Joosen projekti

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Aivan. Ok. No olen nyt tutustunut enemmän Viessmannin ajojohtojärjestelmään (samannäköinen kutakuinkin kuin Märklin ja toimii tasavirrassakin, jos haluaa virrat laittaa, samanhintainenkin?). Saisikohan mitenkään tuohon ratapohjaan hyödynnettyä Viessmannin "aloituspakkauksia", jotta kustannuksia saisi vähän matalammiksi? Eli kannattaisiko perusradallekin (2 raidetta) laittaa kummallekin raiteelle omat johtopylväät ettei laittaisikaan kaksoispylvästä keskelle joka olisi molemmille raiteille? Vai tuleeko kuitenkin halvemmaksi laittaa keskipylväät, koska periaatteessa varmaan joutuisi ostamaan ainakin kaksi "aloituspakkausta" ratapihankin takia. Olen miettinyt vielä ratapihalle muutamaa raidetta lisää kaluston säilytykseen ja vaikkapa mahdolliselle veturitallille tai autovaunujen lastaukseen, mutta niihin tuskin tulee sähköistystä. Korkeintaan piirroksen raiteet 1-4 sähköistetään, mahdollisesti vain 1-3. Ja miten muuten ratapihan sähköistys kannattaa hoitaa? Johdinsilloilla vai samoilla pylväillä kuin perusradallakin?

Ja hei, onko kaarteisiin jotenkin omat ajojohtimet vai olenko taas ymmärtänyt väärin? Eikös ne ihan taivu kun ovat "sähköjohtoa" ?
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja Tony »

joose_ kirjoitti: Korkeintaan piirroksen raiteet 1-4 sähköistetään, mahdollisesti vain 1-3. Ja miten muuten ratapihan sähköistys kannattaa hoitaa? Johdinsilloilla vai samoilla pylväillä kuin perusradallakin?

Ja hei, onko kaarteisiin jotenkin omat ajojohtimet vai olenko taas ymmärtänyt väärin? Eikös ne ihan taivu kun ovat "sähköjohtoa" ?
Kun saat tehdyksi päätöksen, mitkä raiteet sähköistetään, voit suunnitella, millä kalustolla sen teet. Mikäli raiteita tulee enemmän kuin 2 aseman kohdalle, käyttäisin itse isoja pylväitä ja cross-spanneja ratapihan yli. En muista enää, haluatko tehdä suomalaisen esikuvan mukaisen radan vai jonkin muun. Mikäli teet suomalaista rataa, löytyy JTe:n kotisivuilta hyviä neuvoa noiden tekemiseen. Niitä ei käsittääkseni kaupasta saa. Viessmann tekee saksalaiseen esikuvaan sopivia osia, joista linjan pylväät käyvät harmaaksi maalattuina suomalaiseen.

Kaarteissa käytetään lyhyempää johdinta jota _EI_ taivuteta, ihan kuten esikuvassakin. Tällöin ei tarvitse myöskään tehdä sik-sak kuviota, koska se tulee muutenkin siten. Pylväät muuten asennetaan yleisesti aina vastakkain kaksiraiteisella rataosuudella.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
jartsa

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja jartsa »

joose_ kirjoitti:Mikä sitten olisi paras väli pylväille H0:ssa?
Märklinin standardimitat johtimissa 142mm(360mm),167,5mm(424,6mm), 172,5mm(437,5mm),203mm(515mm),227,5mm(579,3mm) ja 252,7mm(643,6mm)=tolppien väli kaarteissa ja radius suluissa ilmotettu.Suoralla johtimen pituus 360mm=tolppaväli.
Yleensä tolppaväli ei toteudu aivan lankojen ja kiskojen suhteen,joutuu käyttämään ns.säädettäviä ajojohtimia(pituuden säätö portaattomasti)
Tuo Märklin 03902 catenary handbook kertoo kaiken tarvittavan,eli hommaa semmonen.Sieltä löytyy kaikki perustieto ajojohdin systeemiin,lisää ongelman ratkaisuun(jota ehkä kirjassa ei ole) sitten vaikka täältä.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Mistäs tuollaisen kirjan voisi sitten hankkia?
jartsa

