Sivu 1/1

Itävallan rata rakenteilla

Lähetetty: 05.12.2011 13:20
Kirjoittaja Viller
Moro,
rakennusprojekti on käynnissä, tässä muutama sana aloitukseksi:
http://kleinbahn.blogspot.com/

Viller

Re: Itävallan rata rakenteilla

Lähetetty: 05.12.2011 18:23
Kirjoittaja jartsa
Radan tukirakenteet sais olla hieman tiheämmässä, jottei se kiskojen alustavaneri ala notkumaan.Muuten aika hyvällä mallilla.
Roco,Lima ja Märklin???Märklin on 3-kisko,muut 2-kisko vetureita!

Re: Itävallan rata rakenteilla

Lähetetty: 05.12.2011 20:44
Kirjoittaja Viller
Olet varmasti oikeassa vanereiden tiheyden suhteen!
Ajan myötä painovoima tehnee tehtävänsä.
Nyt on n. 30 cm välit, taidan laittaa yksinkertaiset vaneritolpat liimalla vielä väleihin => 15cm välit.

Märklinin veturi on toki 2-kiskomalli.

Re: Itävallan rata rakenteilla

Lähetetty: 05.12.2011 22:09
Kirjoittaja ealab
Veturin kulkusuunta on oikea silloin, kun kulkusuuntaan nähden plus on oikeanpuoleisessa kiskossa. Näin DC-radoilla.

Re: Itävallan rata rakenteilla

Lähetetty: 06.12.2011 21:34
Kirjoittaja Viller
Juu näinhän se standardi menee, mutta Kleinbahnit kulkevat toiseen suuntaan.
Luin ohjeita niiden polaarisuuden vaihtamisesta (saksaksi umpolen), vaikuttaa yllättävänkin monimutkaiselta.
Helpompi siis vaihtaa muut kolme veturia. Ainakin Liman veturi näyttää siltä, että pelkät johtojen vaihtamiset päittäin riittää. Jos ei onnistu, niin on varmaan otettava sähkötekniikan oppaat auki :)

Re: Itävallan rata rakenteilla

Lähetetty: 07.12.2011 14:59
Kirjoittaja jartsa
Viller kirjoitti:Juu näinhän se standardi menee, mutta Kleinbahnit kulkevat toiseen suuntaan.
Luin ohjeita niiden polaarisuuden vaihtamisesta (saksaksi umpolen), vaikuttaa yllättävänkin monimutkaiselta.
Helpompi siis vaihtaa muut kolme veturia. Ainakin Liman veturi näyttää siltä, että pelkät johtojen vaihtamiset päittäin riittää. Jos ei onnistu, niin on varmaan otettava sähkötekniikan oppaat auki :)
Aivan näin,moottorille menevät johdot vaihtamalla päittäin,myös mahdolliset valojen johtimet saattaa joutua vaihtamaan toistepäi.
Kokeilemalla se selviää.

Re: Itävallan rata rakenteilla

Lähetetty: 12.12.2011 20:39
Kirjoittaja tuohimaa
Hyvä, mukavaa kun joku muukin rakentaa vähän harvinaisemman esikuvan mukaan! Itsellä Itävalta-rata Z-mittakaavassa sekä H0-kalustoa "leluna". Lisäksi on tullut hankittua paljon kirjoja ja lehtiä liittyen ÖBB:hen.

terv. Tero

Re: Itävallan rata rakenteilla

Lähetetty: 14.12.2011 01:55
Kirjoittaja jartsa
ÖBB???
Vai OBB=Osterraische Bundes Bahn? :oops:

Re: Itävallan rata rakenteilla

Lähetetty: 14.12.2011 07:39
Kirjoittaja Tony
jartsa kirjoitti:ÖBB???
Vai OBB=Osterraische Bundes Bahn? :oops:
Nimenomaan ÖBB = Österreichische Bundesbahnen. Ja tohonkin sanahirviöön jäi varmaan kirjoitusvirheitä...

Re: Itävallan rata rakenteilla

Lähetetty: 15.12.2011 19:26
Kirjoittaja jartsa
Hereillä oltiin,huomattiin heti tuo pieni "moka" :wink:

Re: Itävallan rata rakenteilla

Lähetetty: 10.04.2012 14:10
Kirjoittaja Viller
tuohimaa kirjoitti:Hyvä, mukavaa kun joku muukin rakentaa vähän harvinaisemman esikuvan mukaan! Itsellä Itävalta-rata Z-mittakaavassa sekä H0-kalustoa "leluna". Lisäksi on tullut hankittua paljon kirjoja ja lehtiä liittyen ÖBB:hen.

terv. Tero
Onko Z-rata jo valmis? Olis mukava nähdä kuvia!

Mistä mielenkiinto juuri ÖBB:hen?
H0-kalusto näyttäisi olevan varsin modernia sulla.
Mulla on lähinnä 80-lukua, niitä junia joita tuli lapsena nähtyä niityiltä :)

Radan rakennushommat jatkuu nyt taas, blogissa viimeisimmät kuulumiset.


Edit:
yksi kuva löytyikin: http://www.sisulan.net/veturitalli/view ... f=17&t=512
Onko matkustajavaunuja? Ja löytyiskö kuvaa 1044:stä tuolla radalla?

Re: Itävallan rata rakenteilla

Lähetetty: 13.04.2012 19:55
Kirjoittaja tuohimaa
Hei!

Z-rata ei ole valmis, rata oli näytillä Pienoismallipäivillä Tampereella 2012. Tässä linkki erään PM-päivillä vierailleen sivulle, jossa muutama kuva radastani.

http://www.flickr.com/photos/mikkosaari ... 507581887/

Kiinnotus heräsi ÖBB:hen varmaan 15 vuotta sitten, jolloin aloitin N-mittakaavan harrastamisen. Itävallan monipuolinen vetokalusto, oranssit ja tummanvihreät veturit tekivät aikanaan vaikutuksen. Nyky-ÖBB kiinnostaa edelleen, koska sillä on käytössään uusinta ja moderneinta veturisukupolvea edustava Taurus (sarjat 1016, 1116 ja 1216), joka on aika omaleimaisen näköinen veturi. Alpit ovat sitten se toinen syy, eli mahtavat maisemat ja vaativat rataosuudet.

Re: Itävallan rata rakenteilla

Lähetetty: 15.04.2012 19:32
Kirjoittaja tuohimaa
Tässä kuvia edelliseltä radalta, asemalla veturisarjat 1116 (Taurus) ja 1044.