Keskustelua kiskoista

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

KLu
Konduktööri
Viestit: 85
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Keskustelua kiskoista

Viesti Kirjoittaja KLu »

Fleischmannin osien saatavuudesta: olen käsityksessä, että Modelleisenbahn Holding GmbH keräsi kaikki Fleischmannin työkalut ja tarvikkeet, ja jakoi ne Rocon työkalujen ja tarvikkeiden kanssa samoihin pinoihin niin, että jatkossa kaikki myytävä H0-kama on Roco-merkkistä, vaikka tuote olisikin alun perin Fleischmannin, ja kaikki N-kama on Fleischmannia, vaikka olisivatkin Rocon malleja.

Eli firma tulee myymään ensinnäkin Rocoa, mittakaava on H0, ja mallit ovat kotoisin sekä Rocolta että Fleischmannilta. Sitten firma tulee myymään Fleischmannia ja mittakaava on N, mallit ovat alun perin sekä Fleischmannin että Rocon malleja.

Mielenkiintoinen juttu tulee olemaan seurata raiteistotarjontaa: N:ssä Fleischmannilla oli Piccolo N, jossa on aina kiinteä ratapenkka, ja Rocolla tavallinen N-raide. Jäävätkö molemmat tuotantoon...ehkä jäävätkin?

Mutta H0: Fleischmann on lopettanut jo 6000-sarjan messinkiraiteen valmistuksen vuonna 2008, ja jonkin aikaa rinnakkaisvalmisteena kulkenut 6600-sarjan raide on lopetettu jo aiemmin. Mutta Fleischmannilla on H0:ssa Profi-raide kiinteine ratapenkkoineen, ja Rocolla on ollut code 100-raidemateriaali ja RocoLine code 83-raidemateriaali ja RocoLinestä oli pehmeäpenkkainen versio, jonka valmistus lopetettiin Rocon konkurssin yhteydessä patenttikiistan vuoksi ja tilalle tehtiin kovapenkkainen GeoLine erilaisella geometrialla. Ja kun Roco on ilmoitellut penkallisen RocoLinen paluusta, on silloinkin firman hyllyssä työkalut penkattoman RocoLinen, penkallisen RocoLinen, GeoLinen ja Fleischmann-peräisen Profin valmistukseen, vaikka code 100-raidetta ei enää tehtäisikään. Tässä on siis neljä raidejärjestelmää, ja lienee sallittua epäillä kaikkien neljän valmistuksen jatkamisen kannattavuutta.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Keskustelua kiskoista

Viesti Kirjoittaja Psi »

Päällekkäisyys kaventaa kunkin järjestelmän myyntimääriä ja kannattavuutta. Jostain luin että on kannattavampaa tehdä kolmen sorttista hilloa kuin seitsemää erilaista. Toisaalta raidetyökalut on jo olemassa, joten puristaminen ja pakkaaminen jossain halpatyövoiman maassa ei liene älyttömän kallista...

Enemmänkin kauhistuttaa Hornbyn juhlavuoden käsittämätön uusien mallien julkistus. Uusia malleja ja uusia maalauksia läjäpäin. Toivottavasti juhlavuosi ei käy kalliiksi.

https://www.rmweb.co.uk/community/index ... uncements/

pekka
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Keskustelua kiskoista

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

KLu kirjoitti: 06.08.2020 16:31 Rocolla on ollut code 100-raidemateriaali ja RocoLine code 83-raidemateriaali ja RocoLinestä oli pehmeäpenkkainen versio, jonka valmistus lopetettiin Rocon konkurssin yhteydessä patenttikiistan vuoksi ja tilalle tehtiin kovapenkkainen GeoLine erilaisella geometrialla. Ja kun Roco on ilmoitellut penkallisen RocoLinen paluusta, on silloinkin firman hyllyssä työkalut penkattoman RocoLinen, penkallisen RocoLinen, GeoLinen ja Fleischmann-peräisen Profin valmistukseen, vaikka code 100-raidetta ei enää tehtäisikään. Tässä on siis neljä raidejärjestelmää, ja lienee sallittua epäillä kaikkien neljän valmistuksen jatkamisen kannattavuutta.
Ja tietenkin näistä kaikista vaihtoehdoista mitoitukseltaan järkevin valinta olisi jo tyystin lopetettu Rocon code 100 raide. Lopettaisivat RocoLinen sekä Geolinen, ja toisivat tämän takaisin. Toki päivitettynä uh-kiskolla.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Keskustelua kiskoista

Viesti Kirjoittaja PeS »

Roco on kaivanut itselleen niin syvän kuopan, että sieltä se ei pääse ylös ilman radikaaleja ponnisteluja. Konsernilla on käsissään kolme erilaista mitoituksitaan onnetonta vaihdeperhettä (Roco Line, Geoline ja Fleisu), jotka eivät noudata oikein mitään standardia — ne ovat turhan kaukana sekä NEM-standardista että NMRA-standardista. Näiden vaihteiden väljä mitoitus perustuu ajatukseen, että risteyksien ylitse ajetaan syvän laipan varassa. Samalla pyöräkertojen laippaväli on säädetty standardeja kapeammaksi. Jos liikkuvan kaluston laipan syvyys ei vastaa Rocon vaihteiden mitoitusta, niin kulku vaihteissa ei ole ainakaan kaunista, vaikka matalammilla laipoilla varustetut pyöräkerrat voivatkin hoiperrella kyseisten vaihteiden ylitse suistumatta.

