Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 775
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja PeS » 07.07.2009 12:33

jartsa kirjoitti:Rämisevä peltinen M-raide ja muovinen lelunolonen C-raide ovat kuin kopio toisistaan.En tosiaankaan voi sanoa muuta...DC KUNNIAAN!!!!! :lol: 8)
Hmm... suo siellä, vetelä täällä. Fleischmannin kisko ei myöskään kestää yhtään kriittisempää tarkastelua: Profin penkka on aivan samassa sarjassa kuin Märklinin C-kisko ja Fleischmannin kiskoprofiilihan on tunnetusti markkinoiden korkein: profiilin korkeus on enemmän kuin code 100, koska kukaan muu kaksikiskokalustoa valmistava tehdas ei käytä yhtä syviä laippoja kuin Fleischmann. Sehän on tietty tunnettua, että Fleischmannin syviä laippoja on vaikea saada kulkemaan kolisematta joidenkin kiskovalmistajien code 83 kiskoilla.

Raiteen esikuvanmukaisuus on tietty mielenkiintoinen keskustelunaihe. Silloin tosin liikutaan herkästi sellaisissa profiilikorkeuksissa kuin code 55 ja code 70. Vaihteiden geometria ulkonäkö kuuluvat myös samaan aihepiiriin. :lol:

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Psi » 07.07.2009 15:54

jartsa kirjoitti:
mattih kirjoitti:
Tämä mahdollisuus on kyllä kiistatta niitä 3-kiskon hyviä puolia, kaksikiskopuolella tämä tunnistus on kyllä aikamoista virittelyä.

-MattiH.
Ei laisinkaan ole,samat lainalaisuudet koskevat molempia järjestelmiä.Molempien järjestelmien (DC ja AC)plussapuolet voidaan
hyödyntää yhdessä,ainoastaan virransyöttö raiteisiin eroittaa järjestelmät.Minkä takia aina kehutaan yltiöpäisesti jonkun Märklinin etuja?Kuitenkaan ei vaivauduta selvittämään näitä 2kisko DC-järjestelmän pluspuolia?Yhtälailla aikamoista virittelyä on Märklinin opastimien ja vaihteiden asennus,sekä niiden takaisinkytkentäominaisuuksien kanssa ohjaustaululle(S-88 bus).Yleensä 2-kiskojärjestelmissä voidaan ottaa suoraan opastimen/vaihteen rajakytkimeltä informaatio ohjaustaululle,eikä tarvita erillistä väylää niille.
Jospa Jartsa nyt vihdoin kerrot kuinka yksinkertaista on tehdä junailmaisin kaksikiskopuolella.

Kolmikiskopuolella Märklinin K- ja C-kiskoa käytettäessä keskinastarivistöä eli "kolmatta kiskoa" voidaan käyttää "kuumana" johtimena ja se kytketään Märklin-muuntajan "B"- eli "Bahn" eli "paana"-ulostuloon. Poistetaan kulkukiskojen väliset mahdolliset hyppylangat raiteista. Toista kulkukiskoa käytetään paluujohtimena ja se kytketään Märklin-muuntajan "0" eli nolla- eli maa-ulostuloon. Toisesta kulkukiskosta vedetään johto kojetauluun pienelle Märklin-merkkilampulle, ja tämän Märklin-lampun toinen napa kytketään Märklin-muuntajan "L"- ("Lampe" eli "lamput") tai "Z"- ("Zubehör", "tilpehööri") -lisälaiteulostuloon. Koska Märklin-pyöräkerrat ovat eristämättömiä, kiskoilla oleva Märklin-vaunu tai -veturi oikosulkee kiskot ja lamppu palaa riippumatta siitä onko juna liikkeessä vai ei. Jos Märklin-kaluston nostaa kiskoilta lamppu pimenee. Eristämällä siis kolmikiskoraiteen ajokiskot toisistaan saa junien tunnistuksen tehtyä kolmikiskopuolella esikuvan tapaan varsin helposti.

Kerro nyt jo vihdoin -- Jartsa -- miten teet tämän saman kaksikiskopuolella -- esimerkiksi Fleischmannilla?

