Joosen projekti

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Aloittelija kaipailisi vinkkejä

Viesti Kirjoittaja joose_ »

No niin nyt sain tehtyä jonkinlaisen pohjapiirrossuunnitelmankin. En piirtänyt kaikkia raiteita, kun paintilla tein ja se on aika raastavaa puuhaa sillä hommalla niin tein nyt vain ratapihat näkyviin. Rataa pyrittäisiin ainakin tekemään kauttaaltaan kaksiraiteisena, mikäli tilaa sille riittää. Radassa on yksi ongelmakohta oven kohdalla, johon täytyy ratkaista sitten jokin irroitettava systeemi, että pääsee ovesta sisälle. Itse asiassa vieressä on toinen ovi, mutta se laitetaan umpeen.

"Pöydät" tulevat olemaan luultavasti vanhoja pöytälevyjä tai vaneria, jonka päälle laitetaan 3cm:n styrofoam-levy. Raiteitten alle ajattelin laittaa vielä korkkisuikaleet niin pysyvät hieman kovemmalla alustalla.

No mitäs olette mieltä? Vinkkejä ja muutosehdotuksia saa ja pitää antaa, kaikki palaute on tervetullutta teiltä kokeneemmilta harrastajilta! Itse kun olen aika amatööri tässä.

Sen verran vielä selostan pohjaa:

Eli aseman raiteet: 2 ja 3 -raiteet ovat ns. pääraiteita ja ohitusraiteita, jotka kiertävät koko radan ympäri. 1 raide on aseman lähin raide lähinnä hitaille henkilöjunille ja raide 4 tavarajunien käytössä sekä junien seisottamisraide. Ainakin raiteet 1-3 ovat sähköistetty, mahdollisesti myös 4. Kysymys muuten tähän liittyen: miten vaihdekohtien ajojohtimet saadaan tehtyä?

Seisakkeella on kaksi raidetta. Pääasiallisesti laituriraide on seisaketta lähimpänä oleva raide, toinen raide on suunniteltu lähinnä junakohtaamisiin, mutta myös pysähtymisiin. Mahdollisesti tulee vielä kolmas sivuraide, jos tila sallii.

Radalla siis liikkuisi ainakin aluksi kaksi henkilöjunaa (Intercity ja pikajuna) sekä yksi tai kaksi tavarajunaa. Kalusto kasvaa sitten mahdollisesti radan eläessä.
Liitteet
ratapohjapiirros_001.png
ratapohjapiirros_001.png (17.54 KiB) Katsottu 4780 kertaa
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Hei, tuli taas kysymys näin ohimennen mieleen.

Miten vaihdekohdissa ilmajohtimet asennetaan? Eli siis kun siirrytään esimerkiksi sivuraiteelta pääraiteelle niin miten sivuraiteen johtimet "sulautetaan" vaihteen kohdalla?
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Viittiskös joku vähän vinkata? :)
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja Tony »

joose_ kirjoitti:Hei, tuli taas kysymys näin ohimennen mieleen.

Miten vaihdekohdissa ilmajohtimet asennetaan? Eli siis kun siirrytään esimerkiksi sivuraiteelta pääraiteelle niin miten sivuraiteen johtimet "sulautetaan" vaihteen kohdalla?
Hankala selittää, miten tämä tehdään, mutta jos saat jostakin käsiisi esim. Märklin Catenary - kirjan, niin siinä on aika havainnollisesti näytetty, miten ilmajohtimet asennetaan vaihteiden kohdalta.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Niinkin Tony sanookin: Märklinillä oli ainakin erilliset palaset vaihteita varten, en tiia noista tasavirtaradoista mut kai Vollmerilla on joku systeemi siihenkin.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Ahaa okei. Kiitos vinkistä! Täytyy metsästää tuota opasta jostain. Danke schön!

