Sivu 4/6

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 21.10.2008 21:27
Kirjoittaja MikkoL
Jos tuollaisten Sr1-koppien teettäminen/tilaaminen onnistuu, olen myös kiinnostunut hankkimaan pari kappaletta semmonsia.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 23.10.2008 16:10
Kirjoittaja JuhaTelimaa
Sain Laukamon mallit arvioitavaksi ja ne näyttävät hyviltä. Jälki on parempaa kuin omissa malleissa. Eli tavalla tai toisella projekti näyttää toteutuvan.

Tämän hetken tavoitteena on järjestää myynti Rautatiemuseon kaupan kautta. Se mahdollistaisi mallien lisäämisen myös Hr12 ja Dv12 koreihin. Myös n-mittakaavan korit on mahdollista toteuttaa. H0-korien hintatavoite on max. 100,- euroa, mutta se tarkentuu jatkossa.
Seuraavan kerran asia etenee Turun pienoisrautatiepäivien yhteydessä, jolloin minulla on myös mallit siellä nähtävissä.

Conradilla on muuten tarjouksessa koriin sopiva digitaaliveturi Trix H0 BR482 hintaan 49,95 EUR
http://www.conrad.de/goto.php?artikel=242669
Sama tyyppi Märklin-versiona samaan hintaan:
http://www.conrad.de/goto.php?artikel=243292

Juha

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 23.10.2008 17:21
Kirjoittaja jhr
Eikös mallikaupalla ole jo deeveri tulossa?
Näin olen käsittänyt asian että heitä tulis valmis Deeveri.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 23.10.2008 18:51
Kirjoittaja markku55
Mistä tuollainen tieto on syntynyt? Dv12 ei liene kenenkään sarjatuotantosuunnitelmissa, tai jos on, niin hieno juttu sinänsä (kenen ja millä hinnalla?).
Itseäni kiinnostaa tuo N-skaalaan mallintaminen ja jos laatu on ok, niin ehkäpä tuo Laukamon laatu riittää siihenkin.
Kysyin jo Juhalta, millainen työmäärä syntyisi jos hän mallintaisi Dm3/Dm4 ja Hr11 kopat, on nimittäin mielestäni todella hienoja suomimalleja joita ei toistaiseksi ole ollut mahdollista teettää kohtuu hintaan.
Toivon ja uskon, että yhteistilauksilla saadaan pikamallinnustekniikalla aikaiseksi hienoja koppien runkoja ilman suurta omaa työmäärää ja toisaalta omaa ammattitaitoa ja kokemusta.
Se, että myynti tapahtuisi Rautatiemuseon kautta, ei liene ongelma, kunhan riittävän moni ensin ilmoittautuu kopan tilaajaksi, jos se ei ole peräti jo vakiona myynnissä.
Markku

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 23.10.2008 20:55
Kirjoittaja PeS
markku55 kirjoitti:Mistä tuollainen tieto on syntynyt? Dv12 ei liene kenenkään sarjatuotantosuunnitelmissa, tai jos on, niin hieno juttu sinänsä (kenen ja millä hinnalla?).
Ainakin kaksi eri hemmojen "sarjatuotantosuunnitelmaa" on käynnissä - ja melko pitkällä ovat.
markku55 kirjoitti:...Hr11 kopat, on nimittäin mielestäni todella hienoja suomimalleja joita ei toistaiseksi ole ollut mahdollista teettää kohtuu hintaan.
Sama pätee Hr11:een: kaksi projektia on käynnissä. Toisaalta eihän se ole mikään ongelma, että Suomessa on useita projekteja samanaikaisesti käynnissä.
Yleensä veturin rakennussarjan hinta on noin 150-200 euroa. Sarja sisältää kaikki osat - myös vaihteiston ja moottorin.

Olit Markku halukas ostamaan Hurun korin tämän viestiketjun aikaisemmissa viesteissäsi. Totesin, että minulla on yksi Hurun rakennussarja kolmikiskoalustalla. Oletko oikeasti halukas sellaisen hankkimaan - jos et ole, niin ilmoita: halukkaita on ilmaantunut jo useita.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 24.10.2008 08:10
Kirjoittaja markku55
Kiitos Petri kovasti tarjouksestasi, mutta minä passaan koska toiveena on saada noita vanhempia koppia ja tietysti N-skaalassa jos vaan mahdollista.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 24.10.2008 08:15
Kirjoittaja Eeli
Nyt alkoi tämä pikamallinnushomma kiinnostaa. Onko mistään mahdollista saada Hr13 koppa tai vaikka ihan Dm4:n koppa? Tuo Sr1 on jo varma...

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 24.10.2008 17:01
Kirjoittaja Olli
Ja mua kiinnostaisi edelleen se Dr16 -koppa, ja nyt alkoi susikin kiinnostaa.... :)

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 25.10.2008 11:00
Kirjoittaja PeS
Laukamon tulostuksessa käyttämä nylon12 saattaa aiheuttaa ongelmia maalauksessa, pakkeloinnissa ja hionnassa. Nylon on hiottaessa tunnetusti nöyhtämäistä, sen liimaaminen on hankalaa, kuten myös pakkelointi ja maalaaminen. Kannattaa kokeilla työstämistä, maalaamista ja liimaamista ennen suuremman sarjan teettämistä.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 25.10.2008 15:18
Kirjoittaja markku55
Hyvä ja varteenotettava huomio, uskoisin Juhan tuon asian tarkistavan ennen varsinaisia sarjoja.
Laukamolla ovat tehneet paljon malleja jotka on toimitettu valmiiksi siistittyinä ja maalattuina, eli mahdoton tehtävä ei kuitenkaan liene.

