Takaisin harrastuksen pariin.

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.
Vastaa Viestiin
DJK
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 31.07.2010 20:43

Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja DJK » 08.08.2010 18:38

Terve kaikille!

Päätin aloittaa harrastuksen uudelleen noin 15-vuoden jälkeen, tuli ostettua märklinin digipaketti ja vähän uutta kalustoa.
Tänään kyhäilin sängynpäälle tälläisen väliaikaisen hätäradan, tarkoitus on kyllä rakentaa iso, kiinteä rata kun siihen tilaa vapautuu :) .

Kuva

Kuva

DJK
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 31.07.2010 20:43

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja DJK » 09.08.2010 17:10

Kuvat uusiksi:

Kuva

Kuva

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 894
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 15.08.2010 22:11

Kylläkin myös hyvä olisi tuo aikakauden määritys,ettei se vakavammin suunniteltu rata olis kun arpomalla heitetty.Kalusto ja ympäristö samalta ajalta/aikakaudelta.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

DJK
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 31.07.2010 20:43

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja DJK » 18.08.2010 14:36

Kiinteä rata onkin tarkoitus rakentaa moderniksi aikakaudelle V. Noista kuvassa näkyvistä romuista hyödynnetään mitä pystytään :)

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 894
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 23.09.2010 19:07

Maintsit iso rata,onko jo jokin tila suunnitelmissa ja kokoluokka.Tuo Märklinin C-kisko ei ole kovin hyvä valinta,mikäli tavoite on korkeampi kun vain rata kasaan ja ajoa.Maastonrakennuksessa tuota kiskotyyppiä joutuu peittelemään paljon,mikäli luontevan näköisen ratavallin aikoo saada siitä.K-kisko olis parempi vaihtoehto.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

DJK
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 31.07.2010 20:43

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja DJK » 03.11.2010 15:16

Radan varsinainen koko ja kaavio selviää kun pääsen mittaamaan tilan johon sen rakennan, tällä hetkellä se on remontoitavana.
Perus ajatuksena on rakentaa U-profiili, jossa kolmen junan yhtäaikainen läpiajomahdollisuus, asemalle tulee mahtumaan viiden vaunun +veturin junarunkoja.
Kaikkia kolmea kiskotyyppiä löytyy, tosin M-kiskot joutaa pikkuhiljaa eläkkeelle.
Mielestäni C-kiskoakin saa maisemoitua ihan siedettävästi, jos ei tarvitse olla ihan näyttelytason rata, maisemointi on tarkoitus tehdä realistiseksi mutta tietyin kompromissein.
Teema tulee olemaan nykyaikainen ja hieman rähjäinen taajama jossain Ala-Saksissa :D .

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja Tony » 04.11.2010 09:32

DJK kirjoitti:Radan varsinainen koko ja kaavio selviää kun pääsen mittaamaan tilan johon sen rakennan, tällä hetkellä se on remontoitavana.
Perus ajatuksena on rakentaa U-profiili, jossa kolmen junan yhtäaikainen läpiajomahdollisuus, asemalle tulee mahtumaan viiden vaunun +veturin junarunkoja.
Kaikkia kolmea kiskotyyppiä löytyy, tosin M-kiskot joutaa pikkuhiljaa eläkkeelle.
Mielestäni C-kiskoakin saa maisemoitua ihan siedettävästi, jos ei tarvitse olla ihan näyttelytason rata, maisemointi on tarkoitus tehdä realistiseksi mutta tietyin kompromissein.
Teema tulee olemaan nykyaikainen ja hieman rähjäinen taajama jossain Ala-Saksissa :D .
Kuulostaa hienolta projektilta näin märklinistin näkökulmasta. Haluan ottaa vielä kantaa tuohon monesti esiin tulevaan C-kiskoon maisemoinnin vaikeuteen ja K-kiskon käyttämiseen sen sijasta. C-kiskoa on maisemoitu varsin hyvin Märklinin julkaisemassa kirjassa: C-track Large layouts, tai jotakin sinnepäin...

