Voimansiirto kapeanokkaisiin vetureihin
Lähetetty: 08.05.2016 10:01
Dv12-veturin rakennussarjan voimansiirtoa suunnitellessani törmäsin siihen tosiasiaan, että suomalaisten dieselvetureiden konepeitot ovat melkoisen kapeita. Kapeus korostuu, jos pienoismallin konepeitto valetaan esimerkiksi hartsista. Konevalussa yksi millimetri on ehdottomasti ohuin ainevahvuus — mieluiten käytetään kahden millimetrin aihevahvuuksia tämänkaltaisissa osissa, jotta viallisten valujen hukkaprosentti jäisi mahdollsimman alhaiseksi. Vähän paksumpiseinäinen valuosa on myös tukevampi.
Mitä paksumpi konepeiton ainevahvuus on sitä vähemmän tilaa jää moottoritelille. Monen suomalaiseen veturiin telin akselivälin perusteella sopivan massavalmisteveturin telin leveys on melko suuri, koska lähtökohtaisesti telit on suunniteltu koriltaan tilavampaan veturiin. Muutaman kokeilun kautta päädyin ratkaisuun, joka näkyy kuvasarjassa.
Kuvissa näkyvä moottoriteli on teetetty Dv12-veturia varten. Muunlaisia dieselvetureihin soveltuvia moottoritelejä valmistavat mm. Tenshodo, Hanazono ja Endo. North West Short Linen Stanton-moottoriteli lienee teknistä huippua jousitettuine laakereineen ja DCC-vastaanotinta varten asennetuine pistokkeineen — hintakin on lähes kaksinkertainen em. valmistajiin verrattuna.
Mitä paksumpi konepeiton ainevahvuus on sitä vähemmän tilaa jää moottoritelille. Monen suomalaiseen veturiin telin akselivälin perusteella sopivan massavalmisteveturin telin leveys on melko suuri, koska lähtökohtaisesti telit on suunniteltu koriltaan tilavampaan veturiin. Muutaman kokeilun kautta päädyin ratkaisuun, joka näkyy kuvasarjassa.
Kuvissa näkyvä moottoriteli on teetetty Dv12-veturia varten. Muunlaisia dieselvetureihin soveltuvia moottoritelejä valmistavat mm. Tenshodo, Hanazono ja Endo. North West Short Linen Stanton-moottoriteli lienee teknistä huippua jousitettuine laakereineen ja DCC-vastaanotinta varten asennetuine pistokkeineen — hintakin on lähes kaksinkertainen em. valmistajiin verrattuna.