markku55 kirjoitti: No jo on ärhäkkää "todistamista", suunnilleen siis näin: On hyvä muistaa, että asiantuntevat harrastajat tietävät kyllä, ettei Märklin ole oikean harrastajan vaihtoehto!
Tuolle uhoamiselle ei voi kuin viitata kintaalla, jokainen tekee omat ratkaisunsa ja niitä ei kannata ulkopuolisten väittää vääriksi, ainakaan vetoamalla jonkun huippuharrastajan kantaan radan rakenteesta.
Siksi onkin hyvä että joku esittää vasta-argumentin -- vaikka se koteloon ottaakin. Niin sinäkin teet. Märklin on hyvä ratkaisu sinulle, mutta on hyvä että täällä(-kin) mainitaan myös muista ratkaisuista.
Enpä ole ennen kuullut, että mm veturin keveys olisi ongelma, kai nyt jokainen osaa lisätä painoa jos siihen on tarvetta.
Lyijyä painavampaa ei yleensä käytetä, ja silti on usein ollut pakko pysyä alle 2% nousuissa että junat saadaan kunnialla ylös, etenkin jos on vielä kaarretta radassa.
Kumiset kitkarenkaat ei vähennä kosketuspintaa niin että se olisi pienempi kuin tasavirtasysteemissä. Jos veturissa on vain kolme vetävää pyöräparia, ja yhdessä parissa on kitkarenkaat, niin silloin vaihtovirtaveturissa on vielä neljä pyörää jotka siirtävät virtaa, mutta tasavistaveturissa vain kolme per jännite, eli ei ihan mene perille tuo väittämä.
Jos veturia ei ole jousitettu, on sen paino käytännössä kolmen pyörän varassa (jos se ei ole teliveturi), muut koskettaa ehkä kiskoja, mutta eivät kunnolla. Jos kolmiakselisen veturin yhdellä akselilla on kitkarenkaat on mahdollista että veturin paino on kitrkarenkaiden ja yhden muun pyörän varassa. Yhtä monta virrottaa kuin kaksikiskossa ilman kitkarenkaita. Olen nähnyt että Märklin-veturiakin joutuu työntämään, vaikka harvinaista se on!
Itselläni oli aikoinaan ensimmäisenä ratana kaksikisko Fleischmann, eikä se koskaan pelittänyt kunnolla ympäri radan, eli nyt sitten tunnet yhden lisää joka on nimen omaan tasaisen ja hyvän virransaannin takia vaihtanut Märkliniin.
Hyvä! Oliko Fleischmannissasi kitkarenkaat?
Olen edelleen sitä mieltä, että suurin osa harrastajista ei ole todella pedantteja mallareita, vaan "ihan tavallisia" pienoisrautatieharrastajia.
Usko tai älä, mutta kuulun samaan kastiin. Kaipaan sitä isoa ajettavaa rataa, detaljeista ei niin väliä.
Tapiolassa oli viime keskiviikkona vierailemassa upea äänidekooderilla varustettu jenkkiveturi. Veturia saattoi ohjelmoida myös linjalla muiden seassa. Kun muutimme yhtä muuttujan arvoa (lähtönopeutta) veturi kuittasi puhumalla: "muuttujan 2 uusi arvo on nolla-kaksi-nolla" -- valitettavasti vain englanniksi mutta kuitenkin. Enpä ollut tuollaista ennen kuullut!
pekka