Kahden Mobile Stationin kytkeminen?

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Tipitii
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 15.12.2008 10:12

Kahden Mobile Stationin kytkeminen?

Viesti Kirjoittaja Tipitii »

Hei!

Olen erinäisistä syistä päätynyt tilanteeseen, jossa minulle on päätynyt sekalainen kasa Märklinin tuotteita mutta ei juurikaan manuaaleja. Käytettävissä on kaksi Mobile Station ohjainta ja kumpaankin oma kiskonpätkänsä, jolla se periaatteessa kytketään rataan. Pystynkö kytkemään nämä kaksi ohjainta rataan niin, että kumpikin on kiinni omalla liitoskappaleellaan (kiskonpätkällä), vai pitääkö jostain hankkia adapteri, jolla saa liitoskappaleeseen kiinni toisen ohjaimen?

Tipi
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Kahden Mobile Stationin kytkeminen?

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Älä ihmeessä asenna molempia omilla raiteillaan kiinni rataan, silloin käy kuten meikäläisellä, eli jompi kumpi MS pimahtaa.
Toinen MS pitää kuulemma kytkeä toiseen jollain kytkentäkaapelilla ja vain yksi rataan.
osk
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 02.06.2008 13:08

Re: Kahden Mobile Stationin kytkeminen?

Viesti Kirjoittaja osk »

Tarvitset sovitinkaapelin "Adapter cable for Mobile Station 610479"


- Olli -
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton kuvalinkki poistettu.
Tipitii
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 15.12.2008 10:12

Re: Kahden Mobile Stationin kytkeminen?

Viesti Kirjoittaja Tipitii »

Myydäänkö noita kaapeleita kotimaassa vai pitääkö ostaa esim. eBaysta? Ainakaan Mallikaupan nettikaupasta en löytänyt.

Tipi
osk
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 02.06.2008 13:08

Re: Kahden Mobile Stationin kytkeminen?

Viesti Kirjoittaja osk »

Tipitii kirjoitti:Myydäänkö noita kaapeleita kotimaassa vai pitääkö ostaa esim. eBaysta? Ainakaan Mallikaupan nettikaupasta en löytänyt.

Tipi
Moi

Märklinin sivun http://www.maerklin.de/de/service/suche ... suche.html mukaan tuo olisi poistunut tuotannosta.

Kaapeleita on ainakin saatavissa täältä: http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=12315. Modellhobby on luotettava verkkokauppa ja ainakin minun tilaukset ovat tulleet nopeasti ja inhimillisillä postikuluilla.

Mallikauppaan kannattaa soittaa, niillä ei ole kaikkia tuotteita verkkokaupassa ja heitä voi myös pyytää tilaamaan jonkun osan. Toimitukulut mallikaupan kautta ovat pienemmät kuin esimerkiksi tilaamalla suoraan Märklinin webbikaupasta.


- Olli -
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Kahden Mobile Stationin kytkeminen?

Viesti Kirjoittaja Tony »

osk kirjoitti: Märklinin sivun mukaan tuo olisi poistunut tuotannosta.

- Olli -
Nyt on kyllä melko ihmeellistä puuhaa Märkliniltä. Näyttäisi siltä, että koko ensimmäisen sukupolven Märklin Systems olisi poistunut kertaheitolla valikoimista. Toivottavasti tämä ei tarkoita sitä, että tuotetuki ja takuut niille häviää samointein. Pitänee itsekin "hamstrata" noita adapterikaapeleita tulevaisuuden varalle, jos niistä tulee katoavaa luonnonvaraa tulevaisuudessa.

Mutu-tuntumalla alkaisi vaikuttaa siltä, että ohjausjärjestelmä voisi olla hyvä hankkia joltakin toiselta valmistajalta, esimerkiksi EcoS tai joku muu. Itse aion nyt pitäytyä CS 60212-ohjaimessa toistaiseksi, koska sellaisen menin pari vuotta sitten hommaamaan.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
jartsa

Re: Kahden Mobile Stationin kytkeminen?

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Tipitii kirjoitti:Hei!

Olen erinäisistä syistä päätynyt tilanteeseen, jossa minulle on päätynyt sekalainen kasa Märklinin tuotteita mutta ei juurikaan manuaaleja. Käytettävissä on kaksi Mobile Station ohjainta ja kumpaankin oma kiskonpätkänsä, jolla se periaatteessa kytketään rataan. Pystynkö kytkemään nämä kaksi ohjainta rataan niin, että kumpikin on kiinni omalla liitoskappaleellaan (kiskonpätkällä), vai pitääkö jostain hankkia adapteri, jolla saa liitoskappaleeseen kiinni toisen ohjaimen?

Tipi
Jos kaksi ohjainta yhdistetään rataan,virtapiirit on EHDOTTOMASTI eroitettava radassa toisistaan raide-eristimillä,muutoin saattaa ohjaimesta/dekoderista kuulua vieno "poks"ääni,savujen hälvettyä toteamme:se toimi savulla,savujen hälvettyä laite ei enään toimi. :mrgreen:
Vastaa Viestiin