Yksinkertainen opastindekooderi

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Yksinkertainen opastindekooderi

Viesti Kirjoittaja kari-g » 08.08.2019 20:21

Viime syksynä löysin netistä simppelin opastindekooderin rakenteluohjeen. Hra Gorden Griem oli rustaillut dekooderia noin v. 2001 aikoihin.
Kun keväällä katsoin nettiosoitetta uudestaan, niin se oli häipynyt. PSi:n ystävällisellä opastuksella ko saitti löytyi täältä:
https://web.archive.org/web/20180830160 ... gital.html
Kytkentäkaavio on täällä:
https://web.archive.org/web/20160527172 ... signal.jpg
Dekooderin assemblerohjelma olikin sitten hieman vanhaa tavaraa. Vuosien kuluessa Microchip on päivittänyt/modernisoitut softatyökaluja. Lisäksi koodissa oli mielestäni ainakin pari bugia, jotka korjasin. Esim. dekon tuli tallettaa viimeksi asetettu tila
EEPROM-muistiin, jotta deko palaisi ko tilaan kun sähköt kytketään. Aluksi ei toiminut, nyt toimii.

Piirilevylle (4,5 x 2,5 cm) kasattuna dekooderi näyttää tämmöiseltä. DCC tuodaan nastoihin W01 ja U01. Ledit kopalataan nastoihin P17, O17 (-) ja X17 (+).

Kuva

Koska kyseessä on todella yksinkertainen dekosofta, niin osoite tallennetaan lähdekoodiin, mikä sinänsä ei haittaa kun ohjelmointi vie n. 5 sekuntia.

Huomautettakoon kiinnostuneille, että PIC12F629 voidaan ohjelmoida uudestaan satoja kertoja (luulisin). Jos vielä jotakin kiinnostaa, niin voin laittaa lähdekoodin nettiin, jahka saan linkin täältä veturitallista toimimaan.

Komponenttien hinnoista sen verran, että Reichelt.de:ltä ostettuna PIC12F629 maksaa 0,72 €, tasurisilta B40D 0,21 €, 78L05 0,29 €. Elko ehkä noin 0,10€. Vastukset jotakin...

//kari g

Lisäys 11.8.2019:
Dekooderi on kasattu "Perf+ 2" -piirilevylle. On kätsy kun ei tarvita hyppylankoja. Ko. levyjä saanee (?) yhä
vielä täältä. Tilasin näitä 5 kpl muutama vuosi sitten:
https://www.crowdsupply.com/ben-wang/perf-2
--
Viimeksi muokannut kari-g, 11.08.2019 23:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1163
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Yksinkertainen opastindekooderi

Viesti Kirjoittaja ealab » 09.08.2019 09:38

Vaan taitaako sopia suomalaiseen esiopastimeen, 4-valoiseen ? Kytkentäkaaviossa jotain, C1 pitäisi ehkä olla lyytti, kuten piirroksessakin, kapasiteettia vaan vähän enemmän. Tuo 0,1µF sitten regun jälkeen, ainakin 3-jalkaisissa. Tämmöttis pähkäilty.

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Yksinkertainen opastindekooderi

Viesti Kirjoittaja kari-g » 09.08.2019 12:05

Joo, tämä toinen "Ausfahrtsignaldekoder" on jo useampilamppuinen.
https://web.archive.org/web/20160527185 ... signal.jpg

En ole tätä versiota testaillut/tutkinut, mutta toiminnee samoilla periaatteilla kuin tämä eka versio.

Kytkentää olen sen verran modannut, että elko on 10 uF ja regulaattorin jälkeen on vielä 33 nF keraaminen.

Vielä sen verran, että tämä käyttämäni kytkentä on siis kolmelle ledille: perusosoite: punainen tai vihreä
perusosoite+1: vihreä+keltainen

Modaamani/suomentamani/englanninkielisillä kommenteilla täydentämäni assemblerkoodi löytyy täältä:
http://junafriikki.ddns.net/opastindeko ... indeko.txt
HUOM: DCC-osoiteasetus löytyy aivan koodin lopusta.

