Sivu 1/2

Bobin kotirara.

Lähetetty: 08.12.2009 12:14
Kirjoittaja bobi
Melkein kahden vuoden pähkäilyn jälkeen aloitin vihdoinkin uuden kotiradan rakentamista. Siitä tulee hieman L-muotoinen perusmitoiltaan 340 senttiä pitkä ja 110 senttiä leveä. Järjestelmä on Märklin ja mittakaava Ho. Ratakaavio on vain suuntaa-antava ja jos jollakin on parannusehdotuksia otan ne mielelläni vastaan. Tässä muutama kuva:

Re: Bobin kotirara.

Lähetetty: 08.12.2009 12:46
Kirjoittaja tv_tyyppi
Hyvä alku, suht paljon rataa.

Ratakaaviosta:
- Varmista, etteivät nousut ole liian jyrkkiä, varsinkin mutkissa.
- Näyttää siltä, että lähimpänä katsojaa oleva raide tulee olemaan korkemmalla kuin juuri sen takana oleva (jos tahtoo mahdollistaa oikealta alhaalta pöydän halki toiselle puolelle menevän radan) Vai tulisiko tämä alemmaksi jolloin kyseinen poikkirata tulee osittain tunneliin?
- Onko asema-alue riittävän pitkä pisimmille haluamillesi junille?

Muuta:
- Mitä aikakautta/esikuvaa olet ajatellut? Höyry, nykyaika?

Re: Bobin kotirara.

Lähetetty: 08.12.2009 18:31
Kirjoittaja markku55
Kiinnostaako Märklin kalusto, erilaiset Fallerin jne rakennukset, H0 autot, raidemateriaali jne?

Re: Bobin kotirara.

Lähetetty: 08.12.2009 21:57
Kirjoittaja ealab
Radan voisi myös saranoida seinän sivulta. Rataa voisi siten nostaa sen verran, kuin rakenteet sallii. Mahdollistaisi helpommat alapuoliset toimenpiteet, kuten johdotukset, laitteet, jne. Tuo kuitulevy on varmaankin hyvä ratkaisu melun kannalta.

Re: Bobin kotirara.

Lähetetty: 21.12.2009 21:23
Kirjoittaja jartsa
Matalalla toi kattokin on,ei ole paljoa varaa alkaa tekee saranointia.Valmista rataa ja maisemaa ei tossa tilassa paljoa nostella,rakentaessa kylläkin.Pöytä sijaitsee aikas matalalla,myöhemmät muutokset vaikeita valmiin kans.

Re: Bobin kotirara.

Lähetetty: 22.12.2009 10:20
Kirjoittaja bobi
No niin, taas remmissä kesäloman jälkeen. Joo, ei ollut aikaa pitää kaiken kesällä. Rata on niin korkealla kuin se on mahdollista vinon katon takia. Alta mahdun juuri ja juuri kontaamaan. Homma on nimittäin niin että voin vetää radan irti takaseinästä jolloin voin olla "takapuolella" rakentamassa ym. Nousut eivät ole liian jyrkät vaikka aika jyrkät ovat. Vanhalla radalla oli vielä jyrkemmät ja hyvin toimi.

Alkaa olla kiskojen aluset valmiit. Tein ne osittain styroksista ja ositttain siitä sinisestä vaahtolevystä. Jouduin hieman tasoittamaan kitillä ja pitkällä metalliviivottimella. Päällimmäiseksi kiskojen alle tulee parketin alle tarkoitettu noin 4 mm. paksu umpisolumuovi jota ostin aikoinaan Bauhausista. Tehdas lupaa sille 22 dB askeläänieristys joten sen pitäisi soveltua tähänkin tarkoitukseen hyvin.

Ensimmäinen rata tulee kyllä osittain korkeammalle kuin seuraavat, sille ei voi mitään. En katso sen häiritsevän kovin paljon. Asemalle pitäisi mahtua tarpeeksi pitkä juna. Mikä on muuten tarpeeksi pitkä? Ei kait Ho kaavassa koskaan saa asemanseutua tarpeeksi pitkäksi.

Aikakausi ei ole vielä oikein tiedossa Minulla on höyry että diiselvetureita. Tarkoitus olisi rakentaa suomalaisvetureita ja vaunuja tai ainakin suomalaisen näköisiä. Voi olla että tulee sillisalaattihomma ja eri aikakaudet sekaisin mutta toivottavasti ei.

Kiskomateriaali on kaikki hankittu mutta jos on suomalaismaisemaan sopivia taloja olen kiinnostunut. Samoin jos on jäänyt Märklin C-kiskojen vaihdesolenoideja nurkkiin niin voin ostaa pois. Yritän saada lisää kuvia pyhien aikana.

Re: Bobin kotirara.

Lähetetty: 29.12.2009 20:02
Kirjoittaja jartsa
bobi kirjoitti:
Ensimmäinen rata tulee kyllä osittain korkeammalle kuin seuraavat, sille ei voi mitään. En katso sen häiritsevän kovin paljon. Asemalle pitäisi mahtua tarpeeksi pitkä juna. Mikä on muuten tarpeeksi pitkä? Ei kait Ho kaavassa koskaan saa asemanseutua tarpeeksi pitkäksi.
Aseman pituus jos vaik on noin 5-6m,sopiva junan pituus lienee 2,5m.Tila sen ratkasee.

