Eao/Eaov

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Rataneuvos
Ratavartija
Viestit: 23
Liittynyt: 09.03.2012 14:26

Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja Rataneuvos »

Minulla on ollut jo pidemmän aikaa projektina rakentaa Eao/Eaov-vaunuista koostuva malmijuna. Olen tehnyt useita prototyyppejä kokeillen erilasia tapoja mallata näiden vaunujen hieman hankala kylpyammeen muotoinen kaukalo. Esikuvista minulla on melko hyvin referenssikuvia, mutta eräs yksityiskohta on vielä epäselvä, nimittäin kaukalon pohjassa oleva vedentyhjennysluukku. Onko kellään olemassa kuvaa tai tietoa siitä, onko kaukalon sisäpohjassa pelkkä neliskulmainen reikä, vai onko siinä jokin ritilä tms.. Pohjan alla on ainakin pieni avattava luukku. Olisin kovin kiitollinen tästä tiedosta.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Voiskohan Modelan sivuilta löytyä valmiita aihioita Eaov-vaunuksi?

Edit: http://modela.lv/87023.html esim toi. Eaov-hän oli neuvostolainen alkujaan.
Rataneuvos
Ratavartija
Viestit: 23
Liittynyt: 09.03.2012 14:26

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja Rataneuvos »

EMD F7 kirjoitti:Voiskohan Modelan sivuilta löytyä valmiita aihioita Eaov-vaunuksi?

Edit: http://modela.lv/87023.html esim toi. Eaov-hän oli neuvostolainen alkujaan.
Ei, tuo Modelan vaunu on väärää mallia. Itse olen projektissani käyttänyt Miniaturmodellen vaunuja. Näitä on valmistettu eri versioina joista jotkut sopivat lähes suoraan Eaov-aihioksi. Miniaturmodellen vaunuja ei vain taida tällä hetkellä olla saatavilla.
Zimba
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja Zimba »

Myös omalla projektilistallani on ollut pitkään Eaov-malmijuna. Koska valmista pohjaluukutonta Vok-versiota ei ollut markkinoilla, päädyin rakentamaan vaunut uretaanivaluista, joita varten tein originaalit skrätsinä styreenistä. Telit sai onneksi valmiina valkometallivaluina, myös jarruosat sai tilattua. Kytkimiksi Kadeet.

Kuuppa on vielä hitusen hionnan alla. Originaalin tein pääsiäismunan muovisesta sisusmunasta, joka sattui olemaan halkaisijaltaan juuri sopiva. Munanpuolikkaan jatkoksi pyöräytin eräänlaisella valssilla alumiinipeltisen kourun. Oikaisin sen verran, että muoto ei ole oikea eikä pohjassakaan ole esikuvanmukaisia vesiluukkuja, koska vaunuihin tulee joka tapauksessa lasti. Originaalista tein vain puolikkaan, vaunuihin valetaan kaksi puolikasta ja lyhennetään oikeaan mittaan. Sama kuuppa on tarkoitus sovittaa myös päätyvaunuiksi tuleviin Eao-vaunuihin.

Pari muinaista kuvaa löytyy täältä: http://sim.1g.fi/Junat/Eaov.html

Eaov-vaunuja on ilmeisesti edelleen käytössä Raahessa SSAB:n tehdasalueen sisäisessä liikenteessä, tosin muutostöitä kokeneina.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja ealab »

Hyvännäköistä tulossa. Minkälaiset telit ja jarruosat, -sylinterit. Kiinnostaa.
Viimeksi muokannut ealab, 05.06.2018 09:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Zimba
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja Zimba »

ealab kirjoitti:Hyvännäköistä tulossa. Minkälaiset telit ja jarruosat. Kiinnostaa.
Ohessa pari kuvaa Modelalta tilatuista valkometalliteleistä ja neuvostoliittolaismallisista jarruosista. Esikuva-Eaov-vaunuihin vaihdettiin tosin jossakin vaiheessa meikäläismalliset jarrut.
Kuva
Kuva
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kiitos kuvista! Valkometallia? Taitaa nykyään olla. Kun vanhemmat ovat Ms-valua. Tarkoitan Latvialaiskalustoa. Näissä alkuperäispyöräkerrat muovikeskiöillä(polystyreeniä?), Uh-kehät, mutta poikkileikkausprofiili ok, ja mitat NEM. Olen vaihtanut RP-25-pyöräkerrat. Muutamat alkuperäiset olen onnistunut sorvailla RP:ksi. Nämä Ms-telit ovat juotellen kasattuja, siksi olen toisen sivun laittanut ruuvikiinnitteiseksi, saisi fillarit paremmin hoidettua. Uudemmat Ms-telit lienee kovajuotettuja, ei saa purettua? Siksi niissä taivutusura. Venäläisvalmisteisissa vaunuissa muovitelit, ROCO:n fillarit.
Rataneuvos
Ratavartija
Viestit: 23
Liittynyt: 09.03.2012 14:26

