Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Aloitteleville ja miksei kokeneimmillekkin harrastajille tulee monasti ongelma tarvittavien erikoisempien materiaalien löytämiseksi.
Esim yleisesti kiskojen alla äänieristeenä käytetty korkkimatton on tällainen.
Siksi aiheellista listata myös näitä ja niiden käyttötarkoituksia.

Korkkimattoa saa esim http://www.korkkipiste.fi.
Myös Biltema myy korkkia edullisesti (50x100cm alle 10€), löytyy haulla kumikorkki!
Viimeksi muokannut Hermanni, 25.09.2007 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hanski

ENTÄS SOLUMUOVI?

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Itse olen käyttänyt kokeellisesti 4 mm tumman harmaata solumuovia, joka on sopivan jämäkkää ja erittäin helppoa työstää, myös maalattavissa ja liimattavissa. Tavaraa käytetään esim. akustisissa rakenteissa äänieristyksiin (vaneri-muovi-vaneri) ja sitä myyvät kumi- ja muovialan liikkeet. Hinta on hyvin edullinen.
Catiska
Ratavartija
Viestit: 39
Liittynyt: 13.01.2008 19:16

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Mikä olisi hyvä materiaali muotoilla rinteitä yms. Kipsi kait muuten kävisi, mutta se on aika kovaa ja ei taida kestää elämistä. Ainakin minun radan runkoni joustaa jos sitä nostelee.
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
Hanski

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Eräänä vaihtoehtona on uretaanivaahto, jota saa rauta- tms. kaupoista valmiina purkeissa. Siitä saa kevyen ja melko elastisen möykyn, ja kuivuttuaan (1-2 vrk) kökköä voi muotoilla helposti vaikka veistelemällä. Kun aine ei ole vielä kuivaa, se on sisältä liimamaista > odota. Aine on itsessään liimautuvaa, joten se tarttuu hyvin, joskus liiankin helposti.

Tökötti turpoaa moninkertaiseksi, mutta sitä voi "valaa" esim. laittamalla pahvista tms. vaikka tunnelimuotin ja sen päälle ruiskutetaan vaahtoa. Kannattaa (suojahanskat kädessä) aloittaa varovasti kokeilemalla ja pienillä määrillä. Aine sotkee helposti eikä irtoa pinnoista millään tunnetuilla menetelmällä, ehkä ajan myötä kulumalla. Purkki on yleensä tehty siten, että ruiskutettaessa pohja on ylöspäin.

Toinen tarkempaan ja ohuempaan hommaan sopiva elastinen täyteaine on akryylikitti, maksaa muutaman euron tuubi, ja on varauksin maalattavissa, testaa ensin. Vaatii erillisen liimapuristimen. Tämä on tuoreena pestävissä vedellä, ja sitä voi muotoilla lastalla tai vaikka sormin.

Lue purkin turva- ja työohjeet :!:
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Catiska kirjoitti:Mikä olisi hyvä materiaali muotoilla rinteitä yms. Kipsi kait muuten kävisi, mutta se on aika kovaa ja ei taida kestää elämistä. Ainakin minun radan runkoni joustaa jos sitä nostelee.
Juuri se sininen eristyslevy, jotkut tekevät styroksistakin ja jopa uretaanista....
Jos tarvitset useampia kerroksia, muista vain liimata erikeeperillä esim levyt kunnolla toisiinsa kiinni.
Ylläpito
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kiinnittämiseen käy myös liimapistooli. Kunhan se ei ole liian kuuma ja kappaleet liian suuria. Liima pysyy foamin pinnalla sulana jonkin ajan, koska foam ei sido lämpöä. Tätä konstia olen itse käyttänyt.
jartsa

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Catiska kirjoitti:Mikä olisi hyvä materiaali muotoilla rinteitä yms. Kipsi kait muuten kävisi, mutta se on aika kovaa ja ei taida kestää elämistä. Ainakin minun radan runkoni joustaa jos sitä nostelee.
Hyttysverkko on kevyttä ja nitojalla sen saa kiinni helpolla.Hesarin sivuja muovitapeteille tarkoitetulla liisterillä kiinni.Alla olevat raiteet kannattaa suojata,ellei halua putsata sen vuoren sisällä raiteita. :oops:
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Tilasin Biltemasta edullista 3mm vahvaa "kumikorkkia", alle 10€ maksavan rullan koko on 50x100cm.
Yhdesta rullasta riittää noin kahteentoista metrin mittaiseen yksiraiteiseen Fremo moduuliin, joten edulliseksi tulee!
Tänään nouden paketin postista ja en tiedä mistä sitten nimitys kumikorkki tulee, normaalia korkkia se näyttää olevan.....
Ylläpito
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja PeS »