(Käytä myös välilyöntiä välimerkkien -- pisteen / pilkun -- jälkeen, niinkuin on yleensä tapana.)

pekka

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 277
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 09.07.2009 06:36

jartsa kirjoitti: Luojan kiitos 8) Onneksi meitä järkeviäkin on...Ei olla hurahdettu tuohon kolmikisko"jeejeehen"Kaksi johdintahan niihin menee aina.AC on näiden herkkua moottorille..Periaatteessahan profiilin K-raidetta voi käyttää DC käytössä,eristetty molemmat kiskot toisistaan.Ainoa raide,jonka voi sanoa olevan "Hiukan mallillaan" on tuo K-raide,joka yrittää olla hieman lähempänä alkuperäisyyttä.Rämisevä peltinen M-raide ja muovinen lelunolonen C-raide ovat kuin kopio toisistaan.En tosiaankaan voi sanoa muuta...DC KUNNIAAN!!!!! :lol: 8)
Taidat sitten olla julistamassa mielipidettäsi väärässä ketjussa.

Kuten Heikoin Lenkki -ohjelmassa sanottiin: "Ole hyvä ja poistu!"

Ja tähän tulee hymiö.

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 344
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 04.10.2009 21:39

Huomasin tuossa että Norjalaisilla kolmikiskoharrastajilla on samat moduulimääritykset käytössä (norskmjforumin mukaan).
Eli myös heillä se perustuu fremo päätyihin ja sähköisesti mahdollisuutta käyttää moduuleita myös kaksikiskopuolella.
Yllätys oli se myös että lukemani mukaan (Bjørn's modelljernbanesider) useat ihmiset tekevät norjassa k-kiskosta fremo moduuleita!
EDIT Ilmeisesti norjalaiset fremo harrastajat ovat avarakatsesisimpia kuin suomalaiset ja eivät saa "näppylöitä" hipiäänsä märklinkin näppylöistä (keskikiskosta). ;)
Ylläpito

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Psi » 08.10.2009 19:41

Hermanni kirjoitti:-- Ilmeisesti norjalaiset fremo harrastajat ovat avarakatsesisimpia kuin suomalaiset ja eivät saa "näppylöitä" hipiäänsä märklinkin näppylöistä (keskikiskosta). ;)
Hmmm.....

http://www.fremo-norge.org/assets/files ... _N2-3N.pdf

Kohta 3.3: "Spor med punktkontakter / midtleder skal ikke brukes."

Kuinkakohan tuo kääntyy suomeksi...

Reilun viikon kuluttua (17-18/10) on Ruotsin rautatiemuseossa pienoisrautatietapahtuma "Modelltåg - 09", jossa veturitallin kolme pilttuuta on täynnä 2-kiskomoduuleja (MälarModulMöte) ja kaksi pilttuuta täyttyy kolmikiskomoduuleista.

pekka

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 120
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 03.05.2010 09:02

Hei Märklinistit,
Valitettavasti putkiremonti kotona jatkuu toistaiseksi, siksi en ole osallistunnut keskustelupalstassa enkä ollut missä näyttelyssä mukana.
Kun inventaario omassa kellarissa on tehty, sieltä löytyy muutamia AC-moduulia (FREMO F96-päätyprofiililla), AC-kalustoa (VR+muut) sekä ajolaitteita (anal.+dig.)...
Koska omat aikaresurssit on rajalliset, haluaisin vain tiedä, mikä on nykyinen AC-moduulitilanne, että pysty suunnittelemaan tulevat projektit tehokasti.
Osallistuuko joku märklinisti omilla AC-moduuleilla seuraavissa lokakuun Pienoisrautatiepäivissä?

