Ratapenkan sorastus ja sepelöinti (Oli: Kahvinporoja!)

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

lollo
Ratavartija
Viestit: 27
Liittynyt: 13.01.2010 22:28

Ratapenkan sorastus ja sepelöinti (Oli: Kahvinporoja!)

Viesti Kirjoittaja lollo »

Pöytien tekemisen keskellä,askartelin muutamat hakevaunut,sitten löysin matalalaitaisia tavaravaunuja kaapista,sekä 4-akselisia vaunuja aukeavalla katolla.Kuivatin kahvinporoja(pannukahvin),styroksia pohjalle ja porot päälle.Näyttää melkein hiileltä,ehkä enemmän joltai sorakuormalta.Mistä tulikin mieleeni,että aion kokeilla samaa
myös radan sorastukseen,kieltämättä ei ole hullumman näköinen :lol:

muuten,mites tänne saa kuvia ladattua?
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 07:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikko muutettu kuvaavammaksi.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Kuvan saat kyytiin viestin alta kohdasta Valitse tiedosto. Voi olla, että rataasi tulee tuoksuefekti kaupanpäälle :)
jartsa

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Kokeileppas sätkäpuruja...
Niitäkin on kuulemma kokeiltu.
Juke
Konduktööri
Viestit: 54
Liittynyt: 10.01.2009 21:27

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja Juke »

Jokainen taaplaa tietenkin miten itse haluaa, mutta koska noita sirotteita (hajuttomia ja helposti hiileksi tai hiekaksi tunnistettavia, kumpaa sitten haluaakan sirotteen esittävän) saa halvalla alan liikkeistä, niin voisi olla helpompaa työstää lastit niistä. Itsekin olen nuorena kahvia kokeillut, mutta kahvin tuoksu/haju säilyy "lastissa" pitkään.

Apropoo, itse käytän hiekaksi nykyään tuolta läheiseltä sorakuopalta kaivamaani hiesua vai mitä se nyt on, melkein sellaista hiekkapölyä.
t-i-m-o
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 29.11.2011 09:05

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja t-i-m-o »

Olen myös aidon hiekan kannalla. Käsittely (kuivatus ja seulonta) vain on tehtävä huolella. Hiekka"sirotteen" hankinta tällä tavoin on erittäin edullista. Oma kivihiili"sirote" varastonikin on otettu talteen erään tehtaan hiilenkippauspaikan liepeiltä (luvan kanssa). Pari lapiollista riittää loppuelämän mallailutarpeisiin, eikä maksanut muuta, kuin vähän vaivaa.

Eräs vanhahtava, mutta monin paikoin edelleen käyttökelpoinen tapa on n. vuosi sitten Model Railroad Hobbyist -nettilehdessä esitelty Zip Texturing (http://model-railroad-hobbyist.com/maga ... esurrected). Olen ostanut Mr. Fugaten maisemointivideot netin kautta (Ten Mile Creek Series). Videoissa Zip Texturing-menetelmällä saadaan aikaan hienoa jälkeä. Erityisesti värien käyttö ja sävymaailman yhtenäisyys tuntuu olevan videoissa erinomaisesti hallussa.

Omissa kokeiluissa olen vielä alkutekijöissä. Seoksen annostelu tuntuu olevan tarkkaa, ettei tule paakkuja tai epämääräistä "möhnää". Paras ominaisuus on tietenkin se, että värit voi itse sekoittaa tarpeen mukaan, eikä kilohinta päätä huimaa. Tarvittavat jauhevärit ostin Wanha Wiljami -verkkokaupasta, mutta näitä saa muualtakin.
lollo
Ratavartija
Viestit: 27
Liittynyt: 13.01.2010 22:28

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja lollo »

Vakavasti otettuna,tämä oli vaan päähänpistos,,,aion käyttää myös aitoa hienoa hiekkaa sekä kauppojen valmis satseja,eipä tuo luonto kovin yksi värinen
aina ole,paitsi nyt ku ei ole luntakaan :(
jartsa

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Rautakaupassa tuo valmiiksi seulottu ja kuiva hiekka ei hirveesti 25kg:n säkissä maksa.Löytyy yleensä hienompana ja karkeampana laatuna.
Hinnassakin tuo hakkaa jonkin merkkituotteen 6-0,yks säkki molempia riittää takuulla jo isompaankin rataan.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja PeS »

jartsa kirjoitti:Rautakaupassa tuo valmiiksi seulottu ja kuiva hiekka ei hirveesti 25kg:n säkissä maksa.Löytyy yleensä hienompana ja karkeampana laatuna.
Hinnassakin tuo hakkaa jonkin merkkituotteen 6-0,yks säkki molempia riittää takuulla jo isompaankin rataan.
Rautakapan hiekka on aivan liian karkeaa sorastetulle radalle. Toistaiseksi parhaimman lopputuloksen olen saanut itse seulomalla.
jartsa

