Kaluston vanhentaminen?

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

lollo
Ratavartija
Viestit: 27
Liittynyt: 13.01.2010 22:28

Kaluston vanhentaminen?

Viesti Kirjoittaja lollo »

Mikäs olis kaikkein "paras" tai realistisin keino saada veturit ja vaikka säiliövaunut näyttämään vanhoilta?

joskus olen kuullut et vesiväri??? pitääkönä paikkansa?
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kaluston vanhentaminen?

Viesti Kirjoittaja PeS »

Pienoismallien säistämistekniikoita löytyy laajasti www.pienoismallit.net -sivustolta.
jartsa

Re: Kaluston vanhentaminen?

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Yks hullu idea.
Mites sopivan sävyinen kenkäplankki?
:shock:
Vesiväri sinällään hyvä,saa pestyä poiskin.
Elukka

Re: Kaluston vanhentaminen?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Itse olen käyttäny jauhettua pastelliliitua ihan siitä syystä että sen saa pyyhittyä pois. Ei sillä parasta jälkeä saa aikaan (tai taitoni eivät riitä) ja se on jonkin verran rajoittavaa, mutta en luota maalaustaitooni niin paljon että uskaltaisin vielä parin sadan euron vetureita lähteä pysyvästi sotkemaan.
jartsa

Re: Kaluston vanhentaminen?

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Elukka kirjoitti:Itse olen käyttäny jauhettua pastelliliitua ihan siitä syystä että sen saa pyyhittyä pois. Ei sillä parasta jälkeä saa aikaan (tai taitoni eivät riitä) ja se on jonkin verran rajoittavaa, mutta en luota maalaustaitooni niin paljon että uskaltaisin vielä parin sadan euron vetureita lähteä pysyvästi sotkemaan.
Juuri tästä syystä en myöskään lähde pilaamaan vetureita tai kalustoa,sotkettuna ne eivät ole myyntiarvoltaan kun murto-osa alkuperäisestä.
Monet valmistajathan myy valmiiksi vanhennettuja,tämä sopii hyvin, mikäli ei tohdi itse alkaa suttaamaan.
Elukka

Re: Kaluston vanhentaminen?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Minua ei niinkään myyntiarvo tällä hetkellä huoleta vaan se että kymmenen vuoden kuluttua ottaa päähän kun on mennyt amatöörinä kalustoa sotkemaan. :D
Tässä on pari kuvaa säistetyistä hiilivaunuista. Tein niille myös lastit, ja niitä näprätessä osa säistyksestä sitten tarttui sormiin... Pitäisi varmaan tehdä uudestaan. Hiililastit saa irti ja lian voi pestä pois.

Kuva

Kuva
Elukka

Re: Kaluston vanhentaminen?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Kokeilin tänään vesiväriä BR50:n hyttiin. Tuntuu toimivan ihan hyvin.

Kuva
jartsa

Re: Kaluston vanhentaminen?

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Suht maltilliseti olet vanhentanut veturia.
Ei liene pahakaan rasti palauttaa veturi alkuperäiseen kuosiin.
lollo
Ratavartija
Viestit: 27
Liittynyt: 13.01.2010 22:28

Re: Kaluston vanhentaminen?

Viesti Kirjoittaja lollo »

Tuo veturi näyttää hyvältä,jotenkin uskomattomalta kuulostaa tuo vesiväri :mrgreen:

Mitäs on käytetty noihin vaunuihin,aikas aidon näköistä.Täällä alkaa sormissa syyhyämään,työpaikan kun sain.Alkaa pöytien suunnittelu.!
jartsa

Re: Kaluston vanhentaminen?

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Vesivärinhän voi pestä poies,jos alkaa kaduttamaan.
Näitä liuotinpohjaisia et niinvaan saa poies,pilaamatta alkuperäistä pintaa.
Mustaa,valkoista ja okraa,myös punertavaa sävyäkin voi kokeilla.
Näitä sopivassa suhteessa sekotettuna saa aika passelin sävyn kaluston "likaamiseen".
Vastaa Viestiin