Mutta jos johtimiin ei pistä oikeasti virtaa kulkemaan, niin kai voisi laittaa vaikka Märklinin johtimet tasavirtarataankin? Lähinnä juuri visuaalisen vaikutelman takia haluan johtimet vain laittaa, en sähkön takia.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja ealab »

Eipä ajojohtopylväillä, sen paremmin muillakaan ajolankaheebeleillä "korvamerkkejä" ole. Kunhan vaan ovat muista raidevirtapiireistä eristetyt. Vaihteen kohdan haaran voisi tehdä muistuttamaan oikeatakin. Käypä tutkimassa, jos sähköratoja/liikennepaikkoja liki on. Mielestäni ajolangan voisi myös yksinkertaisesti juottaa toisen langan rinnalle/osin päälle haaraksi, kunhan ei synny olakkeita mahdollista virroitinkäyttöä ajatellen. Jos laittelet ajolankoja, niin huomioi, että ajolangan linja voisi olla loivaa siksakkia, kuten oikeastikin.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Kiitos ealab! Täytyy mennä tuonne Karkun ja vanhalle Siuron asemalle seisoskeleen tai vaikka Tampereenkin asemalle jos tässä joku päivä ehtisi. Mutta Märklinin tolpat kun merkataan AC-merkeillä Märklinin kolmikiskon takia, niin sitä vaan mietiskelin. Tuohon vaihdejuttuun löysin jotain ohjeita, että Märklinillä ainakin olisi jokin pala johon vaihteen kohdalla "sulautuva" johdin kytketään. Mutta tosiaan, en noihin johtimiin virtaa kytkisi lainkaan, ihan vain näön vuoksi ne laittaisin kun sähköistetystä rataosasta on kysymys.
jartsa

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja jartsa »

ealab kirjoitti:Eipä ajojohtopylväillä, sen paremmin muillakaan ajolankaheebeleillä "korvamerkkejä" ole. Kunhan vaan ovat muista raidevirtapiireistä eristetyt. Vaihteen kohdan haaran voisi tehdä muistuttamaan oikeatakin. Käypä tutkimassa, jos sähköratoja/liikennepaikkoja liki on. Mielestäni ajolangan voisi myös yksinkertaisesti juottaa toisen langan rinnalle/osin päälle haaraksi, kunhan ei synny olakkeita mahdollista virroitinkäyttöä ajatellen. Jos laittelet ajolankoja, niin huomioi, että ajolangan linja voisi olla loivaa siksakkia, kuten oikeastikin.
Tuosta "zig-zag" kuviosta on oikeastikin hyötyä,olipa skaalana 1:1 tai pienempi.Veturin virroitin kuluu laajemmalta alalta,eikä vain keskikohdasta pelkästään,näin yksinkertaistettuna.
Märklinin ilmajohdin sopii kaikkiin ho-systeemeihin,niiden asennukseen saa erilliset sabluunat mastojen ja johtimien asennukseen.
Märklinissä on jopa sabluunoissa mainittu yleisimmät valmistajat,ohjeissakin on mitat näille.Fleischmann malliraide,profi ja useat muutkin merkit.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja joose_ »

No kun mun ratasuunnitelmassa kiertää koko matkalla kaksi raidetta niin mitenkäs tuo siksak-kuvio kannattas tehdä tolpilla? Eli mitkä tolpat niihin kannattas valita. Meinasin että laitan kaksoistolpan raiteiden keskelle kiertämään koko matkalla, mutta kannattaisko joka toisen kaksoistolpan sijaan laittaa sitten molemmille laidoille yksi tavallinen johdintolppa? Jotta siis tulee tää siksak-kuvio.
jartsa

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Märklinin ilmajohtimissahan sen johtimen kannatinosa sopii aina,niissä on kaksi mahdollisuutta asentaa johdin,lyhyt/pitkä.2 raiteisilla linjaosuuksilla ne tolpat ovat molemmilla puolilla tasavälein,kuten asemien yllä olevilla ajojohtimien kannattimilla.
Kannatin on joka toisessa tolpassa pitkä ja taas joka toisessa lyhyt,siitä tämä zig-zag nimitys.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Aaa, okei, ymmärsin siis väärin. No nyt juu rupesi raksuttamaan. Yritinkin kuvista tiirailla ja kattelin, että ei ne kyllä kovasti siksakkaa, mutta juu nyt vasta tajusin. Kiitos valistuksesta jartsa! :)
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja ealab »

Aivan oikeasti siksak on melko loivaa. Pr:ssa pitää hiukan liioitella, koska muuten metrin suoralla olisi vai yksi "laidasta toiseen"-muutos. Sähköratapylväiden väli on 60m, pilkuntarkasti, oikeasti.
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Mikä sitten olisi paras väli pylväille H0:ssa?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Aloittelijan projekti aluillaan

Viesti Kirjoittaja ealab »

No, suoraan mittakaavaan 69cm voi olla liikaa, koeta suhteuttaa, tai jos käytät valmiita ajolankaelementtejä.......
Vastaa Viestiin