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 24.02.2012 19:25

Psi kirjoitti: Jospa Jartsa nyt vihdoin kerrot kuinka yksinkertaista on tehdä junailmaisin kaksikiskopuolella.


pekka
Resepti on helppo:
Tams S-88 Ruckmeldemodul:16 tuloa.
Edelliseen 8kpl Besetztmelder,itserakennettuna (BM1).
Tarvitaan:
8 kpl 1N5400 diodi
2 kpl BYV10-40 diodi
2 kpl 20 ohm vastus
2 kpl 1uF/35V konkka
CNY74-2 optoerotin
Piirilevyä
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Psi » 25.02.2012 00:10

jartsa kirjoitti:
Psi kirjoitti: Jospa Jartsa nyt vihdoin kerrot kuinka yksinkertaista on tehdä junailmaisin kaksikiskopuolella.


pekka
Resepti on helppo:
Tams S-88 Ruckmeldemodul:16 tuloa.
Edelliseen 8kpl Besetztmelder,itserakennettuna (BM1).
Tarvitaan:
8 kpl 1N5400 diodi
2 kpl BYV10-40 diodi
2 kpl 20 ohm vastus
2 kpl 1uF/35V konkka
CNY74-2 optoerotin
Piirilevyä
..ja kuinka tuo haistaa esmes radalla olevia tavaravaunuja?

pekka

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 25.02.2012 01:22

Mikä on esmes?Esimies vai?
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1080
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja ealab » 25.02.2012 07:42

Kukas nyt "heitti kiven", koskien oikeinkirjoitusta. Ja "helppo" resepti oli vasta tarvikeluettelo. :)

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 775
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja PeS » 25.02.2012 08:59

jartsa kirjoitti:
Psi kirjoitti: Jospa Jartsa nyt vihdoin kerrot kuinka yksinkertaista on tehdä junailmaisin kaksikiskopuolella.


pekka
Resepti on helppo:
Tams S-88 Ruckmeldemodul:16 tuloa.
Edelliseen 8kpl Besetztmelder,itserakennettuna (BM1).
Tarvitaan:
8 kpl 1N5400 diodi
2 kpl BYV10-40 diodi
2 kpl 20 ohm vastus
2 kpl 1uF/35V konkka
CNY74-2 optoerotin
Piirilevyä
Minäkin haluaisin tietää miten tällä kytkennällä järjestelmä haistaa rataverkolla sijaitsevat yksittäiset vaunut? Sitähän junailmaisimella haetaan: tietoa siitä, missä sijaitsevat yksittäiset veturit ja vaunut.

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja kari-g » 25.02.2012 12:25

Juna (vaunu)ilmaisin syntyy vastuslakalla (widerstandlack) esim. Uhlenbrock 40410. Eristämätön ja eristetty pyörä yhdistetään ko lakalla. Toimii - kokeiltu on.
Ongelmana vaan on, että vastuksen mitoitus on vähän sitä sun tätä. Liian pieni vastus lämmittää vaunun akselia (?) ja kuormittaa ratasyöttöä. Paksumpi kerros lakkaa aikaansaa suuremman vastuksen. Jos vastus on liian suuri, ei tunnistin toimi.

Parempi ratkaisu on täällä.
(Herr Wolfgang Kufer, Opendcc.de) http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=21&t=34296
ehdottaa ratkaisuksi liimata 20k 0603-kokoinen SMD (eli pintaliitos) vastus kaksikomponenttiliimalla vinosti eristämättömään pyörän ja akselin liitoskohtaan ja sitten yhdistämään vastuksen liitäntäpinnat johtavalla lakalla (esim. KEMO L100 tai BUSH 5900) pyörään ja akseliin. BUSH:in lakkaa löytyy esim. Conrad.de:stä.

Kuva
Klebstoff = liima
Leitlack = johtava lakka
Isoliering = eristys

On luotettava ratkaisu ja onnistuu jopa puolapyöriin. Ja mieluimmin vähintään kaksi vastusta / vaunu.
0603-kokoinen vastus on ulkomitoiltaan 06 (pituus) x 03 (leveys) kertaa 0,254 mm (1/100 tuumaa). Partco:n luettelossa on vain 0805-kokoisia SMD-vastuksia eli 2,03x1,27 mm. Vakioarvo on 22kohm. Kappalehinta 0,10€. Tämän kokoinen vastus mahtunee liimattavaksi. Täytyy kokeilla.

