Mobile Station jumissa

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Moderators: jhr, Hermanni

Jyke
Matkustaja
Posts: 2
Joined: 04.02.2011 20:44

Mobile Station jumissa

Post by Jyke »

Ostin Viessmannin opastimen (4505) ja yritin asentaa sen Märklinin järjestelmään. Ei onnistunut. Sitten huomasin että junatkaan ei enää kulkenut. Märklinin Mobile Stationin (60652) stoppi jumiutui. Kun yrittää kuitata stoppia niin muutaman sekunnin kuluttua näyttöön ilmestyy STOP ja junat ei kulje. Ostin toisen Mobile Stationin (60653) ja taas sama juttu, Viessmannin opastimen kytkemisen jälkeen Mobile Station jumiitui. Opastimessa on ilmeisesti oikosulku. Mutta kuinka saan Mobile Stationin taas toimimaan?
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Mobile Station jumissa

Post by magnuken »

Oletko jo yrittänyt irroittaa Viesmannin opastimen kaikista kytkennöistään? Se on eka tehtävä! Siis, oikosulkuhan tuossa on jossakin nyt kyseessä.

Kerro vielä tarkasti miten sen opastimen kytkit? Onko tuo Viessmann niitä opastimia sisäänrakennetulla releellä, siis siinä on sellainen pitkä paksu "pötikkä" joka pitää upottaa ratatason lävitse?
Jyke
Matkustaja
Posts: 2
Joined: 04.02.2011 20:44

Re: Mobile Station jumissa

Post by Jyke »

Joo, olen jo irroittanut opastimen kaikista kytkennöistään. Kyllä, Viessmannin opastimessa on tuo pitkä paksu "pötikkä". Kytkin opastimen kaksi sinistä johtoa ohjauspöytään (Viessmann 5549). Ruskea johto tulee opastimesta ja haarautuu diodin jälkeen, toinen haara menee ohjauspöytään ja toinen muuntajan L:ään. Molemmat keltaiset johdot menevät muuntajan 0:aan. Toinen punaisista johdoista menee kiskojen keskijohtimeen (mulla on k-kiskot) ja toinen haarautuu siten että toinen haara menee kiskon keskijohtimeen ja toinen menee toiseen muuntajaan. Toinen ruskeista johdoista menee tästä toisesta muuntajasta liitosraiteeseen. Eli opastimesta lähtee 7 johtoa.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Mobile Station jumissa

Post by magnuken »

Tuo kytkentä on kyllä täysin oikea. Onhan sen raidepätkän keskijohdin, johon se yksittäinen punainen johto menee, eristetty molemmista päistään muusta radasta?

Siis niin kuin tässä ohjeessa kuvassa 8 ja Märklinin kohdalla?
http://www.viessmann-modell.com/shop/me ... GB_web.pdf
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Posts: 110
Joined: 11.01.2007 16:36

Re: Mobile Station jumissa

Post by JuhaTelimaa »

Muuntajaa ei missään tapauksessa saa kytkeä kiskoihin, tällöin palaa Mobile Stationin pääteaste. Edellä mainittu kytkentä pätee vain analogikäyttöön. Kytkennän pitäisi toimia kun kiskoilta tulevat punainen ja ruskea johto jätetään kytkemättä muuntajaan. Tällöin opastin ohjaa ajovirtaa eristetylle osuudelle. Virta kiskoihin saa tulla vain Mobile Stationista.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Mobile Station jumissa

Post by magnuken »

Ymmärsin kysyjän kytkeneen sen kiskoihin ja opastimeen vievän punaisen haaroitetun johdon ja ruskean johdon MS:n ratavirtaan. Jos näin kytketään, niin tuo ohjeen kuva 8 on kyllä oikein. Näin minulla on esim. kytketty vastaavia opastimia Fleischmannin Profi-Bossin ratavirtaan (DCC). Suoraan mihinkään muuntajan vaihtovirtapuolelle noita ratavirran johtoja ei tietty pidä kytkeä kun kerran kyseessä on digiverneet.