Puutarharadan perustukset?

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Puutarharadan perustukset?

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Olen käynnistelemässä G-mittakaavan puutarharadan rakennustyöt ja pari kysymystä askarruttaa:

- Miten ratapenkan parhaiten tekisi, onko perinteellinen sora/hiekka paras vai olisiko muita helpompia konsteja?

- Olen ajatellut käyttää Bachmannin kalustoa, miten on kiskojen kanssa? Täytyykö ne olla erityisesti säänkestävää sorttia, vai ovatko ne aina tällaiset G-mittakaavassa?

- Onko tiedossa jotakin europpalaisia sivustoja, jotka pyörisivät puutarharatojen ympärillä?

Jo, etukäteen vastauksista kiittäen.
Jarko Häkkinen

Re: Puutarharadan perustukset?

Viesti Kirjoittaja Jarko Häkkinen »

Asiasta mitään tietämättä suosittelen sorapengertä. Alle kannattanee laittaa jotakin estämään pajun ja horsman tunkeminen läpi. Kerro sitten kuinka kävi, niin osaan itse välttää samoja virheitä.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Puutarharadan perustukset?

Viesti Kirjoittaja Psi »

magnuken kirjoitti:Olen käynnistelemässä G-mittakaavan puutarharadan rakennustyöt ja pari kysymystä askarruttaa--
Haapamäen höyryveturipuistossa tai mikä lie elämyspuisto se nykyään lienee -- joka tapauksessa Haapamäellä on LGB-rata, joka on käsittääkseni kesät--talvet ulkona. Radan on rakentanut PiRaKe:n sen aikaiset kantavat voimat. Kannattaisikohan kysellä sieltä päin?

Toinen ulkona oleva LGB-rata on jossain päin Lopella, Panu Saarikurulla on mökillä ison puoleinen rata myös aina ulkona, ja siinä rata on perustettu muistaakseni harkko-perustukselle. Panu on Postissa töissä, eli positosoitteen saatat oivaltaa -- ei kirjoiteta tänne toisten (eikä omia) sähköpostiosoitteita siltä varalta että joku korkkaa jotain.
Viimeksi muokannut Psi, 16.06.2008 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tkunnas
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 11.04.2006 20:18

Re: Puutarharadan perustukset?

Viesti Kirjoittaja tkunnas »

Miten olisi tällainen: alimmaiseksi salaojaputki (kallistukset huomioiden, että vesi valuu pois eikä jää paikalleen lillumaan), sitten suodatinkangas, ja sen päälle 0-16 mm mursketta. Tai jopa sepeliä, jos oikein hienon haluaa.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Puutarharadan perustukset?

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Muistaakseni tuon sivuston ylläpitäjällä on myös itsellä piha täynnä rataa:

http://www.lgb.fi
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Puutarharadan perustukset?

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Kiitoksia vinkeistä. Taidan mennä tuohon harkkoperustukseen ja käynnistelen projektia vasta syksyllä kun lehdet ovat puista tippuneet. Kalustoksi ajattelin nyt ainakin aluksi Bachmannia G-mittakaavassa (1:20) kapearaiteisena leveydellä 45 mm. Harkkoperustus sen helppuden takia ja Bachmann niiden edullisuuden johdosta - saa nähdä miten kestävät?
Jarko Häkkinen

Re: Puutarharadan perustukset?

Viesti Kirjoittaja Jarko Häkkinen »

Kuinka on edistynyt?
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Puutarharadan perustukset?

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Erittäin heikosti on edistynyt. Ensinnäkin pihalle kesällä rakennettu iso terassi esti ratahommat ja sitten on ollut hieman vaikeuksia radan "rakennusluvan" kanssa. Tavoitteena on ensi keväänä saada homma liikkeelle ja nyt ajattelin hyödyntää korkean terassin alla olevaa tilaa jonkinsortin piiloradalle/ratapihalle.
jartsa

Re: Puutarharadan perustukset?

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Muista myös se routaeristys laittaa kiskojen perustuksien alle.Joku 5cm styrox sinne pohjimmaiseksi,ettei seuraavan pakkastalven jälkeen tule aihetta ihmettelyyn:No nyt mulla onkin lintsin vuoristorata. :D
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Puutarharadan perustukset?

Viesti Kirjoittaja magnuken »

jartsa kirjoitti:Muista myös se routaeristys laittaa kiskojen perustuksien alle.Joku 5cm styrox sinne pohjimmaiseksi,ettei seuraavan pakkastalven jälkeen tule aihetta ihmettelyyn:No nyt mulla onkin lintsin vuoristorata. :D
God morgon yxskaft!
LGB harrastaja

Re: Puutarharadan perustukset?

Viesti Kirjoittaja LGB harrastaja »

Täällä olisi samoja miehiä jotka olisivat kiinnostuneet että miten rakentaa rautatien perustukset :D Kysymys olisi: Kannattaako tehdä tunnelit betoni putkesta? Ja maata päälle?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Puutarharadan perustukset?

Viesti Kirjoittaja ealab »

Suodatinkangas on hyvä pitämään maa-ainekset erossa toisistaan. Vaan kasvien esiintymistä ei taida hyvin estää, läpi tulevat. Tuo routaeriste kyllä estäisi. Kunhan eristys olisi riittävän leveästi. Ja siinä sitten ei taida nurmi viihtyä, varsinkaan tämä kesän säätiloissa, kun ei maata voi paljon päälle laittaa. Toisaalta eriste saattaa kerätä kusiaisia. Siinä missä esim. vanhat ratapölkytkin. Suo siellä, vetelä täällä.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Puutarharadan perustukset?

Viesti Kirjoittaja magnuken »

ealab kirjoitti:Suodatinkangas on hyvä pitämään maa-ainekset erossa toisistaan. Vaan kasvien esiintymistä ei taida hyvin estää, läpi tulevat. Tuo routaeriste kyllä estäisi. Kunhan eristys olisi riittävän leveästi. Ja siinä sitten ei taida nurmi viihtyä, varsinkaan tämä kesän säätiloissa, kun ei maata voi paljon päälle laittaa. Toisaalta eriste saattaa kerätä kusiaisia. Siinä missä esim. vanhat ratapölkytkin. Suo siellä, vetelä täällä.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että kun rataa alan vetämään nurtsin ja ja mullan päälle niin teen seuraavasti:

Kuorin noin 10cm syvyydeltä multaa/nurtsia pois. Pohjalle laitan hieman hiekkaa ja sitten sitä suodatinkangasliuskaa. Sen kankaan päälle ehkä vielä hieman hiekkaa ja sitten lekaharkkoa ja niiden puolikkaita ja neljännespaksuisia sellaisia. Noilla eripaksuisilla lekoilla saan siis korkeudet säädettyä hieman hiekalla avittaen.

Toki, sieltä pohjasta suodatinkankaan läpi alkaa kyllä lykkimään ruohoa ym. kortetta, mutta siitä pääsee helposti eroon kun kerran pari kesässä ruiskuttaa kunnolla radan varteen sellaista tujumpaa Roundup glyfosaatti myrkkyliuosseosta. Eli homma on ns. ekologisesti hanskassa!
LGB harrastaja

Re: Puutarharadan perustukset?

Viesti Kirjoittaja LGB harrastaja »

Ota valokuvia miten meni :)
Vastaa Viestiin