Re: Bobin kotirara.

Lähetetty: 05.01.2010 09:35
Kirjoittaja Tony
jartsa kirjoitti:
bobi kirjoitti:
Asemalle pitäisi mahtua tarpeeksi pitkä juna. Mikä on muuten tarpeeksi pitkä? Ei kait Ho kaavassa koskaan saa asemanseutua tarpeeksi pitkäksi.
Aseman pituus jos vaik on noin 5-6m,sopiva junan pituus lienee 2,5m.Tila sen ratkasee.
Taitaa olla tuo 2,5 metriä matkustajajunan pituus? Tällöin se olisi noin veturi + 6 vaunua, joka on nykypäivänä jopa Suomessa lyhyehkö. Tosin kyllähän IC 2 junia ajetaan toisinaan vain kolmen vaunun letkoina. Eikös tavarajunan tulisi olla vaikka kuinka paljon pidempi, jos haluaa esikuvanmukaisuutta? 500 metriä pitkä juna olisi luokkaa 5,7 metriä jne...

Meille kompromisseihin suostuville käy kyllä lyhyemmätkin junat ja asemanseudut. Se mikä omaa silmää miellyttää, on juuri sopiva omalle radalle. Aina on olemassa muutama idealisti, jonka mielipiteen mukaan tulisi rakentaa niin tai näin. Mutta kyllä rajallisilla tiloilla ja rahoilla on hyvä, että harrastetaan ylipäätään.

Re: Bobin kotirara.

Lähetetty: 05.01.2010 12:54
Kirjoittaja bobi
Olen hieman muuttanut ratakaaviota johtuen siitä että pöytä on 10 senttiä kapeampi kuin alkuperäisessä piirustuksessa. Näin jää enemmän tilaa pöydän taakse sen ollessa "ulosvedettynä" takaseinästä. Siinä on näet vaatekaappi edessä. Aseman edessä oleva raide (onko se ykkösraide?) on nyt 120 senttiä pitkä. Siihen pitäisi siis mahtua veturi + 3 vaunua. Tavarajunat voivat olla huomattavasti pidemmät kun käyttävät kakkos- ja kolmosraidetta. Jos olisi rahaa ja parkkihalli käytössä ei ongelmia olisi, tai ne olisivat toisenlaiset. Mutta kuten Tony sanoi: pääasia että harrastetaan.

Laitan kuvia kunhan saan projektin hieman eteenpäin. Tuli juuri hankittua pari kalliomuottia ja kipsiä lisää kun on vapaapäivä edessä. Pysyy poissa pahanteosta. :D

Re: Bobin kotirara.

Lähetetty: 21.02.2010 11:26
Kirjoittaja bobi
Projekti on taas edennyt hieman. Kulmassa oleva tunneli alkaa olla melko valmis. Täytyy hankkia matta lakkaa kun kallio kiiltää jonkun verran. Tässä muutama kuva.

Re: Bobin kotirara.

Lähetetty: 21.02.2010 11:59
Kirjoittaja JuhaTelimaa
Näyttää tosi upealta. Kallioiden värisävyt ja pinnanmuodot on mahtavan aidon näköiset.

Juha

Re: Bobin kotirara.

Lähetetty: 31.01.2011 12:15
Kirjoittaja bobi
Sain viimein aikaa jatkaa rataprojetia joka on ollut jäissä melkein vuoden maisemoinnin osalta. Maalasin sillan ja sen jälkeen arvelin että se on melko kornin näköinen aivan uudessa maalissa. Ajattelin lisätä hieman ruostetta jotta siitä tulisi aidomman näköinen mutta laitonkohan sitä liikaa? No en taida muuttaa sitä. Tuo väri sillan alla on runkoleijonan pintaväri, ei mikään meri. Takakulmaan laitoin talon mäennyppylälle ja siinä kohtaa tulee rata olemaan melko pusikoitunut kun se (tulevan) aseman alueella on hoidetumpi. Yksi lahdenpoukama on myös työn alla ja se olikin huomattavasti vaikeampi työ kun kuvittelin. Jouduin kutsumaan vaimoni apuun kun hän harrastaa posliininmaalausta ja ymmärtää värien päälle paremmin. Ohessa pari kuvaa.

Re: Bobin kotirara.

Lähetetty: 31.01.2011 14:03
Kirjoittaja ealab
Hienoa! Kysyisin silloista, mitä ovat, kuinka pitkät. Kun on alkanut tulla tarve omaan rataan, 2 vastaava yksikköä rinnakkain.

Re: Bobin kotirara.

Lähetetty: 31.01.2011 15:14
Kirjoittaja bobi
Moikka. Sillat ovat Fallerin tuotantoa, pituutta en muista. Ostin ne aikoinaan Risteysasemalta. Saattavat olla edelleen tuotannossa. Katso Fallerin sivuilta.

terveisin

Bobi

Re: Bobin kotirara.

Lähetetty: 01.02.2011 09:43
Kirjoittaja TJH
Kivannäköisiä kallioita. Muoteilla valettuja?