//kari
Viimeksi muokannut kari-g, 25.02.2012 16:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1080
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja ealab » 25.02.2012 13:15

Roco:llahan on vastusakselisia pyöräkertoja. Tuo SMD-vastus olisi huomaamattomampi. Miten nuo johtavat lakat kestävät, esim kutistumatta, siten irtoamatta. Sitten ilmaisuihin, raiteen, linjan voisi jakaa erillisiin ilmaisuosuuksiin, pätkiin. Saisi tietoa kaluston sijainnistakin. Vaatisi tietenkin ohjaus- tai muulta taululta, monitorilta, myös ao. raideilmaisut.

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja kari-g » 25.02.2012 17:09

ealab kirjoitti:Roco:llahan on vastusakselisia pyöräkertoja.
Roco:n vastuksella varustetut pyöräkerrat ovat vain vähän tyyriitä - noin 8 euroa kappale (Saksassa). SMD-vastukset ovat halpoja, mutta asentamisessa on oma vaivansa - vrt. "rahalla saa, köyhemmät käyttävät kallista aikaansa..."
//kari

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Psi » 25.02.2012 17:19

...joka tapauksessa tulos on sama: 3-kiskoradalla on helpompaa tehdä junailmaisin joka haistaa sekä vaunut että veturit, kun kalustoon ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, ja ilmaisun voi hoitaa jopa ilman elektroniikkaa.

Yksinkertaisia junailmaisinkytkentöjä on olemassa (ja joitain on kokeiltukin). Mikään ei kuitenkaan hakkaa pelkkää merkkilamppua.

DCC-käytössä kytkentä rataan pitää olla galvaanisesti erotettu, ettei johdeta harhavirtoja dekoodereiden kautta. Jartsan komponenttilistasta voi päätellä että veturi haistetaan diodien yli jäävän häviön avulla -- jännite diodien yli sytyttää optoeristimen LEDin ja saadaan se galvaaninen erotuskin. Mikä lienee kytkennän herkkyys? Monenko kilo-ohmin vastus kiskojen välillä pystytään luotettavasti tunnistamaan? Paljonko voltteja häviää diodeihin?

Tasavirtakäytössä on ongelmana veturin havaitseminen kun ajolaite on nollalla tai katkokytkimellä on raide erotettu ajolaitteesta. Ajolaitteen nuppia saa kääntää aika tavalla ennenkuin junat lähtee diodisillan kautta mitattaessa liikkeelle, ja vastasähkömotorisen voiman (Back-EMF) haistavat ajolaitteet saattaa olla vaikeuksissa. Pitää muistaa panna diodeja myös niiden raiteiden johtoihin joita ei haistella, sillä muutoin nopeuserot ilmaisimin varustettujen ja ilman ilmaisinta olevien raiteiden välillä kasvaa hurjiksi. Jos juna on yhtaikaa ilmaisimella varustetulla ja ilmaisimettomalla osuudella kulkisi virta sen raiteen kautta jossa ei ole ilmaisimia eikä junaa nähtäisi.

Tasavirtakäytössä paikallaan olevan junan haistamiseksi on käytetty erillisiä lisävirtalähteitä jotka syöttää rataan isohkon vastuksen kautta sähköä kun ajolaite on nollalla tai irti. Yleensä käytetään vaihtovirtaa, jotta vastakkaissuuntaan syöttävä ajolaite ei voisi jollain nopeudella nollata lisävirtalähdettä, ja juna häviäisi olemattomiin. Toinen ongelma on vuotovastusten kytkeytyminen rinnan jos radan eri osuukisa kytketään yhteen ja samaan ajolaitteeseen. Tapiolassa käytettiin 2,2 kilo-ohmin vastuksia ja 13 osuutta rinnan sai DDR:n aikaiset PIKOn veturitkin surisemaan varsin kovaäänisesti. Ei hyvä! Herkät moottorit voi ottaa nokkiinsa jos niiden läpi ajetaan vaihtovirtaa, sillä moottori lämpiää, muitta ei tuuletu kun roottori ei pyöri. Jos vuotovirtalähdettä käytetään, pitää se muistaa ottaa irti jos tasavirtaradalla ajetaankin digitaalisesti.

Kaikennäköisiä asioita joutuu ottamaan kaksikiskopuolella huomioon.

Märklinillä ei tarvitse näistäkään asioista murehtia... :)

pekka

Vastaa Viestiin