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja Rataneuvos »

Tässä on kuvia muutama vuosia sitten tekemästäni prototyypistä. Aihiona on Miniaturmodellen vaunu, jossa on sopivan malliset sivuseinät ja päädyt. Tässä vaunussa oli alunperin tyhjennysluukut lattiassa, mutta olen vaihtanut tilalle uuden umpinaisen pohjalevyn pitkittäispalkkeineen. Pohjaluukkujen lukitusmekanismin olen viilannut pois seinien alalaidasta. Kaukalon sisäpuolen seinät ovat styreenilevyä ja pyöreä pohja muotoiltu Milliputista. Pohja vaatisi vielä hieman työstämistä näyttääkseen hyvältä.
20161228_173804.jpg
20161228_173804.jpg (156.83 KiB) Katsottu 11322 kertaa
20161228_173819.jpg
20161228_173819.jpg (127.6 KiB) Katsottu 11322 kertaa
20161228_173640.jpg
20161228_173640.jpg (156.03 KiB) Katsottu 11322 kertaa
Zimba
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja Zimba »

ealab kirjoitti:Kiitos kuvista! Valkometallia? Taitaa nykyään olla. Kun vanhemmat ovat Ms-valua. Tarkoitan Latvialaiskalustoa. Näissä alkuperäispyöräkerrat muovikeskiöillä(polystyreeniä?), Uh-kehät, mutta poikkileikkausprofiili ok, ja mitat NEM. Olen vaihtanut RP-25-pyöräkerrat. Muutamat alkuperäiset olen onnistunut sorvailla RP:ksi. Nämä Ms-telit ovat juotellen kasattuja, siksi olen toisen sivun laittanut ruuvikiinnitteiseksi, saisi fillarit paremmin hoidettua. Uudemmat Ms-telit lienee kovajuotettuja, ei saa purettua? Siksi niissä taivutusura. Venäläisvalmisteisissa vaunuissa muovitelit, ROCO:n fillarit.
Muinaiset Feniksin telit olivat messinkivalua. Toinen telisivu oli mielestäni liimalla kiinnitetty ja asennustaoit taivutettu vasta maalauksen ja pyöräkertojen asennuksen jälkeen. Olen näihin onnistunut vaihtamaan RP25-pyöräkertoja hyvällä menestyksellä. Yleensä telisivun liimaaminen takaisin on riittänyt.

Modelalta olen tilannut telejä kahteen otteeseen. Ensimmäinen toimitus oli valkometallitelejä, toinen sisälsi muovirunkoisia, ilmeisesti polystyreeniä. Kummassakin tapauksessa mukana oli varsin kelvollisia kokometallipyöräkertoja.

Eaov-letkaan kuuluu toki olennaisena osana oheinen teksti:
Kuva
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja LOK »

Jos joku etsii omiin H0-Eaov-vaunuihin sopivia valmistelejä, niin suosittelen tutustumaan yhdysvaltalaisen Kadee-yhtiön 70-Ton Barber S-2 Roller Bearing Self-Centering Trucks -teleihin (tuotenumero 570). Ostin kyseisiä telejä omien H0-Eaov-vaunujeni tarpeisiin Trainworld.com -verkkokaupasta (hinta noin 9 $ per telipari, ei sisällä toimituskuluja eikä tullia/veroja). Alla kuva ostoksestani. Latvialainen Modela näyttäisi lopettaneen aiemmissa viesteissä mainittujen telien irtomyynnin.

