Pyörien heitot.
Lähetetty: 06.12.2016 20:55
Jos niitä haluaa poistaa, vähentää, niin töitä tulee. Yksi lähtökohta on reiän sorvaus heitottomaksi*. Seuraavaksi sorvataan uusi muovista eristysholkki, tai metallista keskiö**. Eristys jostain muovista, delrin ei tässä hyvä. Mutta vaikkapa hammasharjan varresta...Kun muovia on sorvattu reiän mittoihin, ei kovin tiukaksi, ja jätetty nurjalle puolelle vähän laippaa, työnnetään pyörä selkä edellä "muoville", vielä sorvissa. pikaliimaa voi käyttää, ei pidä delriinissä. Jos on siinä jo heitoton, vetäistään liiat holkit pois ja tehdään akselimittainen reikä. Mieluimmin hyvällä lyhyellä poranterällä. Sitten vetäistään pyörän selkäpuolelta, jättäen vähän laippaa. Siivotaan reiän särmät ja koetetaan laittaa akselinmittaiseen poranterään, tai akseliin. Tämä sitten istukkaan ja tarkistetaan heitto. Jos vielä siinä hyvin, ok. Jos ei, joskus auttaa akselin pyöriessä estää pyörän pyöriminen, hakien sopiva kohta, se voi auttaa heittoon. Tai kun pyörä on tyrkätty muoville, katkaistaan selkäpuolelta ja kiinnitetään pyörä istukkaan, siten, että laippaa nojaa leukoihin. Siinä ei pitäisi olla heittoja. Vetäistää holkin laippaa sopivaksi ja porataan akselireikä...jne.
*On huomattu, etteä heittoiseen pyöränreikään ei edes kannata yrittää. Sorvaus tarvitsee omanlaisensa terän, ehkä itse tehden. Poranterällä ei oikein onnistu heitottomasti. Aina ei näinkään ensimmäisellä onnistu. **Kokometalliset, eristämättömät pyörät. Hommaa on, mutta seurauksena vaappumaton vaunu, veturi.
*On huomattu, etteä heittoiseen pyöränreikään ei edes kannata yrittää. Sorvaus tarvitsee omanlaisensa terän, ehkä itse tehden. Poranterällä ei oikein onnistu heitottomasti. Aina ei näinkään ensimmäisellä onnistu. **Kokometalliset, eristämättömät pyörät. Hommaa on, mutta seurauksena vaappumaton vaunu, veturi.