Kbp-vaunun kokoonpano-ohje (H0) / Building instructions for Kbp class goods wagon (H0)

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Kbp-vaunun kokoonpano-ohje (H0) / Building instructions for Kbp class goods wagon (H0)

Viesti Kirjoittaja LOK »

ENGLISH SUMMARY - added 26th of August, 2016

In this thread, I present how a scale model representing a Finnish goods wagon is built from a kit I have developed. This thread is in Finnish only, but I have made a complete English translation available for our English-speaking forum members and visitors. The translation can be downloaded as a PDF file by clicking the download link below:

Kbp (H0) Building Instructions English v1-1.pdf
(1.14 MiB) Tiedosto ladattu 849 kertaa

I'm still producing and selling these wagon kits from time to time. If you are interested to obtain these kits, you can contact me via email lakivija[at]hotmail.com for further info.

Sincerely,
LOK


ALKUSANAT

Esittelen tässä viestiketjussa, kuinka H0-mittakaavan Kbp-tavaravaunun pienoismalli kootaan kehittämästäni rakennussarjasta. Kbp-tavaravaunun rakennussarjan tai sarjan sisältämien osien ostamisesta kiinnostuneet henkilöt voivat lukea sarjan hankinnasta tarkemmin Muut piensarjat -osion alta. Pienoismallin kokoamisen lisäksi esittelen tässä viestiketjussa tiivistetysti Kbp-vaunujen historiaa lähdeviitteineen.

Olen rakentanut tämän kokoonpano-ohjeen sähköisen kirjan muotoon. Työvaiheet on jaoteltu erillisiin viesteihin, jotka toimivat "kirjani" sivuina. Kirjan eri työvaiheisiin voi siirtyä suoraan alapuolen sisällysluettelon hyperlinkeistä. Kirjoitan ohjeesta lähiaikoina lisäksi englanninkielisen version vapaasti ladattavana PDF-tiedostona.

Kaikki kokoonpano-ohjeessa esiintyvät kuvat sekä piirrokset ovat omaa käsialaani. Kuvia ja katkelmia kokoonpano-ohjeen teksteistä saa käyttää vapaasti, kunhan nimimerkkini mainitaan kuvien ja tekstisitaattien yhteydessä (tekijänoikeudet).

"Kirjani" alle saa jättää kommentteja sekä rakennussarjan kokoonpanoa koskevia kysymyksiä: saadaan yhteistuumin täydennettyä ja kehitettyä ohjetta paremmaksi. :) Kokoonpano-ohjetta lukiessa kannattaa muistaa, että neuvomani työtavat eivät ole se ainut oikea keino koota malli valmiiksi. Omat työmenetelmäni kehittyvät myös jatkuvasti tiedon ja taidon karttuessa: tänään hion vesihiomapaperilla ja maalaan spraymaalilla - huomenna käytän ehkä jo Dremeliä sekä kynäruiskua!

Mukavia lukuhetkiä toivottaen,

- LOK


Kokoamiani H0-mittakaavan Kbp-tavaravaunuja.JPG
Kokoamiani H0-mittakaavan Kbp-tavaravaunuja.JPG (42.83 KiB) Katsottu 15501 kertaa

Lähikuva Kbp-vaunun (H0) siirtokuvista.JPG
Lähikuva Kbp-vaunun (H0) siirtokuvista.JPG (70.87 KiB) Katsottu 15501 kertaa

SISÄLLYSLUETTELO (Klikkaa hiirellä siirtyäksesi aiheeseen)

1. Kbp-vaunujen historiasta

2. Rakennussarjan osat ja sarjan tarkastus
3. Osien pohjamaalaus ja hiominen
4. Otekahvat
5. 3D-tulosteosien pintamaalaus
6. Jarrupäämerkin maalaaminen
7. Lankkulattian maalaaminen
8. Siirtokuvat ja lakkaus
9. Rungon alapuolisten osien asentaminen
10. Symoba-lähikytkimien asentaminen
11. Pylväiden liimaus ja vaunun viimeistely

Epilogi

EDIT: linkit päivitetty HTTPS-muotoon.
Viimeksi muokannut LOK, 22.05.2017 22:21. Yhteensä muokattu 13 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

1. Kbp-vaunujen historiasta

Viesti Kirjoittaja LOK »

VR suunnitteli Kbp-yleisavovaunun modernin kaksiakselisen tavaravaunun esikuvaksi (viite 1): Vaunun suurin sallittu akselipaino nostettiin 22,5 tonniin, minkä lisäksi alusta kehitettiin soveltuvaksi 120 km/h maksiminopeudelle. Useimpien Kbp-vaunun osien suunnittelussa VR noudatti kansainvälisiä UIC-standardeja, mikä näkyy Kbp-vaunuissa mm. neliskulmaisina puskimina.

Kbp-vaunujen valmistus aloitettiin vuonna 1984 viiden yksilön koesarjalla (viite 1). Vaunujen massatuotanto käynnistyi seuraavana vuonna, ja vuoden 1988 alussa Kbp-vaunuja oli jo yli 300 kappaletta VR:n kaupallisen liikenteen käytössä (viite 2). Lisäksi valmistettiin SA3-automaattikytkimillä varustettu viiden vaunun koesarja, joka numeroitiin Kbpx-litteran alle. VR hyödynsi Kbp-vaunuihin kehitettyä alustaratkaisua myöhemmin Elo-t-romunkuljetusvaunujen sekä Lgjn-konttivaunujen alustana.

Kbp-vaunut ovat edelleen kaupallisessa liikenteessä. Vaunujen kuormana näkee usein kontteja, traktoreita, metsätyökoneita sekä sotilasajoneuvoja (viite 3). Toisinaan Kbp-vaunujen lastina voi nähdä vetureiden ja vaunujen osia, rakennuselementtejä sekä käytettyjä ratapölkkyjä. Kbp-vaunujen päätyrakenteet ovat läpikäyneet muutoksia vuosikymmenten aikana, mutta muilta osin vaunut ovat säilyttäneet alkuperäisen ilmeensä lähes muuttumattomina.
Kbp-vaunuja kesällä 2015.JPG
Kbp-vaunuja kesällä 2015.JPG (59.24 KiB) Katsottu 17567 kertaa
Rakennussarjojeni Kbp-vaunut on varustettu pitkillä (1640 mm) ja viistotetuilla päätypylväillä, joita esiintyi Kbp-vaunuissa 1980-luvun loppupuolelta aina 2000-luvun alkuvuosille asti (viite 3). Pylväisiin kuuluvat otekahvat taitellaan tässä kokoonpano-ohjeessa VR:n virallisten mittakaavapiirrosten (viite 2) mukaan. Todellisuudessa Kbp-yksilöiden päätypylväät sekoittuivat usein käytössä, minkä johdosta Kbp-vaunuista saattoi tavata hyvinkin eksoottisia päätypylväskombinaatioita (viite 3). Päätypylväiden mallailussa voi siis huoletta ottaa kokoonpanoa helpottavia vapauksia.

