Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja ealab »

Vuoret/ tunnelit on hyvä tehdä pois nostettaviksi. Kiskojen kunnossapitoa/ johtavuutta ajatellen.
Viimeksi muokannut LOK, 04.07.2018 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Keskustelu huoltotoimenpiteisiin varautumisesta jaettu omaksi ketjuksi.
jartsa

Re: Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

ealab kirjoitti:Vuoret/ tunnelit on hyvä tehdä pois nostettaviksi. Kiskojen kunnossapitoa/ johtavuutta ajatellen.
Kuinka tuo vuorien/tunneleiden poisnosto onnistuu rikkomatta niitä kiinteässä radassa? Puhdistusvetureita/vaunujahan on olemassa, raiteiden putsaukseen vaikeissa paikoissa. Kuitenkin rata voidaan suunnitella siten, että mahdolliset huoltoaukot olisi vaikka ratapöydän ulkoreunassa, samoin kuin piiloratapihat ja kaluston säilytysraiteet. Tällälailla olen itse suunnitellut radan tehdä, ulkolaidalla koko piiloratapihan pituudelta avattavat saranoidut luukut reilulla 20 cm:n korkeudella.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kotiradassani on irrotettava tunneli/ yläratapihaelementti. Kiinnitys/ ohjaus kolmella 16/20 jm- asennusputkiholkilla ja lukitus radan alta/ kulmasta kevytrakenteisella 10mm pultilla. Vastakierre upotettu tunneliosan penkan sisälle. Sähköliityntä D15- liitinparilla. Olosuhteista johtui vaihteiden paikka juuri sauman kohdalle, ei ongelmia. Conrad- vaihdemoottori tässä pinnalla. Laitetaan tönö päälle joskus.

Vähän toimintoa: Vaihteiden jälkeen on sen verran raidetta, että veturit mahtuvat hyvin. Logistiikka: Juna tulee oikeanpuoleiselle, veturi irtoaa, menee pussiin, vaihteet kääntyvät, veturi vasemmanpuoleista letkan ohi ja tulovaihteen taakse, se kääntyy, veturi letkaan kiinni ja sitten paluumatkalle. Tai sitten: veturi irtoaa, menee pussiin. Vasemmasta pussista odottamassa ollut veturi letkaan tulovaihteen kautta, jne. Toimii.
Viimeksi muokannut LOK, 04.07.2018 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Tuhoutunut kuva poistettu.
jartsa

Re: Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Sauma kanssa olisi hyvä jotenkin naamioida, osuu silmään muuten aika pahasti.
Viimeksi muokannut LOK, 04.07.2018 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viittaus tuhoutuneeseen kuvaan poistettu.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja PeS »

Rakenteiden alle jääviin ratalinjoihin olisi hyvä voida päästä käsiksi, esimerkiksi korjaamaan naulausta tai juottamaan irronneita juotoksia kiinni - tai tekemään mahdollisia muutostöitä. Parasta olisi rakentaa sellainen maisemasysteemi, jonka voi tarvittaessa irrottaa. Vain tällä tavalla pääsee käsiksi yläkautta rataan. Korjaustyöt ovat tällä tavalla toteutettuina huomattavasti helpompia.

[Toimimattomat kuvalinkit poistettu]

Ensimmäisessä kuvassa ratalinja kulkee rinteeseen rakennetun kaupungin alla. Tarvittaessa koko kaupunki katuineen voidaan irrottaa. Vain aseman takana oleva rinne, kalliot ja tukimuurit ovat kiinni pöytärakenteissa. Saumat ovat rinteen laella piilotettuina ojiin, katujen reunakiveuksien reunoille, heinikon taakse jne. Kun talot nostetaan aluksi irti, on niiden alla nostokahvat.

Aseman toisessa päässä maasto kapenee, jolloin myös kalliot nousevat irrotettavissa olevan maisemapalan mukana. Sauma on kallion juurella - sorastettu alue kuuluu kiinteään rakenteeseen.

Taustalla näkyvä metsä voidaan tarvittaessa nostaa ylös (ratalinja kulkee sen alla). Vasemmalla näkyvät kalliot ovat myös irrotettavissa. Irrotettavat maisemaosuudet ovat pituudeltaan noin 1,5 metriä pitkiä. Foliagella, Silflorin heinämatoilla ja vastaavalla saumat on erittäin helppo piilottaa.
Viimeksi muokannut LOK, 04.07.2018 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkitykset kadonneisiin kuviin poistettu.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Olipa hienoja kuvia taas PeS:n radasta!