Roco ja Fleischmann lienevät Euroopassa tällä hetkellä ainoita valmistajia, joiden pyöräkertojen laipat ovat yhä pitsaleikkuriluokassa: 1,1 tai 1,2 millimetrin syvyisiä. 0,9 mm syvät laipat tai tätä matalammat alkavat olla jo de factoja Euroopassakin. Syynä tähän lienee se, että 0,9 mm on amerikkalaisen NMRA:n standardin laippojen maksimisyvyys. Mikäli mielii menestyä amerikkalaisilla markkinoilla tai saada kalustonsa kulkemaan ilman pyöräkertavaihtoja jenkkien tapaan mitoitetuista vaihteista, niin tällä tavalla pitääkin toimia. Tällaiset fillarit eivät kuitenkaan kulje koukkimatta Roco-konserin horoista vaihteista, mikä entisestään heikentää Rocon vaihteiden elinkelpoisuutta.

En keksi Roco-konsernin vaihteille oikein mitään käyttöä. Teknisesti tai visuaalisesti niissä ei ole mitään erityisiä vahvuuksia. Suurin ongelma on tietenkin vaihteiden mitoitus. Vaihteet edustavat aikaa, jolloin korostettiin merkkiuskollisuutta: kaiken kaman piti olla samanmerkkistä sähköjohdoista ja paperisista eristeliuskoista lähtien. Oleellista oli, että konsernin valmistamat veturit ja vaunut kulkivat konsernin valmistamista vaihteista — yhteensopivuudella kilpailijoiden tuotteisiin ei ollut niin väliä.

Roco-uskovaisten maailma ehkä järkkyy, jos Roco lopettaisi kokonaan kiskomateriaalin valmistamisen, mutta se olisi todennäköisesti ainoa oikea ratkaisu — olisi tietty kiva tietää, mitä on konsernin kiskotuotteiden myynnin volyymi verattuna liikkuvan kaluston myynnin volyymeihin. Enää kiskojen ja liikkuvan kaluston ei tarvitse olla samanmerkkistä. Tämä näkyy muillakin liikkuvan kaluston valmistajilla, jotka ovat selvästi vähentäneet panostuksiaan merkkikohtaisen kiskomateriaalin valmistukseen. Toisaalta samalla liikkuvasta kalustosta riippumattomat kiskovalmistajat ovat tehneet suuria panostuksia — Peco ennen muuta. Samalla myös finescale-osastolle on ilmaantunut valmiita vaihteita, esim. Weinert, jotka noudattaa pitkälti Pecon mitoitusta — osin tiukemmin mitoitettuna, mutta silti yhteensopivana.

Rocon vanhat code 100 -vaihteet oli todellakin mitoitettu erittäin onnistuneesti ja teknisesti ne olivat laatukamaa. Tämä johtuu siitä, että aikoinaan Roco valmisti alihankintana amerikkalaisen Atlaksen vaihteet. Speksit tulivat jenkeistä ja myöhemmin Roco kopsasi ne myös omiin code 100 vaihteisiina. Jostain syystä oppi oli kuitenkin unohdettu siinä vaiheessa, kun Roco Linea ryhdyttiin suunnittelemaan. Luottamus merkkiuskollisuuden säilymiseen taisi olla sokeuttavan vahva ja epäyhteensopivuutta muiden valmistajan tuotteisiin lisäsi penkka. Kukaan tuskin tuolloin osasi kuvitella sitä, että joskus keskieurooppalainen pienoisrautatieteollisuus voi painua niin pohjalle kuin se sittemmin painui. Hulluksihan sitä olisi sanottu, jos olisi ennustanut Rocon ja Fleischmannin yhdistyvän.

En nyt kuitenkaan kaipaa reilusti mittakaavasta ylimitoitettua code 100 profiilia miltään valmistajalta. Nykytekniikalla pystytään valmistamaan jo sellaista kiskomateriaalia, että syvemmätkin pitsaleikkurit saadaan kulkemaan sirommalla profiililla varustetuista vaihteista ja flekseistä. Pecon valitsema code 75 lienee yksi tulevaisuuden standardiprofiileista sekä 00- että H0-skaaloissa. Saksalainen Weinert mm. käyttää sitä.

Vaihteiden valmistuksessa tarvittavien työkalujen valmistuskustannukset ovat samalla laskeneet. Esimerkkinä tästä käy Pecon lukemattomat uudet vaihteet tai EM-mittakaavaan valmistettu ensimmäinen valmisvaihde. Se muuten on Pecon valmistama eikä sen markkinavolyymi ole taatusti samaa luokkaa kuin H0-vaihteissa tai 00-vaihteissa. EM on käytännössä Brittein saarille rajoittuva kummajainen.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Keskustelua kiskoista

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Jaettu Tve1 ketju kahtia aiheesta irtautumisen vuoksi.
Ylläpito
Vastaa Viestiin