Haa — autojenkuljetusvaunu

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Haa — autojenkuljetusvaunu

Viesti Kirjoittaja PeS »

Haa-sarjan autojenkuljetusvaunun prototyyppi alkaa olla valmis. Laakeripoksit ja jouset vielä puuttuvat — samoin kannen päälle asentuvat pitkittäin rampit, jotka kiinnitetään vasta maalauksen jälkeen. Vaunussa on kolmipisteripustus, mikä takaa jouhevan kulun. Proto on näytillä Vantaan tapahtumassa viikon päästä niin kuin moni muukin malli. Mallissa on muuten kohtuullisen runsaat siirtokuvat.

Kuva
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Haa — autojenkuljetusvaunu

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Hieno on!
Milloinkas tämän tyypin vaunut on olleet aktiivikäytössä?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Haa — autojenkuljetusvaunu

Viesti Kirjoittaja ealab »

Hyvältä näyttää! Kyydissä olevan esikuvaa olen joskus ajanutkin, 60-luvulla. :) Vaunun runkoa voisikin osin käyttää Fh:n tekemiseen?
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Haa — autojenkuljetusvaunu

Viesti Kirjoittaja PeS »

Samuelsson kirjoitti:Milloinkas tämän tyypin vaunut on olleet aktiivikäytössä?
Vaunut on rakennettu vuosina 1965 ja 1966. Vuonna 1980 vaunuja oli käytössä vielä 43 kappaletta. Minulla ei ole uudempia vaunuluetteloita. Vaunut.orgin puolelta saattaisi löytyä lisää tietoa.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Haa — autojenkuljetusvaunu

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Tämä tieto riittää minulle, kiitos.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Haa — autojenkuljetusvaunu

Viesti Kirjoittaja PeS »

ealab kirjoitti:Vaunun runkoa voisikin osin käyttää Fh:n tekemiseen?
Minkä vaunun alustalle Fh on rakennettu?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Haa — autojenkuljetusvaunu

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tietääkseni Ek?....2-akselisten matkustajavaunujen...Näyttäisi olevan mm. jousitus ja laakeripesät samaa tyyliä, vaunun pituuskin, rungon sivussa korikannattimet korin kylkiä varten, jne. Siihen viittaa myös mm. Ek..-askelmien kiinnityskohdat rungossa. Olen kuvannut ja mittaillut Fh3318-3-vaunua, Turussa. Taitajan Ek?-piirustus(8-ovinen) antaa myös tukea. Itse asiassa taitaa matkustajavaunun runko sopiakin aihioksi paremmin, ainakin korikannattimien takia?
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Haa — autojenkuljetusvaunu

Viesti Kirjoittaja PeS »

ealab kirjoitti:Tietääkseni Ek?....2-akselisten matkustajavaunujen...Näyttäisi olevan mm. jousitus ja laakeripesät samaa tyyliä, vaunun pituuskin, rungon sivussa korikannattimet korin kylkiä varten, jne. Siihen viittaa myös mm. Ek..-askelmien kiinnityskohdat rungossa. Olen kuvannut ja mittaillut Fh3318-3-vaunua, Turussa. Taitajan Ek?-piirustus(8-ovinen) antaa myös tukea. Itse asiassa taitaa matkustajavaunun runko sopiakin aihioksi paremmin, ainakin korikannattimien takia?
Ok — tuota en tiennytkään. Ek-vaunujen uusiokäyttö on siis ulottunut melkoisen pitkälle. Onko Fh-vaunu lattia muuten läpinäkyvä ritilälattia?

Haa-vaunu on myös tehty Ek:n alustalle, joten luontevastihan se Fh syntyisi samoista osista. Haa-vaunussa on myös "korikannattuimet", mutta ne ovat sivulaidan takana. Tosin Ek-tyyppiset kannattimet vaihdettiin autojen kuljetuksen aiheuttaman taakan vuoksi järeämmäksi umpikamaksi.

Tällä samalla logiikalla syntyvät seuraavat sarjamme: Ek, Dk ja Haa. Vaunuissa on hyvin paljon samoja osia. Alustan mitata ovat samat, korin pituus on sama jne. Valitsimme Ek-vaunuksi sodan jälkeen rakennetut sähkövalaistut, joiden käyttö ulottui pitkälle. Protot ovat nähtävillä Vantaalla.

Kuvissa näkyy jo valmistuneet Dk, joka vuoden 1956 luokkauudistuksen jälkeen sai litteran C.

Kuva
Kuva
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Haa — autojenkuljetusvaunu

Viesti Kirjoittaja ealab »

Hytin edessä lattia avointa turkkiritilää, hytin alla ei mitään, vain runkopalkit?, hytin takana lankkulattia. Hytissa lätän ikkunat, sivuilla avattavat, takasivulla kiinteä.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Haa — autojenkuljetusvaunu

Viesti Kirjoittaja PeS »

Haa-vaunua koskevat tiedot ovat tarkentuneet. Vuonna 1986 vaunut katosivat VR:n listoilta. Ilmeisesti niistä rakennettiin Fh-vaunuja, koska ensimmäiset Fh:t ilmaantuivat tuolloin.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Haa — autojenkuljetusvaunu

Viesti Kirjoittaja ealab »

Turussa seisonut Fh3318-3 on nyt kadonnut?. Ilmeisen huonokuntoisena. Piirros rungon poikkileikkauksesta
Liitteet
runko4.jpg
runko4.jpg (28.21 KiB) Katsottu 5987 kertaa
Vastaa Viestiin