Lähdeviitteet:

1. Rautatiehallitus, Valtionrautatiet 1962–1987 -kirja, Valtion painatuskeskus, Helsinki, 1987, s. 447.
2. VR kuljetustieto -kansio, korjattu versio 2.88, Valtion painatuskeskus, Helsinki, 1988.
3. http://vaunut.org/kuvat/?tag0=11|Kbp| (viitattu 23.5.2016)
Viimeksi muokannut LOK, 25.05.2016 00:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kbp-vaunun kokoonpano-ohje (H0)

Viesti Kirjoittaja ealab »

Mainiota, perusteellista asiaa! Tarkoittaa myös sitä, että omaan Kbp-versioon pitääkin puskinlautaset tehdä "kantikkaiksi".
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

2. Rakennussarjan osat ja sarjan tarkastus

Viesti Kirjoittaja LOK »

Kbp-vaunun rakennussarjan täysversio sisältää alapuolen kuvan mukaiset osat. Vaunurungot, pyöränkannattimet, pylväät, puskimet, astimet, painesäiliöt sekä jarruvivun kotelo ovat 3D-tulostettua nailonia. Sarjasta löytyvät pyöränkannattimien kiinnittämiseen tarvittavat ruuvit, RP25-pyöräkerrat Rocon akselimitoituksella, sekä tilaajan toivoma NEM-kytkinpari (Rocon lenkkikytkin tai Fleischmannin Profi). Symoba-lähikytkinmekanismeille löytyy sekä pitkä että lyhyt NEM-tuppelopari. Rakennussarjan mukana on toimitettu ylimäärin 0,3 mm paksua uushopealankaa vaunun lukuisten otekahvojen rakentamiseksi. Siirtokuvia on toimitettu vähintään viiden eri numerolla varustetun vaunuyksilön rakentamiseksi (Yli viiden Kbp-vaunun tilaajille on toimitettu uniikki numerosarja jokaista vaunua kohden). Lisäksi sarjan mukana tulee ylimäärin paperille tulostettuja jarrupäämerkin sapluunoita, joita voi hyödyntää varsinaisen maalaussapluunan valmistuksessa.

Sarjan kevytversio ei sisällä alapuolen kuvassa näkyviä pyöräkertoja, kytkimiä eikä Symoba-lähikytkimien osia.

Kbp-vaunuissa on käytetty lähes poikkeuksetta kahta ristikulmittain asennettua astinta (UIC-standardin mukainen jarruttajan astin + "tavallinen" astin ristikulmassa). Yksittäisiä poikkeustapauksia näyttäisi kuitenkin mahtuvan joukkoon, minkä johdosta olen varustanut jokaisen Kbp-sarjani parilla ylimääräisellä astimella.
Kbp-rakennussarjan osat (sarjan täysversio).JPG
Kbp-rakennussarjan osat (sarjan täysversio).JPG (61.16 KiB) Katsottu 17491 kertaa
Ennen osien pohjamaalaukseen ryhtymistä on suositeltavaa tarkastaa rakennussarjan osien istuvuus sekä vaunun kulkuominaisuudet. Vaunurungosta löytyviin pikkuosien ohjainreikiin sekä pyöränkannattimien laakeripesiin on voinut jäädä irtonaista nailonjauhetta, joka on hyvä rapsuttaa pois esim. neulan avulla. Vaunujen osia ei liimata toisiinsa tässä vaiheessa!

Vaunun pyöräkerrat sujahtavat pyöränkannattimien laakeripesiin, kun kannatinta taivuttaa kevyesti. Pyöräkerroilla varustetut kannattimet ruuvataan vaunurungon pohjaan sarjan mukana toimitetuilla Torx-ruuveilla (kanta T6 eli Tx6). Rungossa on valmiit reiät ruuveille. Sopivia Torx-ruuvimeisseleitä löytyy edullisesti useimmista tavarataloista esim. Matkapuhelimen ruuvimeisselisarja -kauppanimellä. Ostin oman Torx-meisselisarjani Motonet-tavaratalosta vajaalla viidellä eurolla.
Kbp-vaunu koeajolla.JPG
Kbp-vaunu koeajolla.JPG (42.74 KiB) Katsottu 17491 kertaa
Kuva Kbp-vaunun alarakenteista.JPG
Kuva Kbp-vaunun alarakenteista.JPG (41.67 KiB) Katsottu 17491 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

3. Osien pohjamaalaus ja hiominen

Viesti Kirjoittaja LOK »

Käytän omien Kbp-vaunujeni pohjamaalaukseen edullisia, helppokäyttöisiä sekä laajasti saatavilla olevia Mastonin spraymaaleja. Osat pohjamaalataan erillään, jotta osien hiominen olisi helpompaa.

Nailoniset 3D-tulosteet kestävät erinomaisesti useimpien maalien liuottimia sekä maalinpoistoaineita, joten käyttämieni maalien tilalla voi käyttää sangen vapaasti sekä turvallisin mielin myös muita (täyte)pohjamaaleja tai kittejä. Erilaisten kemikaalien soveltuvuuden vaunujeni PA2200-nailonille voi tarkastaa oheisesta englanninkielisestä oppaasta: https://web.archive.org/web/20201013155 ... PA2200.pdf. Tiedot löytyvät oppaan loppuosasta. Itselle sopivimpien pohjustusaineiden valinnassa voi puolestaan hyödyntää tältä foorumilta löytyvää
3D-tulosteiden maalaus -ketjua, johon on koottu neuvoja sekä kokemusperäistä tietoa aiheesta.

Käyn seuraavissa kappaleissa yksityiskohtaisesti läpi, miten olen suorittanut Kbp-vaunujeni pohjustuksen. Olen kehitellyt omaa pohjustusmenetelmääni hivenen eteenpäin aiemmista maalaukseen liittyvistä postauksistani. Kerron samalla, minkä asian johdosta olen päätynyt tekemään asiat tietyillä tavoilla. Aiheesta voidaan tarvittaessa virittää laajempaa keskustelua 3D-tulosteiden maalaus -ketjuun.


Valmistelut

Ennen pohjamaalausta tuen pikkuosat aaltopahvin palaseen kiinni (katso alapuolen kuva). Puskimet, vaunujen päätyelementit sekä astimet pysyvät tukevasti paikallaan, kun pahviin tekee reiät päätyjen ja puskimien ohjaintapeille sekä astimien varsille. Painesäiliöt ja kylkien pylväät olen liimannut ohjaintapeistaan pahviin pienellä määrällä Micro Kristal Klear -liimaa (Erikeeperin kaltainen liima, joka kuivuu nopeammin ja on joustavampaa). Kokeilin pylväiden ja painesäiliöiden tukemista myös maalarinteipillä, mutta teipin liimauksella oli ikävä taipumus pettää maalien sisältämien liuottimien vaikutuksesta. Maalarinteippi soveltuu kuitenkin hyvin jarruvivun kotelon kiinnittämiseksi alustaan.

