Sivu 2/2

Re: Kotirata

Lähetetty: 14.04.2012 12:40
Kirjoittaja ealab
Fleischmannin uudemmissa pyörissä* on muutakin eroa, esim Rocoon verrattuna. Kulkupinnan ja laipan välinen kulma on enemmän pyöristetty, myös laipan kulma on hiukan suurempi Fleischmannin fillareissa. Että jos sellaisella liikuskelee vähän tiukkanormisemmassa vaihteessa, saattaisi tuo kulma ruveta kantaa ristikossa.
*Vanhemmissa (60-luku?)taisi kulkupinta olla kaposempi, laippa silti varsin korkea.

Re: Kotirata

Lähetetty: 14.04.2012 13:25
Kirjoittaja PeS
jartsa kirjoitti:Ei ole mitään ongelmia ollut,eikä ole tarvinnut muutakaan sorvijippoja tehdä.
Kaikki on toiminut hyvin omilla radoillani,ei valitettavaa.
Ongelmia ei ole tietenkään silloin, kun ajaa Fleischmannin kalustolla vain Fleischmannin vaihteissa.

Re: Kotirata

Lähetetty: 14.04.2012 20:43
Kirjoittaja jartsa
On siellä Rocon vetureita ja Märklinin vaunuja...

Re: Kotirata

Lähetetty: 14.04.2012 22:01
Kirjoittaja PeS
jartsa kirjoitti:On siellä Rocon vetureita ja Märklinin vaunuja...
Kovin monimutkaista päättelytaitoa ei edellytä se, että Fleischmannia matalalaippaisempi Rocon pyöräkerta varmasti kulkee Fleischmannin vaihteesta. Optimaalisen hyvin se ei kulje, mutta kulkee kuitenkin. Märkliin vaunutkin kulkevat, kunhan niihin vaihtaa sopivat pyöräkerrat. Asetelman ydinhän on siinä, että muita valmistajia syvälaippaisempi Fleischmannin pyöräkerta ei kulje edes kaikkien valmistajien fleksillä — vaihteista puhumattakaan.

Tämähän on ollut pitkään eurooppalaisten valmistajien konsepti: mitoitetaan vaihteet ja pyöräkerrat siten, että ristiinkäyttö eri valmistajien välillä ei onnistu. Luodaan siis merkkiuskollisuuteen pakottava paketti. Oikeastaan mikään sekä liikkuvaa kalustoa että kiskomateriaalia valmistava yritys ei ole onnistunut kovin vakuuttavasti vaihteiden suunnittelussaan. Liikkuvan kaluston valmistajista riippumattomien kiskovalmistajien asema on kiskomarkkinoilla selvästi vahvempi, mikä tarkoittaa sitä, että harrastajat valitsevat yleisimmin vaihteensa sellaisten valmistajien tuotteista kuten Tillig, Peco, Shinohara, MicroEngineering jne. — sekä ulkonäöllisistä että teknisistä syistä.

Re: Kotirata

Lähetetty: 15.04.2012 10:04
Kirjoittaja ealab
"Riippumattomia" vaihteita taidetaan alkaa käyttää siinä vaiheessa, kun leikkiminen loppuu ja alkaa harrastaminen :). Siksi, kun kaiketi myös kaluston pyöräkertojen tarkkuus lisääntyy. Mitä pienempihalkaisijaisia ja kaposempia pyöriä, sitä suurempia vaatimuksia vaihderisteyksillekin*. Sitä myötä myös pyöräkertojen back to back- mitoituksellekin.
*Siksi aloitin Roco- ja DIY-vaihteiden muutoksien teon. Nämä muutokset ovat omia kompromisseja, niitä, niiden sääntöjä en/ei ole kiveen hakannut/hakattu. On vain tarkoitus tehdä hyvin toimivat, vähän paremman näköisetkin systeemit.
Jos nyt tekisin tuon vaihteen, siitä tulisikin toisennäköinen. Ja on hankala "päivittää". Kyllä nytkin RP:t kulkee, pienen kolinan kera! Kääntölaitesolenoidi, 3-kääminen, 2-ankkurinen, on vaihtunut kahteen Conradiin, radan alle. Risteykset ovat väljät mm. siksi, kun eivät ole eristettyjä/elektrofrog..sekin olisi mahdollista tehdä.