Niin irrotettavuus pienempiin lohkoihin on varmasti hyvä juttu, vaikka ei moduuleita puuhaisikaan. Pääsee työstämään hyvin valaistun työpöydän ääreen jotain kohtaa, jonka detaljitasoa vaikkapa haluaa parannella. Täysin kiinteässä joutuisi pahimmillaan kurottelemaan oudossa asennossa ja jäisi detaljit tekemättä. Itsehän teen moduuleita ja irrotettavuuden edut olen jo havainnut. Minulla on ollut "ennenvanhaan" kiinteitä ratoja. Silloin kun oli vielä nuori ja vetreä, niin menihän se kurottelukin. :wink:
jartsa

Re: Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Tuo modulijuttu tuntuu hankalalta noiden liitosten kohdistuksen kanssa ja sähköliitoksien kanssa sama juttu. Aikoinaan rakentelin noita moduleita, eivät oikein vaikuttaneet niin käyttökelpoisilta. Kiinteässä radassahan noita ongelmia ei ole, mutta nimimerkki PeS kertoi kiinteän radan haitoistakin, joista jo joitain asioita oli tiedossa. Ratahan on vasta suunnitteluasteella, joten aikaa on vielä tarkistella ja tutkia noiden haittojen poistoa tai ennaltaehkäistä niitä ennen rakentamisen alkua. Melko selvä asia on kuitenkin päätyä kiinteän radan rakentamiseen: edut ja haitat on puntarissa ollut, kiinteän radan edut ovat olleet haittapuolia suuremmat.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja PeS »

Sekä kiinteän radan että moduulien ongelmat ovat ehkä tässä keskustelussa hivenen ylikorostuneita. Ongelmat voidaan kummankin osalta ratkaista kunhan ne vain tiedostetaan. Mikäli harrastajalla on mahdollisuus rakentaa kiinteä rata, niin ilman muuta sellainen. Kiinteässä radassa on paljon vähemmän rajoitteita kuin moduuleissa tai lohkoissa. Lohkojen tai moduulien riemu on siinä, että ne voidaan roudata näyttelyyn tai niistä voidaan toisten harrastajien kanssa yhdessä koota johonkin näyttelyyn suuri kokonaisuus. Kiinteän radan lisäksihän voi rakentaa lokoista liikuteltavan näyttelyradan tai moduuliradan, mikäli mielii viedä jotain näyttelyyn. Niitä voi sitten kotona säilyttää varastossa tai vaikkapa kiinteän radan osana.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Itse olen tekemässä (ok, suunnittelemassa) rataa joka koostuu lohkoista ja jota voisi ainakin teoriassa myös koota muuallekin (tai ainakin osan siitä). Lohkojen syynä on ilman muuta se, että rata ei välttämättä kiinnosta meikäläistä radan valmistumisesta ikuisuuteen ja sen täytyy siis olla poistettavissa sitä rikkomatta jos tarve vaatii.

On surullista kuulla viestejä, joissa kerrotaan jonkun radan roskiin heittämisestä. Itse en tätä tekisi, jos olen radan "rakkaudella" rakentanut. :D
jartsa

Re: Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

PeS kirjoitti:Sekä kiinteän radan että moduulien ongelmat ovat ehkä tässä keskustelussa hivenen ylikorostuneita. Ongelmat voidaan kummankin osalta ratkaista kunhan ne vain tiedostetaan. Mikäli harrastajalla on mahdollisuus rakentaa kiinteä rata, niin ilman muuta sellainen. Kiinteässä radassa on paljon vähemmän rajoitteita kuin moduuleissa tai lohkoissa. Lohkojen tai moduulien riemu on siinä, että ne voidaan roudata näyttelyyn tai niistä voidaan toisten harrastajien kanssa yhdessä koota johonkin näyttelyyn suuri kokonaisuus. Kiinteän radan lisäksihän voi rakentaa lokoista liikuteltavan näyttelyradan tai moduuliradan, mikäli mielii viedä jotain näyttelyyn. Niitä voi sitten kotona säilyttää varastossa tai vaikkapa kiinteän radan osana.
Oliko noissa kirjoituksissasi vastauksia ylikorostuneina kysymyksiini? Mitä olen oikein ymmärtänyt kirjoituksistasi, olet ollut Tapiolan SRK:ssa ja Helsingissä pienoisrautatieklubissa? Nuo kommenttisi ratojen rakennuksesta otan tietysti kiitollisuudella vastaan.