(Voisin kokeilla vastaisuudessa myös ilmastointiteippiä pylväiden ja painesäiliöiden tukemiseen, jolloin välttyisin tarpeettomalta liimailulta. :idea: )

Suojaan pyöränkannattimien laakeripesät maskeerausteipin palasilla (Tamiyan keltainen maskeerausteippi), jonka jälkeen tuen pyöränkannattimet viistetyillä tulitikuilla kiinni pyöritettävään maalaustelineeseen. Maalaustelineenäni toimii Bilteman juotosteline (5 €), joka on suojattu muovipussilla maaliroiskeiden välttämiseksi. Vaunurunko lepää maalauksen aikana parin tulitikun välityksellä maalausalustan päällä, jotta vaunu koskisi mahdollisimman harvasta pisteestä maalausalustaan (Kuivuva runko ei näin toimittaessa jämähdä kiinni maalausalustaan).
Pikkuosat  kiinnitettyinä maalaustelineisiin.JPG
Pikkuosat kiinnitettyinä maalaustelineisiin.JPG (62.76 KiB) Katsottu 17408 kertaa
Rakennussarjojeni spraymaalausvaiheet olen suorittanut taloyhtiöni pihamaalla kahdesta pahvilaatikosta rakennetussa maalauslaatikossa. Laatikosta löytyy kuva aiempien rakennussarjojeni kokoonpano-ohjeesta. Laatikko antaa suojaa tuulelta sekä tuulen kuljettamilta roskilta. Maalauslaatikon sisätilan olen vuorannut sanomalehdillä, joita vaihdan säännöllisin väliajoin maalipölyn kertymisen estämiseksi. Noudatan spraymaalipullojen kyljistä löytyviä suihkutusetäisyyttä, maalauslämpötiloja sekä ilmankosteudelle määritettyjä raja-arvoja koskevia ohjeita.


Pohjamaalauksen suorittaminen

Aloitan Kbp-rungon pohjamaalauksen asettamalla vaunun ylösalaisin maalausalustalle, jonka jälkeen suihkutan rungon alapinnoille, kylkiin sekä päätyihin ohuehkon kerroksen Mastonin mustaa spraypohjamaalia numero 520. Musta spraypohjamaali estää valon kajastuksen rungon läpi. Annan mustan maalikerroksen vetäytyä noin viisi minuuttia, jonka jälkeen jatkan alustan pohjamaalausta Mastonin punaruskealla pohjamaalilla numero 519. Punaruskea pohjamaali on hyvä valinta rungon pohjamaalaukseen, sillä se ei paista yhtä herkästi pintamaalikerroksen läpi kuin musta pohjamaali. Levitän punaruskeaa pohjamaalia useita ohuita kerroksia ja useasta eri suunnasta maalia suihkuttaen, jonka jälkeen jätän rungon kuivumaan 10 minuutiksi. Toistan käsittelyn, jonka jälkeen jätän rungon kuivumaan 20-25 minuutiksi.

Kuivauksen jälkeen käännän rungon varovasti oikeinpäin ja tuen rungon kahden tulitikun välityksellä maalausalustalle runkopalkeistaan. Tulitikut jättävät runkopalkkien maalipinnoille vain kevyet painaumat, jotka siistitään rungon hiomisen yhteydessä. Pohjamaalaan rungon yläpinnat, kyljet sekä päädyt edellä mainitulla punaruskealla maalilla. Jälleen 10 minuutin odotus, ja maalauksen toistaminen. Rungon annetaan tämän jälkeen kuivua 7 vuorokautta.

Rakennussarjan pikkuosat olen maalannut samalla tekniikalla. Olen tosin käyttänyt pikkuosissa vain Mastonin mustaa spraypohjamaalia numero 520: ei tarvitse näin odotella mustan maalikerroksen kuivahtamista ennen seuraavan sävyn levitystä. Pikkuosat on helppo pohjamaalata kauttaaltaan samalla maalauskerralla, joten käsittelyn suorittaminen kahdesti riittää hyvin pikkuosille (10 minuutin kuivausaika käsittelyiden välissä).


Osien hiominen ja toinen pohjamaalaus

Hion kuivuneet 3D-tulosteet käsipelillä käyttäen vesihiomapapereita (karkeudet 800, 1000 ja 1500). En ole käyttänyt hiomisessa vettä, jotta selviäisin seuraavaan maalausvaiheeseen ilman osien kuivattelua (3D-tulostettu nailon on huokoista materiaalia ja imee siksi itseensä sangen herkästi vettä. Veden täydellinen haihtuminen onteloista voi viedä vuorokausia).

Olen tavallisesti hionut pikkuosat käyttäen ainoastaan karkeutta 1000. Irroitan pikkuosat pahvista, jonka jälkeen hion pikkuosista vain näkyvimmät rosot pois. Suurinta huomiota kaipaavat alueet löytyvät puskinlevyjen, pylväiden sekä pyöränkannattimien jarrurakenteiden reunoista.

Hiomisen jälkeen pohjamaalaan pikkuosat toistamiseen käyttäen Mastonin kirkasta mustaa spraymaalia numero 122. Ainoa poikkeus on jarruvivun kotelo, jonka olen pohjamaalannut toistamiseen käyttäen Mastonin kirkasta harmaata maalia numero 800. Harmaa maali on jarruvivulle parempi vaihtoehto, sillä musta pohjamaalikerros paistaisi hyvin herkästi jarruvivun keltaisen pintamaalikerroksen alta. Harmaa maali vaikuttaisi kokemukseni perusteella olevan kirkasta mustaa maalia huomattavasti herkemmin valuvampaa, joten suosin tästä syystä muiden pikkuosien pohjustuksen viimeistelyyn kirkasta mustaa maalia.

Pikkuosien toisessa pohjamaalausvaiheessa olen käyttänyt aiemmin mainitsemaani maalaustekniikkaa: levitän tosin tällä kierroksella hivenen ohuempia maalikerroksia. Mastonin kirkkaat maalit ovat aiemmin käytettyjä pohjamaaleja juoksevampia, minkä vuoksi kirkkaat maalit hakeutuvat oikeita pohjamaaleja tehokkaammin pintojen epätasaisuuksien pohjille. Kirkkaat maalit eivät kuitenkaan ole hiontaominaisuuksiltaan yhtä hyviä kuin aidot pohjamaalit: en tämän vuoksi käytä pelkkiä kirkkaita maaleja 3D-tulosteideni pohjustukseen. Maalauksen jälkeen annan osien kuivua jälleen 7 vuorokautta ennen seuraaviin työvaiheisiin siirtymistä.

