Suomalainen veturikalusto
Lähetetty: 23.06.2014 21:25
Hyvää iltaa!
Olen uusi tällä foorumilla ja melko kokematon pienoismallirakentaja, vaikka Märklinin H0- rautateistä on kokenuksia jonkin verran lapsuudesta. Mielenkiinto harrastusta kohtaan on heräillyt jo puolisen vuotta vakavamman otteen kera tehtyäni pitkästä aikaa ekskursion vanhempieni vintille ja löydettyäni sieltä pahoin kärsineen, jo minun isäni lapsuutta värittäneen Märklinin analogiaradan. Halua rajentamiseen onkin paljon enemmän kuin taitoa, mutta ehkäpä nämä kaksi suurretta vielä jonain päivänä ovat lähenpänä toisiaan. Siihen ainakin pyritään.
Jotain olen jo Juha Telimaan ohjeiden mukaan yrittänyt rakennellakin tilattuani verkkokaupasta Märklinin BR216 dieselveturin ja toivottavasti saan sen edes etäisesti muistuttamaan Dv12:sta. Valitsin materiaaliksi 1mm paksuisen vanerin, koska puu on minulle tutuin työstettävä, mutta noin pieniä osia työstettäessä on pieni epäilys hiipinyt takaraivoon, josko jokin muu materiaali olisi parempaa. Styreenilevyjä jo tilasinkin, mutta eivät ole vielä saapuneet, joten kokemusta niistä ei vielä ole. Metalli jäi kokonaan ulkopuolelle sen takia, että en ole sitä juuri ollenkaan työstänyt ja kun kotona huvikseni nikkaroin, ei minulla oikein ole välineitäkään.
Pitkästä pohjustuksesta itse asiaan. Eli kuten tuossa jo kerroin, rakentelen tällä hetkellä tuota Dv12 muunnosta. Millaisiin ratkaisuihin olette itse päätyneet kyseisen veturin kohdalla esimerkiksi materiaalien suhteen? Jos teillä on heittää esimerkiksi rakentelun ajoilti linkkejä joihinkin blogikirjoituksiin tms. niin olisin kovin kiitollinen. Näin uutena suomikalustointoilijana olen kokenut jopa yllättävänkin vaikeaksi tiedon hankkimisen järkevistä työstömenetelmistä, suomikalustoon sopivien aihioiden malleista jne. Oikeastaan kaikki suomikaluston pienoismallirakenteluun liittyvä on ollut enemmän ja vähemmän kiven alla. Tai sitten en vain ole osannut etsiä oikein. Eli oikeastaan kaikki vinkit yleisesti suomikaluston rakenteluun ovat tervetulleita, mutta erityisesti juuri nyt on suurennuslasin alla tuo dv12. Mielessäni on pyörinyt myös eräs ehkä monille kovinkin itsestäänselvä asia, mutta minua se kuitenkin askarruttaa työstömateriaalia valitessani edelleen. Olen ymmärtänyt, että messinki on kovin arvostettu materiaali pienoisrautatieharrastajien keskuudessa, mutta osaako joku kertoa miksi? Liittyykö se osien etsaukseen, vai materiaalin "näppituntumaan" vai onko siihen vielä jokin muukin syy?
Toinen kysymys liittyy rakennussarjoihin. Olen ymmärtänyt, että Mestarimallit valmistavat etenkin suomalaisten vaunujen rakennussarjoja, mutta onko vetureista vastaavia tarjolla? Silloin tällöin olen törmännyt joihinkin viitteisiin siitä, että niitä ainakin joskus olisi ollut myynnissä, mutta saako moisia tätä nykyä mistään?
polkaistaanpa näillä mietteillä ja kysymyksillä foorumiura käyntiin. Pahoittelen jos tekstin seassa on satunnaisia kirjoitusvirheitä, mutta foorumille kirjoittaminen puhelimella ei ollutkaan aivan niin sulava kokemus kuin foorumin lukeminen.