//kari g

PS.
Ohjelmointiin käytän jo vanhentunutta (?) Velleman VM203 ohjelmointikorttia. Löytyy esim Radioduo.fi :stä. Muitakin prommereita maailmalta löytyy, mutta tämä ihan Suomesta.
Polttosofta on PICkit 2 v2.61. Ei löydy enää Microchipiltä, mutta löytyy muualta netistä.
Assemblerkääntäjänä olen käyttänyt MPLAB IDE v8.83 -softaa. Löytyy Microchipiltä. Lataamista varten täytyy rekisteröityä. Uusin (viimeisin)
simppeli (=helppohäyttöinen) IDE on v8.92, mutta tämä aikaisempikin pelaa ok.

DCC-osoitteen vaihto tapahtuu siten, että lähdekoodiin (muuta opastindeko.txt ensin muotoon opastindeko.asm) muutetaan osoite miksi haluaa. Sitten käännös (absolute) assemblerkääntäjällä (kestää noin 3-4 sek). Kääntäjän tuottama .hex -tiedosto ladataan prommaussoftaan ja sitten tallennetaan koodi prossun flash-muistiin (noin 3-4 sek).
Valmista!

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Yksinkertainen opastindekooderi

Viesti Kirjoittaja kari-g » 02.09.2019 20:17

Teinpä dekooderiin pienen päivityksen siten, että ledit ovat suoraan output-pinneissä ja vastuksen kautta maahan. Tämä syystä, että 'laatikon pohjalta' löytyi muutama valmiiksi rakennettu 'opastin', jotka oli kytketty niin, että katodit ovat yhdessä.
Koodin korjaus oli helppo, kun käänsin vaan lähtöohjaukset toisinpäin eli kun outputpinni on '1' (eli +5 V), niin ledi syttyy.
12F629:n outputpinnit kun toimivat molempiin suuntiin.
Skema löytyy täältä.
Korjattu lähdekoodi on täällä.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1163
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Yksinkertainen opastindekooderi

Viesti Kirjoittaja ealab » 03.09.2019 09:04

Tällä voisikin tehdä 2- ja 3-valoiset tulo- ja lähtöopastimet. Suomalaismalliset, ne uudemmat. 4-valoinen Eo sitten? Tosin niissä on 3 mahdollisuutta: ke,ke ja vi,vi, sekä ke,vi. Kun on vasta alustavassa, kevyessä funtsinnassa Turun kerhon uuden kerhoradan systeemit. Mm. kukaan ei ole tainnut vielä tehdä suomalaisopastinjärjestelmää taustalevyineen, mastoineen.?

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Yksinkertainen opastindekooderi

Viesti Kirjoittaja kari-g » 03.09.2019 22:30

PIC 12F629:ssä on viisi output-nastaa, joten viisilamppuinen opastin kyllä onnistuu.
//kari g

Teppo1
Ratavartija
Viestit: 27
Liittynyt: 16.02.2016 12:25

Re: Yksinkertainen opastindekooderi

Viesti Kirjoittaja Teppo1 » 04.09.2019 08:17

ealab kirjoitti:
03.09.2019 09:04
. Mm. kukaan ei ole tainnut vielä tehdä suomalaisopastinjärjestelmää taustalevyineen, mastoineen.?
Aikoinaan Pienoisrautatiekerho ry:n kolmikiskoradalla oli Harjun tulo-opastimella kaasuvaloesiopastin. Ja sen jälkeen Pekka Siiskonen teki kokeiluja LED-opastimista, joissa oli suomalaiset taustalevyt. Ja nyt Fremo radalle on Siuntin Mekaniska Verkstadin porukka tehnyt valo-opastimia.