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Jos hiekan raekoko on 0-0,6mm, niin onko se liian karkeaa?
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 06:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestiä siistitty.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja PeS »

jartsa kirjoitti:Jos hiekan raekoko on 0-0,6mm, niin onko se liian karkeaa?
Raekoko 0,6 mm on vielä kohtuullisen karkea. Hiesusta nylonsukan läpi seulomalla saa hienompaa. Radan penkka ja maantiet on sorastettu samalla kamalla.
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 06:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Viestiä siistitty ja toimimaton kuvalinkki poistettu.
t-i-m-o
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 29.11.2011 09:05

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja t-i-m-o »

Juha Telimaan Fremo-asema on käsittääkseni sorastettu 0-0,6mm raekoon hiekkapuhallushiekalla. Kuvia löytyy netistä pilvin pimein, mikä, näin sivuhuomautuksena mainittakoon, on mielestäni pelkästään erinomainen asia.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja Psi »

jartsa kirjoitti:Jos hiekan raekoko on 0-0,6mm, niin onko se liian karkeaa?
Wikipediassa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Murske) sanotaan: "Raidesepeli on rautateiden tukikerroksessa käytettävää mursketta, jonka rakeiden pintojen tulee olla täysin murskaantuneita (ei luonnonpintoja) ja jonka raekoko on 31,5/63 tai 31,5/50."

Eli jotain 31--60 mm raekokoa kaiketi. Ho:ssa 0,3--0,6mm ja N:ssä 0,2--0,4mm vastaa sepeliä.
Soraradan tulisi olla selvästi hienompaa. Tapiolassa edesmenneessä Kauniais-radassa käytettiin sepelinä Woodland Scenicsin hienoa valmissepeliä, jonka raekoko sivun:

http://woodlandscenics.woodlandscenics. ... astAndCoal

mukaan vastaa suomalaista raidesepeliä H0:ssa. Kuvia Tapiolan Kauniaisen sepelipenkereestä:

http://www.taprk.org/fin/layout/kauniainen/ballast.html

Pienoisrautatiessä kovin kirjava sepeli tai sorastus näyttää (mun mielestäni) pahalta. Tapiolan vanhoissa radoissa käytettiin vaaleaa melko yksiväristä hiekkaa, joka seulottiin koneellisesti. Seulan silmäkokoa en enää muista. Kauniaisten sepelissä käytettiin kahta vaaleaa sävyä: 1 osa B74 (Lt. Gray Fine Ballast) ja 3 osaa B75 (Gray Fine Ballast).

pekka
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 06:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainausta siistitty.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja PeS »

Psi kirjoitti:[Tapiolassa edesmenneessä Kauniais-radassa käytettiin sepelinä Woodland Scenicsin hienoa valmissepeliä, jonka raekoko sivun:
http://woodlandscenics.woodlandscenics. ... astAndCoal
mukaan vastaa suomalaista raidesepeliä H0:ssa. Kuvia Tapiolan Kauniaisen sepelipenkereestä:
http://www.taprk.org/fin/layout/kauniainen/ballast.html

Pienoisrautatiessä kovin kirjava sepeli tai sorastus näyttää (mun mielestäni) pahalta. Tapiolan vanhoissa radoissa käytettiin vaaleaa melko yksiväristä hiekkaa, joka seulottiin koneellisesti. Seulan silmäkokoa en enää muista. Kauniaisten sepelissä käytettiin kahta vaaleaa sävyä: 1 osa B74 (Lt. Gray Fine Ballast) ja 3 osaa B75 (Gray Fine Ballast).

pekka
Kauniaisten sepelöinti oli erittäin hyvin onnistunut.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja PeS »

t-i-m-o kirjoitti:Juha Telimaan Fremo-asema on käsittääkseni sorastettu 0-0,6mm raekoon hiekkapuhallushiekalla.
Hiekkapuhallushiekan saatavuus on tietty hyvä. Kokeilin sitä taannoin enkä pitänyt lopputuloksesta. Penkkoja, maanteitä tai hiekka-alueita ei koko paksuudelta kannata välttämättä mallata hiesusta seulotulla "pölyllä". Alla voi käyttää karkeampaa hiekkaa, jolloin vain pinnalle sirotellaan pölyä. Hiesupöly on erinomaista myös suomalaisten vaunujen katon sorastukseen.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Kahvinporoja!

Viesti Kirjoittaja Psi »

..ja valokuvan mukaan Tapiolan seulaverkon silmäkoko lienee 0,5mm. Sillä on siis seulottu se mikä radassa on markkeerannut soraa...

pekka
Vastaa Viestiin