Sivu 1/1

Suomalainen veturitalli

Lähetetty: 10.03.2011 15:24
Kirjoittaja PeS
Blogi suomalaisen veturitallin rakentamisesta löytyy oheisen linkin takaa.
http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_6126/

Re: Suomalainen veturitalli

Lähetetty: 13.03.2011 14:58
Kirjoittaja Jaska
Onpa hieno, ellei peräti taidetta!

Re: Suomalainen veturitalli

Lähetetty: 13.05.2011 19:47
Kirjoittaja ealab
Tällainen tekeillä, pikkuhiljaa. Alemmat saranatapit ovat sen verran pitkät, että ylettyvät alle. Saisi jotain kääntösysteemiä kehitettyä. Odotan lähes paniikinomaisin tuntein maalaussessiota, jos edes yrittäisi tehdä samaa jälkeä, kuin esimerkissä.

Re: Suomalainen veturitalli

Lähetetty: 07.12.2012 20:54
Kirjoittaja sr2sr1
SIKA HIENOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO TYÖTÄ : :D :D :D :D :D

Re: Suomalainen veturitalli

Lähetetty: 05.02.2013 09:20
Kirjoittaja ealab
Tallin ovien aukaisuihin, miks´ei vaihteenkääntöihinkin eräs toimiva konsti, kytkentäkaavio. Tarvitaan entisten auton ajovalokorkeussäädinten** piirilevyjä* (tai uusistakin, maksavat muutaman kympin). Moottoriksi sopii esim. SP-kouluelektroniikan myymä alennusvaihdemoottori. Niistä hitain. * Näin siksi, kun ainakin näissä on mahdollisuus säätää liikerajat tarkastikin. (**Näiden moottorit ovat aivan kelvollisia vetureihin. Kuten olisi noiden alennusvaihdemoottoreidenkin. Näiden ottama virta on vähäinen, Alkavat pyöriä pienellä jännitteellä, "valomottia" ohjaa pieni mikropiiri). Systeemi, ovet toimivat käytännössä.

Re: Suomalainen veturitalli

Lähetetty: 07.02.2013 11:22
Kirjoittaja KLu
Olen tehnyt ensimmäiset kokeilut Esun modulilla, jolla voi ohjata lennokkiservoja pelkillä painonapeilla ilman varsinaista digitaaliohjausta ja hyvältä näyttää. Liikkeen pituutta voi säätää, samoin nopeutta. Moduli maksoi muistaakseni 25 e ja se ohjaa neljää servoa ja servoja olen tilaillut Kaukoidästä, viimeisin hankinta oli metallihammaspyörin toteutettu servo jonnekin hintaan nelisen euroa kappale sis. postikulut.

Työn alla on vanhan Märklinin peltitallin ovisysteemin "servottaminen".


K.L.

Re: Suomalainen veturitalli

Lähetetty: 13.02.2013 08:49
Kirjoittaja ealab
Myös ESUa vähän funtsin, vaan olin saanut päähäni tuon "oman systeemin", jossa vaihtokosketin on vaihtokytkin, niin se siitä. Ja kun oli noita ajovalokapistuksia joutilaina. KLu, kysymys: Riittääkö ESU-systeemissä painikkeen kertapainallus, jotta ovi menisi ao.asentoon, automaattisesti. Tai voisiko olla kytkin, joka jäisi ao. asentoon ja homma toimisi sitten automaattisesti.
Olisi tällaiset visiot: Kun kääntöpöytä pysähtyy pilttuun kohdalle, avautuu ovipari ja vasta sitten ajosähkö kytkeytyisi k-pöytään ja pilttuuseen......Vaatisi sähkömekaanisia, tai optisia asentotunnistimia. Ne saisi olla k-pöydän päissä, jotta ei väliä, kumminpäin k-pöytä olisi ja myös ohiajoratapätkiäkin varten...Vielä ei ole kuin hääviä ajatuksenpoikasta.

Re: Suomalainen veturitalli

Lähetetty: 13.02.2013 08:59
Kirjoittaja ealab
sr2sr1 kirjoitti:SIKA HIENOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO TYÖTÄ : :D :D :D :D :D
Noh, rauhoitutaans vähän. Vaikka kyllä tuo PeS:n laittama kuva valmiista tallista on.
Tässä kuva kotiratani tallin alakerrasta. Näyttää sekavalta ja mutkikkaalta. Mutkikas ei ole, on vain 3:n oven heebelit. Onhan kytkentäkaaviokin melko yksinkertainen. Oikeanpuoleisesta moottorista, sen ohuesta "kiertokangesta" näkee, että ovien liikkeet hidastuvat, pehmenevät liikkeiden lopuilla. Osat hentoja siksi, että "ronttumin" sattuessa vääntyisi muut paikat, kuin ovet. Nyt kaikki ovet toimivat, ohjaamiseen tarvitaan 3 vaihtokytkintä, -kosketinta. Nekin voisi korvata puolijohteilla?

Re: Suomalainen veturitalli

Lähetetty: 14.02.2013 02:30
Kirjoittaja sanoaskosano
Melkonen ropellihattu oot, sano.

Re: Suomalainen veturitalli

Lähetetty: 16.02.2013 15:14
Kirjoittaja ealab
Ropelihattu tai ei, mutta kun on 50-luvun lopusta asti harrastanut. Silloin oppi tekemään itse, kun valmiina ei tietoakaan saanut, eikä varaakaan olisi ollut. Se jätti jälkensä. Hävetä sitä ei tarvitse. Eikä 60-luvun alkupuolesta alkanut sähköpuolen ammattitkaan ollut haitaksi.

Re: Suomalainen veturitalli

Lähetetty: 18.02.2013 14:25
Kirjoittaja KLu
Esussa annetaan kertapainalluksella napaan A käsky kääntyä ääriasentoon A ja B:llä sitten sinne toiseen. Liikkeen laajuus ja nopeus on siis ohjelmoitavissa kullekin servolle erikseen.

Yksi Esu-käyttöinen servo on höyryvetureiden hiilestyspaikan hiilikuormainta kääntämässä ja toinen asennetaan seuraavaksi vesiviskuriin.

Vastaavasti sain purettua parista cd-soittimesta siirtokelkat ja olen miettinyt niiden jatkokäyttöä, mutta tuntuvat olevan kovin nopeita välityksiltään ts. esim. 3V:lla puoliaallolla menee ehkä sekunti laidasta laitaan.


K.L.