Sivu 1/6

Sr1 H0

Lähetetty: 03.10.2008 14:38
Kirjoittaja Eeli
Onko miten vaikeata tehdä Sr1-veturi? Miten ja mistä? ei ole tietoa muusta kuin siitä, että mitkä mitat veturissa on. Mikä on hyvä rakennusmateriaali, ja millainen pohja/kori siihen pitää olla.

Eeli

P.s. kyllä tuollainen Sm1 olisi mukava tehdä...Ei taida olla resursseja :wink:

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 05.10.2008 00:27
Kirjoittaja EMD F7
Äkkiseltään ei tuu mieleen kuin: http://www.dlc.fi/~jte/JunatFrameSet.html . Olet tainnut tuon sivun jo nähdäkin.. Pienoismallit.net joku muukin on tehnyt Sr1:n tuolla tavalla.
Tuota Sr1:en pohjana käytettyä veturia saa myös Märklinin sisarmerkin TRIX:in nimellä 2-kiskomallina.
Telimaan sivuilla on myös vaihtoehtoinen pellistä tehty koripiirrustus, on kai halvempi tehdä kuin pikamallina.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 05.10.2008 08:39
Kirjoittaja Eeli
Ei taida olla samanlaisia vehkeitä kuin Juhalla...Onko mahdollista esim. polystyreenistä?

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 05.10.2008 11:49
Kirjoittaja PeS
Ideahan lienee se, että voit imuroida Juhan kotisivuilta 3D-piirustuksen ja teettää 3D-tulostuksen tulostuspalveluita tarjoavalla yrityksellä. Niitä löytyy googlettamalla. Tulostuksen hinta on luokkaa 150 euroa.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 05.10.2008 12:42
Kirjoittaja EMD F7
Hyvä tietää ton hinta.
http://www.dlc.fi/~jte/Junat/Junakuvat/Sr1.zip on jonkinlaiset piirrustukset kaalihäkin korista,
jos haluaa itte tehä pellilevystä tai vaikka muovista.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 10.10.2008 15:26
Kirjoittaja Jimi
Olen itsekin tuumaillut tekeväni vielä joskus Sr1:n. Kori tulisi olemaan punakeltaisessa asussaan.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 10.10.2008 16:58
Kirjoittaja markku55
Laukamo on pätevä valmistaja Somerolla, he ovat toimineet mm sopimusvalmistajana muoviosille, ja heillä on hyvä pikamallinnuslaite jossa muovi tai muovimetallijauhosta kovetetaan 3D tiedoston avulla hyvinkin monimutkaisia ja jopa sisäkkäisiä muotoja, eli toimiva sarana tai nivel on mahdollista tehdä yhdellä kertaa ilman erillistä kokoonpanoa ja jopa niin, ettei kokoonpanemalla tuollaista kappaletta saisi edes aikaan.
Koska kovetus tapahtuu jauheastiassa, ei nesteessä kovettamisen yhteydessä tarvittavia tukirakenteita tarvita.
Kannattaa ainakin kysyä mitä maksaa:
http://www.laukamo.fi/suomi/www/page.php?id=55
Yhdellä kertaa syntyisi noita koppia jos niin haluttaisiin ehkäpä kymmeniäkin.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 10.10.2008 17:35
Kirjoittaja EMD F7
Jos tuolta tilattaisiin Sr1:en koreja jonkinmoinen sarja, olisi se uusi askel kotimaiselle pienoisrautatietuotannolle, huolimatta siitä että alustana olisi aluksi vääränlaisilla telinkehyksillä M:n/Trixin runko ja tekniikka. Kannatan jonkinlaisen esiselvityksen tekemistä asiasta. Itseäni ainakin kiinnostaa hankkia Sr1-koreja. Voisi myös kysellä valmiiksi värjättyjä ja decaloituja koreja.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 11.10.2008 09:31
Kirjoittaja Jimi
Korit menisivät varmasti kaupaksi harrastajajille. Hyvä idea kaikenkaikkiaan. Kannatetaan!

