Satamarata
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Satamarata
Ja kokeillaas taas yhtä rataprojektia...märklinofswedenin YouTube-vlogin innoittamana Ikean halpispöytien päälle. Ostin Ikeasta kolme kappaletta 100x60cm kokoisia "Linnmon" -pöytälevyjä ja niihin "Adils" -jalat. Jokaiselle pöydälle tuli hintaa 20€. Ajatuksissa oli ensin rakentaa nurkkaan 100x180cm kokoinen soikio, mutta jospa tällä kertaa keksisi jotain muuta. Pienellä uudelleen järjestelyllä makuuhuoneeseen voisi rakentaa kirjahyllyn jatkeeksi 160x200x60cm kokoisen L-radan, jossa kirjahyllyn piiloasemalta voisi lähettää joko Lättähattu-kokoisen matkustajajunan käymään asemalla tai tavarajunan, jonka purkamisessa ja uudelleen kokoamisessa tehdasraiteille saisi mukavasti toiminnallisuutta. Ja kun pitkään on ollut haaveissa vesistön mallintaminen pienoisrataan niin asiahan kävi selväksi: satamahan se on tehtävä.
Pääradan varteen tulee asemarakennus mallia Tapanila ja sitä vastapäätä tavaramakasiini.
Risteysvaihde erottaa teollisuusraiteet pääradasta ja samoille tienoille tulee radan alittava kulvertti, jonka osaset löytyivät Woodland Scenicsin valikoimasta.
Kaarrevaihde jakaa teollisuusraiteen kahteen haaraan. Ylempi vie teollisuusalueelle, jota mallintaa panimo. Panimon sijaan/lisäksi alueelle voi tulla pieni polttoainevarikko ja romutarha. Alempi haara vie satamaan.
Satama-altaaseen tulee lyhennetty jokilaiva (jolle teen oman ketjun).
Satamaraiteen päähän tulee lyhyt pussi veturin päänvaihtoa varten. Teollisuusraide päättyy kahteen pistoon.
Periaatteessa sataman raiteet voisi yhdistää teollisuusraiteisiin siirtämällä kolmitievaihteen paikkaa.
Pääradan varteen tavaramakasiinin puolelle olisi tarkoitus tulla vahtitupa ja sen pihapiiri. Taustalla näkyy keltainen Nochin laatikko, jossa on maisemarakenteen perusta, Karlsberg Easy-track -setti, jossa on muotoonsahatut vanerit sekä pilarijärjestelmä.
Pääradan varteen tulee asemarakennus mallia Tapanila ja sitä vastapäätä tavaramakasiini.
Risteysvaihde erottaa teollisuusraiteet pääradasta ja samoille tienoille tulee radan alittava kulvertti, jonka osaset löytyivät Woodland Scenicsin valikoimasta.
Kaarrevaihde jakaa teollisuusraiteen kahteen haaraan. Ylempi vie teollisuusalueelle, jota mallintaa panimo. Panimon sijaan/lisäksi alueelle voi tulla pieni polttoainevarikko ja romutarha. Alempi haara vie satamaan.
Satama-altaaseen tulee lyhennetty jokilaiva (jolle teen oman ketjun).
Satamaraiteen päähän tulee lyhyt pussi veturin päänvaihtoa varten. Teollisuusraide päättyy kahteen pistoon.
Periaatteessa sataman raiteet voisi yhdistää teollisuusraiteisiin siirtämällä kolmitievaihteen paikkaa.
Pääradan varteen tavaramakasiinin puolelle olisi tarkoitus tulla vahtitupa ja sen pihapiiri. Taustalla näkyy keltainen Nochin laatikko, jossa on maisemarakenteen perusta, Karlsberg Easy-track -setti, jossa on muotoonsahatut vanerit sekä pilarijärjestelmä.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 260
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Satamarata
Ja jos märklinofswedeniä pitäisi uskoa pitäisi muutaman viikon kuluttua olla rata valmis? (eikös sillä tullut ainakin videoiden mukaan kolmessa viikossa valmista?)