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja jartsa »

joose_ kirjoitti:Aivan. Ok. No olen nyt tutustunut enemmän Viessmannin ajojohtojärjestelmään (samannäköinen kutakuinkin kuin Märklin ja toimii tasavirrassakin, jos haluaa virrat laittaa, samanhintainenkin?). Saisikohan mitenkään tuohon ratapohjaan hyödynnettyä Viessmannin "aloituspakkauksia", jotta kustannuksia saisi vähän matalammiksi? Eli kannattaisiko perusradallekin (2 raidetta) laittaa kummallekin raiteelle omat johtopylväät ettei laittaisikaan kaksoispylvästä keskelle joka olisi molemmille raiteille? Vai tuleeko kuitenkin halvemmaksi laittaa keskipylväät, koska periaatteessa varmaan joutuisi ostamaan ainakin kaksi "aloituspakkausta" ratapihankin takia. Olen miettinyt vielä ratapihalle muutamaa raidetta lisää kaluston säilytykseen ja vaikkapa mahdolliselle veturitallille tai autovaunujen lastaukseen, mutta niihin tuskin tulee sähköistystä. Korkeintaan piirroksen raiteet 1-4 sähköistetään, mahdollisesti vain 1-3. Ja miten muuten ratapihan sähköistys kannattaa hoitaa? Johdinsilloilla vai samoilla pylväillä kuin perusradallakin?

Ja hei, onko kaarteisiin jotenkin omat ajojohtimet vai olenko taas ymmärtänyt väärin? Eikös ne ihan taivu kun ovat "sähköjohtoa" ?
Viessmann ja Märklin on saman valmistajan tuotteita,speksit on samat molemmilla kun olen tutkinut näitä.
Nuo aloituspakkaukset ovat yleensä tarkoitettu tietylle xx kertaa xx radalle.Noiden pakettien lisäksi tarvitaan lukematon määrä irtokamaa,osa perussetin osista voi jäädä käyttämättäkin?
jartsa

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja jartsa »

joose_ kirjoitti:Mistäs tuollaisen kirjan voisi sitten hankkia?
Helsingin Risteysasemalla on tuota ollut,lähettävät postitse,maksaa n.30euroa+pk.t
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Asia ok. Kiitti!

Hei, mitäs olette mieltä. Kun nyt olen etsiskellyt kolmeen tulevaan IC2-vaunuun aihioita eli jonkinlaisia saksalaisia kaksikerrosvaunuja sekä tulevaan Sr1:seen BR185-veturia. Pikolla olisi analogisessa aloituspaketissa BR185 ja kaksi Metronom-kaksikerrosvaunua. Erään löysin ihan kaupasta hintaan 99,95€. Kannattaisiko ostaa tuo paketti ja yksi kaksikerrosvaunu lisää vai ostaa erikseen esim. Ebaysta veturi sekä vaunut? Paketissa nyt tulisi sitten lisää rataa ja sellaisiakin osia joita en tarvitse, mutta olisiko paketti kuitenkin halvin ja paras vaihtoehto?
jartsa

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja jartsa »

joose_ kirjoitti:Asia ok. Kiitti!

Hei, mitäs olette mieltä. Kun nyt olen etsiskellyt kolmeen tulevaan IC2-vaunuun aihioita eli jonkinlaisia saksalaisia kaksikerrosvaunuja sekä tulevaan Sr1:seen BR185-veturia. Pikolla olisi analogisessa aloituspaketissa BR185 ja kaksi Metronom-kaksikerrosvaunua. Erään löysin ihan kaupasta hintaan 99,95€. Kannattaisiko ostaa tuo paketti ja yksi kaksikerrosvaunu lisää vai ostaa erikseen esim. Ebaysta veturi sekä vaunut? Paketissa nyt tulisi sitten lisää rataa ja sellaisiakin osia joita en tarvitse, mutta olisiko paketti kuitenkin halvin ja paras vaihtoehto?
Onko se paketti paras ja halvin vaihtoehto,ja totesit itsekin tuon,paketissa tulee semmoista mitä et tarvitse.
Erillisinä hommattuna saat juuri ne tarvitsemat,ei mitään ylimääräistä.
Tottakai niitä tarpeettomia osia voi yritellä myydä pois,aikaa ja vaivaa vievää touhua se kyllä on.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Niinpä. Hintaa vaan mietin tosiaan kun tosiaan tuo paketti on sen satasen ja BR185-veturi jo yksikseen saattaa maksaa sen satasen ja sitten vielä nuo vaunut kolmekymppiä kappale päälle niin tulee äkkiä kaksinkertainen hinta ja budjetti ei tosiaan kovin suuri ole. Osa paketin kiskoista kävisi rataanikin. Mutta esim. kyseinen Metronom-BR185 ei ole ehkä paras mahdollinen Sr1-aihio (ei kaksoisvirroittimia esimerkiksi ja Sr1-kori sopii parhaiten Trixiin) vaikka virroittimetkin saa ostettua erikseenkin, mutta mutta...