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 11.10.2008 13:33
Kirjoittaja PeS
Polyuretaanin valaminen silikonikumimuottiin onnistuu kotikonsteinkin ja kohtuuhintaista. 3D-tulostus taas on erinomainen tapa valmistaa originaali valupuuhia varten. Oheisessa linkissä näkyy suomalaisten kavereiden harrastustyönä valmistama 1:24-mittakaavainen Ford Anglia. Auton kori on aika paljon hankalampi valettava kuin Sr1:n.
http://public.fotki.com/antikainen/resin-ford-anglia-1/

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 11.10.2008 13:35
Kirjoittaja PeS
Jimi kirjoitti:Korit menisivät varmasti kaupaksi harrastajajille. Hyvä idea kaikenkaikkiaan. Kannatetaan!
Korien 3D-tulostushinnat vaihtelevat 150-300 euron välillä. Menisikö tällä hinnalla kaupaksi?

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 11.10.2008 21:58
Kirjoittaja EMD F7
Onko palstalaisilla kokemusta Laukamosta?
Siitä hinnasta. Kyllä mieluummin ostan valmiin osan kuin alkaa itse alusta alkaen tekemään, varsinkin kun tuo Sr1 kori on varsin hyvän näköinen. En millään saisi yhtä hienoa tulemaan. Sitä alustana käytettävää veturia näkyy olevan ebay.de 50€ hintaan.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 12.10.2008 09:10
Kirjoittaja PeS
Yleensä suomalaisen dieselveturin tai sähköveturin kokonaisen rakennussarjan (=sisältää kaikki osat voimansiirtoa myöten) myyntihinta on noin 150-200 euroa. Tämä on hyvä vertailukohde. Tosin sarjoja pitäisi tuottaa vähintään 50 kappaletta, jotta päästään tuollaiseen yksikköhintaan.

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 12.10.2008 09:55
Kirjoittaja markku55
Kokemusta Laukamon pikamallinnuksista ei ole, mutta olemme käyttäneet heitä alihankkijoina teräsosien tuottamisessa, ja laatu, toimituskyky sekä hintataso on kohdallaan.
Käydessämme yritysvierailulla, saimme melko hyvän käsityksen myös tuosta pikamallinnuksesta, ja myös siitä, että jo pikamallinnettu kappale on lujuudeltaan käyttökelpoinen ja vertailtavissa ruiskupuristeosiin.
Isot kappaleet joita saa jauhelaarissa tehtyä yksi tai kaksi, maksaisi n. 800-1000€, joten jos nyt ihan simppelisti jakaisi sen vaikkapa kymmenellä, niin pienen osan hinnaksi tulisi luokkaa 100€.
Jotta asia ei jäisi spekuloinnin tasolle, sitä pitää kysyä ja tietysti siten, että mikä on kustannustehokkain määrä.
Itseäni ei H0 juuri nyt kiinnosta, joten voisiko joku teistä jotka asiasta ovat innostuneempia kysyä tarjousta?
Jos hinta on kohtuullinen, voisin harkita vaikka yhden kopan hankkimista ihan vaan varmuuden vuoksi varastoon - vekotinhullu kun olen. :D

Re: Sr1 H0

Lähetetty: 12.10.2008 13:42
Kirjoittaja PeS
Mikä tuon pikamallinnusmenetelmän tarkkuus on? Aika monen ABS-muoviin tulostavan menetelmän tarkkuus on 0,25 mm. Uusimmat laitteet lienevät jo luokkaa 0,1 mm. 0,25 mm on sellainen tarkkuus, joka ei H0:ssa pysty tulostamaan yksityiskohtia, vaan tuloste on pikemminkin aihio, johon yksityiskohdat on lisättävä, joka on hiottava ja pakkeloista ja josta voi sitten tehdä mainosti vaikkapa silikonikumimuotin.