Hermanni kirjoitti:Tilasin Biltemasta edullista 3mm vahvaa "kumikorkkia", alle 10€ maksavan rullan koko on 50x100cm.
Yhdesta rullasta riittää noin kahteentoista metrin mittaiseen yksiraiteiseen Fremo moduuliin, joten edulliseksi tulee!
Tänään nouden paketin postista ja en tiedä mistä sitten nimitys kumikorkki tulee, normaalia korkkia se näyttää olevan.....
Vaikea sanoa, mitä olet tilannut. "Kumikorkki" on kumilla vahvistettua tai kyllästettyä korkkilevyä, joka on ilmeisesti tarkoitettu moottorin osien tiivisteiden leikkaamiseen. "Kumikorkki" on siinä mielessä oivallista pengermateriaalia, että se on täysin tunteetonta kosteuden vaihteluille, mutta silti hieman joustavaa. Joustavuutta tarvitaan jonkin verran, kun kisko naulataan paikoilleen. Kosteutta penkassa taas on runsaasti silloin, kun rata sorastetaan. Myös itse hiekasta valmistettu penger imee kohtuullisen hyvin kosteutta ilmasta. Em. syistä radan alla olevat puurakenteen suositellaan maalattaviksi. Saattaa olla, että tuo hankkimasi korkkilevykin on kelpo kamaa. Laita pala hankkimaasi korkkilevyä vesiastiaaan päiväksi ja mittaa turposiko se. Jos ei turpoa, niin on todennäköisesti kelpo kamaa.
Truman
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja Truman »

Täällä on keskusteltu maaston rakentamiseen soveltuvista materiaaleista. Jotakin edellä olleesta keskustelusta ehkä on jäänyt puuttumaan (vai kaipaanko vain rautalankaa?).

Nykyisin styrofoam lienee suosituimmasta päästä materiaaliksi maaston rakentamiseen ja sitä olen nyt kahdessa ensimmäisessä moduulissani itsekin käyttänyt maastonmuotojen tekemiseen. Ensin tein kehikot vanerista minkä lisäksi radan taso ja 'alin taso' (suon pohja, joen pohja) ohuempaa vaneria.

Kysymys onkin, että mitä materiaalia laittaisi tuon styrofoamin päälle tai pinnalle?

Ihan loppuun asti siitä ei saa valmista pintaa maastolle kaikissa paikoissa. Pystypinnoissa kallioiden valaminen kipsi- tai hydrocal-aineista muottien avulla on täällä palstalla jossakin muualla käsitelty. Mutta sitten jossain muualla tarvitaan jotakin massaa ylittämään styrofoamin raot ja esimerkiksi tiivistämään joenpohja. Maantien muotoileminen niin, että pienet hiekkatien urat ovat paikallaan vaativat myös soveliasta materiaalia.

Olisiko siihen sopivin hydrocal vai kipsi, vai kenties esimerkiksi puiden runkoihin (metallilankarungon päälle) soveltuva seos jossa on rakennustasoitetta ja liimaa? Ja mitkä ovat näiden vaihtoehtojen edut ja huonot puolet?

Jenkeillähän on Youtube-videoissaan aina näitä omia tuotteitaan (Modpodge ja Sculptamold), mutta mikähän niiden vastine täällä olisi jota olisi helposti saatavilla?

Olisi mukava lukea edistyneempien maastonrakentajien kokemuksia!
Truman
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja Truman »

Erinomaista, kiitokset! Ja varmasti noista on apua myös joillekin muille jotka ovat alkamassa maiseman rakentelua.

Tuo Pispala-dioramahan on tietysti täällä Tampereella tullut nähtyäkin monet kerrat.

