Sivu 1/1

T-vaunut

Lähetetty: 18.10.2016 21:45
Kirjoittaja PeS
Kaksi erilaista T-sarjan vaunuakin on lipsahtanut piirustuslaudalta. Pidemmässä on K4-telit ja lyhyemmässä K5-telit. Aika nopeita rakennettavia.

Harmi, että T-vaunujen alkuperäinen väri ei ole selvinnyt. Määräyskokoelmasta löytyy muutostyöstä ilmoittava maalausohje, jonka mukaan "T-vaunut maalataan tästä lähtien samalla värillä kuin muutkin henkilövaunut". Tämä tarkoittaa ruskeaa.

Alunperin vaunujen luokkaväritys (=1.luokka sininen, 2. luokka vihreä ja 3. luokka ruskea) tuli Suomeen Saksasta. Saksassa neljännen luokan vaunut (jotka vastaavat T-sarjan työläisvaunuja) maalattiin harmaalla. Saattaa olla, että T-sarjan vaunutkin olivat alkujaan harmaita, mutta tämä on pelkkää spekulaatiota niin kauan kuin ei löydy kirjallista vahvistusta asialle — tai jollekin muulle väritykselle.

Vielä reilut 10 vuotta sitten pääradan varrella lojui varastokäytössä ruskeaksi maalatun T-vaunun kori, jossa oli S.V.R-aikaiset tekstit. Eipä kukaan osannut tuolloin kaapia VR:n ruskeaa maalipintaa — alta olisi saattanut löytyä alkuperäinen väri. Rautatiemuseotakaan vaunun kori ei kiinnostanut. :(

Kuva
Kuva

Re: T-vaunut

Lähetetty: 20.10.2016 15:16
Kirjoittaja Truman
Mielenkiintoinen vaunusarja!

Vakikysymykseni: koska nämä vaunut olivat käytössä ja missä päin Suomea?

Eikös näistä muunneltu myös joskus erilaisia virkatarvevaunuja kun alkuperäinen käyttötarkoitus oli jäänyt?

Itselleni tuli heti mielikuva omalle radalle; ruohottunut sivuraide, jonka perällä yksi T-vaunu on unohtuneena ja rapistuneena...

Re: T-vaunut

Lähetetty: 20.10.2016 21:20
Kirjoittaja PeS
Truman kirjoitti:Mielenkiintoinen vaunusarja!

Vakikysymykseni: koska nämä vaunut olivat käytössä ja missä päin Suomea? Eikös näistä muunneltu myös joskus erilaisia virkatarvevaunuja kun alkuperäinen käyttötarkoitus oli jäänyt?
Vuoden 1948 kotipaikkarekisterin mukaan vaunuja oli vielä jäljellä 18 kpl. Näistä 10:n kotipaikka oli Helsinki ja loppujen Turku.

Re: T-vaunut

Lähetetty: 21.10.2016 07:37
Kirjoittaja ealab
Varmaankin oli muunneltujakin. VR Riihimäen Sähkökonepajan käytössä oli asuntovaunuja (kaapelityökunnissa), joiden profiili sopii T-vaunuihin. Vaunuja kutsuttiin "balalaikoiksi", olivat talvella kylmiä, vaikka seinissä lienee vähän fylliä. Ulkoseinissä tyypillinen, ruskea pystypanelointi. 2 Porin Mattia ja kaasuvalaistus, ainakin varalla, jos sähköä ei ollut saatavissa. Kerrossängyt. Vaunuista on vain muistikuvat, 60-luvun alusta.

Re: T-vaunut

Lähetetty: 21.10.2016 10:58
Kirjoittaja PeS
Aika paljon T-sarjan vaunuja päätyi virkatarvekäyttöön.

Yksi mielenkiintoinen modaus on Ggkk-sarjan hiivavaunu, joka ilmeisesti rakennettiin Alkon tarpeisiin. Pienoismallina tämä voisi olla muikea — valkoiseksi maalattu harjakattoinen jäähdytysvaunu. Oheinen kuvalaattapiirustus tosin sisältää aika vähän dataa, joten osa nippeleistä on pääteltävä T-vaunun perusteella. Todennäköisesti lisäeritykset tehtiin vaunun ulkopuolelle T-vaunun pystytolppia hyödyntäen — vaunun seinissä on siis vaakalaudoitus. En ole koskaan nähnyt kuvaa Ggkk-sarjan vaunusta, mutta huhujen mukaan kuva olisi julkaistu jossain Alkon historiikissa.

Kuva

Re: T-vaunut

Lähetetty: 28.10.2016 21:36
Kirjoittaja Zimba
PeS kirjoitti:En ole koskaan nähnyt kuvaa Ggkk-sarjan vaunusta, mutta huhujen mukaan kuva olisi julkaistu jossain Alkon historiikissa.
Opuksesta Rajamäen tehtaat 1883–1963 (Olli Vehviläinen 1963) löytyi Rajamän ns. miljoonasäiliötä kuvaavan kuvan nurkasta oheinen valkea vaununläiskä, jonka luulen olevan Ggkk-sarjan hiivavaunu. Katto on taitekatto ja päädyssä erottuu päätyoven ikkuna. Kuvassa valo tulee sen verran sivusta, että päätytolppien pitäisi näkyä, jos niitä vaunussa olisi. Rasterin seasta ei kyllä detaljeja ilmene, harmi kyllä.
D8C00523.jpg