Digiaikaan...

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja Eeli » 14.03.2010 13:29

Kävi tässä muutama viikko takaperin niin, että DDR:n aikainen pikon ohjain sanoi työsopimuksen irti. Nyt ajattelin sitten siirtyä tähän digijärjestelmään, mutta tuntien nettisurffailun jälkeen en ollut yhtään viisampi asian suhteen :oops: . Mitä kaikkea tämä digisysteemi pitää sisällään ja paljonko sellainen maksaa? Ja mitä aloituspakkausta suosittelette ostettavaksi? :mrgreen:

Eeli

jartsa

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja jartsa » 14.03.2010 17:24

Fleisun Profi Boss tai Rocon vastaava.DCC Peruspakkaus diginä 200e ja ylöspäin,näissä on penkalliset kiskot yleensä.Mikäli vanhoja penkattomia kiskoja meinaa käyttää penkallisten kanssa,tulee silloin niiden alle laitella koroketta.

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja Eeli » 14.03.2010 19:33

Etsin settiä, jossa ei ole Br218:aa, koska on jo yks sellanen...
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!

EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 270
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja EMD F7 » 14.03.2010 20:12

Pikolla olis ICE-3 ja hinta 200€ muuten samanlainen sarja.
Rocolta ja Fleischmannilta en löytäny mitään sellasii paketteja, joissa olis penkattomat kiskot.
Trixillä on taas jotain märklin-sekasikiöitä varmaankin ja niitten omia, ihmeellisiä digihömpötyksiä

OT: On se vaan Piko paras noissa hommissa.. :mrgreen:
Viimeksi muokannut LOK, 18.12.2017 04:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton linkki poistettu.

jartsa

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja jartsa » 17.03.2010 19:15

DCC 2-kiskosena yleisin.Elikkä mitä monipuolisemmat liitännät ja laajennettavuus,sitä kalliimpi on laite.Se halvin mahdollinen on loppupeleissä kallein.
Digivehkeisiin on tarjolla erittäin paljon erilaisia lisälaitteita aina PC:n avulla ohjaamiseen asti.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 799
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja PeS » 17.03.2010 21:48

EMD F7 kirjoitti:OT: On se vaan Piko paras noissa hommissa.. :mrgreen:
Pikolla on ihan hyvää liikkuvaa kalustoa, mutta Pikon vaihteet ovat surkeimmasta päästä :lol:

Saku
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 02.04.2010 19:32

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja Saku » 05.04.2010 20:44

Itse olisin myös halukas siirtymään digiaikaan, mitä kaikkea oikeastaan tarvitsen muutaman digiveturin lisäksi? Olenko ymmärtänyt oikein että kiskoilla kulkee nyt koko ajan täysi jännite entisen säädellyn jännitteen sijaan? Miten tämä kaikki nyt sitten toimii ja mitä muuta tarvitaan esim. reilun satasen maksavan märklinin mobile stationin lisäksi? Kiskona pico/muu dc 2-kiskosysteemi.

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 353
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 06.04.2010 00:01

Juurikin oikein olet ymmärtänyt, digisysteemissä on kiskoissa täysi jännite.
Kiskoissa kulkee tällöin myös digitaalinen informaatio, jota mm veturin dekooderit tulkitsevat ja digitaalisen informaation perusteella suorittavat toiminnot.
Märklinin digisysteemi ei oikein sovellu kaksikiskojärjestelmään, joutuisit käyttämään silloin myös märklinin dekoodereita (mikä on huono ajatus, joskaan lainkaan ei mahdoton).
Suosittelen hankkimaan jonkin digitaalisen kaksikisko aloituspaketin, ne kun myydään yleensä tavaramärään nähden todella edullisesti.
Ja jos omistat ennestään vetureita tulee niihin hankkia myös dekooderit, uusia vetureita taas saa suoraan digitaalisena.
Ylläpito

Saku
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 02.04.2010 19:32

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja Saku » 06.04.2010 01:07

Täytynee hommata joku perussetti, picon kiskoa löytyy jo jonkinverran ja siihen joku "aloitussetti" päälle niin saadaan jo ihan kiva rata. Kuinkahan montaa veturia jollakin picon perus digisetillä ohjaa?
Vetureita ei ole ennestään, joten tulee varmaan pari digivalmista veturia hommattua. Kyllähän noita dekoodereita virittelee vanhempaankin veturiin toki. Onko mitään syytä hommata erillistä jännitelähdettä kiskoille/valaistukselle? Tuokaan ei olis ongelma.
Viimeksi joskus 90-luvun alussa pikkupoikana näiden kanssa viimeksi pelannut joten tekee mieli vähän ottaa selvää nykyajan laitteista ja kiitos että porukalta löytyy mielenkiintoa neuvoa uutta "harrastajaa", digitaalisuus on lähes tuntematon asia näiden kanssa.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja magnuken » 06.04.2010 09:18

Sillä Pikon Digi-1 perusdigisetillä ei pysty yhtäaikaa käyttämään kuin 2-3 veturia. Virran voimakkus ei riitä useampaan. Tuon perusPikon mukana tulee kuitenkin langaton (infrapuna) kauko-ohjain veturein käskyttämiseen. Tämä on hyvin harvinaista näissä perusseteissä.