Aiotko rakentaa suoraan pöydälle vai tuleeko väliin vielä levy jotta saa maastoa korotettua (ja johon voi leikata satama-altaan) vai aiotko sahata satama-altaan pöytälevystä?
Aiotko rakentaa suoraan pöydälle vai tuleeko väliin vielä levy jotta saa maastoa korotettua (ja johon voi leikata satama-altaan) vai aiotko sahata satama-altaan pöytälevystä?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Satamarata
Muutama viikko ei ihan riitä, voi mennä muutama vuosi...
Tuo levyn pinta olisi suurinpiirtein nollataso eli siihen satama-altaan vesipinta. Nochin Easy-track systeemin pilareilla siis korotus.
Tuo levyn pinta olisi suurinpiirtein nollataso eli siihen satama-altaan vesipinta. Nochin Easy-track systeemin pilareilla siis korotus.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 260
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Satamarata
Ja oletettavasti muun maaston korotus jollain muulla tavalla.
Kannattanee tarkistaa kuinka hyvin liima yms. pysyy kiinni pöydän pinnassa (vaikuttaa aika kovalta ja sileältä). Voi olla hyvä karhentaa sitä ensin hiekkapaperilla (mistähän tämänkin tiedän...?)
Kannattanee tarkistaa kuinka hyvin liima yms. pysyy kiinni pöydän pinnassa (vaikuttaa aika kovalta ja sileältä). Voi olla hyvä karhentaa sitä ensin hiekkapaperilla (mistähän tämänkin tiedän...?)
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Satamarata
Kyllä, vanerikaaria todennäköisesti käytän lisärunkoina. Pilarijärjestelmän anturathan ruuvataan pöytään kiinni, mutta hiontakarhennus toki auttaa myös muissa osa-alueissa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Satamarata
Satamahan tarvitsee nosturin. Niinpä hankin Fallerin rakennussarjan 131370.
Siinä onkin sopivasti viitteitä Tammisaaren sataman - joka on yhtenä innoittajana - Demag-nosturiin.
https://vaunut.org/kuva/145370
Fallerin Hobby-sarjan rakennussarjoissa muovivalu on hieman viitteellisempää ja karkeampaa kuin kalliimmissa. Osissa on enemmän valupurseita leikattavaksi ja hiottavaksi ennen maalausta. Nosturin jalustan metalliosat maalasin kertaalleen Rautatiemuseon värisarjasta löytyneellä Russian Iron/Gunmetal -värillä.
Turkkilevyä kuvaavat kulkusillat myös kaivannevat hieman lisää tummaa väriä. Ylipäätään nosturin jalustaa tulee myöhemmin säistää lisää, jotta välittyisi tunnelma sateen ja tuulten pieksämästä nosturista.
Siinä onkin sopivasti viitteitä Tammisaaren sataman - joka on yhtenä innoittajana - Demag-nosturiin.
https://vaunut.org/kuva/145370
Fallerin Hobby-sarjan rakennussarjoissa muovivalu on hieman viitteellisempää ja karkeampaa kuin kalliimmissa. Osissa on enemmän valupurseita leikattavaksi ja hiottavaksi ennen maalausta. Nosturin jalustan metalliosat maalasin kertaalleen Rautatiemuseon värisarjasta löytyneellä Russian Iron/Gunmetal -värillä.
Turkkilevyä kuvaavat kulkusillat myös kaivannevat hieman lisää tummaa väriä. Ylipäätään nosturin jalustaa tulee myöhemmin säistää lisää, jotta välittyisi tunnelma sateen ja tuulten pieksämästä nosturista.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Satamarata
Nosturin jalusta koottuna ja kiskoillaan. Kiskoille en tehnyt vielä mitään, vasta sen jälkeen kun se löytää radalta paikkansa.
Ohjaamon pohjalevyn maalasin kauttaaltaan Revll 83:lla eli ruosteen värillä.
