Tony kirjoitti:
Jotta asia ei mahdollisille aloitteleville Märklinisteille jää epäselväksi, on samat virtarajoitukset myös Märklin-maailmassa. Perus MobileStation 18VA muuntajalla antaa virtaa radan koosta riippuen 2-4 veturille, mikäli ei käytössä ole valaistuja matkustajavaunuja. Ohjain itsessään kykenee pitämään muistissaan 10 veturin tiedot ja näistä voi siis pitää radalla _ajossa_ sen 2-4. En muista enää paljon tuo vanhempi MS syöttää virtaa rataan, olisiko 1,2A? Tälläkin saa riittävän liikenteen varsinkin lattiaradalle aikaiseksi ja on todella nopea ottaa käyttöön tarvittaessa. Rata vaan kasaan, ohjain (ohjaimet) kiinni liitosraiteeseen ja muuntaja sekä liitosraiteeseen, että pistorasiaan. Hetki järjestelmän käynnistymistä (muutama sekunti) ja ajo voi alkaa, mikäli veturit ovat edelliskerralla jo asetettu ohjaimen muistiin.
Minulla on alkuvuoden aikana rakennettu rata Märklinin C-kiskosta. Maisemointityö on menossa. C-kiskosta sen tähden, että hankin aluksi pari starttisettiä, joissa tuli kasa C-kiskoa. Lisäksi C-kiskon liitokset ovat niin napakat, ettei rata ole vieläkään mitenkään kiinnitetty. Tämä senkin vuoksi, että maisemointitöiden johdosta (mm. siltojen asennukset ja pohjamaalaukset) joutuu sieltä täältä aina purkamaan pätkän rataa. Paikoillaan on pysynyt.
Pöytä on U:n muotoinen. Kiskoa on kaikkiaan noin 50 metriä ja vaihteita 23, joista pari risteysvaihdetta ja yksi kolmitievaihde veturivarikolla. Linjalla on kaksoisraide ja linjaradan pituus on vajaat 20 metriä. Asemalla on neljä läpiajettavaa raidetta ja kaksi päätepuskimeen päättyvää. Vaunuratapihalla viisi päätepuskimeen päättyvää ja sen vieressä siis veturivarikko, jossa kolmitievaihteella raiteet hiilestysasemalla, diesel-asemalle ja talliin. Lisäksi pistorauteet tavara-asemalle, proomulaiturille ja sahalle sekä yksi yhdysraide. Kaikkiaan vaihteita on 23 kpl.
Ohjaimena MS ja muuntajana 18 VA. Olen hankkinut myös 60 VA:n muuntajan, mutta en ole vielä tarvinnut. Käytössä on viisi veturia, jotka kaikki kulkevat yhtäaikaa tarvittaessa. Neljällä junalla ajamisessa ei ole mitään ongelmia - kaksi kummallakin linjaradalla. Kolmas juna jommallekummalle linjaradalle onnistuu vielä hyvin, mutta silloin on syytä pudottaa hiukan nopeuksia.
Koska vaihteet ovat vielä käsikäyttöiset ja haluaa esim. pikajunan ohittavan paikallisjunan tai tavarajunan, niin siinä saattaa hiukan tulla kiire, kun pysäyttää hitaamman junan ja touhuaa vaihteiden kanssa. Ohjainpöytä on sijoitettu pääratapihan viereen, joka helpottaa tietty vaihteiden hallitsemista - ja MS:n piuhan pituus antaa mahdollisuuden liikkua pöydän sivulla.
Käytössä on myös toinen MS ja siihen välikaapeli, joten orjakuskikin voidaan ottaa mukaan. Rata on suunniteltu siten, että myös lastenlapset voivat ajaa sillä turvallisesti kahdella junalla.
Eli kyllä MS-ohjaimella ja perusmuuntajalla kulkee ainakin viisi veturia yhtäaikaa tämän kokoluokan radalla.