Vaunurungon kohdalla aloitan hiomisen karkeudella 800. Keskityn hiomaan rungon kyljet, päädyt, kansiosan sekä runkopalkit eli rungon näkyvimmät alueet. Kun runko on kauttaaltaan hiottu, viimeistelen pinnat karkeuksilla 1000 ja 1500. Hiominen suoritetaan aina pintojen suuntaisin vedoin. Omien Kbp-runkojeni kohdalla alkuperäinen pohjamaalikerros sekä pohjamaalikerrosta seuraava välihionta ovat riittäneet hyvin runkojen pohjustukseen.

Vaunurungon hiomisen jälkeen olen olen liimannut kirkkaalla mustalla maalilla pohjustetut puskimet paikoilleen runkoon. Liimana olen käyttänyt Micro Kristal Klear -liimaa. Annan liiman kuivua vuorokauden, jonka jälkeen runko on valmis pintamaalaukseen. Alla kuvasarja rungon pohjustusvaiheista.
Kuvasarja rungon pohjustusvaiheista: 1: Runko pohjamaalattuna. 2: Runko hiottuna. 3: Puskimilla varustettu runko valmiina pintamaalaukseen.
Kuvasarja rungon pohjustusvaiheista: 1: Runko pohjamaalattuna. 2: Runko hiottuna. 3: Puskimilla varustettu runko valmiina pintamaalaukseen.
Rungon pohjustus.JPG (47.11 KiB) Katsottu 17408 kertaa

EDIT 1: Oikoluettu. Linkit päivitetty HTTPS-muotoon.
EDIT 2: toimimaton linkki korvattu Archive.org-linkillä.
Viimeksi muokannut LOK, 16.05.2021 17:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

4. Otekahvat

Viesti Kirjoittaja LOK »

Alapuolen piirros esittää yhteen Kbp-vaunuun tarvittavien alaotekahvojen mitat sekä lukumäärät. Otekahvat taitellaan rakennussarjan mukana toimitettavasta 0,3 mm:n uushopealangasta. Taitteluvälineiksi riittävät viivain, katkaisupihdit sekä linjapihdit (kuva alla). Pinsetit helpottavat pienten osien siirtelyä. Ennen alaotekahvojen maalausta on suositeltavaa varmistaa, että kahvat sopivat koloihinsa vaunurungon alle. Sarjojen mukana on toimitettu reilusti ylimäärin uushopealankaa kaiteiden taittelua varten.

Alaotekahvojen taitteluohjeet.jpg
Alaotekahvojen taitteluohjeet.jpg (28.36 KiB) Katsottu 17337 kertaa

Alaotekahvat maalataan sekä mattalakataan irtonaisina osina. Teippaan alaotekahvat tyvistään maalarinteipillä aaltopahviin, jonka jälkeen maalaan kahvat keltaiseksi ohentamattomalla Revellin emalimaalilla numero 12 (katso alapuolen kuva). Maalauksessa olen käyttänyt sivellintä, jonka olen maalaukseen jälkeen pessyt puhtaaksi lakkabensiinillä. Emalimaalin on annettava kuivua vähintään parin vuorokauden ajan ennen maalipinnan lakkausta. Otekahvojen lakkaukseen olen käyttänyt Mastonin himmeää lakkaa numero 331. Valmiit alaotekahvat kiinnitetään vaunurunkoon vasta lähikytkinmekanismien kiinnityksen yhteydessä.

Huom! Ajan säästämiseksi alaotekahvat kannattaa maalata keltaiseksi jarruttajan UIC-astimen huomiovärin, jarruvivun kotelon sekä vaunurungon jarrupäämerkin maalauksen yhteydessä. Kaikki mainitut osat maalataan samalla keltaisen sävyllä.

Maalatut ja lakatut alaotekahvat pahviin teipattuna.JPG
Maalatut ja lakatut alaotekahvat pahviin teipattuna.JPG (14.55 KiB) Katsottu 17336 kertaa

Kbp-vaunujen päätyelementteihin kuuluvien otekahvojen mitat ja sijoittelu on esitetty alapuolen piirroksessa olettaen, että otekahvojen mallauksessa noudatetaan VR:n virallisia mittapiirroksia 1980-luvulta. Päätyelementit ovat virallisissa mittapiirroksissa täysin identtiset. Rengasmaisten otekahvojen kokoamiseen tarvitaan viivaimen ja pihtien lisäksi juotostarvikkeita. Olen käyttänyt rengasmaisten otekahvojen nurkkien kolvaukseen Juottamisesta aloitteleville mallinrakentajille -ketjussa esittelemiäni edullisia sekä helposti saatavilla olevia juotostarvikkeita. Samasta ketjusta löytyy lisäksi kuvallinen juotosohje, jota voi suoraan soveltaa Kbp-tavaravaunun otekahvojen vaatimiin pistejuotoksiin.

Päätypylväiden otekahvat liimataan paikoilleen esim. Micro Kristal Klear -liimalla. Liimauksen ajaksi otekahvat tuetaan paikalleen esim. teippisuikaleilla sekä kahvojen alle asetetuilla tulitikuilla (katso alapuolen kuvassarja). Liiman on annettava kuivua vähintään vuorokauden verran ennen päätyelementtien pintamaalaukseen siirtymistä.

Piirros päätypylväiden otekahvojen mitoista sekä sijoittelusta. Päätyelementtiä katsotaan piirroksessa puskimien etupuolelta. Vaunun päätyelementit (2kpl) ovat keskenään identtiset.
Piirros päätypylväiden otekahvojen mitoista sekä sijoittelusta. Päätyelementtiä katsotaan piirroksessa puskimien etupuolelta. Vaunun päätyelementit (2kpl) ovat keskenään identtiset.
Kbp-vaunun päätyelementtien otekahvat.jpg (33.08 KiB) Katsottu 17337 kertaa

Otekahvojen liimaus päätypylväisiin.JPG
Otekahvojen liimaus päätypylväisiin.JPG (75.39 KiB) Katsottu 17337 kertaa

EDIT: Oikoluettu. Linkit päivitetty HTTPS-muotoon.
Viimeksi muokannut LOK, 29.05.2016 21:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

5. 3D-tulosteosien pintamaalaus

Viesti Kirjoittaja LOK »

Olen käyttänyt Kbp-vaunujeni punaruskeiden osien pintamaalaukseen Mastonin punaruskeaa spraypohjamaalia numero 519. Käyttämäni sävy vastaa mukavasti pölyyntynyttä sekä Auringon haalistamaa tavaravaunun punaruskeaa värisävyä (vertaa viestiketjun alussa olevaan Kbp-tavaravaunun valokuvaan). Maston 519 on mattamaali, minkä johdosta siirtokuvilla varustettavat osat on lakattava Mastonin kiiltävällä lakalla numero 332 ennen siirtokuvien asennusta.

VR:n virallinen tavaravaunun punaruskea on sävyltään RAL 8012, joka on hieman Maston 519 -maalia tummempaa. RAL 8012 -sävyn maalia voi sekoittaa automaaliliikkeissä spraypulloon annosteltuna (noin 25 euroa per pullo). Maston 519 -maalista poiketen RAL 8012 -maalin voi sekoittaa automaaliliikkeessä kiiltäväksi, jolloin siirtokuvien ja maalipinnan väliin ei tarvita erillistä kirkaslakkakerrosta.

