Pienoisrautatien kytkimet (H0): vaihtaminen & finescale

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

Tex

Pienoisrautatien kytkimet (H0): vaihtaminen & finescale

Viesti Kirjoittaja Tex » 16.11.2008 17:14

Tilasin Saksasta juuri 3 vaunua Fleischmann HO-järjestelmään. Mokasin heti alkuunsa, yksi olikin Pico, ja toinen Roco (kyseessä ei ollutkaan Fleischmann-only kauppa). Arg.

Saako noihin vaihdettua helposti vaunujen väliset kiinnikkeet, vai tuliko peruuttamaton virhe?
Viimeksi muokannut LOK, 23.06.2018 09:28. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Syy: Keskustelu H0-kytkimistä siirretty omaksi ketjukseen haun helpottamiseksi.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1111
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Viesti Kirjoittaja ealab » 16.11.2008 19:12

Kytkimet, koplinkit on helppo vaihtaa, jos on NEM-tuppilot. Niihin voi laittaa oikeastaan mitkä tahansa NEM- koplinkit. Jos taas koplingit ovat kiinteästi rakennettu vaunuihin, ja ne tahtoo toisenlaisiksi, niin sitten tuli töitä. Olisi tutkittava, mahtuisiko vaunun alle esim. Rocon, tai Fleisun lähikytkentämekanismit. Jne.

Tex

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Viesti Kirjoittaja Tex » 16.11.2008 20:00

Jaaha. Mahtaako näissä olla NEM-tuppilot? (Mulle ihan uusi termi / käsite).

Roco 45716 Speisewagen

Piko 95505 Kesselwagen

Jos on, niin silloinko tilataan Fleischmannilta uudet varaosa koplingit?
Viimeksi muokannut LOK, 23.06.2018 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimattomat verkkokauppalinkit poistettu.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1111
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Viesti Kirjoittaja ealab » 17.11.2008 08:01

Tätä voi lähestyä monella tavalla. Voisi käydä Rocon ja Pikon sivuilla vaikka ao. vaunujen kohdilla. Selviää teknisiä yksityiskohtia. Katso myös vaunun alle. Luultavasti koplingit ovat juuri näissä tuppiloissa= "kantikkaat putket". Ja ne ovat todennäköisesti lähikytkentämekanismia. Huomaa, kun kääntää koplinkia sivulle päin, samalla se tulee ulospäin. Näin saadaan vaunut liikkumaan puskintuntumalla myös kaarteissa, osin. Koplinkeja on eri valmistajilla ja ovat vaunuun kiinnitykseltään yhteensopivia. Juuri tuo NEM-tuppilo. Se on osa kansainvälistä standardisointia. Voit hyvin valita esim. Rocolta ainakin kolmea sorttia koplinkeja, joita on NEM- kiinnityksen lisäksi Fleischmannin omaan profi- kiinnitykseen ( hauenpyrstö-?)sopivia. Kokeile erilaisia, mikä on parhaiten sopiva käyttöösi.
Ps. Koplinkeja myydään pienoisrautatieheebeleitä myyvissä kaupoissa. Ainakin Helsingissä ja Tampereella, Risteysasemat.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 250
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - NEM-tuppelo

Viesti Kirjoittaja Psi » 17.11.2008 09:27

Tex kirjoitti:Jaaha. Mahtaako näissä olla NEM-tuppilot? (Mulle ihan uusi termi / käsite).
NEM-tuppelolla (tuppilo?) tarkoitetaan eräänlasta istukkaa johonka voidaan vaihtaa kulloinkin radalla käytössä olevat vaunujen väliset kytkimet.

NEM-tuppelosta on mittapiirros ja lisää tekstiä saksaksi MOROPin sivullla:

http://www.morop.org/de/normes/nem362_d.pdf

Valmistajakohtaiset kytkimet ovat suuri ongelma pienoisrautateillä. Alunperin kytkimet olivat sellaisia että ne jättivät vaunujen väliin paljon tyhjää tilaa, koska junien piti taipua jyrkistä lelukaarteista: VR:n/RHK:n minimikaarresäde 150 metriä on H0 (hoonolla)-mittakaavassa 1:87 1,7 metriä!!! Jotta pienoisrautatien vaunut saataisiin lähemmäs toisiaan suoralla radalla pitää kytkimien ikäänkuin tulla ulos vaunusta kaarteessa jotta vaunujen nurkissa olevat puskimet eivät osuisi toisiinsa -- pienoisrautatiellä puskimet harvoin joustavat). Kun puskimet painavat pienoisrautatiellä vastaan ei vaunu pysy kiskoilla kaarteessa.

