Älypuhelinohjaus: BlueRail Trains & Bachmann E-Z App

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 120
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Älypuhelinohjaus: BlueRail Trains & Bachmann E-Z App

Viesti Kirjoittaja LOK » 29.03.2018 04:20

Tutustuin Yhdysvalloissa älypuhelimen Bluetooth-yhteyttä hyödyntävään pienoisrautatiekaluston ohjausjärjestelmään. Ohessa olisi laatimani reportaasi aiheesta. Bluetooth-ohjauksesta voi lukea lisää valmistajien kotisivuilta http://www.bachmanntrains.com/home-usa/ez-app.php ja http://bluerailtrains.com/. Kysymyksiä testissä olleesta Bluetooth-veturista voi lähettää myös allekirjoittaneelle.

- LOK

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Yhdysvaltalainen BlueRail Trains on kehittänyt järjestelmän, jolla pienoismallijunaa voidaan ohjata Bluetooth-yhteyden välityksellä tavallisesta Android- tai iPhone-älypuhelimesta. Älypuhelimesta sekä kalustoon sijoitetuista ohjainpiirilevyistä koostuva järjestelmä mahdollistaa useiden junien samanaikaisen hallinnan digitaalisen komento-ohjauksen (DCC) tavoin. Veturia voi ohjata valmistajan mukaan 100 jalan eli noin 30 metrin etäisyydeltä. Älypuhelimien lisäksi myös tietyt tablet-tietokoneet sopivat ohjaimiksi.

BlueRail-järjestelmän etuja DCC-järjestelmään nähden ovat matalampi hinta sekä aloittelijaystävällisyys. Järjestelmä on lisäksi liikennöintikelpoinen DCC-radoilla: Bluetooth- ja DCC-ohjatut junat eivät (teoriassa) häiritse toisiaan.

Amerikkalainen Bachmann Trains on kehittänyt BlueRail Trainsin järjestelmästä oman E-Z App -version, joka on yhteensopiva edellä mainitun järjestelmän kanssa. Bachmann tarjoaa H0-aloituspakkauksia, jotka sisältävät Bluetooth-ohjainpiirilevyllä varustetun veturin, muutaman vaunun, raidesoikion sekä kiskoille vakiojännitettä syöttävän muuntajan. Bachmannin E-Z App -vetureita voi ohjata joko älypuhelimella tai analogisesti ajomuuntajalla. Bluetooth-ohjattuja vetureita voi ostaa myös erikseen, tosin valikoima rajoittuu vain muutamiin amerikkalaisiin höyry- ja dieselvetureihin. BlueRail Trains myy ainoastaan piirilevypaketteja “DIY”-harrastajille.

Testasin Bluetooth-järjestelmää hankkimalla Bachmannin Blue Lightning - E-Z App™ Train Control -aloitussetin. Aloituspakkauksen tilasin Amazon-verkkokaupasta. Ennen tilausta varmistin, että nykyinen älypuhelimeni (Huawei Y6 Pro & Android 5.1) täytti järjestelmävaatimukset (vähintään Android 4.3 tai iOS8).

Kun aloituspakkaus saapui kotiini, asensin Bachmannin E-Z App-sovelluksen puhelimeeni Googlen Play Storesta. Tämän jälkeen sallin puhelimeni Bluetooth-yhteyden, käynnistin E-Z App -ohjainsovelluksen ja laitoin veturin kiskoille. Muutaman sekunnin kuluttua veturi ilmaantui ohjainohjelmistoon näkyville. Sitten vain liikkeelle kosketusnäytön kaasuvipua siirtämällä! :) Veturin äänet (moottorin käyntiäänet, merkinantolaitteet ym.) tulevat ohjaimena toimivasta älypuhelimesta: itse veturissa ei ole kaiutinta. Veturin asetuksista voi mm. säätää ääniä sekä junan kiihtyvyyttä/hidastuvuutta ja valita junan huippunopeuden (tavarajuna/matkustajajunakäyttö).

