Sivu 1/1

Moottorin vaihto

Lähetetty: 26.03.2013 16:29
Kirjoittaja james51
:?: Onko tietoa onko mahdollista vaihtaa kestomagneetti moottori vanhaan 4dippiseen ja 8dippiseen (delta,digital veturiin) ja mikä on mahdollinen kytkentä ohje.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 26.03.2013 23:25
Kirjoittaja ealab
Taitaa olla. Dekooderi pitänee myös vaihtaa. Niiden moottorikytkentöjä löytyy netistäkin hakusanalla: Märklin decoder", tjsp. Uusi deko kytkettäneen vastaavalla tavalla, kuin deltadekokin, vain sen moottorilähtö on erilainen toiminnaltaan.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 27.03.2013 07:50
Kirjoittaja james51
Kiitos vastauksesta eli ei käy ilman dekooderin vaihtoa .Toimiikohan jos vaihtaisi tehomoottorin päätylevyn ja kollektorin niin ei tarvitsisi vaihtaa dekooderia.Saisi veturin kulkemaan paremmin myös hiljaisessa nopeudessa.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 27.03.2013 09:52
Kirjoittaja ealab
Nuo ei taida paljon auttaa. Vaikka uudet vermeet sopisivat mekaanisesti ja uusi ankkuri olisikin 5-nap. Pitäisi myös vaihtaa staattori, eli seisoja, eli kenttämagneetti käämeineen kestomagneettiseen. Luultavasti alkuperäinen roottori, eli pyörijä, eli ankkurikaan siten sovi, ainakaan sähköisesti, koska on erilaiset arvot. Voisit kyllä kokeilla, mutta ankkurivirta saattaa olla liian suuri, rasittaen uutta dekoa. Vanha deko hoiti kenttäkäämiä ja ankkuria, jotka ovat sarjakytketyt, kenttäkäämin puolta, pyörimissuuntaa dekolla vaihdettiin. Uusi deko käyttää suoraan tämän uudentyyppisen DC-moottorin ankkuria.
Ps. Lisäksi ankkurit ovat mitoiltaan erilaiset, AC-ankkuri ei sovi DC-kestomagneettiin. Nuo sähkötekniset nimikkeet ovat aivan käypiä, hyväksyttyjä sähkötekniikassa.

Re: Moottorin vaihto

Lähetetty: 27.03.2013 11:02
Kirjoittaja james51
Kiitos neuvoista pitänee sitten vaihtaa koko paketti :)