Markku

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 25.10.2008 18:58
Kirjoittaja Psi
PeS kirjoitti:Laukamon tulostuksessa käyttämä nylon12 saattaa aiheuttaa ongelmia maalauksessa, pakkeloinnissa ja hionnassa. Nylon on hiottaessa tunnetusti nöyhtämäistä, sen liimaaminen on hankalaa, kuten myös pakkelointi ja maalaaminen. Kannattaa kokeilla työstämistä, maalaamista ja liimaamista ennen suuremman sarjan teettämistä.
Pitäisikö siis teettää yksi pikamalli ja tehdä myytävät mallit tekemällä tästä silikonimuotti ja monistamalla myytävät mallit epoksivaluina tästä yhdestä tulosteesta tehdyllä kumimuotilla?

Minkä hintaista kaupallinen epoksivalutyö on? Tulisiko malli näin kalliimmaksi?

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 25.10.2008 20:24
Kirjoittaja PeS
Psi kirjoitti:Pitäisikö siis teettää yksi pikamalli ja tehdä myytävät mallit tekemällä tästä silikonimuotti ja monistamalla myytävät mallit epoksivaluina tästä yhdestä tulosteesta tehdyllä kumimuotilla?
Edit: epoksihartsia ei ole käytetty sitten 1980-luvun pienoismallien osien valamiseen, vaan polyuretaanihartsi on korvannut sen (engl resin).
Tavallisen tapa on mallintaa 3D-tulostuksella hankalat ja symmetriset korin pyöreät muodot - ilman yksityiskohtia, koska ne yleensä tulostuvat puutteellisesti ja yksityiskohdat kappaleen pinnassa hankaloittavat kappaleen pakkelointia ja hiontaa. Siistimisen ja hionnan jälkeen lisätään eri tavoilla valmistetut yksityiskohdat liimaamalla. Tämän jälkeen korista tehdään silikonikumimuotti, johon valetaan varsinainen kori. Nykyaikaisilla valumateriaaleilla korin voi tehdä itsekin kaatovaluna ilman painelaitteita. Yhtä lailla korin valutyön voi teettää. Tyypillinen valumäärä on 20-50 kappaletta per muotti.
Psi kirjoitti: Minkä hintaista kaupallinen epoksivalutyö on? Tulisiko malli näin kalliimmaksi?
Tämä riippuu kappaleen muodosta - esimerkiksi negatiivisten päästöjen määrästä ja kappaleen tilavuudesta. Negatiivisten päästöjen määrä vaikuttaa muotin elinikään ja tätä kautta yksikköhintaan. Hurun korin kaltaisen osan valutyön hinta on alle 50 euroa. Hartsivaluosa on sitä paitsi laadultaan aivan eri luokkaa kuin tuloste. Kannattaa pyytä tarjous vaikkapa Modelasta, jos ei itse huvita ryhtyä valutyöhön. Valutyö ei sitä paitsi ole mitään rakettitekniikkaa, vaan se on nykyisin mallirakentajien keskuudessa perusosaamista - Timo Nyyssösen kirjassa on hyvät perustiedot asiasta.

Aikaisemmin olen maininnut, että dieselveturin rakennusarjan myyntihinnaksi Suomessa on muodostunut yleensä 150-200 euroa. Valuosien lisäksi tällainen sarja sisältää melkoisesti syövyttämällä teetettyjä osiaa, välitykset, pyöräkerrat ja moottorin - siis kaikki mitä sarjassa tarvitaan.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 25.10.2008 20:30
Kirjoittaja markku55
150-200€ rakennussarja jossa on kaikki tarvittavat osat mukana, ei todellakaan kuulosta kalliilta.
Onko hinta-arviota N-skaalan malleille?

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 25.10.2008 20:38
Kirjoittaja PeS
markku55 kirjoitti:150-200€ rakennussarja jossa on kaikki tarvittavat osat mukana, ei todellakaan kuulosta kalliilta.
Onko hinta-arviota N-skaalan malleille?
Itse en ole ollut tuottamassa yhtään N-mittakaavan sarjaa. Hinta riippuu tuotantomäärästä. Jos N-porukka sitoutuu tilaamaan vaikkapa 50 kappaletta jotain sarjaa, niin sen jälkeen voidaan laskea hinta.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 24.11.2008 16:29
Kirjoittaja Pkh
EMD F7 kirjoitti:Äkkiseltään ei tuu mieleen kuin: http://www.dlc.fi/~jte/JunatFrameSet.html . Olet tainnut tuon sivun jo nähdäkin.. Pienoismallit.net joku muukin on tehnyt Sr1:n tuolla tavalla.
Tuota Sr1:en pohjana käytettyä veturia saa myös Märklinin sisarmerkin TRIX:in nimellä 2-kiskomallina.
Telimaan sivuilla on myös vaihtoehtoinen pellistä tehty koripiirrustus, on kai halvempi tehdä kuin pikamallina.
Se on minun veturi siellä pienoismallit.netissä.