Semmoinen kommentti vielä, että en näkisi aina välttämättömänä kaikenlaisissa maastoissa hioa maastopohjaa niin perusteellisesti; metsäinen maastohan on usein varsin monimuotoista. On paljon kivikkoa josta osa on näkyvissä, osa sammaleen ja muun kasvuston peitossa jne. Eli välillä parempi olisikin lisätä styrofoamin päälle materiaalia tätä vaihtelevuutta kuvaamaan. Olen itse säästänyt pienet styrofoamin palaset. Käsittelen ne muodoiltaan kivi- ja kalliomaisiksi ja käsittelen myös ne tasoitteella jonka jälkeen maalaus samoin kuin isommilla kallioalueilla.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että niitä styrofoamkerrosten tuottamia 'portaita' voisi sellaisenaan jättää maastoon; sehän näyttäisi siltä kuin siellä olisi muinainen amfiteatteri... :)

Tärkeä muistutus oli tuo vesistöaineen käsittelyyn liittyvä, että vaaituksesta ja reunojen 'patoamisesta' huolimatta nestettä oli karata yli reunan. Itselläni on juuri pieni jokiuoma työn alla ja olen sen kyllä yrittänyt varmistaa olevan täysin vaakatasossa. Mutta ohut vaneri sen pohjana on ollut säilytyksessä pitkään ja on hieman vääntynyt. Niinpä taidan ennen sen käyttöä laittaa sen prässiin kunnon painon alle ja tasaiselle ettei vahinkoja pääse tässäkään syntymään.

Lisäksi mietin, että minulla on mahdollisuus rakentaa tuota jokiuomaa erillisenä palasena vesiaineen lisäämiseen asti, jolloin tilannetta olisi helpompi kontrolloida kuin osana isoa moduulia.

Lopuksi vielä havainto, että styrofoam on miellyttävä materiaali muotoilla itse esimerkiksi kivipengerryksiä ja kulvertteja yms. jos vain jaksaa työstää yksityiskohtia. Mattopuukolla voi ensin vetäistä kevyesti kivien 'linjat' ja näitä voi sitten vaikka pienen lattapäisen ruuvimeisselin kärjellä syventää ja muotoilla sekä esimerkiksi pyöristää kulmia. Tähän sitten päälle ohut tasoitteesta tehty velli, josta lopuksi pyyhkii suurimmat pois. Näin saa kivimäisemmän pinnan jota on myös hyvä sitten chippailla akryyliväreillä. Laitan omasta työstäni tässä joskus kuvia kunhan on vähän valmiimpaa.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja PeS »

Truman kirjoitti: 10.02.2021 08:38 Semmoinen kommentti vielä, että en näkisi aina välttämättömänä kaikenlaisissa maastoissa hioa maastopohjaa niin perusteellisesti; metsäinen maastohan on usein varsin monimuotoista. On paljon kivikkoa josta osa on näkyvissä, osa sammaleen ja muun kasvuston peitossa jne. Eli välillä parempi olisikin lisätä styrofoamin päälle materiaalia tätä vaihtelevuutta kuvaamaan. Olen itse säästänyt pienet styrofoamin palaset. Käsittelen ne muodoiltaan kivi- ja kalliomaisiksi ja käsittelen myös ne tasoitteella jonka jälkeen maalaus samoin kuin isommilla kallioalueilla.
Styrofoam-pohjan työstäminen mahdolllisimman hyvin maaston perusmuotoja vastaavaksi on osoittautunut peräti selkeäksi tavaksi rakentaa maasto. Kun tämä on valmiina, niin pintoihin avataan työstämällä maanteiden pohjat, piennarojat ja maaleikkaukset. Kalliot sen sijaan ladotaan maastopohjan päälle.

Sileäksi työstettyä styrofoam-pintaa ei tarvitse peittää millään silotteella. Pinta maalatan vihreillä ja ruskeilla sävyillä. Päälle ryhdytään suoraan rakentamaan maastoa. Jos kyseessä on niitty, pelto, piha tms., niin Grass Masterilla suoraan heinäalueet. Pienet kivet ja kallionnyppylät valmistetaan kipsivaloksina ja ne liimataan pinnale ennen heinittämistä. Metsän pohja samaan tapaan, mutta Grass Masterin sijasta erilaisilla puruilla. Maantie voidaan suoraan sorastaa styrofoam-levyn pintaan tai jos kyseessä on asfaltti, niin silloin käytetään rakennussilotetta.
Vastaa Viestiin