Kadee Barber S-2 Roller Bearing Trucks (H0).jpg
Kadee Barber S-2 Roller Bearing Trucks (H0).jpg (98.07 KiB) Katsottu 8958 kertaa

Merkittävin ero Eaov-telin ja Barber S-2-telin välillä on telikehyksessä laakeripesien yläpuolella: Neuvostoliitto säästi Eaov-telien valmistuksessa materiaalia valamalla telikehyksiin "koverrukset". Toinen näkyvä ero telien välillä on laakeripesissä: Eaov-vaunuissa laakeripesä on kiinnitetty reunoistaan neljällä pultilla. Barber S-2 -telissä pultteja on kolme, ja ne ovat laakeripesän keskellä kolmiomaisesti aseteltuna. Normaalilta katseluetäisyydeltä erojen havaitseminen on kuitenkin melkoisen hankalaa. Telit maalaamalla ja säistämällä eroavaisuudet saataneen piilotettua varsin tehokkaasti tarkemmiltakin silmiltä. Eaov- ja Barber S-2 -telien eroavaisuuksia voi vertailla esim. oheisen Vaunut.org-valokuvan avulla: http://vaunut.org/kuva/31792?tag0=11|Eaov|

Kadeen teleissä on RP25-tasavirtapyöräkerrat, jotka rullaavat kevyesti ilman voitelua. Mukana tulee amerikkalaiset kokoa 2-56 olevat ristipääruuvit telien asentamiseksi (ruuvin halkaisija kierteineen 2,18 mm).* Teleistä löytyy lisätietoja Kadeen kotisivuilta osoitteessa https://kadee.com/htmbord/page518_558_570_1570.htm.


*Tietoa amerikkalaisten ruuvimittojen muuntamisesta millimetreiksi osoitteessa: https://web.archive.org/web/20180528233 ... Sizes.asp
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja ealab »

Minkä näköisiä ovat "meikäläismalliset" jarruosat. Siis mm. jarrusylinterit. Mistä? Kiinnostaa. Nämä Kadeethan oikeasti jousitettuja? :)
Viimeksi muokannut ealab, 05.06.2018 08:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja LOK »

Juu, Kadee-yhtiö valmistaa 70 tonnin Barber S-2 -telejä myös aidosti jousitettuna. :) Toimivilla jousilla varustetun teliversion tuotenumerot ovat 518 ja 558. Kyseisistä teleistä on kuvat nähtävillä yläpuolen Kadee-linkin takana.

Ottamassani valokuvassa esiintyvät Barber S-2 -telit (tuote 570) eivät ole kuitenkaan jousitettuja. Jousittamattomat telit ovat hieman yksityiskohtaisempia kuin jousitetut telit, joten päädyin jousittamattomiin versioihin. Ostamissani teleissä on kaikki katsojille näkyvät jouset mallinnettuna (4 kpl per puoli). Jousitetussa versiossa on mallinnettuna vain kaksi etummaisinta jousta per telipuolisko.

Toimivilla jousilla varustetut Kadee-telit ovat pääsääntöisesti hieman edullisempia kuin detaljirikkaammat telit.
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja ealab »

! Taitavat "mallinnetut" jouset kuitenkin olla oikeita jousia. Ainakin niitä on hankala saada takaisin, jos jostain syystä lentävät. Joissakin teleissä.? Lisäksi jousitettu teli saattaa "nyrjähtää", jolloin.. Näin kävi. Siihen auttaisi pikaliima.
Zimba
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja Zimba »

LOK kirjoitti: 29.05.2018 02:51 Latvialainen Modela näyttäisi lopettaneen aiemmissa viesteissä mainittujen telien irtomyynnin.
Myös latvialaisen Miniaturmodellen listoilla on oikeanlaisia venäläistelejä: https://miniaturmodelle.net/1-87-h0-tru ... heels-pair

Hinta näyttää riippuvan tilattavasta määrästä, 7,10–9,35 €/pari. Lisäksi tulevat toki postituskulut, mutta positiivisena puolena on se, että EU-alueelta maahantuotaessa ei joudu maksamaan uudelleen arvonlisäveroa tai tullia (joka pienoisrautatietuotteissa on kylläkin nolla).
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Eao/Eaov

Viesti Kirjoittaja LOK »

Kiitos Zimba tiedosta! En olisi tuolle sivustolle löytänyt ilman vinkkiä, kun venäläistelien tyyppinimet ovat itselleni vieraita. Laitetaan tähän muistiin, että sopivan venäläistelin nimi on CNII-H3.

Veromuodollisuuksien puuttumisen ohella myös toimituskulut Miniaturmodellesta EU-alueelle ovat matalia: kevyet paketit kulkevat Suomeen jopa 4,50 eurolla. Maksun voi suorittaa SEPA-maksulla tai PayPalilla.
LOK
lakivija[ät]hotmail[piste]com
Vastaa Viestiin