Sovellan osien pintamaalauksessa jo aiemmin pohjamaalauksen yhteydessä käytettyjä maalaustekniikoita: Spraymaalaan pyöränkannattimet, UIC-astimen, painesäiliöt, kylkien pylväät sekä päätyelementit kauttaaltaan punaruskeiksi useita ohuita maalikerroksia levittämällä. 10 minuutin kuivumisen jälkeen suoritan pintamaalauksen vielä toistamiseen. Kun pintamaalatut osat ovat kuivuneet vähintään 7 vuorokautta, lakkaan pyöränkannattimet, painesäiliöt sekä kylkien pylväät Mastonin himmeällä lakalla numero 331. Kirkaslakkaan päätyelementit aiemmin mainitulla Mastonin kiiltävällä lakalla numero 332.

UIC-astimen reunaa kiertävän keltaisen huomiovärin olen maalannut siveltimellä käyttäen ohentamatonta Revellin emalimaalia numero 12. Olen samalla vauhdilla pintamaalannut myös jarruvivun kotelon keltaiseksi. Emalimaalin kuivumisen jälkeen (vähintään 2 vuorokautta) olen mattalakannut UIC-astimen sekä jarruvivun kotelon Maston 331 -lakalla.

Rakennussarjan “tavalliset” astimet olen pintamaalannut harmaiksi Mastonin harmaalla pohjamaalilla numero 518. Lakkaukseen olen käyttänyt muiden osien tavoin Maston 331 -mattalakkaa. Alapuolen kuvasarja näyttää, miltä sarjan pienet 3D-tulosteosat näyttävät lakkauksen jälkeen.
Kbp-vaunujen pieniä 3D-tulosteosia lakattuna.JPG
Kbp-vaunujen pieniä 3D-tulosteosia lakattuna.JPG (55.38 KiB) Katsottu 17309 kertaa
Pintamaalaan Kbp:n rungon kahdessa vaiheessa: Ensimmäisellä kerralla maalaan rungon alapinnat, kyljet sekä päädyt. Spraymaalaan pinnoille tuttuun tapaan useita ohuita maalikerroksia, annan pinnan kuivahtaa 10 minuuttia – ja toistan sitten käsittelyn. Maalipinnan kuivuttua 7 vuorokautta tarkistan, ettei rungon kyljistä, puskimista tai päädyistä löydy rosoja. Hion havaitsemani rosot tarvittaessa kuivalla vesihiomapaperilla (karkeus 1500). Rosojen tarkistuksen jälkeen käännän rungon oikeinpäin maalausalustalle ja pintamaalaan vaunurungon päällipinnat. Rungon kyljet sekä päädyt saavat samalla toisen pintamaalikerroksen. Odotan jälleen 10 minuuttia, jonka jälkeen toistan pintamaalauksen. Jätän pintamaalatun vaunurungon kuivumaan 7 vuorokaudeksi ennen seuraavaan työvaiheeseen siirtymistä.
Pintamaalattuja Kbp-runkoja.JPG
Pintamaalattuja Kbp-runkoja.JPG (36.23 KiB) Katsottu 17309 kertaa
EDIT: oikoluettu.
Viimeksi muokannut LOK, 29.05.2016 21:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

6. Jarrupäämerkin maalaaminen

Viesti Kirjoittaja LOK »

Kbp-tavaravaunun jarrupäämerkin maalaus alkaa maalaussapluunan valmistuksella: Rakennussarjan mukana toimitettu paperinen sapluuna kiinnitetään työskentelytasolle ja pinnoitetaan läpinäkyvällä teipillä (vaihe 1 alapuolen kuvasarjassa). Teipillä pinnoitetun sapluunan päälle asetellaan maskeerausteipin palasia merkin reunoja myötäillen (vaihe 2). Käytän maskeerausteippinä Tamiyan keltaista maskeerausteippiä. Maskeerausteipistä muodostettu sapluunatarra leikataan askarteluveitsellä irti alustasta, ja mukana leikkautunut pohjapaperi poistetaan maalaussapluunan alta (vaihe 3).

Maskeeraussapluuna painellaan tiiviisti vaunurungon jarruvivun puoleisen nurkkaan (vaihe 4). Jarruvivun nurkan tunnistaa pienoismallissa siitä, että alaotekahvojen reiät sijaitsevat kyseisessä kulmassa poikkeavasti muihin alaotekahvojen reikiin nähden! Tavaravaunujen rakenteisiin perehtyneet harrastajat kykenevät päättelemään jarrupäämerkin nurkan vaihtoehtoisesti myös painesäiliöiden sijainneista.

Olen maalannut jarrupäämerkin siveltimellä käyttäen ohentamatonta Tamiyan emalimaalia numero 12 (vaihe 5). Irrotan maalaussapluunan maalatun alueen ympäriltä noin kolmen tunnin kuluttua maalauksen lopettamisesta, jotta sapluuna ei jämähtäisi maalattuun kuvioon kiinni (vaihe 6). Annan jarrupäämerkin kuivua vähintään kahden vuorokauden ajan ennen seuraavaan työvaiheeseen siirtymistä.
Jarrupäämerkin maalaus.jpg
Jarrupäämerkin maalaus.jpg (56.42 KiB) Katsottu 17195 kertaa
EDIT: kuvatiedoston kokoa pienennetty levytilan säästämiseksi.
Viimeksi muokannut LOK, 30.05.2016 16:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

7. Lankkulattian maalaaminen

Viesti Kirjoittaja LOK »

Olen toteuttanut Kbp-vaunujeni lankkupintojen maalauksen seuraavasti: Olen pensselöinyt lankkujen perusväriksi Tamiyan XF-78 Wooden Deck Tan -maalia, jonka olen säistänyt parin vuorokauden kuivumisen jälkeen AK Interactiven Burnt Umber -pigmentillä. Tarvittavan maalin sekä pigmenttijauheen ostin suomalaisesta Combat Models -pienoismallikaupasta. Ajoneuvojen kuljetuksesta aiheutuneet kulumaurat olen hangannut pigmentöityihin lankkupintoihin pumpulipuikoilla. Maalattavan sekä pigmentöitävän alueen rajaamiseen olen käyttänyt Tamiyan keltaista maskeerausteippiä.

Lankkupinnan säistämisen jälkeen olen kirkaslakannut vaunun päällipinnat, kyljet sekä päädyt Mastonin kiiltävällä lakalla numero 331. Kiiltävä lakka kiinnittää pigmenttijauheen pysyvästi paikalleen ja toimii omassa tapauksessani lisäksi vaunurungon kylkiin kiinnitettävien siirtokuvien tarttumapintana: olen käyttänyt vaunujeni pintamaalaukseen mattapintaista Maston 519 -maalia, joten kylkien kirkaslakkaus on kohdallani välttämätöntä siirtokuvien hyvän kiinnittymisen varmistamiseksi.

