Sivu 1/1

Fleischmann kaarrevaihde ongelma

Lähetetty: 10.11.2012 21:33
Kirjoittaja kilpi
Kävipäs sitten niin ikävästi että nykyisestä kaarrevaihteesta ei mene pitkät vaunut yli vaan tuo sisäkaarteessa oleva vaihdemoottorin kansi suistaa vaunut raiteilta. Nykyisin on käytössä tämän näköinen vaihde http://bot.fi/3c2 (Fleischmann 1723). Onkohan tässä http://bot.fi/3c3 (Fleischmann 6046 R & 6046 L) samat kaarresäteet? Tuosta nykyisestä ei oikein löytynyt tietoja Googlella. Tietenkin jonkin muunkin valmistajan vaihde kelpaisi, jos on samat kaarresäteet.

Re: Fleischmann kaarrevaihde ongelma

Lähetetty: 12.11.2012 10:06
Kirjoittaja Into
Jep tuohon ongelmaan törmää monissa niistä vanhemmista vaihdetyypeistä, joissa vaihdemoottori on kiinteää niinkuin esimerkin tapauksessa on. Jos haluat pysytellä Fleischmannin tuotteissa, niin hieman uudemmissä malleissahan on vaihdemoottori matalampaa sorttia ja sen voi lisäksi kääntää väärinpäin, jolloin pitää tietty tehdä aluslevyyn kolo moottorille. Sellainen systeemi on nimenomaan käytössä noissa linkeissä näkyvissä kaarre- sekä kolmitievaihteissa. Rakennat rataa ilmeisesti vähän vanhemmasta materiaalista (niin minäkin) ja siihen löytyy muitakin vaihdevaihtoehtoja kuin vain Fleischmann, esimerkiksi Rocolta tai Pecolta, niitäkin kannattaa tutkia. Minun kokemukseni Fleischmannin vaihteista ei ole niin mieltä ylentävää, että siinä kannattaisi ehdoin tahdoin pysyä.

Re: Fleischmann kaarrevaihde ongelma

Lähetetty: 12.11.2012 11:36
Kirjoittaja Jaska
Jos on tärkeää, että vaihde on tismalleen samanlainen geometrialtaan, voi olla vaikeaa löytää korvaavaa tuotetta. Silloin koittaisin melkein poistaa jotenkin tuon olemassa olevan (vaikkakin kiinteän) vaihdemoottorin. Tilalle laittaisin sopivamman vaihdemoottorin, vaikkapa radan alle tulevaa mallia.

Re: Fleischmann kaarrevaihde ongelma

Lähetetty: 13.11.2012 09:07
Kirjoittaja HENKKA
Itsellä oli aikoinaan samanmoinen ongelma, joka ratkaistiin isän kanssa kylmästi sillä, että irrotettiin vaihdemoottori "väkivalloin" (oli meillä kunnon työkalut, ei siinä) ja siirrettiin se kauemmas. Nättiähän siitä ei enää saanut, mutta toimii ja onneksi oli sen verran piilossa, ettei edes haitannut. Vaihtoehtona mietittiin uuttakin vaihdemoottoria, mutta kun aika pienellä vaivalla sen sai irti ja siirrettyä, niin oli vaivansa arvoista.

Re: Fleischmann kaarrevaihde ongelma

Lähetetty: 13.11.2012 20:38
Kirjoittaja kilpi
Jaska kirjoitti:Jos on tärkeää, että vaihde on tismalleen samanlainen geometrialtaan, voi olla vaikeaa löytää korvaavaa tuotetta. Silloin koittaisin melkein poistaa jotenkin tuon olemassa olevan (vaikkakin kiinteän) vaihdemoottorin. Tilalle laittaisin sopivamman vaihdemoottorin, vaikkapa radan alle tulevaa mallia.
Tuo geometria on se oleellinen asia, olisin tehnyt alunperin toisenlaisella vaihteella tuon kyseisen kohdan mutta kun sattui olemaan tuo Fleisun vaihde hyllyssä. Eli tulipahan mentyä perse edellä puuhun. Pitää varmaan ruveta testailemaan toisella samanlaisella mutta risalla tuota vaihdemoottorin poistamista ja ruveta miettimään uutta vaihdemoottori ratkaisua.
Hyviä ideoita saa antaa toteutuksesta. Tuo radan alle tuleva ei oikein käy kun siinäkohtaa on juuri tukipuu :(

Re: Fleischmann kaarrevaihde ongelma

Lähetetty: 14.11.2012 00:08
Kirjoittaja PeS
kilpi kirjoitti:Hyviä ideoita saa antaa toteutuksesta. Tuo radan alle tuleva ei oikein käy kun siinäkohtaa on juuri tukipuu :(
Saatko jemmattua pinta-asennetun moottorin vähän kauemmaksi vaihteesta vaikka jonkun rakennuksen sisälle? Itsellä oli taannoin samanlainen ongelma. Sijoitin Pecon vaihdemotin asemarakennuksen sisälle. Millin teräslangasta taivutettu kääntötankon on messinkiputken sisällä, joka taas on jemmattu asemalaiturin alle.
Kuva

Re: Fleischmann kaarrevaihde ongelma

Lähetetty: 14.11.2012 09:15
Kirjoittaja ealab
Tässä myös eräs konsti. Kuva on kotiratani alta, koska päälle asennetusta kääntölaitteesta ei ole vielä kuvaa. Kuitenkin samoin periaattein, kuin Pes:n tekemässä systeemissä. Kuinkas muuten. Niissä on myös Ms-putkea ja ohutta pianolankaa, joka toimii myös jousena kielten kiinnipitovoimaa varten/vaihteen aukiajoa* varten. Nuo Conrad-moottorit ovat toimineet jo kymmenisen vuotta moitteetta. Näille systeemeille taitaa olla yhteistä vähempi helppous laittamisissa, mutta jos tavoitteena on saada "möhkäleet" piiloon, niin sitten Ok.
* Kun tullaan vaihteeseen jommasta kummasta haarasta (oik. myötävaihteeseen) ja vaihde olisi väärin. Pysyisi kalusto kiskoilla.
Huomaa, putken ylä-ja alapään reikä on holkitettu pieneksi, ettei liikevara hupene välyksiin.