Jos sitten eBaysta jotkut hyvät tavarat löytää tai sitten pistää vaan rahaa palamaan. :) Täytyy punnita.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Mut eräissä Sr1:sissä on ollut yksipolvinen virranotin.
Dv16_2015
Konduktööri
Viestit: 78
Liittynyt: 28.09.2009 08:04

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja Dv16_2015 »

Toisaalta Piko myy noita virrottimia varaosina melko halvalla.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ »

No niin luin Pikon kuvastosta, mutta en sitten ainakaan tuolta modellbahnshop-Lippeltä niitä nähnyt olevan myynnissä tai sitten en vain etsinyt oikeilta palstoilta. Mutta mistäs muualta niitä voisi saada? Suoraan Pikolta?

Ja käykö rautatiemuseon Sr1-kori myös Pikon ja Roconkin BR185-vetureihin vai vain Trixiin? Trixillä ainakin uutena BR185 on kalliimpi kuin Pikon vajaan satasen veturi.

Mutta mitä te muut olette myös mieltä tuosta paketin ostamisesta vai erikseen kaiken ostamisesta?
Dv16_2015
Konduktööri
Viestit: 78
Liittynyt: 28.09.2009 08:04

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja Dv16_2015 »

joose_ kirjoitti:Mutta mistäs muualta niitä voisi saada? Suoraan Pikolta?
Luulisin, että varaosia voisi tilata esim. Ristiksen kautta.
joose_ kirjoitti: Ja käykö rautatiemuseon Sr1-kori myös Pikon ja Roconkin BR185-vetureihin vai vain Trixiin?
Arvaan, että kiinnitystä joutuu viilaamaan/korjaamaan/uusimaan jonkin verran. Tuskin mikään kovin suuri ongelma.
joose_ kirjoitti: Mutta mitä te muut olette myös mieltä tuosta paketin ostamisesta vai erikseen kaiken ostamisesta?
Itse ainakin ostaisin tuon pakettina, näissä aloituspaketeissa on kuitenkin lähes poikkeuksetta loistava hinta-laatusuhde.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Aivan juu, täytyykin sitten käydä kyselemässä Ristikseltä. Ja oon tosiaan kans itte sitä mieltä että jos kerran veturin ja kaksi kaksikerrosvaunua saa vajaalla satasella (+ yksi kaksikerrosvaunu lisää erikseen) vaikka mukana tuleekin kaikkea ylimäärästä niin on se nyt huomattavasti kannattavamapaa ostaa kun erikseen veturi ja vaunut. On ainakin sitten varaosia. :D
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Mites muuten tuo kiskojen työstö sitten? Eli mitä kiskojen alle kannattaisi laittaa, korkkimattoa vai mitä olette mieltä valmiista ratapohjasta rullassa joita ainakin Nochilta saa? Ja tartteeko sorastukseen ostaa välttämättä valmista ratasepeliä, eikös itsekin saa seulottua ihan luonnonhiekastakin sopivaa vai? Sekä vielä kiskojen maalaus, kannattaako maalata erikseen ennen penkereelle laittoa? Ja millä kannattaisi koko maastopohja maalata ennen sirotteiden laittoa?

Ja hei, onko ESU:n dekooderit sopivia Pikon ja Rocon vehkeisiin? Näytti ihan mukavan hintaisilta ainakin ja NEM652-tuppeloillakin löytyy hyviä. Yhdestä Viessmannin dekooderista on nyt vain kokemusta, mutta kiinnostaisi myös nämä ESU ja Uhlenbrock. Onko mitään eroja?

Kysyvä ei tieltä eksy vai miten se oli... : )
Vastaa Viestiin