Olen laatinut Kbp-vaunujeni lankkulattiapintojen maalauksesta sekä säistämisestä yksityiskohtaisemman työohjeen Lankutuksen maalaaminen maskin avulla -ketjuun. Ohje on kaksiosainen: perusvärin maalausohjeeseeni voi siirtyä suoraan painamalla tästä ja pigmentöintiohjeeseeni tästä. Samaisesta keskusteluketjusta löytyy lisäksi runsaasti hyviä yleispäteviä neuvoja tavaravaunujen lankkulattioiden sävytykseen sekä vaihtoehtoisia työmenetemiä lankkulattiapinnan toteuttamiseksi.

Ohessa vielä kuva, miltä omien Kbp-vaunujeni rungot näyttävät säistämisen jälkeen. Omaa Kbp-vaunua säistettäessä kannattaa huomioida, että esikuvien kulumajäljet ovat voimakkaasti riippuvaisia kuljetetun lastin laadusta: esim. kontit tuottavat täysin erilaisia kulumajälkiä tavaravaunujen lankkupintoihin kuin ajoneuvokuljetukset. Oman pienoisrautatien kuljetustarpeet kannattaa siis huomioida ennen vaunujen säistämiseen ryhtymistä. :wink:

Kbp-runkojen puupinnat säistettynä.JPG
Kbp-runkojen puupinnat säistettynä.JPG (80.15 KiB) Katsottu 13370 kertaa

EDIT: oikoluettu. Linkit päivitetty HTTPS-muotoon.
Viimeksi muokannut LOK, 21.03.2017 16:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

8. Siirtokuvat ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja LOK »

Rakennussarjojen mukana on toimitettu siirtokuvia vähintään viiden eri numerosarjalla varustetun Kbp-vaunun rakentamiseksi. Yli viiden vaunun tilaajille olen toimittanut enemmän numerovariantteja, jotta jokaisen tilatun vaunun saa numeroitua yksilöllisesti. Siirtokuvia tulee sarjojen mukana aina sen verran suuri ylimäärä, ettei yhden siirtokuvan rikkoutuminen tai katoaminen kesken mallauksen estä saattamasta projektia loppuun.

Alapuolen kuvat selventävät, miten Kbp-vaunujen siirtokuvat tulee asetella. Huomaa, että isompien siirtokuvien järjestys on erilainen vaunun eri kyljillä! Kyljet tunnistaa toisistaan keltaisesta jarrupäämerkistä. Pienet a-, b-, c- ja d-kuormamerkit sijaitsevat sitä vastoin samassa järjestyksessä kummallakin kyljellä. Kirjainmerkkien järjestys päädystä päätyyn lueteltuna on: d, c, b, a, a, b, c, d.

Malli siirtokuvien kiinnittämisestä Kbp-vaunuihin.JPG
Malli siirtokuvien kiinnittämisestä Kbp-vaunuihin.JPG (67.53 KiB) Katsottu 17192 kertaa

Lähikuva siirtokuvilla varustetusta Kbp-rungosta. Kuvasta selviää, miten pienet a-, b-, c- ja d-kirjaimet sijaitsevat vaunurungon kyljissä.
Lähikuva siirtokuvilla varustetusta Kbp-rungosta. Kuvasta selviää, miten pienet a-, b-, c- ja d-kirjaimet sijaitsevat vaunurungon kyljissä.
Rungon pienet siirtokuvat.JPG (221.16 KiB) Katsottu 17192 kertaa


Kbp-vaunujen siirtokuvien kiinnittämisessä olen käyttänyt ealabin neuvomaa tekniikkaa, jonka avulla kaikkein pienimmätkin siirtokuvat saa paikoilleen kuvia rikkomatta tai vesiastiaan hukkaamatta: Siirtokuva taustapahveineen leikataan reunoja myötäillen irti siirtokuva-arkista, jonka jälkeen vaunurunkoon/päätyelementtiin sivellään vettä* siirtokuvan kiinnitysalueelle kohdalle. Leikattu siirtokuva tiputetaan nestepisaran päälle, jolloin taustapahvi irtoaa kuvasta. Kuva liu'utetaan hellävaraisesti pahvin päältä paikalleen, ja neste imeytetään pois esim. talouspaperin palalla. Lopuksi siirtokuva painellaan varovaisesti paikalleen siveltimen kärjen avulla.

*Pelkkä vesi toimii hyvin, mutta on aina turvallisempaa käyttää siirtokuvapehmennintä kuvien asetteluun. Siirtokuvapehmennin parantaa siirtokuvan mukautumista pinnan pieniin epätasaisuuksiin, jolloin siirtokuvan alle ei jää yhtä helposti hopeointia aiheuttavia ilmakuplia. Käytän itse Micro Set -siirtokuvapehmennintä, jota ostin Harraste Oy:stä Tampereelta. Muutaman euron arvoinen pullo siirtokuvapehmennintä riittää harrastuskäytössä eliniäksi.


Runkojen ja päätyelementtien mattalakkaus

Siirtokuvilla varustetut vaunurungot sekä päätyelementit lakataan mattapintaisiksi, kun siirtokuvat ovat saaneet kuivua vähintään kahden vuorokauden ajan. Olen itse käyttänyt lakkaukseen Mastonin himmeää lakkaa numero 331. Runkojen mattalakkaus kannattaa suorittaa pintamaalauksen tavoin kahtena erillisenä sessiona: ensin lakataan runkojen alapinnat, annetaan rungon kuivua viikon verran – ja lakataan lopuksi rungon päällipinnat. Mattalakkauksessa riittävät hyvin ohuet lakkakerrokset: älä sumuta liikaa lakkaa! Lakkauksen jälkeen Kbp-vaunun rakennussarjan tulisi näyttää alapuolen kuvan mukaiselta (pitkä tuppelopari ja sarjan mukana toimitetut ylimääräiset astimet puuttuvat kuvasta).

Kbp-rakennussarjan osat lakattuina.JPG
Kbp-rakennussarjan osat lakattuina.JPG (76.45 KiB) Katsottu 17174 kertaa

EDIT: Oikoluettu. Linkki päivitetty.
Viimeksi muokannut LOK, 31.05.2016 19:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

9. Rungon alapuolisten osien asentaminen

Viesti Kirjoittaja LOK »

Lakatut painesäiliöt, päätyjen alaotekahvat sekä astimet liimataan osille varattuihin reikiin ja ohjainpoteroihin. Keltaisella huomiovärillä maalattu jarruttajan astin liimataan jarrupäämerkin puoleiseen kulmaan ja harmaa “tavallinen astin” ristikkäiseen kulmaan vaunun toiseen päätyyn. Osien paikat voi varmistaa seuraavaa työkokonaisuutta esittelevästä kappaleesta, josta löytyy kuva ylösalaisin olevasta Kbp-vaunusta.