Toinen ongelma on s-kaarteet. Liian lähellä toisiaan olevissa vaunuissa puskinten puskinlautaset saattavat mennä limittäin ja lukittua.

Jotta siis vaunujen väli saadaan kasvamaan vaunujen mennessä kaarteeseen on kykimen varsi tehty sellaiseksi että kun kytkinvartta vääntää sivulle se tulee samalla ulos. Tätä sanotaan lähikytkinmekanismiksi.
Esimerkki lähikytkinmeanismista:

http://www.morop.org/de/normes/nem352_d.pdf

Jotta kytkinvarsi varmasti kääntyy sivulle on vaunujen välisen kytkimen muodostettava sivuttain jäykkä liitos. H0-mittakaavan peruskytkin (NEM-kytkin tai "Märklin-kytkin") ei ole jäykkä:

http://www.morop.org/de/normes/nem360_d.pdf

Se ei muodosta ikäänkuin jäykkää palkkia vaunujen välile. Kaikki eri valmistajien lähikytkimet sen tekevät. Valitettavasti eri vamistajien lähikytkimet eivät ole yhteensopivia. Siksi valmistajat ovatkin ratkaisseet ongelman siirtymällä yhteiseen NEM-tuppeloon, johonka asiakas saa vaihtaa sellaisen valmistajan kytkimen kun huvittaa. NEM-tuppelo ei aina tarkoita että siinä on lähikytkinmekanismi, mutta vaihtokelpoisuuden se takaa.

Valitettavasti tuo NEM-tuppelo on suurikokoinen, ja etenkin suomalaisten höyryvetureiden pienoismallien valmistajille karja-aura tekee NEM-tuppelon käytöstä mahdottoman. Messinkiveturiharrastajat ovatkin siirtyneet ruuvikytkimen tapaisten jäljitelmien käyttöön, jotka kytketään esikuvan tapaan puskinpalkin koukkuun, eikä ylimääräisiä isoja NEM-tuppeloita asenneta lainkaan. Näiden ruuvikytkinjäljitemien kanssa on kaarresäteiden oltava lovia sillä ne harvoin sallivat työntää junaa muuten kuin puskimien avulla, jolloin esikuvan kaarresädevaatimukset on otettava huomioon. Lisäksi näiden kytkeminen ja irrottaminen liikennöinnin aikana on yleensä hankalaa.

H0 FREMO-radoilla sallitaan vain NEM-kytkin ja muita kytkimiä saa käyttää vain kokonaisina ajettavien runkojen sisällä. Näin varmistetaan että ratalinjan päässä veturi saadaan ajettua rungon toiseen päähän, ja että vaihtotöiden teko onnistuu, kun koskaan ei voi tietää kenenkä vaunu tullaan järjestelytöiden aikana kytkemään kenekin vaunuun.

pekka

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 800
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja PeS » 17.11.2008 22:05

Psi kirjoitti:Messinkiveturiharrastajat ovatkin siirtyneet ruuvikytkimen tapaisten jäljitelmien käyttöön, jotka kytketään esikuvan tapaan puskinpalkin koukkuun, eikä ylimääräisiä isoja NEM-tuppeloita asenneta lainkaan. Näiden ruuvikytkinjäljitemien kanssa on kaarresäteiden oltava lovia sillä ne harvoin sallivat työntää junaa muuten kuin puskimien avulla, jolloin esikuvan kaarresädevaatimukset on otettava huomioon. Lisäksi näiden kytkeminen ja irrottaminen liikennöinnin aikana on yleensä hankalaa.
Meissinkivetureissa ja vaunuissa osin yleistynyt "ruuvikytkinjäljitelmä" toimii kuten lähikytkin. Kytkeytyessään se muodostaa jäykän kokonaisuuden, mutta kytkinkorkeus todellakin on puskinpalkin keskivaiheilla - kuten esikuvassa. Kytkimen varsi kiertää huomaamattomasti puskinpalkin alapuolelta. Lähikytkinmekanismin edellyttämä kulissikaari on piilossa vaunun lattian alla - kiinni kytkinvarressa. Vaunun lattian alla taas on kierteellinen tappi, johon kulissikaari on pujotettu ja johon ruuvattu mutteri estää kaaren luiskahtamisen tapistaan. Kulissikaari/kytkinvarsi-yhdistelmän toisessa päässä kierrejousi, joka palauttaa kytkimen keskiasentoonsa.