Bluetooth-veturi testiradalla.jpg
Bluetooth-veturi testiradalla.jpg (133.35 KiB) Katsottu 584 kertaa

E-Z App -valikot.jpg
Bachmann E-Z Appin valikkoja: Vasemmanpuoleinen kuvakaappaus esittää päävalikkoa, johon Bluetooth-kantaman sisällä olevat veturit listautuvat. Samasta älypuhelimesta voi ohjata useita vetureita samanaikaisesti. Keskimmäinen kuva esittää veturin ohjauspaneelia, josta hallitaan nopeutta, liikesuuntaa, valoja ja merkinantolaitteita. Ohjattavaa junaa voi vaihtaa "lennosta" liu'uttamalla näkymää ohjauspaneelista toiseen. Vetureita voi myös niputtaa moniajoa varten yhteen, jolloin niitä voi ohjata samasta ohjauspaneelista. Oikeanpuoleinen kuva esittää asetuspaneelia, josta voi säätää mm. veturin inertiaa ja valita nopeusalueen.
E-Z App -valikot.jpg (97.03 KiB) Katsottu 584 kertaa

Aloituspakkauksen ratasoikion lisäksi olen ajanut Bluetooth-veturillani paikallisen pienoisrautatiekerhon DCC-radalla. Veturi kulki DCC-radalla hyvin ja se selviytyi jopa kerhon omaa DCC-kalustoa luotettavammin kerhoradan vaihteista. Ainoa ongelma kerhoradalla liikennöitäessä olivat hetkelliset oikosulut, joita kerhon omat DCC-veturit satunnaisesti tuottivat kerhoradan vaihteissa. Bluetooth-veturi pysähtyi oikosulun ilmetessä radalle ja vaati käyttäjää luomaan uuden Bluetooth-yhteyden veturiin ennen matkan jatkamista. Veturi ei kertaakaan karannut ohjauksesta: mikäli Bluetooth-yhteys syystä tai toisesta katkeaa, veturi pysähtyy ja jää odottamaan uutta Bluetooth-yhteyttä.

Bluetooth-veturi DCC-kerhoradalla.jpg
FT-sarjan dieselveturi Fayettevillen tehdasraiteistolla vaunuineen. Kuvattu Ozarks Model Railroad Associationin (OMRA) kerhoradalla.
Bluetooth-veturi DCC-kerhoradalla.jpg (192.31 KiB) Katsottu 584 kertaa

Bluetooth-ohjatun veturin voi halutessaan muokata akkukäyttöiseksi, jolloin veturia voi käyttää virroittamattomilla kiskoilla tai erityisen likaisilla kiskoilla. Virroittavilla kiskoilla liikkuessaan veturi voi ladata akkuaan ja pidentää näin toiminta-aikaansa virroittamattomilla kiskoilla. Tämä on DCC-kalustoon nähden suuri etu. (DCC-ohjauksessa kaikki komennot kulkevat kiskoja pitkin veturille, joten DCC-kalustoa ei voi ohjata virroittamattomilla kiskoilla.) Akkukäytöstä kiinnostuneet DIY-harrastajat voivat hankkia BlueRail Trainsiltä paketteja, jotka sisältävät ohjainpiirilevyn sekä akun johdotuksineen. BlueRail Trainsin ohjainpiirilevy on toistaiseksi varsin isokokoinen (28mm x 58,6mm), minkä johdosta järjestelmää ei voi käytännössä asentaa H0-mittakaavaa pienempiin vetureihin.

EDIT: tekstiä täsmennetty kommenttien ja kysymysten pohjalta.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

Jaahe
Ratavartija
Viestit: 33
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

Re: Älypuhelinohjaus: BlueRail Trains & Bachmann E-Z App

Viesti Kirjoittaja Jaahe » 31.03.2018 10:40

Kiitos hyvästä ja todella mielenkiintoisesta jutusta!

Tämän kaltaiset systeemit ovat varmasti tulevaisuutta ja toivottavasti homma kehittyy eteenpäin. Toistaiseksi piirilevyn koko rajoittaa jonkin verran sovellusmahdollisuuksia suomikalustoon.

Yksi kysymys tuli heti mieleen:
Älypuhelimesta sekä kalustoon sijoitetuista ohjainpiirilevyistä koostuva järjestelmä mahdollistaa useiden junien samanaikaisen hallinnan digitaalisen komento-ohjauksen (DCC) tavoin.
Bachmann E-Z Appin valikkoja: Vasemmanpuoleinen kuvakaappaus esittää päävalikkoa, johon Bluetooth-kantaman sisällä olevat veturit listautuvat. Samasta älypuhelimesta voi ohjata useampaa veturia vuorotellen.
Ymmärsinkö siis oikein että, bluetoothille ominaisesti, systeemillä pystyy ohjaamaan vain yhtä veturia kerrallaan? Eli jos haluaa samanaikaisesti ajaa montaa junaa niin periaatteessa pitäisi olla jokaiselle piirilevylle oma bluetooth-yhteys?

