Suomalainen veturitalli

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Moderators: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Suomalainen veturitalli

Post by PeS »

Blogi suomalaisen veturitallin rakentamisesta löytyy oheisen linkin takaa.
http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_6126/
Last edited by LOK on 16.12.2017 08:04, edited 1 time in total.
Reason: Toimimaton kuvalinkki poistettu.
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: Suomalainen veturitalli

Post by Jaska »

Onpa hieno, ellei peräti taidetta!
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Suomalainen veturitalli

Post by ealab »

Tällainen tekeillä, pikkuhiljaa. Alemmat saranatapit ovat sen verran pitkät, että ylettyvät alle. Saisi jotain kääntösysteemiä kehitettyä. Odotan lähes paniikinomaisin tuntein maalaussessiota, jos edes yrittäisi tehdä samaa jälkeä, kuin esimerkissä.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
sr2sr1
Matkustaja
Posts: 9
Joined: 02.12.2012 19:33

Re: Suomalainen veturitalli

Post by sr2sr1 »

SIKA HIENOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO TYÖTÄ : :D :D :D :D :D
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Suomalainen veturitalli

Post by ealab »

Tallin ovien aukaisuihin, miks´ei vaihteenkääntöihinkin eräs toimiva konsti, kytkentäkaavio. Tarvitaan entisten auton ajovalokorkeussäädinten** piirilevyjä* (tai uusistakin, maksavat muutaman kympin). Moottoriksi sopii esim. SP-kouluelektroniikan myymä alennusvaihdemoottori. Niistä hitain. * Näin siksi, kun ainakin näissä on mahdollisuus säätää liikerajat tarkastikin. (**Näiden moottorit ovat aivan kelvollisia vetureihin. Kuten olisi noiden alennusvaihdemoottoreidenkin. Näiden ottama virta on vähäinen, Alkavat pyöriä pienellä jännitteellä, "valomottia" ohjaa pieni mikropiiri). Systeemi, ovet toimivat käytännössä.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 13.02.2013 08:53, edited 1 time in total.
KLu
Konduktööri
Posts: 85
Joined: 07.12.2011 13:23

Re: Suomalainen veturitalli

Post by KLu »

Olen tehnyt ensimmäiset kokeilut Esun modulilla, jolla voi ohjata lennokkiservoja pelkillä painonapeilla ilman varsinaista digitaaliohjausta ja hyvältä näyttää. Liikkeen pituutta voi säätää, samoin nopeutta. Moduli maksoi muistaakseni 25 e ja se ohjaa neljää servoa ja servoja olen tilaillut Kaukoidästä, viimeisin hankinta oli metallihammaspyörin toteutettu servo jonnekin hintaan nelisen euroa kappale sis. postikulut.

Työn alla on vanhan Märklinin peltitallin ovisysteemin "servottaminen".


K.L.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Suomalainen veturitalli

Post by ealab »

Myös ESUa vähän funtsin, vaan olin saanut päähäni tuon "oman systeemin", jossa vaihtokosketin on vaihtokytkin, niin se siitä. Ja kun oli noita ajovalokapistuksia joutilaina. KLu, kysymys: Riittääkö ESU-systeemissä painikkeen kertapainallus, jotta ovi menisi ao.asentoon, automaattisesti. Tai voisiko olla kytkin, joka jäisi ao. asentoon ja homma toimisi sitten automaattisesti.
Olisi tällaiset visiot: Kun kääntöpöytä pysähtyy pilttuun kohdalle, avautuu ovipari ja vasta sitten ajosähkö kytkeytyisi k-pöytään ja pilttuuseen......Vaatisi sähkömekaanisia, tai optisia asentotunnistimia. Ne saisi olla k-pöydän päissä, jotta ei väliä, kumminpäin k-pöytä olisi ja myös ohiajoratapätkiäkin varten...Vielä ei ole kuin hääviä ajatuksenpoikasta.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Suomalainen veturitalli

Post by ealab »

sr2sr1 wrote:SIKA HIENOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO TYÖTÄ : :D :D :D :D :D
Noh, rauhoitutaans vähän. Vaikka kyllä tuo PeS:n laittama kuva valmiista tallista on.
Tässä kuva kotiratani tallin alakerrasta. Näyttää sekavalta ja mutkikkaalta. Mutkikas ei ole, on vain 3:n oven heebelit. Onhan kytkentäkaaviokin melko yksinkertainen. Oikeanpuoleisesta moottorista, sen ohuesta "kiertokangesta" näkee, että ovien liikkeet hidastuvat, pehmenevät liikkeiden lopuilla. Osat hentoja siksi, että "ronttumin" sattuessa vääntyisi muut paikat, kuin ovet. Nyt kaikki ovet toimivat, ohjaamiseen tarvitaan 3 vaihtokytkintä, -kosketinta. Nekin voisi korvata puolijohteilla?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 13.12.2013 07:46, edited 1 time in total.
sanoaskosano
Konduktööri
Posts: 62
Joined: 23.09.2007 22:15

Re: Suomalainen veturitalli

Post by sanoaskosano »

Melkonen ropellihattu oot, sano.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Suomalainen veturitalli

Post by ealab »

Ropelihattu tai ei, mutta kun on 50-luvun lopusta asti harrastanut. Silloin oppi tekemään itse, kun valmiina ei tietoakaan saanut, eikä varaakaan olisi ollut. Se jätti jälkensä. Hävetä sitä ei tarvitse. Eikä 60-luvun alkupuolesta alkanut sähköpuolen ammattitkaan ollut haitaksi.
KLu
Konduktööri
Posts: 85
Joined: 07.12.2011 13:23

Re: Suomalainen veturitalli

Post by KLu »

Esussa annetaan kertapainalluksella napaan A käsky kääntyä ääriasentoon A ja B:llä sitten sinne toiseen. Liikkeen laajuus ja nopeus on siis ohjelmoitavissa kullekin servolle erikseen.

Yksi Esu-käyttöinen servo on höyryvetureiden hiilestyspaikan hiilikuormainta kääntämässä ja toinen asennetaan seuraavaksi vesiviskuriin.

Vastaavasti sain purettua parista cd-soittimesta siirtokelkat ja olen miettinyt niiden jatkokäyttöä, mutta tuntuvat olevan kovin nopeita välityksiltään ts. esim. 3V:lla puoliaallolla menee ehkä sekunti laidasta laitaan.


K.L.