Takaisin harrastuksen pariin.

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
DJK

Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja DJK » 08.08.2010 18:38

Terve kaikille!

Päätin aloittaa harrastuksen uudelleen noin 15-vuoden jälkeen, tuli ostettua Märklinin digipaketti ja vähän uutta kalustoa.
Tänään kyhäilin sängyn päälle tällaisen väliaikaisen hätäradan, tarkoitus on kyllä rakentaa iso, kiinteä rata kun siihen tilaa vapautuu. :)

Kuva 1: https://lh3.ggpht.com/_ggrkFDabM2U/TGAK ... 40/004.JPG

Kuva 2: https://lh6.ggpht.com/_ggrkFDabM2U/TGAK ... 12/007.JPG
Viimeksi muokannut LOK, 06.07.2018 04:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Kuvalinkit korjattu.

jartsa

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 15.08.2010 22:11

Kylläkin myös hyvä olisi tuo aikakauden määritys,ettei se vakavammin suunniteltu rata olis kun arpomalla heitetty.Kalusto ja ympäristö samalta ajalta/aikakaudelta.

DJK

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja DJK » 18.08.2010 14:36

Kiinteä rata onkin tarkoitus rakentaa moderniksi aikakaudelle V. Noista kuvassa näkyvistä romuista hyödynnetään mitä pystytään :)

jartsa

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 23.09.2010 19:07

Maintsit iso rata,onko jo jokin tila suunnitelmissa ja kokoluokka.Tuo Märklinin C-kisko ei ole kovin hyvä valinta,mikäli tavoite on korkeampi kun vain rata kasaan ja ajoa.Maastonrakennuksessa tuota kiskotyyppiä joutuu peittelemään paljon,mikäli luontevan näköisen ratavallin aikoo saada siitä.K-kisko olis parempi vaihtoehto.

DJK

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja DJK » 03.11.2010 15:16

Radan varsinainen koko ja kaavio selviää kun pääsen mittaamaan tilan johon sen rakennan, tällä hetkellä se on remontoitavana.
Perus ajatuksena on rakentaa U-profiili, jossa kolmen junan yhtäaikainen läpiajomahdollisuus, asemalle tulee mahtumaan viiden vaunun +veturin junarunkoja.
Kaikkia kolmea kiskotyyppiä löytyy, tosin M-kiskot joutaa pikkuhiljaa eläkkeelle.
Mielestäni C-kiskoakin saa maisemoitua ihan siedettävästi, jos ei tarvitse olla ihan näyttelytason rata, maisemointi on tarkoitus tehdä realistiseksi mutta tietyin kompromissein.
Teema tulee olemaan nykyaikainen ja hieman rähjäinen taajama jossain Ala-Saksissa :D .

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 152
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja Tony » 04.11.2010 09:32

DJK kirjoitti:Radan varsinainen koko ja kaavio selviää kun pääsen mittaamaan tilan johon sen rakennan, tällä hetkellä se on remontoitavana.
Perus ajatuksena on rakentaa U-profiili, jossa kolmen junan yhtäaikainen läpiajomahdollisuus, asemalle tulee mahtumaan viiden vaunun +veturin junarunkoja.
Kaikkia kolmea kiskotyyppiä löytyy, tosin M-kiskot joutaa pikkuhiljaa eläkkeelle.
Mielestäni C-kiskoakin saa maisemoitua ihan siedettävästi, jos ei tarvitse olla ihan näyttelytason rata, maisemointi on tarkoitus tehdä realistiseksi mutta tietyin kompromissein.
Teema tulee olemaan nykyaikainen ja hieman rähjäinen taajama jossain Ala-Saksissa :D .
Kuulostaa hienolta projektilta näin märklinistin näkökulmasta. Haluan ottaa vielä kantaa tuohon monesti esiin tulevaan C-kiskoon maisemoinnin vaikeuteen ja K-kiskon käyttämiseen sen sijasta. C-kiskoa on maisemoitu varsin hyvin Märklinin julkaisemassa kirjassa: C-track Large layouts, tai jotakin sinnepäin...

Omasta mielestäni C-kisko on matalamman profiilinsa takia huomattavasti hienomman näköistä kuin karkea K-kisko. Erityisesti pitkät C-vaihteet ovat paljon paremman näköisiä kuin K:n vastaavat. Sääli, ettei Märklin laajenna C-kiskovalikoimaansa enempää, erityisesti olisin toivonut pitkää risteysvaihdetta valikoimiin.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!

Vastaa Viestiin