Lisäksi Oululaiset ovat tehneet toimivan tasoristeyslaitoksen.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 263
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Yksinkertainen opastindekooderi

Viesti Kirjoittaja Psi » 13.09.2019 15:25

En tiedä, mitä muualla on tehty, mutta luultavimmatusti ensimmäiset suomalaiset LED-opastimet joita Pienoisrautatiekerho ry:n jäsenet on tainneet PRK:n projekteihin valmiiksi asti tehdä oli Petri Koskelan vuonna 1987 VR:n 125-vuotisrataan rakentamat opastimet. Opastimssa on kirkkaat "värittömät" 3 mm:n LEDit eli ne olivat aika tavalla H0-mittakaavaa suurempia. Opastimissa on lipat, häkit ja tikkaat. Häkit on pääosin taivutettu LEDien jaloista, tikkaat on rakennettu nippusiteestä. Tuo rata on nähtävillä Helsingin aseman lippuhallissa. Radan opastimet taitavat nykyään olla pimeät, kun radan automatiikka on tullut tiensä päähän.

Kehittelin sitten näistä yksinkertaistetun mallin Tapiolan VM93-moduuliradan opastimiksi Näiden kokoonpanoa varten rakennettiin jigi jonka avulla LEDit saattoi juottaa mastoon ja nippusidetikkaat liimata maston taakse. Opastimia kokosivat TaPRK:n jäsenet. Näissä opastimissa ei ollut turvahäkkiä, eikä valoilla lippoja, ja niiden LEDit olivat halpoja värillisiä LEDejä. Jokunen opastin on rekvisiittana (pimeänä) PRK:lla TaPRK:lta romutusuhan alta pelastetulla Kaunaiasten asemalla.

Pienoisrautatiekerho ry rakensi vuonna 2005 Ratahallintokeskukselle pienen radan jossa on nykyisen opastinjärjestelmän mukaiset Bushin (?) opastimista suomalaistetut opastimet. Tuo rata on nykyisin Väyläviraston aulassa Pasilassa, mutta siitäkin on automatiikka kypsynyt, joten opastimet eivät pala -- eikä juna kulje. En muista, kuka tuon radan opastimet oli rakentanut.

FREMO-FIN-radan (Varmistuslukko- ja) opastinturvalaitoksen opastimet ovat jälleen Petri Koskelan käsialaa. Ne on tehty mittakaavaan, ja niissä on syövytetyt taulut, lipat, turvahäkit ja tikkaat. FREMO-FIN-radan Santavaaran opastimet ovat Juha Telimaan tekemät. Näitä opastimia voinee tulla katsomaan seuraavan kerran Suuri Snadi -tapahtumaan Espoon Otaniemeen.

Liikennemaisema 100 vuotta -ratojen vuoden 1967-radassa on VR:n 125-vuotisradan tyyppiset, mutta reippasti yksinkertaistetut opastimet, eli niissäkin on 3 mm:n kirkkaat, värittömät LEDit, ei tikkaita eikä häkkiä (vain turvakaari). Lipat on tehty kutistesukasta. Vuoden 2017-radassa olevat nykyisen opastinjärjestelmän opastimet ovat Bushin opastimia joihin on tulostettu paksulle paperille suomalaiset naamataulut joissa on oikeat opastinten numerot. Nuo Liikennemaisema 100 vuotta -radat ovat nykyisin Kouvolassa Ratateknisessä oppimiskeskuksessa eivätkä ne ole yleisön nähtävillä.

N Club Finland on teettänyt todella hyvän näköisen suomalaisen linjasuojastusopastimen N-mittakaavaan muistaakseni Espanjassa. En tiedä onko opastimia vielä/enää saatavilla...

Petri Sallinen on kehittänyt vanhemman valo-opastinjärjestelmän opastimista H0-mittakaavan rakennussarjaa.

pekka

Vastaa Viestiin