Em. kytkin ei kytke automaattisesti, vaan kytkinlenkki on nostettava pinseteillä koukkuun - mieluiten suoralla. Kytkimen sen sijaan voi laukaista Märklin-tyyppisellä irroittimella. Tällaisen kytkimen etuna on sirous ja huomaamattomuus. Messingistä syövytettynä se pitää kuitenkin kasata, juottaa ja virittää, joka vie oman aikansa. Tällaisen kytkimen kasaaminen edellyttää rakentelukokemusta - sen verran pieniä ovat juotettavat liitokset.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 250
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja Psi » 18.11.2008 21:51

PeS kirjoitti:Meissinkivetureissa ja vaunuissa osin yleistynyt "ruuvikytkinjäljitelmä" toimii kuten lähikytkin. Kytkeytyessään se muodostaa jäykän kokonaisuuden, mutta kytkinkorkeus todellakin on puskinpalkin keskivaiheilla - kuten esikuvassa. Kytkimen varsi kiertää huomaamattomasti puskinpalkin alapuolelta...
Tuo Petrin esittämä ruuvikytkin on itse asiassa varsin erikoinen erikoissovellus aiheesta ruuvikytkin -- on myös aivan ruuvikytkimen näköisiä ja tapaisia, jotka kytketään suoraan koukusta koukkuun, ja näillä ei ole mitään tekemistä lähikytkimen tai lähikytkinmekanismin kanssa.

pekka

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 800
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja PeS » 19.11.2008 00:06

Psi kirjoitti:
PeS kirjoitti:[Meissinkivetureissa ja vaunuissa osin yleistynyt "ruuvikytkinjäljitelmä" toimii kuten lähikytkin. Kytkeytyessään se muodostaa jäykän kokonaisuuden, mutta kytkinkorkeus todellakin on puskinpalkin keskivaiheilla - kuten esikuvassa. Kytkimen varsi kiertää huomaamattomasti puskinpalkin alapuolelta...
Tuo Petrin esittämä ruuvikytkin on itse asiassa varsin erikoinen erikoissovellus aiheesta ruuvikytkin -- on myös aivan ruuvikytkimen näköisiä ja tapaisia, jotka kytketään suoraan koukusta koukkuun, ja näillä ei ole mitään tekemistä lähikytkimen tai lähikytkinmekanismin kanssa.

pekka
Joo. Nämä kaksi tässä yhteydessä mainittua viritystä (siis Suomi-kaluostossa) kytkevät keskenään yhteen, koska sekä koukut että kytkimet ovat samanlaisia ja samalla korkeudella. Tuossa "kiinteässä" ruuvikytkinjäljitelmässä (siis se jossa ei ole lähikytkinmekanismia) on kuitenkin pieni jousivoimalla toimiva välys: koukkua ei ole juotettu kiinteästi puskinpalkkiin, vaan se pääsee liikkumaan puskinpalkin reiässä. Puskinpalkin takana koukun varressa on työntävä kierrejousi (vähän samantapainen kuin kuulakärkikynässä). Näin ollen koukulla on jonkin verran liikkumatilaa, joka antaa mahdollisuuden tuoda vaunujen puskinlautaset suoralla hieman (ilman vetoa) lähemmäs toisiaan kuin muuten. Vedossa välys sitten "otetaan käyttöön", jolloin puskinlautaset eivät sotkeennu kaarteissa toisiinsa.