Mainittakoon vielä, että tuo Pikon ohjain on ominaisuuksiltaan melkoisen pelkistetty. Se hallitsee ainoastaan 28 nopeusporrasta eikä sillä voi lukea veturidekooderien CV-arvoja. Sillä voi ainoastaan kirjoittaa veturin osoitteen (CV1) mutta ei muuttaa tai lukea muita CV-parametrejä.

vppelt68

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja vppelt68 » 06.04.2010 22:40

digiloo digilei... Enpä enää edes yrittäisi muuta! Joillekin Harrastajille tällainen pelkistetty Digi 1 on kuin punainen vaate, en ymmärrä. Asia pitää nähdä niin, että monille perusharrastajille kuten minä digiohjauksen käytön tavoitteena ei ole asetinlaitteen ja koko junakulunvalvonnan imitointi vaan mahdollisuus koota rata, kytkeä kaikki ilman eristyksiä tai virtapiirikytkimiä ja simsalabim ajaa viiden minuutin "työn" jälkeen monella junalla lähes samanaikaisesti. Kirjoitin LÄHES siksi, että harvalla meistä noviiseista on oikeasti edes tuota ratainfraa niin, että monta junaa voisi olla samalla aikaa liikkeellä! Jos joskus välillä jonglööraan edes kahdella junalla niin huh tulee jo heti hiki pintaan!
off-topic: Messi on kova jätkä, hattari alle 20 minuutissa UCL välierässä 8-I
Jatkuu aiheesta: mulla on dekooderi nyt kolmessa veturissa. En usko, että radallani tulee olemaan mahdollista ajella enemmillä samanaikaisesti, ei niin millään. Toki kaikkiin vetureihin tulee lutikat, jahka ennätän ja raskin (ESU LokPilot basic 3.0 #52690 se taitaa olla? Maksaa alle 20e...) Piko ilmoittaa että Digi 1:llä voi ajaa neljällä junalla samanaikaisesti, eli riittää hyvin mulle!
Terv. V-P

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 152
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja Tony » 07.04.2010 08:43

vppelt68 kirjoitti:digiloo digilei... Enpä enää edes yrittäisi muuta! Joillekin Harrastajille tällainen pelkistetty Digi 1 on kuin punainen vaate, en ymmärrä. Asia pitää nähdä niin, että monille perusharrastajille kuten minä digiohjauksen käytön tavoitteena ei ole asetinlaitteen ja koko junakulunvalvonnan imitointi vaan mahdollisuus koota rata, kytkeä kaikki ilman eristyksiä tai virtapiirikytkimiä ja simsalabim ajaa viiden minuutin "työn" jälkeen monella junalla lähes samanaikaisesti. Kirjoitin LÄHES siksi, että harvalla meistä noviiseista on oikeasti edes tuota ratainfraa niin, että monta junaa voisi olla samalla aikaa liikkeellä! Jos joskus välillä jonglööraan edes kahdella junalla niin huh tulee jo heti hiki pintaan!
Me käytämme tätä digiominaisuutta juurikin noin lattiaradalla. Ratainfraa on kuitenkin niin paljon, että junia (vetureita) voi asettaa radalle kulloisenkin tarpeen mukaan vaikka 20 kappaletta, jos siltä tuntuu. Perusohjain pystyy hallitsemaan Märklinissä 10 veturia kerrallaan. Yleensä ajamme 4-6 kpl veturilla radalla, joista korkeintaan kolme liikkuu yhtä aikaa. Tämäkin toteutettu niin, että yksi ajelee ihan omiaan ovaalia ympäri (ei tarvitse ohjata koko aikaa) ja loput kaksi sitten tarkemmassa ohjauksessa. Välillä, kun inspiraatio oikein iskee, on vaihteiden ja irroitusraiteiden käyttö ohjattu myös ohjaimella, mutta useimmiten käännämme vaihteitakin käsin (pääsee ajamaan paljon nopeammin, kun ei tarvitse ryhmittää vaihteita ohjaimen muistiin). Rata näet tehdään joka kerta sen hetkisen mieltymyksen mukaan.
vppelt68 kirjoitti: Piko ilmoittaa että Digi 1:llä voi ajaa neljällä junalla samanaikaisesti, eli riittää hyvin mulle!
Terv. V-P
En enää itse edes yritä ajaa enempää kuin yhtä junaa kerralla varsinkaan yhdellä ohjaimella! Ei siitä mitään kuitenkaan tule mun keskittymiskyvyllä. Eriasia sitten on, jos jokaisella on omat silmukkansa, jota ajelevat ristiin rastiin, niin etteivät koskaan ajaudu toistensa raiteille. Sekin on itseasiassa viihdyttävää katsottavaa :D
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja magnuken » 07.04.2010 08:59