Aikaa on omista radoista vierähtänyt jo melkein 30 vuotta, olihan joitain kokeiluja rakentaa moduleista rata 80-luvun lopulla. Työssä ja toisentyyppisessä harrastuksessa (autojen parissa) vei kaiken ajan. Nyt tuntuu siltä että, on aika palata tähän "vanhaan harrastukseen". Toki olen vuosien aikana kartuttanut kaluston määrää "suht reilusti", liikenevät rahat pääsääntöisesti vetureihin ja vaunuihin. Halvemmat(?) raideosat vielä hankintalistalla, vaihteita ja opastimia on jo "varastossa" valmiina uusina suurin osa. Vanhat kiskot tarkoitin jättää vaihteineen alueille, jotka ovat helppo vaihtaa tarvittaessa uusiin. Kaikki näkymättömiin jäävät raiteet ovat uusia, sähkökäyttöisine vaihteineen.
Viimeksi muokannut LOK, 04.07.2018 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Laajempi keskustelu radan elämisestä siirretty omaksi ketjuksi Radanrakennus ja maisemointi -alueelle.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja PeS »

jartsa kirjoitti:Oliko noissa kirjoituksissasi vastauksia ylikorostuneina kysymyksiini?
Ei, mutta hankaluuksien luetteleminen voi antaa sellaisen kuvan, että radan rakentaminen olisi yhtä tuskaa. Eihän se mitään tuskaa ole, kun vain on huolellinen.
jartsa

Re: Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

PeS kirjoitti:
jartsa kirjoitti:Oliko noissa kirjoituksissasi vastauksia ylikorostuneina kysymyksiini?
Ei, mutta hankaluuksien luetteleminen voi antaa sellaisen kuvan, että radan rakentaminen olisi yhtä tuskaa. Eihän se mitään tuskaa ole, kun vain on huolellinen.
Totta kai rata rakennetaan huolellisesti, ei viitsisi montaa kertaa tehdä sama uudelleen. :( Siksipä olenkin kysellyt pieniä huomioitavia asioita rakentamiseen liittyen, joita en itse ollut ajatellut tarkemmin tai pitänyt niitä vähemmän huomionarvoisina. Monikin juttu on selvinnyt jo nyt, useampien harrastajien näkemyksiä rakentamisesta myös saisi tulla.

Tuo pöydän korkeus vielä mietityttää: ratapöydän "nollatasoksi" 800mm vai 1000mm? Korkeampihan on eduksi radan alustan huoltotöissä, kun matalampi taasen päällipuolisissa huolloissa.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja PeS »

jartsa kirjoitti:Tuo pöydän korkeus vielä mietityttää: ratapöydän "nollatasoksi" 800mm vai 1000mm? Korkeampihan on eduksi radan alustan huoltotöissä, kun matalampi taasen päällipuolisissa huolloissa.
Fremo-standardi määrittelee radan korkeudeksi lattialta kiskon harjalle 1300 mm. Samaa olen noudattanut kotiradassani. Mielestäni erittäin oivallinen korkeus. Junista kiinnostuneille pikkuipanoille on varattu jakkarat, joiden päälle voi nousta katselemaan.
jartsa

Re: Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Fremo on moduliradan standardi, vai onko sama mitta myös kiinteälle radalle? Tuo korkeus vain tuntuu aika hurjalta, huoltotoimia ajatellen.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Huoltoon varautuminen kotiradan suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja PeS »

1,3 metriä on todellakin Fremo-radan korkeudeksi määritelty standardi. Itse olen käyttänyt samaa korkeutta kiinteällä kotiradallani, samoin veljeni. Aika monissa näkemissäni kiinteissä radoissa korkeudet ovat tätä luokkaa. Maksimisyvyydeksi taas suositellaan 90 senttiä, jotta huoltotyöt onnistuisivat. Makuasiahan tämä korkeus viime kädessä on. Itse pidän 1,3 metriä aika passelina.
Vastaa Viestiin