Tex

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Viesti Kirjoittaja Tex » 20.11.2008 20:02

Kiitos kärsivällisestä opastuksesta. :)
Ainakin Pikossa on NEM coupler pocket: https://web.archive.org/web/20180623054 ... 99518E.pdf

Rocon sivulta en löytänyt mitään hyödyllistä. Marssimpa siis kauppaan noiden vaunujen kera...
Viimeksi muokannut LOK, 23.06.2018 08:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Toimimaton Pikon linkki korvattu vastaavalla Archive.org-linkillä.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 250
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Viesti Kirjoittaja Psi » 20.11.2008 20:43

PeS kirjoitti:Puskinpalkin takana koukun varressa on työntävä kierrejousi (vähän samantapainen kuin kuulakärkikynässä). Näin ollen koukulla on jonkin verran liikkumatilaa, joka antaa mahdollisuuden tuoda vaunujen puskinlautaset suoralla hieman (ilman vetoa) lähemmäs toisiaan kuin muuten. Vedossa välys sitten "otetaan käyttöön", jolloin puskinlautaset eivät sotkeennu kaarteissa toisiinsa.
Tämä siis toimii jos junalla ajetaan vakiokokoonpanoa vetäen esimerkiksi ympyräradalla, mutta esimerkiksi ratapihalla kahden vaihteen muodostamasta S-kaarteesta tuota ei voi työntää ellei kaarresäteet ole mittakaavan tai ainakin lähes mittakaavan mukaiset.

Tässä tullaan taas siihen että mitä pienoisrautatiellä halutaan tehdä ja mitä varten se on rakennettu: Onko tarkoitus katsella kun valmiiksi koottu äärimmäisen mittatarkka juna kulkee äärimmäisen detaljoidussa maisemassa -- mahdollisesti ympyrää -- vai onko tarkoitus että junan vaunut ovat enemmänkin nappuloina pelissä, jonka tarkoituksena on kuljettaa kuvitteellisen asiakkaan tilaamaa tavaraa paikasta toiseen. Pienoisrautatieharrastuksessa on varsin monta eri näkökulmaa. Kukin puoltaa paikkaansa ja kaikki voi olla yhtä kivaa.

Kaksikiskoharrastaja joutuu tässäkin ottamaan kantaa, halutaanko mieluummin että vaunussa ei ole mitään ulkopuolisia häiritseviä tekijöitä niin että vaunusta voi ottaa valokuvan joka hämää katsojaa luulemaan sitä esikuvasta otetuksi, vai annetaanko periksi joissain yksityiskohdissa -- kuten kytkimissä -- ja saadaan lisää operoitavuutta. Kolmikiskoharrastajalla on yksi valmistaja ja yhden valmistajan tuotteet, eikä yhteensopivuusongelmia esiinny. Kolmikiskoharrastaja on kuitenkin valinnut vain yhden valmistajan, ja sitoutunut siihen, kaksikiskopuolella laitekirjavuus ja samalla monimuotoisuus on suurempi -- on mistä valita, ja voi suuntautua harrastuksessaan eri suuntiin -- jopa pelkästään kytkinvalintaa tehdessään --ja jopa siihen asti että yhteensopivuus menetetään, vaika kaikki olisikin kaksikisko-hoonollaa.

pekka

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 800
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Viesti Kirjoittaja PeS » 20.11.2008 22:08

Psi kirjoitti:Tämä siis toimii jos junalla ajetaan vakiokokoonpanoa vetäen esimerkiksi ympyräradalla, mutta esimerkiksi ratapihalla kahden vaihteen muodostamasta S-kaarteesta tuota ei voi työntää ellei kaarresäteet ole mittakaavan tai ainakin lähes mittakaavan mukaiset.
Todennäköisesti näin - en ole asentanut tuollaisia kytkimiä omiin vaunuihini, joten en tiedä (Fremo-radalla tuollaisia vaunuja olen nähnyt). Tosin em. virityksessä kahden vaunun koukut yhdistetään toisiinsa jäykällä ruuvikytkintä jäljittelevällä tangolla. Tanko estää sen, että vaunujen puskinlautaset eivät pääse sotkeentumaan toisiinsa, eli jonkinmoista työntämistä tuollaisella rungolla voi tehdä - toisin kuten Englannissa, jossa kahden vaunun väliset koukut yhdistetään ketjun palasella.

