Sivu 3/3

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 25.11.2011 00:04
Kirjoittaja PeS
jartsa kirjoitti:Hammasrattaat keskellä??Mikä on se parempi mahdollisuus,kysyn vaan? Olisit sanonut mielummin:yksinkertaisin,halvin ja helpoin.Myös useasti se huonoin.
Pienoisrautatievetureiden voimansiirtoratkaisut ovat tietty mielenkiintonen keskusteluaihe, josta juttua riittää varmasti vielä pitkään. Lähdetään kuitenkin liikkeelle siitä, että perustelet aluksi väittämäsi.
1. Miksi Fleischmann-tyylinen tapa sijoittaa hammasratasvaiheisto kehyksen sivulle on paras ratkaisu?
2. Miksi hammasratasvaihteiston sijoittaminen akseleiden keskilinjalle on huonoin vaihtoehto?

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 25.11.2011 01:57
Kirjoittaja jartsa
1:Rattaat ovat yleensä helposti vaihdettavissa,mikäli kuluneet.Sama myös moottorin kanssa.Useimmiten osat on samoja monissa eri malleissa.
2:Saattaa olla vaikea purkaa,ennenkaikkea tässä aiemmissa viesteissä ilmitullut laahaimen asennus 3-kisko käyttöön.
(hieman väärä paikka tälle keskustelulle)Sorry

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 25.11.2011 08:19
Kirjoittaja ealab
Vastaan aivan asiallisesti. Niin, kyllä. Ei ole mitään syytä olla käyttämättä hyväkäytöksisiä, pienivirtaisia, vääntäviä, hyvin hidasajo-ominaisuuksin. Ja useimmiten aivan ilmaisia. Kun vastaavin ominaisuuksin merkkimoottorit (escap, faulhaber)maksavat jopa kymmeniä euroja. Käyttöiän raja ei vielä ole tullut vastaan. Asemien moottoreita, myös pitkulaisia, on useille jännitteille, joissakin se on merkitty, jotkut pitää mitata. Käyttö määräytyy sen mukaan. Näitä on jo useissa projekteissani, niin piensarjavetureissa, kuin DIY-vetureissakin. Mm. Athearnin huonolaakerisen moottorirohjakkeen korvasin kahdella pitkulaisella, kyllä liikkuu nätisti.
Kuvan kapistuksessa on läppärin asemasta moottori. Itse tehty alennusvaihteisto ja veto matoruuvilla. Esikuva ei ole rautatiemuseolta, vaan vanhasta valokuvasta. Malli on tehty H0-muovimallista muokaten. Pyöränkehät Rivarossin jenkkivaunusta, keskiöt itse tehty, messinkiä. Kaikki pyörät virroittavat, etuakselisto jousitettu virroituksen takia. Liikkuu hyvin.

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 25.11.2011 12:23
Kirjoittaja PeS
ealab kirjoitti:Kuvan kapistuksessa on läppärin asemasta moottori. Itse tehty alennusvaihteisto ja veto matoruuvilla. Esikuva ei ole rautatiemuseolta, vaan vanhasta valokuvasta. Malli on tehty H0-muovimallista muokaten. Pyöränkehät Rivarossin jenkkivaunusta, keskiöt itse tehty, messinkiä. Kaikki pyörät virroittavat, etuakselisto jousitettu virroituksen takia. Liikkuu hyvin.
Tämä rata-auto on todella hieno malli. Olisi vielä kiva nähdä mallin sisälle — voimansiirto nimittäin kiinnostaa.

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 26.11.2011 23:15
Kirjoittaja magnuken
Aivan mahdottoman hieno rata-auto, muistuttaa kovasti sitä Museossa Hyvinkäällä olevaa Rautatiehallituksen pääjohtajan Cadillac rata-autoa (vai mikä sen merkki nyt olikaan).

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 27.11.2011 09:09
Kirjoittaja ealab
Niinpä! Ihmettelen vaan, mikä saa jartsan vastailemaan, kuten vastailee. Varmaankin hänellä olisi paljon asiallistakin annettavaa. Koskekoon vaikka vain fleisua. Kyllä siinäkin tekniikka ja sähköt ovat ilman "korvamerkkiä", yleispäteviäkin. Laput silmillä ei tarvitse olla. Esim. keskustelusta rattaiston sijoittelusta, ne ovat vain erilaisia tapoja hoitaa voimansiirtoasia, ei sen kummempaa. Pitää erottaa toisistaan mekaaninen tapa ja -laatu.
Kuvassa Rau:n esikuva.

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 11.12.2011 11:46
Kirjoittaja joose_
Onko nyt oikeasti tästä Dv12-projektista kuulunut enää yhtään mitään?

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 14.01.2012 17:46
Kirjoittaja Zimba
joose_ kirjoitti:Onko nyt oikeasti tästä Dv12-projektista kuulunut enää yhtään mitään?
Nyt näkyy Mallikaupan ikkunassa esisarjamalli olevan.

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 15.01.2012 11:28
Kirjoittaja joose_
Kiitos vinkistä! Onkohan se muuten tasavirta- vai vaihtovirtamalli? En mielestäni löytänyt mainintaa ainakaan? Aika kova hinta vain tuolla.

Anteeksi, jos tämä on vähän OT: Oli muuten Mallikaupan uutisissa oikein kivoja mainintoja suomalaisista malleista; Huhun mukaan Roco tekee mahdollisesti ehkä vihreän Sr2:sen ja pienoismallivalmistaja Heris on valmistamassa suomalaisen kaksikerrosvaunun! Ihan huippua!

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 15.01.2012 11:43
Kirjoittaja Eeli
No se vihreä Sr2 on jo julkaistu ja myynnissä, ainakinkun Rocon sivuja katselin niin löytyi ihan uutuuskatalogista 2012

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 15.01.2012 12:01
Kirjoittaja joose_
Eeli: Juu, saman huomasin, kun rupesin vähän surffailemaan. Löytyi mjhobby.se:n valikoimasta ainakin. Rocon sivuilla en vielä poikennut. :)

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 05.07.2012 11:55
Kirjoittaja Rataneuvos
Modelan Dv12 on nyt näköjään tullut Mallikauppaan myyntiin. Onko joku jo ehtinyt nähdä taikka ostaa sitä? Kiinnostaa tietää että millainen siitä nyt sitten tuli. Aiemmassa prototyypissä kun taisi olla kaikenlaisia omituisuuksia.

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 30.03.2015 22:49
Kirjoittaja Juke
Moro, onkohan kukaan tuunannut näistä mitään? Tekniikka tai ulkonäköparannusta.

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 31.03.2015 21:58
Kirjoittaja PeS
2600-sarjan Dv12-rakennussarja on lähes valmis — vielä pari rutistusta ja sen jälkeen....

https://fi-fi.facebook.com/Mestarimallit

Re: Dv12 Modelalta

Lähetetty: 15.04.2015 11:35
Kirjoittaja Wiszz
Tuo mestarimallien Dv12 on kerta kaikkiaan upea! Paljonko tuollainen rakennussarja tuleepi suunnilleen maksamaan?