-Jaahe

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 358
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Älypuhelinohjaus: BlueRail Trains & Bachmann E-Z App

Viesti Kirjoittaja magnuken » 31.03.2018 18:45

Olen myös suunnitellut N mittakaavan DCC ratani muuttamista radio-ohjatuksi tavalla tai toisella. Ainakin seuraavat systeemit löytyvät:

1. Bluetooth Smart 4.0
-Valmistaja esim. Monocacy Trains http://monocacytrains.com/
-Iso kokoinen
-Ei moottorin akkuvarmennusta
-Älypuhelinohjaus

2. Wifi laitteet
-Valmistajia esim. Wifitrax http://www.wifitrax.com/ sekä LocoFi https://www.wifimodelrailroad.com/locofi-tm
-Iso kokoinen
-Löytyy myös malli akku(kondensaattori)varmennuksella
-Älypuhelinohjaus

3. Perinteelliset radio-ohjauslaitteet
-Valmistaja esim.Micron Radio Control http://www.micronradiocontrol.co.uk/
-Löytyy "N-skaalaan" sopivaa vastaanotinta
-Ei moottorin akkuvarmennusta
-Täysin valmistajakohtainen systeemi
-Ohjaus erillisella radiolaitteella

Eli toistaiseksi ei löydy kuin perinteellisiä radio-ohjauslaitteita joissa vastaanotin olisi "N-kokoa". Taidan vielä odottaa, että joko Bluetooth tai Wifi vehkeisiin tulee pieniä veturivastaanottimia.

Kaikkein mielelläni luopuisin täysin virrallisista kiskoista paitsi jostakin varikolla sijaitsevasta latauspätkästä. Mutta tässäkin N-skaala asettaa kovat rajoitteet siihen minkä kokoista akkua saa veturiin sopimaan!

Ps. Tuo Bluetooth Smart 4.0 sallii siis vaikka kuinka monta yhtäaikaista yhteyttä, eli voi käskyttää monia vetureita.

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 120
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Älypuhelinohjaus: BlueRail Trains & Bachmann E-Z App

Viesti Kirjoittaja LOK » 31.03.2018 21:08

Kiitokset Jaahe yläpuolen palautteesta! Täsmensin artikkelin tekstiä kysymyksesi pohjalta.

Sekä BlueRail Trainsin älypuhelinsovellus että Bachmannin E-Z App sallivat useiden (jopa kymmenien) junien samanaikaisen hallinnan. Ohjattavaa veturia voi vaihtaa "lennosta" liukumalla älypuhelinsovelluksessa veturin ohjauspaneelista toiseen. Ei siis tarvitse pysäyttää junaa 1, jos samasta älypuhelimesta haluaa hetken ajaa junaa 2. (magnuken jo ehtikin mainita Bluetooth 4.0:n kyvystä kommunikoida useiden laitteiden kanssa samanaikaisesti.)

Vetureita voi myös niputtaa saman ohjauspaneelin alle, jolloin vetureiden moniajo on mahdollista samasta ohjauspaneelista. Omistan vasta yhden Bluetooth-veturin, joten en ole päässyt kokeilemaan moniajoa tai usean junan samanaikaista ohjausta samasta älypuhelimesta.

Ohjainohjelmiston voi halutessaan myös pyytää näyttämään kaikkien komennossa olevien vetureiden ohjauspaneelit samanaikaisesti, jolloin ohjauspaneeleja ei tarvitse selata tabletin tai älypuhelimen ruudulla. Kyseisen näkymän saa päälle E-Z App -sovelluksesta painamalla päävalikon "Multi-Train"-näppäintä.

magnukenin mainitseman Monocacy Trainsin Bluetooth-ohjainpiirit ovat 67 mm x 17mm x 5mm eli huomattavasti BlueRail Trainsin ohjainpiirejä kapeampia. Monocacy Trainsin kotisivuilta löytyy blogi, jossa kyseinen piirilevy on asennettu N-mittakaavan jenkkidieselveturiin: http://monocacytrains.com/2016/09/27/bachmann-n-scale/

Monocacy Trains ei myy akkupaketteja Bluetooth-piirilevyjensä kanssa, mutta yhtiön mukaan heidän tuotteensa sopivat myös akkukäytöön. En tosin saanut yhtiön kotisivuilta vastausta, myyvätkö he piirilevyjä Yhdysvaltain ulkopuolelle. N-mittakaavan akkupaketeista jouduttaneen totisesti vielä haaveilemaan useamman vuoden verran. :roll:
LOK
lakivija[at]hotmail.com

Vastaa Viestiin