Suomessahan ei kytkimiä ole standardisoitu millään tavalla, eli jokainen käyttää sitä, mikä tuntuu hyvältä. Kaikki NEM-kytkimistä ja kytkintaskusta poikkeavat ratkaisut ovat harrastajien itsensä kehittämiä viritelmiä, joilla ei automaattitoimintoja saa aikaiseksi. Yleensä minkä tahansa kytkinten suurin ongelma on se, että niiden keskinäinen korkeus pitäisi olla hyvin tarkasti säädetty tai muuten ei automaattitoiminnoista tule mitään. Lenkkikytkinten lenkit pitäisi virittää herkiksi ja mahdolliset lenkkejä alaspäin painavat jouset poistaa (esim. Rocon NEM-lenkkikytkin). Kytkin toimii hyvin silloin, kun veturilla ajetaan hitaasti vaunuun kiinni ilman että tarvitsee rysäyttää vaunua vasten. Hyvin viritetty kytkin kytkee ilman, että kytkettävä vaunu liikkuu - korkeintaan vähän heilahtaa.

Todelliset vaihtotyöt pienoisrautateillä on tuiki harvinaisia, koska automaattinen irrottaminen edellyttäisi tarkoin harkittujen irroittimien asentamista rataan, mikä jo sinänsä rajoittaa toimintaa. Käytännössä vaihtotyöt ovat sitä, että vaunut vähintäänkin irroitetaan käsin. Jos kytkimet on asennettu oikein, voidaan vaunuja sentään kytkeä toisiinsa ilman sormia.

jsiren
Ratavartija
Viestit: 32
Liittynyt: 15.09.2008 12:11

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - SA-3

Viesti Kirjoittaja jsiren » 20.11.2008 22:23

Psi kirjoitti:
PeS kirjoitti:Puskinpalkin takana koukun varressa on työntävä kierrejousi (vähän samantapainen kuin kuulakärkikynässä). Näin ollen koukulla on jonkin verran liikkumatilaa, joka antaa mahdollisuuden tuoda vaunujen puskinlautaset suoralla hieman (ilman vetoa) lähemmäs toisiaan kuin muuten. Vedossa välys sitten "otetaan käyttöön", jolloin puskinlautaset eivät sotkeennu kaarteissa toisiinsa.
Tämä siis toimii jos junalla ajetaan vakiokokoonpanoa vetäen esimerkiksi ympyräradalla, mutta esimerkiksi ratapihalla kahden vaihteen muodostamasta S-kaarteesta tuota ei voi työntää ellei kaarresäteet ole mittakaavan tai ainakin lähes mittakaavan mukaiset.
Asiaa sivuten, onko kukaan törmännyt SA3:n toimivaan pienoismalliin? Mekanismi olisi aika yksinkertainen tehdä vaikka metallivaluna. Jenkkimallin automaattikytkintä saa toimivana H0-mallina (http://sergentengineering.com/), ja SA3:sta on jo staattisia malleja olemassa (joissakin malmivaunumalleissa muistan tällaisia olleen)... Se nimittäin olisi moniin meikäläisiin vetureihin jopa realistinen kytkin. Ks. myös http://en.wikipedia.org/wiki/SA3_coupler
Tässä tullaan taas siihen että mitä pienoisrautatiellä halutaan tehdä ja mitä varten se on rakennettu: Onko tarkoitus katsella kun valmiiksi koottu äärimmäisen mittatarkka juna kulkee äärimmäisen detaljoidussa maisemassa -- mahdollisesti ympyrää -- vai onko tarkoitus että junan vaunut ovat enemmänkin nappuloina pelissä, jonka tarkoituksena on kuljettaa kuvitteellisen asiakkaan tilaamaa tavaraa paikasta toiseen. Pienoisrautatieharrastuksessa on varsin monta eri näkökulmaa. Kukin puoltaa paikkaansa ja kaikki voi olla yhtä kivaa.
Näinpä on. Suuressa maailmassa on jopa sellaisiakin ratoja, joilla sekä kalusto, rata että liikenne ovat mittatarkkoja...

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja Jaska » 21.11.2008 08:54

Sattuisiko kenelläkään olemaan kuvia näistä ruuvikytkimistä? Joskus olen nähnytkin niitä, mutta veikkaan että useimmat eivät ole. Onko tuollaiset ruuvikytkimet itse askarreltuja vai saako niitä jostain rakennussarjoina? Entä kuinka paljon tuollainen rajoittaa kulkua vaikkapa jyrkässä kaarresäteessä? S-mutkaongelma tuossa jo mainittiinkin. Ne taitaa vaatia sorminäppäryyttä ja jotain pinsettejä kytkettäessä ja avattaessa? Varsin nätin näköisiä ovat kyllä.

