Eao/Eaov

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja Psi »

Zimba kirjoitti: 04.06.2018 21:25 Myös latvialaisen Miniaturmodellen listoilla on oikeanlaisia venäläistelejä: https://miniaturmodelle.net/1-87-h0-tru ... heels-pair
Onko tietoa pyöräkertojen profiilista? Eivät kuvan perusteella liene RP25-pyöräkertoja...

pekka
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja ealab »

Näyttävät olevan, kuin Roco:n NEM. Niitä on omissakin ao.vaunuissa.
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja LOK »

Ohessa olisi muutamalla valokuvalla varustettua yhteenvetoa oman H0-Eao-vaununi suunnittelu- ja rakentamisprosessista. Suunnittelin mallia vuodesta 2014 lähtien, mutta vaunun suurehkot ulkomitat ja tulostettavan muovin tilavuus nostivat 3D-tulostuskustannukset aikoinaan liian korkeiksi opiskelijabudjetille. Tänä keväänä vaunun rakentaminen oli mahdollista.

Eao-pienoismallini ulkoasuksi valitsin 2000-luvun, jolloin Eao-vaunut palvelivat suojavaunuina sekä satunnaisesti romunkuljetusvaunuina*. Mallini esittää yksilöä 81005, josta on hyvä profiilikuva nähtävillä Vaunut.orgissa. Mittapiirrokset ja muut detaljitiedot sain käsiini VR Kuljetustieto -kansiosta (1987) sekä Valtionrautatiet 1962–1987 -kirjasta.

Eao-vaunujen telit sijaitsivat niin lähellä puskinpalkkeja, ettei Symoba-lähikytkinmekanismeille ollut pienoismallissa tilaa. Piirsin tästä johtuen kytkimille NEM-tuppelot teleihin siten, että Rocon lenkkikytkimillä varustettuna Eao-vaununi minimikaarresäde on 356,5 mm (Fleischmann R1). Vaunun 3D-mallin ja 3D-printtifirmalle lähetettävät STL-tiedostot piirsin FreeCADillä. Siirtokuvat suunnittelin LibreOfficen Draw-työkalulla.

Vaunun suunnittelun päätteeksi valmistutin korin, telit, painesäiliöt, jarruvivun sekä astimet jyväskyläläisellä 3D-printtifirmalla PA2200-nailonista. Jarrupään tartuntarivat toteutin 0,3 mm:n uushopealangasta. Puskimina käytin Tmi Mestarimallien valkometallisia mäntäpuskimia. Vaunun pyöräkerrat ovat saksalaisen Feinmechanik Luckin 11 mm:n RP25-tasavirtapyöräkertoja. Telit kiinnittyvät runkoon pienillä ruuveilla ja muttereilla. Siirtokuvat on tehty aikoinaan (2014) harrastajakollegan ALPS-tulostimella poislukien sähköiskuvaaran merkki, joka on tulostettu läpinäkyvälle tarrakalvolle helsinkiläisessä painofirmassa.

3D-tulosteiden alimmaisimpana pohjamaalina olen käyttänyt Mastonin mustaa spraypohjamaalia numero 520 ja varsinaiseen pohjustukseen sekä pintamaalaukseen punaruskeaa Mastonin 519 -spraypohjamaalia. Runkoon kiinteästi tulostetun kuupan pintamaalasin Mastonin harmaalla spraypohjamaalilla numero 518. Harmaan alueen rajaukseen käytin tavallista maalarinteippiä, sillä Tamiyan keltainen maskeerausteippi ei sietänyt Maston-maalien liuottimia. :!: Rungon punaruskeat alueet suojasin kuupan maalauksen ajaksi sekajätepusseilla ja maalarinteipillä. Keltaiset huomiomerkinnät tein siveltimellä käyttäen Revellin emalimaalia numero 12. Ennen siirtokuvien kiinnitystä kirkaslakkasin rungon Maston 332:lla. Osat on mattalakattu Maston 331:llä. Teliruuvien liimaukseen käytin Erikeeperiä ja muiden osien liimaukseen Micro Kristal Klear -liimaa.

*Lähde: Vaunut.orgin kuva 14365 ja kuvan 6769 kommentit.

Eao-vaunun lakatut osat odottamassa loppukokoonpanoa (mittakaava H0).jpg
Eao-vaunun lakatut osat odottamassa loppukokoonpanoa (mittakaava H0).jpg (112.02 KiB) Katsottu 2773 kertaa

Eao-vaunun profiilikuva (H0).jpg
Eao-vaunun profiilikuva (H0).jpg (87.16 KiB) Katsottu 2773 kertaa

Eao-vaunujen ruuvikytkin, jota Rocon lenkkikytkin kuvassa edustaa, oli 2000-luvulla sijoitettu käsijarrun puoleiseen päätyyn. Käsijarrun puoleisessa päädyssä sijaitsivat myös vaunun tartuntarivat ja astimet. SA-3-automaattikytkimen päädyssä astimia ja tartuntaripoja ei ollut. Kuvassa oleva automaattikytkimen jäljitelmä on Rocon valmistetta.
Eao-vaunujen ruuvikytkin, jota Rocon lenkkikytkin kuvassa edustaa, oli 2000-luvulla sijoitettu käsijarrun puoleiseen päätyyn. Käsijarrun puoleisessa päädyssä sijaitsivat myös vaunun tartuntarivat ja astimet. SA-3-automaattikytkimen päädyssä astimia ja tartuntaripoja ei ollut. Kuvassa oleva automaattikytkimen jäljitelmä on Rocon valmistetta.
H0-Eao_kylki.jpg (64.4 KiB) Katsottu 2773 kertaa
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com
Vastaa Viestiin