Makasiinin ehostus

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Moderators: jhr, Hermanni

User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Makasiinin ehostus

Post by mudhoney »

Aivan kuten aiempi ehostusprojektini asetinlaitetornille ( http://www.veturitalli.fi/viewtopic.php?f=7&t=1590 ), tämäkin tapahtuu pienoisrautatieharratukseni alkutaipaleella hankkimalleni rakennukselle. Jos asetinlaitetorni oli n:o 1, tämä Polan tuotenumero 660 on puolestaan rakennushistoriani n:o 2. Ylimalkaisella silmäyksellä rakennus näyttää hyvältä, onhan Polan rakennussarjojen laatu huomattavasti tarkempaa kuin Heljanin. Tarkempaa tarkastelua tätä nykyä kriittisemmät silmäni eivät enää kestä, koska rakennuksessa on isoja kasausvirheitä, jotka johtuivat vain ja ainoastaan huolimattomuudesta. Näin reilu 15 vuotta myöhemmin niihin seikkoihin uskaltaa jo takertua korjausmielessä.

Image

Pahin kaikista, oikeanpuoleinen pääty. En vieläkään käsitä mikä aivopieru minulle tuli seiniä liimatessa, että seinä tuli vinoon ja koska kattoa paikalle sovittaessa huomasin yläreunaan jäävän raon, täytin sen ainoalla käsillä olleella osasella ELI kivijalan palasella, joka olisi kuulunut liimata seinän alaosaan ja sitä myöten seinäkin olisi tullut suoraksi. Myös ikkunankarmeissa on valujäämiä.

Image

Etuseinällä ei ole juuri mitään varsinaista vikaa. Tästä kuvakulmasta huomataan, että ainoa osanen, jonka rakennuksesta aikoinaan maalasin, oli katto.

Image

Vasemmasta päädystä löytyy toiseksi pahin lepsus: en tiedä mitä alkuperäiselle ikkunanpokalle tapahtui mutta olen liimannut kuistin oven yläpuolelle kuuluvan ikkunan (kts. edellinen kuva) väärin päin oikean ristikon eteen.

Image

Takaseinältä löytyy myös paranneltavaa. Toinen lastauslaiturin ovista on väärin päin - kahva on nurkkaa vasten! Lastauslaiturin kohdalle kuuluisi minun mielstäni myös räystäs. Takaseinän ikkunankaremissa ja myös valupurseita ja ne ovat ainoat ikkunat rakennuksessa, joista puuttuvat lasit.

---

Image

Siispä purkamaan rakennusta. Ensimmäisenä luonnollisesti katto piti viipottaa askarteluveitsellä liimasaumoistaan irti, jotta lastauslaiturin oviin ja etenkin vinoon päätyseinään pääsisi käsiksi.

Image

Purkamisen yhteydessä päätin, että koskapa lastauslaiturien ovet tulevat olemaan raoillaan, täytyy rakennukseen tehdä sisälle lattiakin.

Image

UHU:n muoviliima tuntui taaskin periksiantamattomalta mutta liimasaumat murtuivat kun askarteluveitsellä varovasti sahasi saumoja ylhäältä alaspäin. Kivijalan palanenhan on liian lyhyt, joten kivijalkaa täytyy täyttää jollain muulla tavoin.

Image

Kolme neljästä ovesta lähti kivuttomasti irti. Yhden kehys oli sen verran raollaan, että se täytyi liimata uudestaan. Muuten oville riitti vanhojen liimaklönttien raaputtaminen ja valujäämien poisto. Etuseinän laiturin kattotuoli oli myös väärin asennettu, sitä olisi pitänyt kääntää horisontaalisesti 180 astetta. Nyt kaikki valumuotin kiinnikkeistä jääneet reiät näkyivät ulospäin. Siispä kattotuoli ja tukipylväät irti.

