Liliput (uudempi) BR62:sta Pr2 "Henskeli"
Lähetetty: 12.12.2018 15:55
Hei junagurut
Hommasin Saksasta käytetyn Liliputin BR62 H0-skaalan veturin (sattui olemaan tuotenumero L106212) moddatakseni siitä suomalaisen Pr2:n. Ensimmäinen ongelma tuli vastaan, kun aloin avata veturia. Kaksikielisissä (saksa/englanti) ohjeissa neuvotaan irrottamaan alemmat etulamput (kein problem), ruuvaamaan irti 5 ruuvia (no problem) ja irrottamaan "ohjaustanko" oikealta puolelta alhaalta(???). (Saksaksi "Hängen Sie auf der Lokführerseite (rechts) die Steuerstange an ihrem unteren Ende aus." ja englanniksi "Disconnect the control rod at the lower end on the right side of the loco"). Tätä viimeistä ohjetta en tajua.
Tässä varmaankin viitataan siihen ohjaamon kuskin puolelta etuseinästä viistosti käyntisillan läpi menevään (suunnanvaihto?)tankoon, jonka alempi pää häviää käyntisillan alle? En vanhoilla silmilläni kuitenkaan näe mitään paikkaa, josta sen alapäähän pääsisi käsiksi, jotta sen voisi irrottaa, enkä uskalla erottaa veturin ylä- ja alaosaa toisistaan väkisin vääntämälläkään, kun en haluaisi rikkoa mitään. Vai pitääkö se tanko vaan raakasti taivuttaa keskeltä "luokille" ja vetää sen alapää esiin? Veturin ylä- ja alaosa tuntuvat kuitenkin olevan edelleen tiukemmin kiinni toisissaan kuin pelkästään tuon tangon pitämänä.
Osaisiko joku neuvoa, millä jekulla BR62 aukeaa?
terveisin Junnailija
P.S. Esittelen varmaan vielä lisäkysymyksiä tästä Pr2-modifiointiaiheesta, jahka nyt ensin saan veturin auki.
Hommasin Saksasta käytetyn Liliputin BR62 H0-skaalan veturin (sattui olemaan tuotenumero L106212) moddatakseni siitä suomalaisen Pr2:n. Ensimmäinen ongelma tuli vastaan, kun aloin avata veturia. Kaksikielisissä (saksa/englanti) ohjeissa neuvotaan irrottamaan alemmat etulamput (kein problem), ruuvaamaan irti 5 ruuvia (no problem) ja irrottamaan "ohjaustanko" oikealta puolelta alhaalta(???). (Saksaksi "Hängen Sie auf der Lokführerseite (rechts) die Steuerstange an ihrem unteren Ende aus." ja englanniksi "Disconnect the control rod at the lower end on the right side of the loco"). Tätä viimeistä ohjetta en tajua.
Tässä varmaankin viitataan siihen ohjaamon kuskin puolelta etuseinästä viistosti käyntisillan läpi menevään (suunnanvaihto?)tankoon, jonka alempi pää häviää käyntisillan alle? En vanhoilla silmilläni kuitenkaan näe mitään paikkaa, josta sen alapäähän pääsisi käsiksi, jotta sen voisi irrottaa, enkä uskalla erottaa veturin ylä- ja alaosaa toisistaan väkisin vääntämälläkään, kun en haluaisi rikkoa mitään. Vai pitääkö se tanko vaan raakasti taivuttaa keskeltä "luokille" ja vetää sen alapää esiin? Veturin ylä- ja alaosa tuntuvat kuitenkin olevan edelleen tiukemmin kiinni toisissaan kuin pelkästään tuon tangon pitämänä.
Osaisiko joku neuvoa, millä jekulla BR62 aukeaa?
terveisin Junnailija
P.S. Esittelen varmaan vielä lisäkysymyksiä tästä Pr2-modifiointiaiheesta, jahka nyt ensin saan veturin auki.