Ohjainpoteroiden reikiä ja koloja saattaa joutua avartamaan esim. neulan avulla, mikäli niihin on joutunut liiaksi maalia/lakkaa. Tarvittaessa 3D-tulostettujen pikkuosien ohjainnystyjä voi lisäksi hioa varovasti hiomapaperilla tai siklata askarteluveitsellä ohuemmiksi. Liimana olen käyttänyt Erikeeperin kaltaista Micro Kristal Clear -liimaa, joka on Erikeeperiin verrattuna nopeammin kuivuvaa sekä sitkeämpää. Micro Kristal Klear -liimaa voi ostaa esim. Harraste Oy:stä Tampereelta (hinta muutaman euron per pullo). Pyöränkannattimet ruuvataan pyöräkertojensa kanssa paikalleen sarjan mukana toimitetuilla Torx-ruuveilla (8 kpl, kanta Tx6).
Viimeksi muokannut LOK, 31.05.2016 19:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

10. Symoba-lähikytkimien asentaminen

Viesti Kirjoittaja LOK »

Kbp-rakennussarjan kokoversio sisältää sekä lyhyen että pitkän NEM-kytkintuppelon Symoba-lähikytkinmekanismeille: Pitkä NEM-tuppelo on tarkoitettu tilanteisiin, joissa vaunun halutaan kulkevan jyrkkiä (alle 600 mm) kaarteita sekä S-kurveja sisältävillä pienoisrautateillä (useimmat kotiradat). Loivempia minimikaarteita käytettäessä voidaan vaihtoehtoisesti käyttää lyhyttä NEM-tuppeloa, jolloin vierekkäisten vaunujen puskinetäisyydet saadaan minimoitua pitkää NEM-tuppeloa tehokkaammin. Pitkää tuppeloa käytettäessä Kbp-vaununi on mahdollista optimoida 356,5 mm:n minimikaarresäteelle (Fleischmannin R1-kaarre).

Huomaa, että yhden NEM-tuppelon sekä NEM-kytkintyypin valinta poissulkee, tai vähintäänkin rajoittaa, toisenlaisen NEM-tuppelon sekä muiden NEM-kytkimien käyttöä pienoismallissa: Lähikytkinmekanismin paikka optimoidaan yhdelle kytkimen ja tuppelon muodostamalle kombinaatiolle. Mekanismia ei voi liimauksen jälkeen enää siirtää.


Mekanismin sijainnin optimointi puskinpalkista

Symoba-lähikytkinmekanismit varustetaan valitulla NEM-tuppeloparilla sekä NEM-kytkimillä, jonka jälkeen mekanismien varsia lyhennetään esim. terävillä saksilla noin 2 mm vaunun koeajon mahdollistamiseksi. Kytkimillä varustetut mekanismit teipataan väliaikaisesti paikoilleen vaunurungon pohjaan.

Koeajojunaan valitaan pisimpiä vaunuja, joiden kanssa Kbp-vaunun halutaan olevan liikennöintikelpoinen. Koeajoradalle rakennetaan jyrkkiä kaarteita sekä S-kaarteita, joista vaunun halutaan kulkevan osana junaa. Kbp-vaunua vedetään ja työnnetään jyrkimpien kaarteiden sekä S-kaarteiden yli osana koeajojunaa (katso alapuolen kuva). Tavoitteena on optimoida toisiinsa kytkettyjen vaunujen välinen puskinetäisyys mahdollisimman pieneksi lähikytkinmekanismien paikkoja siirtelemällä, mutta riittävät turvamarginaalit säilyttäen: toisiinsa kytkettyjen vaunujen puskimet eivät saa missään olosuhteissa koskettaa toisiaan!

Kbp-vaunuja koeajoralla osana junarunkoa. Kuvan S-kaarteessa sekä kaarteen että vastakaarteen säde on 356,5 mm (Fleischmann R1).
Kbp-vaunuja koeajoralla osana junarunkoa. Kuvan S-kaarteessa sekä kaarteen että vastakaarteen säde on 356,5 mm (Fleischmann R1).
Kbp-vaunut koeajoradalla.JPG (33.17 KiB) Katsottu 17167 kertaa

Lähikytkinmekanismeille optimaallisten paikkojen löydyttyä mekanismit liimataan paikoilleen Erikeeper-liimalla. Pyöränkannattimet on suositeltavaa ruuvata irti rungosta liimauksen ajaksi. Liiman on annettava kuivua vähintään pari vuorokautta ennen mekanismien asentamisen jatkamista.

Symoba-lähikytkimien liimaus paikoilleen.JPG
Symoba-lähikytkimien liimaus paikoilleen.JPG (37.73 KiB) Katsottu 17167 kertaa

Tuppelon korkeuden optimointi kiskonharjasta

NEM-tuppelot asetetaan NEM-standardin mukaiselle korkeudelle kiskonharjasta. Tuppeloiden korkeuden tarkistuksessa olen hyödyntänyt Symoba-kytkintulkkia: Kytkintulkin päässä oleva ohut muovitappi sujahtaa vastustelematta lähestyvän vaunun NEM-tuppeloon, kun tuppelo sijaitsee oikealla korkeudella kiskonharjasta (Poista NEM-kytkimet paikoiltaan korkeuden tarkistuksen ajaksi). Alapuolella kuva toimenpiteestä. Kytkintulkin ansiosta vaununi kytkeytyvät ongelmitta kaikkeen NEM-kytkinstandardia noudattavaan H0-kiskokalustoon. NEM-kytkinstandardeista voi lukea lisää oheisen englanninkielisen linkin takaa: http://www.doubleogauge.com/standards/couplings.htm

NEM-tuppelon korkeuden tarkistus Symoba-kytkintulkin avulla.JPG
NEM-tuppelon korkeuden tarkistus Symoba-kytkintulkin avulla.JPG (28.09 KiB) Katsottu 17167 kertaa

En ole Kbp-vaunujeni kohdalla enää liimannut NEM-tuppeloita kytkimien varsiin kiinni: Tuppelo tuottaa itsestään sen verran vahvan puristusvoiman, ettei tuppelon liimaus ole välttämätöntä. Tyydyn ealabin neuvoa soveltaen vain katkaisemaan ylimääräisen varren tuppilosta esim. pienen rautasahan terällä (Ruuvaa sahauksen ajaksi pyöränkannattimet pois terän tieltä). Jätän tuppiloon noin millimetrin verran tynkää varmistukseksi. Symoban uutta pitkää tuppelomallia käytettäessä tynkä jää mukavasti piiloon tuppelon taakse (näkyy yläpuolen sivukuvassa).

