Sivu 1/1

PIKO Vectron:n suomalaistaminen.

Lähetetty: 28.07.2018 14:43
Kirjoittaja ealab
On alkanut. Koppa jo osin muutettu. Koska ostin AC-version, piti AC-pyöräkerrat muokata ja eristää DC:lle, RP-25:si. Säästin n. 30€*. Sorvausten jäljiltä, sisäsivut ja laipat on mustattu. Pyörien paksuus 3mm:sta muuttui 2,8mm:iin. Kulkee jo nätisti. Pyöräkerrat vielä maalataan. Molemmista teleistä lähti osat, joita Suomessa ei näy. Vielä pitää hankkia tietoja katon systeemeistä. Ja tietenkin tekstityksistä. Alkuperäinen ylävalo muuttunee 1,8mm:n ledeiksi? Ainakin sopii hyvin. Myös alkuperäiselle lampunlasille pitäisi tehdä jotain, koska se kääntää valon "taivaalle". Uudemmissa Vectroneissa onkin jo profiloidut NEM-pyöräkerrat. Myös vastaavat Roco:n pyöräkerrat sopii, kunhan vaihtaa akselit, tai vain rattaat. *PIKO:n uudet pyöräkerrat 15€+ pk:t saman verran. Roco:n on tuplahintaiset.

Re: PIKO Vectron:n suomalaistaminen.

Lähetetty: 29.07.2018 20:34
Kirjoittaja ealab
Tässä veturissa on nyt Plux16-deko, joka ei "polta" perävaloja suoraan, koska dekoliitinpaikan ao. liittimet ovat Plux16:n ulkopuolella. Jos haluaa tässä perävalojen palavan, on juotoskontaktit S5:ssa ja S7:ssa juotettava yhteen tinasillalla. Tai johdinpätkillä juotostyynyt S3-- S6 ja S1--S8. Myös silloin, jos haluaa perävalojen palavan ilman F1 ja F2-räpläämistä.
Dekoderiliittimen F:ien juotoskontaktipaikat piirilevyllä ovat merkitty. Esim. dekoderin Aux7/ F7 on piirilevyllä A7.

Re: PIKO Vectron:n suomalaistaminen.

Lähetetty: 01.08.2018 15:11
Kirjoittaja ealab
aa.png
Veturissa on myös puute. Telien ripustuksissa ei olekaan 3-pisteripustusta. Ollenkaan. Koetan tehdä jotain, fasadiin, muokkaamalla. Telin
kääntölaakereina olevat muoviset poikittaisharjanteet on nyt toisessa telissä korvattu vastaavilla messinkisillä, jousitettuina, toimii. Siten, että molemmat jouset kantaa veturin siltä osin, mutta kun veturi/raide kallistuu, yksi jousi ei enää kannakaan, vaan myötää. Veturin piirilevy on monipuolisin, hienoin, näkemäni. Joitakin versioita varten on vielä 3 led-paikkaa/pää. Korin peililuukut tehty. Myös helmaan pyöreät aukot. Jos muutoksen haluaa tehdä, niin varoiksi voisi tilata toisen varaosavetotelin. Se ei ole paljon kalliimpi, (<30€), kuin pelkkä varaosafasadi.

Re: PIKO Vectron:n suomalaistaminen.

Lähetetty: 29.10.2018 07:04
Kirjoittaja ealab
Puskinvalot on mahdollista tehdä omille lyhdyilleen. Systeemissä on valmiudet, vain ledit lisää. Puskinpiirilevyllä on paikkoja SMD-ledeille ja vastuksille. Ensin irrotetaan puskinvalojen musta maski, varovasti. Juotetaan valkea SMD-led 0806 keskimmäiseen paikkaan. Ennen sitä on hyvä poistaa pienet tinakummut tinaimusukalla. Siten saa ledin asettumaan suoraan pintaa vasten. Juottaessa pitäisi/olisi hyvä käyttää sopivaa juoksutetta, ennen juottamista laitettuna. Silloin riittäisi vähän tinaa kolvin kärjessä, eikä tarvita tinalankaa erikseen. Paikassa on merkinnät napaisuudelle ja led laitetaan samoinpäin, kuin alkuperäinen 2-väriled. Siitä jää punainen käyttöön. Hiukan pitää maskin aukkoa isontaa, kokeiltava. Ledin SMD-etuvastus, itse laitoin 3k3 (alkuperäiset 6k2), juotetaan takasivulle paikkaan R4. Johtimet siirretään: Valkea paikkaan KW2 ja kelt. paikkaan KR. Sininen jää paikkaansa A, yhteisenä plussana. Näin molemmissa päissä. Toimii. Joissakin Vectron-versioissa saattaa nämä olla jo valmiina.
Ylävalot jo tehty. Vielä niiden kontaktit emolevylle?
20181130_151004.png

Re: PIKO Vectron:n suomalaistaminen.

Lähetetty: 20.02.2019 09:16
Kirjoittaja ealab
Nyt on hakusessa Sr3:n RAL- värikoodit. Koppa tuntuisi olevan jo pohjamaalattavissa.

Re: PIKO Vectron:n suomalaistaminen.

Lähetetty: 18.08.2019 11:58
Kirjoittaja ealab
Luultavasti katto- ja kylkivärit ovat samat, kuin Sr2:ssa. Alustan väri sitten? Löytyisikö siihen värikoodia, RAL? On samat, kuin Sr2:ssa.