Kävipä niin, että loppukeväästä 2016 ilmeni kutsu suomalaisille kerhoille osallistua suurille
Kölnin IMA 2016 pienoisrautatiemessuille. Niinpä seniorit Nvaari ja Wäiski kyselivät kelpaisivatko
he moduleineen kyseiseen näyttelyyn. Saimme kutsun tulla Kölniin ja järjestäjät maksoivat
osan kolmen henkilön kuluista.
Matkasimme kolme harrastajaa pakettiautolla 13.11.2016 pari päivää Finnlinesin lautalla
Travemündeen ja sitten keskiviikkona kasasimme näyttelymme. Yleisölle, jota oli valtavasti,
näyttely oli avoinna torstaista sunnuntaihin. Sitten osaston purku ja jälleen kaksi päivää
lautalla takaisin Helsinkiin 23.11.2016.
Kölnin Messukeskuksessa oli valtava halli, jonka alakerrassa olivat pienoisrautatiet, alan
harrastustyökalut sekä valmistajien osastot.
Seuraavassa linkissä on englanninkielinen esittely 1:160 junien eli N-mittakaavan näyttelyistä.
Valmistajilla oli lisäksi lähes tusinan verran omia ratojansa tässä N-mittakaavassa.
http://www.modellbahn-koeln.de/en/visit ... hn-spur-n/
Yläkerran halli oli pyhitetty nk. puutarharadoille - koko halli. Ehdin käydä pikimmiten isossa yläkerran
hallissa katsomassa noita isoja junia ja meinasi jäädä sinne kiinni - aivan mainioita!!
https://youtu.be/BSWUZpzGWwg tämä on kuvaamani video.
Huomaa veturinkuljettajien syvällinen antautuminen harrastukseensa!! Salissa oli niin monta
yhtaikaista junaa liikkeellä, että ihmettelin, kuinka ei kolissut.
https://youtu.be/rBBofWzS-Cw
Oman ständin videoitani Nvaari Tapani Laakso yhdisteli ja saatiin tästäkin aivan mainio yhdistelmä!!
Tämän videon alussa 1952 Olympiavuoden minun kiitojunani joutuu kiertämään Lahden Kariniemen
sisältä kolmen raiteen piiloradalla. Seuraavaksi Alsthom Hr13 dieselveturi vetää vanhanaikaista
puukorivaunuista pikajunaa. Seuraavaksi höyryveturi suunnilleen tyyppiä Pr1 vetää tavarajunaa.
Sitten näemme Hurun eli Hr12 diesel veturin teräsrakenteisten tuttujen matkustajavaunujen edessä.
Lopuksi palaamme ihailemaan kaunista kiitojunaa Hr11 dieselveturi edessään.
Kariniemen mäki noin 150 puun kera on minun, samoinkuin kulmamoduuli, jossa on idyllinen maalaistalo.
Seuraavat kaksi moduulia ovat myös minun ja ovat nimeltään "Hankapurju" kuvaten Punkaharjun
maisemaa. Punkaharjun ilmavalokuva täydentää hyvin tehtyä maisemaa, jossa on nk. harjutie.
Maalaistalon takana on vaimoni Maijan öljyvärein maalaamaa taustamaisemaa. Kariniemen mäen
takana siintää Lahden kaupunkikuvaa noin 70 vuoden takaa.
Nvaari on tehnyt kauniin ja yksityiskohtaisen Vesijärven sataman, joka on Kariniemen mäen edessä.
Hänen tukinuitto- ja sahamoduulinsa kertovat sahateollisuuden merkityksestä kymmeniä vuosia sitten.
Laitetaanpa mukaan myös saksalaisen harrastajan hyvä video, jossa on aluksi isojen junien ajoa ja
sen jälkeen kohdasta 5:47 minuuttia alkaa meidän Suomi-kalustolla ajoa.
Kölner Echtdampf-Treffen auf der IMA 2016 / N-Anlage aus Finnland
https://www.youtube.com/watch?v=Le23C11t690
Sitten tuhansia kertoja katsottu yhteenveto lähes kaikista 23 pienoisrautatiestä.
Meidän Suomiratamme löytyy aivan lopusta - niin että siitä vaan selaamaan.
https://www.youtube.com/watch?v=mWgipx_p_vU
Ja löytyyhän noita Wäiskin digikuviakin näyttelystämme.
http://kaivehmersalo.kuvat.fi/kuvat/wai ... 61117--20/
Nämä ovat katsottavissa Itsenäisyyspäivään 2016 asti
Noissa minun kuvissani on neljä kuvaa muidenkin moduuleista.
Nuo muut erottuvat erilaisilla moduulin reunaväreillä ja etureunakankailla.
Terveisin Wäiski