Olen uusi tällä foorumilla ja melko kokematon pienoismallirakentaja, vaikka Märklinin H0- rautateistä on kokenuksia jonkin verran lapsuudesta. Mielenkiinto harrastusta kohtaan on heräillyt jo puolisen vuotta vakavamman otteen kera tehtyäni pitkästä aikaa ekskursion vanhempieni vintille ja löydettyäni sieltä pahoin kärsineen, jo minun isäni lapsuutta värittäneen Märklinin analogiaradan. Halua rajentamiseen onkin paljon enemmän kuin taitoa, mutta ehkäpä nämä kaksi suurretta vielä jonain päivänä ovat lähenpänä toisiaan. Siihen ainakin pyritään.
Jotain olen jo Juha Telimaan ohjeiden mukaan yrittänyt rakennellakin tilattuani verkkokaupasta Märklinin BR216 dieselveturin ja toivottavasti saan sen edes etäisesti muistuttamaan Dv12:sta. Valitsin materiaaliksi 1mm paksuisen vanerin, koska puu on minulle tutuin työstettävä, mutta noin pieniä osia työstettäessä on pieni epäilys hiipinyt takaraivoon, josko jokin muu materiaali olisi parempaa. Styreenilevyjä jo tilasinkin, mutta eivät ole vielä saapuneet, joten kokemusta niistä ei vielä ole. Metalli jäi kokonaan ulkopuolelle sen takia, että en ole sitä juuri ollenkaan työstänyt ja kun kotona huvikseni nikkaroin, ei minulla oikein ole välineitäkään.
Pitkästä pohjustuksesta itse asiaan. Eli kuten tuossa jo kerroin, rakentelen tällä hetkellä tuota Dv12 muunnosta. Millaisiin ratkaisuihin olette itse päätyneet kyseisen veturin kohdalla esimerkiksi materiaalien suhteen? Jos teillä on heittää esimerkiksi rakentelun ajoilti linkkejä joihinkin blogikirjoituksiin tms. niin olisin kovin kiitollinen. Näin uutena suomikalustointoilijana olen kokenut jopa yllättävänkin vaikeaksi tiedon hankkimisen järkevistä työstömenetelmistä, suomikalustoon sopivien aihioiden malleista jne. Oikeastaan kaikki suomikaluston pienoismallirakenteluun liittyvä on ollut enemmän ja vähemmän kiven alla. Tai sitten en vain ole osannut etsiä oikein. Eli oikeastaan kaikki vinkit yleisesti suomikaluston rakenteluun ovat tervetulleita, mutta erityisesti juuri nyt on suurennuslasin alla tuo dv12. Mielessäni on pyörinyt myös eräs ehkä monille kovinkin itsestäänselvä asia, mutta minua se kuitenkin askarruttaa työstömateriaalia valitessani edelleen. Olen ymmärtänyt, että messinki on kovin arvostettu materiaali pienoisrautatieharrastajien keskuudessa, mutta osaako joku kertoa miksi? Liittyykö se osien etsaukseen, vai materiaalin "näppituntumaan" vai onko siihen vielä jokin muukin syy?
Toinen kysymys liittyy rakennussarjoihin. Olen ymmärtänyt, että Mestarimallit valmistavat etenkin suomalaisten vaunujen rakennussarjoja, mutta onko vetureista vastaavia tarjolla? Silloin tällöin olen törmännyt joihinkin viitteisiin siitä, että niitä ainakin joskus olisi ollut myynnissä, mutta saako moisia tätä nykyä mistään?
polkaistaanpa näillä mietteillä ja kysymyksillä foorumiura käyntiin. Pahoittelen jos tekstin seassa on satunnaisia kirjoitusvirheitä, mutta foorumille kirjoittaminen puhelimella ei ollutkaan aivan niin sulava kokemus kuin foorumin lukeminen.