EDIT: oikoluettu ja linkki päivitetty.
Viimeksi muokannut LOK, 01.06.2016 11:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

11. Pylväiden liimaus ja vaunun viimeistely

Viesti Kirjoittaja LOK »

Olen liimannut pylväät ja päätyelementit paikalleen Micro Kristal Klear -liimalla (kuva alla). Annostelen pienen määrän liimaa pylvään tapille varattuun ohjainpoteroon teroitetun tulitikun avulla, jonka jälkeen painan pylvään paikalleen poteroonsa. Liima jaksaa pitää pylvään itsestään paikallaan noin kymmenen sekunnin kuivumisen jälkeen. Tämän jälkeen pylvään asentoa voi vielä hienosäätää lähes puolen tunnin ajan liimauksen pettämättä – Micro Krital Klear on näiden ominaisuuksiensa ansiosta miellyttävä liima pienoismallailuun.

Irtopylväiden ansiosta Kbp-vaununi kestävät erinomaisesti käyttöä: Jos joku tai jokin kolhaisee vaunun pylväitä voimakkaasti, pylväät irtoavat poteroistaan ehjinä lakka- ja maalipintoja vaurioittamatta. Irronneet pylväät liimataan vain takaisin paikoilleen, jonka jälkeen onnettomuuden vahingot on korjattu täydellisesti.

Päätyelementit liimataan kylkipylväiden tavoin poteroihinsa. Päätyelementtien ohjaintappeja voi ennen liimausta kevyesti hioa tai siklata ohuemmiksi, mikäli päädyt eivät tahdo sujahtaa ohjainreikiinsä maali- ja lakkakerrosten jäljiltä.
Pylväiden ja päätyelementtien liimaus runkoon.JPG
Pylväiden ja päätyelementtien liimaus runkoon.JPG (45.21 KiB) Katsottu 17111 kertaa
Pylväiden kiinnityksen jälkeen olen liimannut jarruvivun kotelon paikalleen sekä “rasvannut” vaunujeni puskimet taiteilijatarvikeliikkeestä hankitulla mustalla akryylivärillä (katso alapuolen kuvat). Töpötän akryyliväriä pumpulipuikolla puskinlevyihin, jolloin saan loihdittua puskimien pintoihin rasvamaista tekstuuria. Tuore akryyliväri voidaan pyyhkiä lakkapinnoilta pois talouspaperilla, mikäli väriä joutuu väärään paikkaan mallia.

Puskinlevyjen rasvauksen jälkeen Kbp-tavaravaunun pienoismalli on valmis. Vaununi rullaavat erinomaisesti ilman laakeripesien öljyämistä. Valokuvaamisen tuoksinnassa on tullut usein kiire, kun pöydän tärähdys on lähettänyt vaunut matkaan kohti pöydän reunaa. :lol:
Puskimien rasvaus akryylivärillä.JPG
Puskimien rasvaus akryylivärillä.JPG (41.39 KiB) Katsottu 17111 kertaa
Kbp-vaunujen pienoismallit valmiina.JPG
Kbp-vaunujen pienoismallit valmiina.JPG (26.08 KiB) Katsottu 17111 kertaa
Kuva Kbp-vaunujen jarrupäistä.JPG
Kuva Kbp-vaunujen jarrupäistä.JPG (21.06 KiB) Katsottu 17075 kertaa
EDIT: lisätty maininta jarruvipujen liimauksesta.
Viimeksi muokannut LOK, 31.05.2016 21:45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Epilogi

Viesti Kirjoittaja LOK »

Säilytän omia Kbp-vaunujani alapuolen kuvan mukaisessa “modatussa” postipaketissa. Vaunut asetetaan laatikon pohjaan liimatuille kiskoille. Vaunujen liike kiskojen suuntaisesti estetään kuvan alareunassa olevien tulitikkuaskien avulla (liimattu pohjistaan pakettiin): askien laatikot vedetään auki puskimien eteen, jolloin vaunut saadaan tuettua ristikulmittain paikalleen kiskoille. Puskimien kanssa kosketuksissa olevat tulitikkuaskit on pinnoitettu pakkausteipillä, jotta puskimien akryylimaali ei tarraisi kiinni tikkuaskien pintoihin. Vaunujen putoaminen kiskoilta sekä hölskyminen ympäri laatikkoa estetään vaunujen yli asetetulla pahvisuikaleella, joka on jäykistetty grillitikulla. Suikaleen toinen pää teipataan ala-asentoon maalarinteipin palalla, jolloin puomin saa aina tarpeen mukaan nostettua ylös. Puomin päätä kannatteleva tulitikkuaski ympäristöineen on pinnoitettu pakkausteipillä, jotta maalarinteipin saa vetäistyä siististi paikaltaan.
Kbp-vaunujen säilytyslaatikko.JPG
Kbp-vaunujen säilytyslaatikko.JPG (85.43 KiB) Katsottu 17107 kertaa
Tällainen pienoismalliprojekti tällä erää. Olen saanut foorumilaisilta jo positiivista palautetta kokoonpano-ohjeistani sähköpostiini. Kiitokset palautteestanne sekä kannustuksesta! On ollut mukavaa sekä motivoivaa kuulla, että foorumille tuottamani sisältö ja modernimpaa aikakautta edustava Suomi-kalusto koetaan tärkeiksi. :)

Toivottavasti kannustava palaute rohkaisee myös muita empiviä foorumin lukijoita sekä jäseniä jakamaan tietotaitoaan muille. Meistä jokaisella on varmasti jotain hiljaista tietoa, joka saattaa olla ehkä itselle päivänselvää, mutta jollekin toiselle täysin uutta ja mullistavaa. En esimerkiksi itse olisi todennäköisesti koskaan keksinyt parempaa siirtokuvien kiinnitystapaa, ellei Ealab olisi neuvonut tekniikkaa foorumeilla. Kiitos Ealab!

Omien kokoonpano-ohjeideni sekä harrastukseni inspiraation lähteinä ovat toimineet mm. Juha Telimaan, MOU83:n, PeS:n sekä mudhoneyn kirjoittamat lukuisat rakenteluohjeet. Ilman mainittujen henkilöiden työpanosta harrastustoimintamme hyväksi en olisi tässä kirjoittelemassa kokoonpano-ohjeita omille vaununrakennussarjoilleni. Suuret kiitokset heille!

Kiitän myös Kbp-projektini toteutukseen osallistuneita henkilöitä, jotka ovat avustaneet projektini taustamateriaalin sekä lukuisten tarvikkeiden hankinnassa.

- LOK

EDIT: koko ohje oikoluettu.
Viimeksi muokannut LOK, 01.06.2016 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kbp-vaunun kokoonpano-ohje (H0)

Viesti Kirjoittaja ealab »

Nämäkin ovat hyviä ja seikkaperäisiä juttusarjoja, joita saa näkyä.. "Hiljainen tieto" on oivallista, siirtokuvasysteemeineen. Itsekin joskus "perimätietona" saanut, tai lukenut jostain. Otin asian vaan esille. Myös uusienkin harrastajien kehittämät uudet systeemit antavat "vanhoille" "hiljaista tietoa". :)
Vastaa Viestiin