Omasta mielestäni C-kisko on matalamman profiilinsa takia huomattavasti hienomman näköistä kuin karkea K-kisko. Erityisesti pitkät C-vaihteet ovat paljon paremman näköisiä kuin K:n vastaavat. Sääli, ettei Märklin laajenna C-kiskovalikoimaansa enempää, erityisesti olisin toivonut pitkää risteysvaihdetta valikoimiin.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 894
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 08.11.2010 17:37

K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi,helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna.Myöskin K:ssa on mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla,en tiedä C:n mahdollisuudesta?Tämä DC/digi 2-kisko ajo pelti M-raiteella ei ainakaan onnistu.
Hieman otan kotiinpäin,tämä fleisun profi-raide on paras näöltään.Maltillinen penkka kiskoissa,eikä mikään aivan järkyttävän korkea ja yliampuvan korkea penger.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

DJK
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 31.07.2010 20:43

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja DJK » 11.11.2010 20:59

jartsa kirjoitti:K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi,helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna.Myöskin K:ssa on mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla,en tiedä C:n mahdollisuudesta?Tämä DC/digi 2-kisko ajo pelti M-raiteella ei ainakaan onnistu.
Tasavirtakalustolla ajaminen pitaisi olla mahdollista C-kiskollakin, mutta ihan varmaa tietoa ei ole.

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja Tony » 12.11.2010 08:29

DJK kirjoitti:
jartsa kirjoitti:K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi,helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna.Myöskin K:ssa on mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla,en tiedä C:n mahdollisuudesta?Tämä DC/digi 2-kisko ajo pelti M-raiteella ei ainakaan onnistu.
Tasavirtakalustolla ajaminen pitaisi olla mahdollista C-kiskollakin, mutta ihan varmaa tietoa ei ole.
Jätetään heti alkuun väliin se ikuinen pyörästönormi vääntö ja pysytään ihan Märklin raiteiden sähköisissä ominaisuuksissa. ;)

Olen tätä asiaa tutkinut lähinnä raidevirtapiirien suunnittelun yhteydessä. Seuraavat tiedot olen saanut kokeellisesti vaihteita ja raiteita tutkimalla. K-raiteet ovat tehtaalta tullessaan eristettyjä. Lisäksi pitkät K-vaihteet mukaanlukien pitkä risteysvaihde ovat eristettyjä. Lyhyet K-vaihteet, risteysvaihde ja kaarrevaihteet taas eivät ole eristettyjä. Näitä ei siis ainakaan suoraan tehtaalta voi käyttää 2-kiskokaluston kanssa. Itselläni on vielä kesken selvitystyö, miten hankalaa tuollaisten eristäminen on.

C-raiteet ovat taas tehtaalta tullessaan kaikki kytketty toisiinsa. Suorat ja kaarrepalat ovat yksinkertaista eristää. Siinä tarvitsee vain katkaista kaikkien kiskopalojen molemmista päistä yhdistävä metalliliuska. Märklin jopa antaa ohjeet sen tekemiseen tasoristeyksensä yhteydessä. Vaihteet ovat jälleen ongelmallisia, koska niissä on metallinen risteyspala. Näistäkään en ole vielä selvittänyt mahdollisen eristämisen vaikeutta tai ylipäätään mahdollisuutta...
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 894
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 14.11.2010 22:38

Luultavasti mahdoton toteuttaa,hajoittamatta vaihdetta.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 350
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Takaisin harrastuksen pariin.

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 26.11.2010 22:43

jartsa kirjoitti:Luultavasti mahdoton toteuttaa,hajoittamatta vaihdetta.
En usko, huomasin tuossa nettiä selatessa että Trixin (kaksikisko) raiteet valmistaa Märklin.
Katsokaapa alla olevia kuvia Trixin kiskoista joista puuttuu keskinastoitus ja lukee Märklin!

Kuva

Kuva

Saataa olla että C-kiskojen modifioiminen kaksi ja kolmikisko sekakäyttöön voi olla luultua helpompaa....
Ylläpito

Vastaa Viestiin