Efi- vaunu

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Efi- vaunu

Viesti Kirjoittaja ealab »

Alkaa valmistua. Nyt kuva teleistä, putsausta ja maalausta vailla. Ps. Pitkäkierteinen teliruuvi on hyvä. Löysin kuvia vaunusta n:o 22392. Se lienee juuri Mestarimallien vaunusarjaa. Oliko tämän sarjan vaunuissa ollenkaan päätytikkaita. Kuvista en nähnyt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Efi- vaunu

Viesti Kirjoittaja ealab »

On valmis liikenteeseen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Efi- vaunu

Viesti Kirjoittaja ealab »

Jos nämä telit, niiden ripustuksen laittaa epäsymmetrisesti, niin joissakin vaihteissa tuppaa telin kevyemmän pään pyörä nousemaan kiskosta irti. Silloin, kun vastakkaisen kulman pyörä "putoaa" ristikkoon, siis NEM-vaihteissa, kuten Roco. Ja on RP-25-pyörät, vaunu putoaa helposti kiskoilta.
Tähän näyttää auttavan teliripustuskappaleen vastinpinnan viistoaminen, samalla hieman kartiomaiseksi. Varsinkin "vapaasti kelluvassa" telissä. "Olaketelin" ripustuksen tarvitsee viistota vain poikittaiseksi, koska teli "keikkuu" vain vaunun suuntaisesti.
Teliruuvin jousi painaa teliä tämän viistoamisen suuntaisesti, saaden telin "pidempään" päähän lisää painoa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Efi- vaunu

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Eikos teliin voisi tehdä muutoksen niin että teli tuetaan korotuspallla keskeltä vaikka kääntölaakerointi olisikin sivussa.
Eli jos laakerointi ei ole keskellä juotetaan kuvassa näkyvä pronssinvärinen puolikuun muotoinen tukiliuska telin keskelle ja hiotaan punaisella oleva alue (kääntölaakerin ympäriltä) niin että se ei kanna vaunun pohjaan.
telin muutos.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ylläpito
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Efi- vaunu

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tuotakin, sinänsä hyvää ideaa, funtsin. Mutta vain vaunun toiseen päähän. Siinä vaan voisi alkaa kitkat vaikuttaa telin kääntymiseen. Nythän kuvan teli kantaa "olkapäistään", punainen kohta kantaa niukasti, vain kontaktilla. Toisen telin on hyvä olla "vapaasti keikkuva", se kantaa vain kiinnityskohdastaan, "punaisesta". Yksi konsti olisi painon laitto telin "vapaaseen" päähän. Näyttää laittamani systeemi toimivan, jopa työntäenkin, 2-3%:n nousussakin, joka päättyy suoraan vaihteeseen, sen läpi kaarteeseen ja kun ao. vaunun edellä on 8 pitkää vaunua. Tosin tämän lisäehtona oli koplinkimekanismien siirto n.2mm edemmäksi, kaikissa näissä vaunuissa. Silti sisäkaarteen puoleiset puskimet ovat kontaktissa, juuri ja juuri, etteivät sekaannu*. Tässä olisi kyllä voinut käyttää pidempiä tuppiloita, mutta nyt vaunujen välit on minimoitu*.