Zimba
Ratavartija
Viestit: 44
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - SA-3 & ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja Zimba » 21.11.2008 09:47

jsiren kirjoitti:SA3:sta on jo staattisia malleja olemassa (joissakin malmivaunumalleissa muistan tällaisia olleen)...
Rocon LKAB-malmivaunuissa on staattinen SA3-kytkin, joka sopii mm. Kadeen käyttämään kytkinlaatikkoon: http://www.roco.cc/index.php?id=15&Anfa ... mmer=40375
Jaska kirjoitti:Sattuisiko kenelläkään olemaan kuvia näistä ruuvikytkimistä? Joskus olen nähnytkin niitä, mutta veikkaan että useimmat eivät ole. Onko tuollaiset ruuvikytkimet itse askarreltuja vai saako niitä jostain rakennussarjoina? Entä kuinka paljon tuollainen rajoittaa kulkua vaikkapa jyrkässä kaarresäteessä? S-muotkaongelma tuossa jo mainittiinkin. Ne taitaa vaatia sorminäppäryyttä ja jotain pinsettejä kytkettäessä ja avattaessa? Varsin nätin näköisiä ovat kyllä.
Itse olen kokeillut muutamassa Ga-vaunussa Weinertin ruuvikytkinrakennussarjaa 8632: http://www.lokpavillon.de/shop/bildergross/943-8632.jpg Tuntuu toimivan mukavasti lyhyissä kaksiakselisissa tavaravaunuissa n. 800 mm:n kaarresäteeseen asti. Jousipuskimia en ole käyttänyt. Vaihtötöitä noilla ei luonnollisesti voi harrastaa. Kytkennän joutuu tekemään pinseteillä. Kasaamiseen ei tarvita pikaliimaa eikä kolvia, osat sopivat toisiinsa puristamalla.

Vetureissa olen käyttänyt Weinertin vetokoukkua 8646, joka toimii erinomaisesti mm. Märklinin lähikytkimen kanssa. On hyvännäköinenkin. Hyväksi havaittu pienikokoinen lähikytkinmekanismi on puolestaan nro 86568.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 800
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja PeS » 21.11.2008 11:01

Jaska kirjoitti:Onko tuollaiset ruuvikytkimet itse askarreltuja vai saako niitä jostain rakennussarjoina? Entä kuinka paljon tuollainen rajoittaa kulkua vaikkapa jyrkässä kaarresäteessä? S-muotkaongelma tuossa jo mainittiinkin. Ne taitaa vaatia sorminäppäryyttä ja jotain pinsettejä kytkettäessä ja avattaessa? Varsin nätin näköisiä ovat kyllä.
Zimba tuossa jo mainitsikin valmiita rakennussarjoina saatavia kytkimiä. Suomalaista kalustoa varten on syövyttämällä tuotettu itse ruuvikytkimimiltä näyttäviä kytkimiä - sekä lähikytkinperiaatteella toimivia että ilman tätä mahdollisuutta. Lähikytkinmekanismiin verrattuna ruuvikytkimen - tai sitä muistuttavan kytkimen - käyttö edellyttää sitä, että vaunujen kytkentäetäisyyttä kasvatetaan. Mitä jyrkemmät kaarteet sitä suurempi on vanujen välinen kytkentäetäisyys. Lähikytkinmekanismin toimintahan perustuu siihen, että kaarteessa kulissikaari työntää kytkinvartta ulospäin, eli vaunujen välinen kytkentäetäisyys kasvaa kaarteissa eivätkä puskinlautaset pääse takertumaan toisiinsa. Ruuvikytkimissä - tai vanhanaikaisissa jäykällä kytkinvarrella varustetuissa kytkimissä - ei tällaista mahdollisuutta ole.

Syövyttämällä teetettyjen ruuvikytkinjäljitelmien kokoaminen edellyttää jonkin verran sorminäppäsyyttä ja tuotantotekniikan karkeudesta johtuvaa virittelyä. Ei mikään mahdoton homma. Ehkä kärsivällisyys on sittenkin se tärkein tässä puuhassa tarvittava ominaisuus. :D

Vastaa Viestiin