Puupaneloidut osat maalasin Rautatiemuseon värillä Vr10 eli puuvaunun ruskealla. Metalliset osat puolestaan sivelin Revll 83:lla. Mattalakkaus voisi vähentää ruskean kirkasta olemusta.
Ohjaamo koottuna.
Tänään nosturi valmistui. Puomin kasauksesta en ottanut työkuvia mutta senkin osat maalasin kauttaaltaan Russian Iron / Gunmetallilla.
Ohjaamon katto ja puomi vaativat vielä pientä päällemaalausta. Katon väri voisi olla myös alumiininharmaa?
Näkymä kiskojen välistä.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 260
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Satamarata
Kattoon sopisi ehkä kulunut maalipinta jonka alta pilkistää ruosteinen metalli.
Mitä maalaamiseen tulee - itse harvemmin maalaan osia ennen kokoamista mahdollista pohjamaalausta tai pieniä yksityiskohtia joiden maalaaminen on myöhemmin hankalaa lukuun ottamatta. Kun maalaa kaiken (tai ainakin suuremmat kokonaisuudet) saa yhtenäisemmän lopputuloksen. Tässä toki täytyisi olla tarkka ettei tule maalia ikkunoihin kun ne asennetaan ilmeisesti aika varhaisessa vaiheessa.
Mitä maalaamiseen tulee - itse harvemmin maalaan osia ennen kokoamista mahdollista pohjamaalausta tai pieniä yksityiskohtia joiden maalaaminen on myöhemmin hankalaa lukuun ottamatta. Kun maalaa kaiken (tai ainakin suuremmat kokonaisuudet) saa yhtenäisemmän lopputuloksen. Tässä toki täytyisi olla tarkka ettei tule maalia ikkunoihin kun ne asennetaan ilmeisesti aika varhaisessa vaiheessa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Satamarata
Järjestelin kirjahyllyn uusiksi ja lähemmäs ratapöytää, jotta pääsin tekemään ensimmäiset suuntaa antavat kokeilut tulevasta.
Radan on siis tarkoitus jatkua ratapöydältä Lundia-hyllykköön, jonne tulee piilorata.
Ratapöydän ja hyllyn tasoero on tällä hetkellä noin 10 senttimetriä- Pöydän kierrejalkoja en ole vielä justeerannut, sen aika tulee kunhan ruuvailen pöytälevyt toisiinsa kiinni ja hankin vatupassin. Kymmenen senttimetriä mahdollistaisi hyvin reilut korkeuserot penkereineen, mutta mahdollisesti pudotan hyllyä seuraaviin reikiin eli viisi senttimetriä alemmaksi, joka on edelleen riittävä korkeusero satamaakin ajatellen.
Radan on siis tarkoitus jatkua ratapöydältä Lundia-hyllykköön, jonne tulee piilorata.
Ratapöydän ja hyllyn tasoero on tällä hetkellä noin 10 senttimetriä- Pöydän kierrejalkoja en ole vielä justeerannut, sen aika tulee kunhan ruuvailen pöytälevyt toisiinsa kiinni ja hankin vatupassin. Kymmenen senttimetriä mahdollistaisi hyvin reilut korkeuserot penkereineen, mutta mahdollisesti pudotan hyllyä seuraaviin reikiin eli viisi senttimetriä alemmaksi, joka on edelleen riittävä korkeusero satamaakin ajatellen.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Satamarata
No niin, paluu suunnittelupöydän äärelle parin kuukauden jälkeen.
Justeerasin ratakaaviota uusiksi, sillä taaempi teollisuusraide olisi tullut liian lähelle ratapöydän reunaa. Parempi jättää sinne enemmän tilaa, jotta ennen mahdollista (ja todennäköistä) taustamaisemalevyä voi maaston pintaa laskea tai nostaa.
Kolmitievaihteen avulla sain toteutettua satamaraiteen päädyn järkevästi, jolloin laituriraiteelle jää veturia varten kiertopussi ja viereiselle voi sovittaa vielä tavaramakasiininkin.
Satama-altaalle jää näin kohtuullinen tila, juuri tätä kapeammaksi ei voi mennäkään, jos haluaa aluksen mahtuvan paikoilleen.
