osat tulevat Mallijunien Ei-vaunusta. Alhaalla originaalit muottilaatikossa, ylhäällä sivuseinät valuosista koottuna.
D7C60159.jpg (162.43 KiB) Katsottu 435 kertaa
Fo-vaunun seinät ja telit asennettuina päätyihin.
Fo-vaunun seinät ja telit asennettuina päätyihin.
D2C63360.jpg (182.73 KiB) Katsottu 435 kertaa
Fo 22549 toiselta sivulta. Alustassa ei ole perinteistä sähkögeneraattoria, vaikka vaunu onkin sähkövalaistu. Generaattori on tässä vaunusarjassa asennettu suoraan teliin teräsvaunujen tapaan postiosaston alle. Generaattori on peräisin jostakin Rocon henkilövaunusta.
Fo 22549 toiselta sivulta. Alustassa ei ole perinteistä sähkögeneraattoria, vaikka vaunu onkin sähkövalaistu. Generaattori on tässä vaunusarjassa asennettu suoraan teliin teräsvaunujen tapaan postiosaston alle. Generaattori on peräisin jostakin Rocon henkilövaunusta.
D8C27592.jpg (160.73 KiB) Katsottu 435 kertaa
Ns. laajennetulla postiosastolla varustettu Fo-konduktöörivaunu 22549. Tavanomaisten konduktöörivaunujen sivuliukuovien lisäksi postiosastossa on ma Po- ja EFi-vaunuista tuttu kaksiosainen kuormausovi, joskin kapeampana. Vaunun perusrakenne on Mallijunien Ei-sarjasta, mutta sivuseinät tein itse uretaanivaluna eräitä valmisosia hyödyntäen.
Ns. laajennetulla postiosastolla varustettu Fo-konduktöörivaunu 22549. Tavanomaisten konduktöörivaunujen sivuliukuovien lisäksi postiosastossa on ma Po- ja EFi-vaunuista tuttu kaksiosainen kuormausovi, joskin kapeampana. Vaunun perusrakenne on Mallijunien Ei-sarjasta, mutta sivuseinät tein itse uretaanivaluna eräitä valmisosia hyödyntäen.
D8C27591.jpg (161.32 KiB) Katsottu 435 kertaa
1. luokan Ci-vaunu. Vaunu on avo-osastoinen samaan tapaan kuin Ei-vaunut, väliseinä on keskellä. Paikkoja on 64. Sivuikkunoita on vain kahdeksan. Sivuseinät ovat itse uretaanista valettuja. Toiseen teliin on löytynyt pinnapyöräkertakin.
1. luokan Ci-vaunu. Vaunu on avo-osastoinen samaan tapaan kuin Ei-vaunut, väliseinä on keskellä. Paikkoja on 64. Sivuikkunoita on vain kahdeksan. Sivuseinät ovat itse uretaanista valettuja. Toiseen teliin on löytynyt pinnapyöräkertakin.
D8C27588.jpg (158.55 KiB) Katsottu 435 kertaa
Zimba
Konduktööri
Viestit: 53
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Puuvaunuja

Viesti Kirjoittaja Zimba »

Vähän vaunujen tekniikasta: korin sisällä oleva apurunko.
Puuvaunujen apurunko näkyy tässä. Pituussuunnassa sivuseinän yläreunassa kulkee L-palkki, johon olen juottanut väliseinät sekä I-palkista tehdyt poikittaispalkit. Näiden poikittaispalkkien reikiin kohdistuu katon kiinnitysruuvit.
Puuvaunujen apurunko näkyy tässä. Pituussuunnassa sivuseinän yläreunassa kulkee L-palkki, johon olen juottanut väliseinät sekä I-palkista tehdyt poikittaispalkit. Näiden poikittaispalkkien reikiin kohdistuu katon kiinnitysruuvit.
D7C65944.jpg (149.79 KiB) Katsottu 435 kertaa
Apurunko asennettuna vaunun sisälle.
Apurunko asennettuna vaunun sisälle.
D7C65947.jpg (189.31 KiB) Katsottu 435 kertaa
Katto on sisärungossa kiinni M2-mutterilla. Kattoa ei siis tarvitse liimata kiinni vaunuun. Alun perin ajatuksenani oli liimata runko kiinni vaunun sivuseiniin, mutta tämä osoittautui tarpeettomaksi rungon sopivan tiukan mitoituksen ansiosta.
Katto on sisärungossa kiinni M2-mutterilla. Kattoa ei siis tarvitse liimata kiinni vaunuun. Alun perin ajatuksenani oli liimata runko kiinni vaunun sivuseiniin, mutta tämä osoittautui tarpeettomaksi rungon sopivan tiukan mitoituksen ansiosta.
IMG_1760.jpg (195.09 KiB) Katsottu 435 kertaa
Katossa on uretaanista valettu poikittaistuki, johon ruuvasin M2:n pidätinruuvin. Ruuvissa on pieni kuusiokolokanta, jolla kiinnitys sujuu.
Katossa on uretaanista valettu poikittaistuki, johon ruuvasin M2:n pidätinruuvin. Ruuvissa on pieni kuusiokolokanta, jolla kiinnitys sujuu.
IMG_1761.jpg (195.95 KiB) Katsottu 435 kertaa
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 888
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Puuvaunuja

Viesti Kirjoittaja PeS »

Siistiä työtä ja hyviä modauksia. Hyvä, että suomalaisia malleja rakennetaan!
tv_tyyppi
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Puuvaunuja

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Hienoja vaunuja. Ja todella hyödyllistä nähdä eri rakennusvaiheista ja vaunun rakenteista kuvia.
Junnailija
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Puuvaunuja

Viesti Kirjoittaja Junnailija »

Esimerkillistä mallailuduunia. Kiitos tästä esityksestä!

t. Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!
Vastaa Viestiin