vppelt68 kirjoitti:digiloo digilei... Enpä enää edes yrittäisi muuta! Joillekin Harrastajille tällainen pelkistetty Digi 1 on kuin punainen vaate, en ymmärrä. Asia pitää nähdä niin, että monille perusharrastajille kuten minä digiohjauksen käytön tavoitteena ei ole asetinlaitteen ja koko junakulunvalvonnan imitointi vaan mahdollisuus koota rata, kytkeä kaikki ilman eristyksiä tai virtapiirikytkimiä ja simsalabim ajaa viiden minuutin "työn" jälkeen monella junalla lähes samanaikaisesti. Kirjoitin LÄHES siksi, että harvalla meistä noviiseista on oikeasti edes tuota ratainfraa niin, että monta junaa voisi olla samalla aikaa liikkeellä! Jos joskus välillä jonglööraan edes kahdella junalla niin huh tulee jo heti hiki pintaan! Terv. V-P
Piko ilmoittaa, että Digi 1:n teho on 12VA. Kun Pikon veturit tarvitsevat enimmillään virtaa 300-400mA tämä tarkoittaa, että vetureita voi yhtäaikaa olla liikkeellä 2 ehkä 3 kappaletta. Tämän he myös kertovat. Toki, tuo Digi 1 on helposti laajennettavissa korvaamalla se vakio virtalähde T3:lla, joka on teholtaan 28VA ja silloin päästään 4-6 veturiin.

Kyllä nuo Pikon starttidigit ovat ihan ok jos riittää, että vetureita voi ajella eteen/taaksepäin ja käyttää niiden mahdollisia lisätoimintoja F-näppäimin. Mutta, jos on esim. ääniveturi, niin Pikon starttidigeillä ei veturin äänenvoimakkuuksia pysty säätämään.

On myös totta, että useamman kuin yhden junan ajaminen samalla rataosuudella on melkoisen vaikeata. Itselläni usein kulkee 3 junaa "automaattisesti" omia reittejään pitkin, kaksi ovaalissa ja yksi pendelöinnissä samalla kun "käsiohjauksella" teen ratapihalla neljännellä veturilla vaihtotöitä.

vppelt68

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja vppelt68 » 07.04.2010 10:35

Eihän se mullakaan vaatisi kuin ovaalini kaarreosioiden tuplaamista, siis 4 x kaarrevaihteita, niin jopa tuolla ajaisi kaksi junaa ympyrää samalla, kun kolmannella tekisi järjestelytöitä keskellä. Junapituudet vaan ovat jo nyt liian lyhyet, noin 140cm, ja tuplaovaali söisi siitä 12-14cm vielä pois. Elämä on täynnä valintoja, onneksi nämä ovat siitä helpommasta päästä :-)
Terv. V-P

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 152
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Digiaikaan...

Viesti Kirjoittaja Tony » 07.04.2010 10:41

magnuken kirjoitti:Piko ilmoittaa, että Digi 1:n teho on 12VA. Kun Pikon veturit tarvitsevat enimmillään virtaa 300-400mA tämä tarkoittaa, että vetureita voi yhtäaikaa olla liikkeellä 2 ehkä 3 kappaletta. Tämän he myös kertovat. Toki, tuo Digi 1 on helposti laajennettavissa korvaamalla se vakio virtalähde T3:lla, joka on teholtaan 28VA ja silloin päästään 4-6 veturiin.
Jotta asia ei mahdollisille aloitteleville Märklinisteille jää epäselväksi, on samat virtarajoitukset myös Märklin-maailmassa. Perus MobileStation 18VA muuntajalla antaa virtaa radan koosta riippuen 2-4 veturille, mikäli ei käytössä ole valaistuja matkustajavaunuja. Ohjain itsessään kykenee pitämään muistissaan 10 veturin tiedot ja näistä voi siis pitää radalla _ajossa_ sen 2-4. En muista enää paljon tuo vanhempi MS syöttää virtaa rataan, olisiko 1,2A? Tälläkin saa riittävän liikenteen varsinkin lattiaradalle aikaiseksi ja on todella nopea ottaa käyttöön tarvittaessa. Rata vaan kasaan, ohjain (ohjaimet) kiinni liitosraiteeseen ja muuntaja sekä liitosraiteeseen, että pistorasiaan. Hetki järjestelmän käynnistymistä (muutama sekunti) ja ajo voi alkaa, mikäli veturit ovat edelliskerralla jo asetettu ohjaimen muistiin.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!

Vastaa Viestiin