Image

Keskellä kattotuolin tukipylväs, laidoilla uudisosia. Puuttuvan ikkunankehyksen liimasin 0,5 x 1,0 mm:n styreenisuikaleista. Oikealla sementtivaunun rakennussarjasta jääneet tikkaat.

Image

Vino seinä on liimattu paikoilleen. Kivijalkaan jääneet aukot täytin Vallejon Plastic Putty -muovitäyteaineella.

Image

Kivijalan kuivuessa aloin maalaamaan seiniä. Periaatteessa originaali tehdasväritys ei ole hassumpi mutta silti ehkä turhan kiiltävä, joten valitsin maaliksi Revellin 16 eli hiekan (sama maali, jolla maalasin asetinlaitetornin puuosat). Laiturin ovien reunukset sekä kattoristikon osat tarvitsivat tummempaa sävyä, joten käytin siihen puuvaunun ruskeaa (VR10).
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Re: Makasiinin ehostus

Post by mudhoney »

Image

Seinät on maalattu nyt kahteen kertaan ja puuttuvaa kivijalkaa fiksailtua maalausta varten. Kivijäljitelmä jäi tekemättä, olkoot tämä oikea pääty myöhemmin "korjattu" eli betonoitu.

Image

Hirsiosat on maalattu nyt kertaalleen molemmilta puolelta. Myös tikkaat saivat ensimmäisen maalikerroksensa. Samalla alustalla kuivumassa Svs-vaunun suursäiliöitä.
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: Makasiinin ehostus

Post by Samuelsson »

Perinpohjaista saneerausta! :)
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Re: Makasiinin ehostus

Post by mudhoney »

Samuelsson wrote:Perinpohjaista saneerausta! :)
Aina tahtoo vähän laajentua alkuperäisestä suunnitelmasta mutta edellämainituilla fiksauksilla jo kummasti ilme muuttuu. Harmi, että seuraavat neljä päivää olen poissa pienoisrautatiehommista.
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Re: Makasiinin ehostus

Post by mudhoney »

Nyt kun foorumille pääsee jälleen kirjautumaan sisään, kerron mitä makasiinille kävi sillä aikaa.

Image

Image

Seinien maalauksen jälkeen kävin kivijäljitelmän läpi Vallejon Stonewall Grey -maalilla. Muovisuus ainakin katosi.

Image

Laiturin ovet maalattuna kahteen kertaan (raamit sekä lautakuva).

Image

Makasiini maskattuna ikkunanoiden ja ovien kehysten maalausta varten.

Image

Uudet ikkunalasit peräseinälle.

Image

Lastauslaiturin lankkuosat maalasin puuvaunun ruskealla mutta laiturilla olevat esineet Revell 83:lla (ruoste).

Image

Laiturin tukipylväät ja kattotuoli kasattuna (tällä kertaa oikein).

Image

Image

Image

Image

Rakennus maalauksen ja kasauksen jäljiltä. Takalaituri sai siis lisäosana räystään. Nurkkaan kuuluisi toki vielä kouru ja sen alle vesiastia. Oikeanpuoleiseen päätyyn lisäsin tikkaat.

Maalauksen jälkeen tuhrin seinien alaosat Vallejon Burnt Umber -pigmentillä, jotta kivijalasta katosi maalin ominaiskiilto sekä seinien lautajäljitelmiin tuli hieman lisää syvyyttä. Miinuspuolelle kirjattakoon, että käyttämäni spraylakka teki lopputuloksesta turhan kiiltävän. Mutta tämä asia on korjattavissa siinä vaiheessa, kun rakennus päätyy pienoisradan maastoon ja saa itselleen ympäristön.

Makasiinin päädyissä olevat kyltit huusivat uutta tarroitusta päälleen. Niinpä tietokoneen Paint-ohjelmalla piirsin/kirjoitin yritykselle logolaatikot ja tulostin ne tarrapaperille. Pieni tribuutti Oulun/Tornion suuntaan Terveiden Käsien laulajalle.

Image