Sivu 2/3

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Lähetetty: 21.11.2008 11:57
Kirjoittaja bobi
Ruotsalaisella valmistajalla HJN Verkstad

http://www.hnjverkstad.eu/byggdelar.htm

on H0-mittakaavassa jonkinlainen kytkin tuotenumerolla 7100. Kuvaa siitä en löytänyt. Firman valikoimasta saattaa löytyä muutakin mielenkiintoista.

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Lähetetty: 01.01.2009 18:53
Kirjoittaja jartsa
Psi kirjoitti: Tämä siis toimii jos junalla ajetaan vakiokokoonpanoa vetäen esimerkiksi ympyräradalla, mutta esimerkiksi ratapihalla kahden vaihteen muodostamasta S-kaarteesta tuota ei voi työntää ellei kaarresäteet ole mittakaavan tai ainakin lähes mittakaavan mukaiset.
Eikös juuri noita S-mutkia tule vältellä mikäli mahdollista, muuttelemalla vaihteen erkanemisraiteen suuntaa sopivammaksi.
Kuvan ottokulmallakin voi peittää kytkimien näkyvyyden, ainakin mulla noi lähikytkimet jää aika hyvin puskinten taakse piiloon.

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Lähetetty: 01.02.2009 01:08
Kirjoittaja PeS
jartsa kirjoitti: Eikös juuri noita S-mutkia tule vältellä mikäli mahdollista,muuttelemalla vaihteen erkanemisraiteen suuntaa sopivammaksi.
Miten tämä onnistuu eurooppalaisella pienoisrautatievaihteella, jossa sivuutusraiteelle muodostuu luontaisesti S-mutka? Eurooppalaisessa vaihteessahan koko erkaneva raide on kaarta. Amerikkalaisessa vaihteessa geometria taas on erilainen: poikkeavalla raiteella on suoraa. Siksi jenkkivaihteen geometria onkin parempi tässä mielessä.

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Lähetetty: 01.02.2009 09:08
Kirjoittaja ealab
Oikeasti molempia vaihdetyyppejä käytetään, tarkoituksesta riippuen. Liitteen kuvassa näkyvää, nivellettyä "DIY"-ruuvikytkintä olen kokeillut Mas- vaunujen kera. Vaunut ovat lyhyitä, joten puskimet eivät sekaantuneet. Vaunujen koukuissa parin millin joustovara. Toimii hyvin myös jäykällä ruuvikytkimellä.
Nivelletyn ruuvikytkimen kuvaa ei enää löydy. Sen sijaan kuva "jäykästä", vetojousitetusta ruuvikytkimestä, joita on syövytesarjoissa mukana. Myös NEM-tuppiloon sopivan koukkusysteemin proto. On toimiva.

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Lähetetty: 01.02.2009 09:23
Kirjoittaja PeS
ealab kirjoitti:Oikeasti molempia vaihdetyyppejä käytetään, tarkoituksesta riippuen.
Näinhän se on, mutta kun pienoisrautatiellä ei yleensä voida käyttää esikuvanmukaisia kaarresäteitä ja vaihteiden pituudetkin ovat lyhennettyjä.

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Lähetetty: 07.02.2009 18:40
Kirjoittaja jartsa
Voihan vaihteiden asettelua muuttaa,mikäli ei tehdä tietyn aseman mukaista mallia.Rakennetaan asema ns.harpun muotoon.Vaihteista erkanevat raiteet jatkuvat suorana.Suoran osuuden päässä on vain yksi mutka.

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Lähetetty: 08.12.2009 07:33
Kirjoittaja ealab
Tarkoitukseni on käyttää ruuvikytkimiä ja vetojoustokoukkua pysyvästi kokoonpannuissa junissa. Toimii, oli ruuvikytkin jäykkä, tai nivelletty, lyhyissä vaunuissa (Mas) ainakin. Sen enemmän ei vielä ole kokeiltu. Tuo "harppu"- vaihdekuja taitaa olla myös tilaa säästävä/ maximoitavissa raidepituudet. Ja ei turhia S- mutkia.

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Lähetetty: 08.12.2009 07:50
Kirjoittaja ealab
Jaska kirjoitti:Sattuisiko kenelläkään olemaan kuvia näistä ruuvikytkimistä? Joskus olen nähnytkin niitä, mutta veikkaan että useimmat eivät ole. Onko tuollaiset ruuvikytkimet itse askarreltuja vai saako niitä jostain rakennussarjoina? Entä kuinka paljon tuollainen rajoittaa kulkua vaikkapa jyrkässä kaarresäteessä? S-muotkaongelma tuossa jo mainittiinkin. Ne taitaa vaatia sorminäppäryyttä ja jotain pinsettejä kytkettäessä ja avattaessa? Varsin nätin näköisiä ovat kyllä.
Liitteessä yksi nivelletty DIY- systeemi.

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Lähetetty: 21.12.2009 21:33
Kirjoittaja jartsa
Eipä noita avata millää magneettilaite toimisellla irrottimella,jos jotain automaattitoimintoa halutaan.Eikä edes kovin käytännöllinen,pinsettien kanssa väkertää auki tuskahiki otsassa. :lol:

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Lähetetty: 21.12.2009 21:45
Kirjoittaja ealab
Pitäisiköhän viesti "1" lukea uudelleen. Ja kyllä nuo saa kiinni työkaluitta. Jäykän vähän paremmin.

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Lähetetty: 22.12.2009 09:46
Kirjoittaja PeS
jartsa kirjoitti:Eipä noita avata millää magneettilaite toimisellla irrottimella,jos jotain automaattitoimintoa halutaan.Eikä edes kovin käytännöllinen,pinsettien kanssa väkertää auki tuskahiki otsassa. :lol:
Jos ruuvikytkinjäljitelmä on syövytetty tai valmistettu teräksestä, saa se toimimaan magneetilla. Samalla tavalla kuin teräksestä valmistetun lenkkikytkimen lenkin saa nousemaan magneetilla.

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Lähetetty: 29.12.2009 19:45
Kirjoittaja jartsa
Eikö tossa kyselty ruuvikytkimistä? Aidoista sellasista?

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Lähetetty: 12.03.2010 14:55
Kirjoittaja PeS
jartsa kirjoitti:Eikö tossa kyselty ruuvikytkimistä? Aidoista sellasista?
Toimiva ruuvikytkin löytyy Englannista Exacto Scalen valikoimasta. PDF-muotoisessa piirroksessa on selvitetty asia tarkemmin.
http://www.exactoscale.co.uk/4mmrollingstock.html
4CP S11A Screw couplings 4mm working, GWR (2 units)

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Lähetetty: 12.03.2010 15:19
Kirjoittaja ealab
Eiköhän aidot ruuvikytkimet ole oikeissa, 1:1, junissa.

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Lähetetty: 12.03.2010 20:38
Kirjoittaja jartsa
Myöskin näissä ns.malleissa yritetään jäljitellä ruuvikytkimiä.