Mittakaava T (1:450 / 1:480)
Lähetetty: 05.03.2012 17:14
Yhä pienempi mittakaavaisempia pienoisrautateitä alkaa markkinoille ilmaantumaan.
Itselläni on ollut jo pidempään suunnitelmissa pienoisrautatien rakentaminen, mutta muiden harrastusten ja kiireiden takia en ole vielä päässyt alkua pidemmälle.
Lisäksi, kun ei ole niin hirveästi tilaa pienoisrautatielle, niin siltä kannalta mahdollisimman pienikokoinen mittakaava.
Tilaa on korkeintaan tuollaiselle alle 2 metrin pituiselle ja alle 80 cm levyiselle ratapohjalle.
Joku n.160x70 cm ratapohja olisi käytännöllisen kokoinen pieneen huoneeseen, ei oikein sen pienempää.
Tai sitten voisi tehdä radan kahdesta osasta moduuliratana, jolloin yksi moduuli voisi olla n.100-120cm pitkä ja
n.60-80 cm levyinen
Mitä pieni skaalaisempi rata, niin luonnollisesti isomman kokonaisuuden saa rakennettua isompikoisen radan tilalle.
Vaikka N-skaalan junat ja vaunut näyttävätkin pienikokoisilta, niin N-skaalan junat/vaunut ovat kookkaita, jos vertaa Z-skaalan kalustoon ja varsinkin T-skaalan kalustoon, joka onkin todella mimimaalista.
Jonkin verran näyttää olevan jo kaupan T-skaalan kalustoa ja Z-skaalan kalustoa on jo huomattavasti enemmän.
Lisäsäksi on vielä ZZ-skaalan (1:300) pienoisrautateitä.
Suomessa taitaa pienimmät myytävät pienoisrautatie olla Z-skaalaisia.
Onhan näissä myös huomioitava se seikka, että N-skaalan kalusto on hieman halvempaa, kuin Z- skaala.
Netistä katselin vähän T-skaalan hintatasoa, niin se vaikutti olevan edullisempaa, kuin Z skaalan kalusto.
N-skaala vielä menee radan yksityiskohtien rakentamisessa, mutta Z-skaala alkaa olla rajoilla.
T-skaala on jo niin pienimittakaavainen kokonaisuus, että yksityiskohtien tekeminen vaatii hyvin paljon tarkkuuta.
Varmaan T-skaalassa maiseman mallintamisella on suurempi merkitys, kuin pienten yksityiskohtien, kuten yksittäisten ihmisten mallintaminen.
Itselläni on ollut jo pidempään suunnitelmissa pienoisrautatien rakentaminen, mutta muiden harrastusten ja kiireiden takia en ole vielä päässyt alkua pidemmälle.
Lisäksi, kun ei ole niin hirveästi tilaa pienoisrautatielle, niin siltä kannalta mahdollisimman pienikokoinen mittakaava.
Tilaa on korkeintaan tuollaiselle alle 2 metrin pituiselle ja alle 80 cm levyiselle ratapohjalle.
Joku n.160x70 cm ratapohja olisi käytännöllisen kokoinen pieneen huoneeseen, ei oikein sen pienempää.
Tai sitten voisi tehdä radan kahdesta osasta moduuliratana, jolloin yksi moduuli voisi olla n.100-120cm pitkä ja
n.60-80 cm levyinen
Mitä pieni skaalaisempi rata, niin luonnollisesti isomman kokonaisuuden saa rakennettua isompikoisen radan tilalle.
Vaikka N-skaalan junat ja vaunut näyttävätkin pienikokoisilta, niin N-skaalan junat/vaunut ovat kookkaita, jos vertaa Z-skaalan kalustoon ja varsinkin T-skaalan kalustoon, joka onkin todella mimimaalista.
Jonkin verran näyttää olevan jo kaupan T-skaalan kalustoa ja Z-skaalan kalustoa on jo huomattavasti enemmän.
Lisäsäksi on vielä ZZ-skaalan (1:300) pienoisrautateitä.
Suomessa taitaa pienimmät myytävät pienoisrautatie olla Z-skaalaisia.
Onhan näissä myös huomioitava se seikka, että N-skaalan kalusto on hieman halvempaa, kuin Z- skaala.
Netistä katselin vähän T-skaalan hintatasoa, niin se vaikutti olevan edullisempaa, kuin Z skaalan kalusto.
N-skaala vielä menee radan yksityiskohtien rakentamisessa, mutta Z-skaala alkaa olla rajoilla.
T-skaala on jo niin pienimittakaavainen kokonaisuus, että yksityiskohtien tekeminen vaatii hyvin paljon tarkkuuta.
Varmaan T-skaalassa maiseman mallintamisella on suurempi merkitys, kuin pienten yksityiskohtien, kuten yksittäisten ihmisten mallintaminen.