Sivu 1/1

Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Lähetetty: 02.02.2012 19:41
Kirjoittaja Eeli
Mistäköhän lähtien Suomessa on liikkunut mm. SeaRailin, Transwaggonin ja Railshipin vaunuja? Vorgissa kuvia Railshipin vaunusta löytyy vanhimmillaan vuodelta -85, onko näillä kansainvälisen liikenteen vaunuilla liikennöity aikaisemminkin?

http://www.vaunut.org/kuva/59833?t=railship

Eeli

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Lähetetty: 03.02.2012 11:46
Kirjoittaja mudhoney
Eeli kirjoitti:Mistäköhän lähtien Suomessa on liikkunut mm. SeaRailin, Transwaggonin ja Railshipin vaunuja? Vorgissa kuvia Railshipin vaunusta löytyy vanhimmillaan vuodelta -85, onko näillä kansainvälisen liikenteen vaunuilla liikennöity aikaisemminkin?

http://www.vaunut.org/kuva/59833?t=railship

Eeli
Wikipedia tiesi kiertoa näin: (http://fi.wikipedia.org/wiki/Junalautta)

Uudelleen Suomen junalauttaliikenne alkoi 15. helmikuuta 1975, kun saksalainen M/S Railship I aloitti liikennöinnin Hangon ja Travemünden välillä. Aluksella oleville yhteensä 1 370 metriä pitkille raiteille mahtui 50—60 vaunua. Niiden telit ja pyöräkerrat vaihdettiin Hangossa Suomen ja Saksan eri raideleveyksien vuoksi. Alusta pidennettiin heinä–elokuussa 1979 27,2 metriä. Raiteisto piteni tällöin 1 779 metriin.

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Lähetetty: 05.02.2012 20:27
Kirjoittaja jartsa
Saksassahan näitä vaunuja oli jo 60-70 luvun taitteessa.

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Lähetetty: 06.02.2012 07:45
Kirjoittaja ealab
Vähän OT: Suomessa junalauttasysteemit näköjään tulee ja menee, tuulten mukaan. Naantalissa oli junalauttasatama 70-luvun alkuun saakka. Sen "ruotsalaisraide" oli tavara-asemalle asti. Nostosiltaa varten oli vaihde sähkökääntölaitteineen( vanhempi Siemens-malli). Tämän ja ohjausreleistö oli nostosiltakopissa.

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Lähetetty: 07.02.2012 21:18
Kirjoittaja jartsa
Edesmennyt Finnjet kulki tuota väliä,sielläkin oli kiskot vaunuille kummallakin raideleveydellä.

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Lähetetty: 07.02.2012 21:51
Kirjoittaja Psi
jartsa kirjoitti:Edesmennyt Finnjet kulki tuota väliä,sielläkin oli kiskot vaunuille kummallakin raideleveydellä.
Siis Finnjet olisi ollut junalautta jossa olisi ollut kahden eri raideleveyden raiteita -- niinkö?

pekka

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Lähetetty: 08.02.2012 19:38
Kirjoittaja jartsa
Näin mulle yks "skönäri"(nyt eläkkeellä) kertoili,ollessaan siihen aikaan Finnjetillä.
Kiskot olivat lattiassa,ihmetteli vaan miksi?Niitä ei kuulemma käytetty hänen aikanaan.
Tuskin tuo turhia puhelee,jos on kerran ollut paatissa töissä..

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Lähetetty: 09.02.2012 11:09
Kirjoittaja bobi
Olen muutaman kerran mennyt moottoripyörällä Finnjetillä Saksaan (Tallinnan kautta) enkä nyt millään muista että lattiassa olisi ollut kiskoja. Yleensä moottoripyöräilijä huomaa kiskot koska ne saattavat viedä pyörän nurin.

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Lähetetty: 09.02.2012 13:12
Kirjoittaja tala2
Ei tainnut Finnjetin autokannella olla kiskoja, tuskin edes kävi Naanatalin reitillä.

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Lähetetty: 09.02.2012 16:27
Kirjoittaja ealab
Autolautaksi tuo Finnjet on mainittu. Maailman nopeimmaksi. Suomessa sen lähtösatamia mm. Helsinki, oliko muita? Jos ei sitten kiskoja asennettu myöhemmin?
Suomessa olleita junalauttasatamia: Naantali, Turku, Uusikaupunki, Hanko.

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Lähetetty: 28.02.2012 02:58
Kirjoittaja sepeteus
terve jartsa!

finnjet, jota olin itse rakentamassa ja jossa matkustin muutaman kerran takuukorjauksia tekemässä (paitsi joskus myös matkustajana), ei missään tapauksessa koskaan kansillaan kantanut minkäänlaisia kiskotuksia (ei edes niitä urbaanin legendan kertomia miinakiskoja).

niinpä vanha sköne-ystäväsi seilasi jossain toisessa laivassa tai sitten ei muista oikein.

eikä tämä varmasti kuulu edes tämän ketjun piiriin

saludos

samperi

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Lähetetty: 28.02.2012 21:03
Kirjoittaja jartsa
sepeteus kirjoitti: niinpä vanha sköne-ystäväsi seilasi jossain toisessa laivassa tai sitten ei muista oikein.
Hyvinkin mahdollista.

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Lähetetty: 07.03.2012 10:44
Kirjoittaja EMD F7
ealab kirjoitti:Autolautaksi tuo Finnjet on mainittu. Maailman nopeimmaksi. Suomessa sen lähtösatamia mm. Helsinki, oliko muita? Jos ei sitten kiskoja asennettu myöhemmin?

Suomessa olleita junalauttasatamia: Naantali, Turku, Uusikaupunki, Hanko.
Turussa oli 2, nyt kumpikin on hiljennyt ja uudemmasta jopa kiskot purettu.
Syitä SeaWindin junavaunujen kuljetusten lopettamiseen on useita:
Tallink halusi paremman hinnan, Tukholman Satamat halusivat junalauttaratapihan
hevon kuuseen Värtanilta ja VR OY:n kyvyttömyys mihinkään rautatiekuljetuksiin.
Sen lisäksi laivana Seawind alkaa olla loppuun ajettu raato, tervemenoa Intiaan!
Naantalissa ei ollut telin/akselin vaihtoa, vaan 1435-rata tuli Naantalin asemalle
ja siellä oli terminaali jossa tavarat kuormattiin suomalaisiin vaunuihin tai autoihin.

Varmaan sekotatte Finnjetin joihinkin Finnlinkin/Finnlinessin muihin laivoihin,
joista jossain oli kiskot autokannella vaunujen kuljetusta varten.
Finnjetin lähtösatamat: Katajanokka Hki, Travemünde, Tallinna ja Pietari.
http://www.youtube.com/watch?v=F5NQhSPUjto

Saksalaisia-ruotsalaisia siirtoseinävaunuja muistan nähneenin U:gin junissa menossa
tai tulossa junalautalta sekä Naantalissa nyk Ruukin teräspalvelukeskuksessa.

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Lähetetty: 09.03.2012 17:20
Kirjoittaja jartsa
EMD F7 kirjoitti:
Varmaan sekotatte Finnjetin joihinkin Finnlinkin/Finnlinessin muihin laivoihin,
joista jossain oli kiskot autokannella vaunujen kuljetusta varten.
Skönäriltä kysyin,muisti väärin tän Finnjetin,kun on ollut 60-80 luvuilla ahtaajana,täkkärinä jne...
Useammalla (n.10kpl) paatilla ollut ympäri maailmaa, em. purkit mukaanlukien.