Rataa varten on jo vuosia kertynyt rakennuksia. Kaikille olisi nyt tilaa ja tarvetta.
Rähjääntynyt satamatoimisto tulisi polttoaine- ja satamaraiteiden väliin. Sen eteen mahdollisesti kivilaituri.
Polttoainevarikkoa varten on jo lastaustoimisto sekä pienet dieselsäiliöt (jotka oikeammin kuuluisivat veturivarikolle). Isommat, maaperustaiset polttoainesäiliöt voisivat sopia raiteiden päätyjen väliin, lähemmäs pöydän reunaa. Pikolta ainakin löytyisi sellaiset.
Asemantauksen mäelle tulisi viimein vahtitupa ja sen pihapiiriin liiteri.
Justeerasin ratakaaviota uusiksi, sillä taaempi teollisuusraide olisi tullut liian lähelle ratapöydän reunaa. Parempi jättää sinne enemmän tilaa, jotta ennen mahdollista (ja todennäköistä) taustamaisemalevyä voi maaston pintaa laskea tai nostaa.
Kolmitievaihteen avulla sain toteutettua satamaraiteen päädyn järkevästi, jolloin laituriraiteelle jää veturia varten kiertopussi ja viereiselle voi sovittaa vielä tavaramakasiininkin.
Satama-altaalle jää näin kohtuullinen tila, juuri tätä kapeammaksi ei voi mennäkään, jos haluaa aluksen mahtuvan paikoilleen.
Rataa varten on jo vuosia kertynyt rakennuksia. Kaikille olisi nyt tilaa ja tarvetta.
Rähjääntynyt satamatoimisto tulisi polttoaine- ja satamaraiteiden väliin. Sen eteen mahdollisesti kivilaituri.
Polttoainevarikkoa varten on jo lastaustoimisto sekä pienet dieselsäiliöt (jotka oikeammin kuuluisivat veturivarikolle). Isommat, maaperustaiset polttoainesäiliöt voisivat sopia raiteiden päätyjen väliin, lähemmäs pöydän reunaa. Pikolta ainakin löytyisi sellaiset.
Asemantauksen mäelle tulisi viimein vahtitupa ja sen pihapiiriin liiteri.
-
- Ratavartija
- Viestit: 47
- Liittynyt: 18.08.2011 11:20
Re: Satamarata
Hienoa, että jotkut vielä tuottavat tänne sisältöä!
Mukava projekti sinulla käynnissä. Tuon kokoinen hanke on siitä hyvä, että se voi tulla joskus valmiiksikin (tai siis lähes valmiiksi...).
Pienenä kommenttina, että jos tuota aseman seudun raiteistoa hiukan kääntäisi esimerkiksi sataman suuntaiseksi niin siihen saisi jonkin verran pidemmät vierekkäiset raiteet. Nyt nuo kaksi raidetta jäävät hieman lyhyiksi.
Satama-aihe on kyllä mielenkiintoinen ja antoisa. Kannustan tekemään kunnon rantakalliot ja maastoon korkeuseroja muutenkin.
Mukava projekti sinulla käynnissä. Tuon kokoinen hanke on siitä hyvä, että se voi tulla joskus valmiiksikin (tai siis lähes valmiiksi...).
Pienenä kommenttina, että jos tuota aseman seudun raiteistoa hiukan kääntäisi esimerkiksi sataman suuntaiseksi niin siihen saisi jonkin verran pidemmät vierekkäiset raiteet. Nyt nuo kaksi raidetta jäävät hieman lyhyiksi.
Satama-aihe on kyllä mielenkiintoinen ja antoisa. Kannustan tekemään kunnon rantakalliot ja maastoon korkeuseroja muutenkin.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 260
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Satamarata
Joo kiva seurata projektin etenemistä. Helposti tuntuu siltä, ettei täällä kovin paljon tapahdu kun rataprojekteilla yleensä ei ole tapana edetä päätähuimaavalla nopeudella, mutta kyllä näitä seurataan.