Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

PasiS
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Terve taas.
N-mittakaavan Alstikka (Dr13) on juuri se N-clubin tilausveturi. Veturissani on tilausversion Atlas-alusta vaihdettu Minitrixin Nohabin alustaan, jolloin koria on saanut alemmas. Akseleita on oikea määrä, mutta akseliväli ja telisivut poikkeavat esikuvasta.
Veturin kori on mielestäni oikein onnistunut.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

No se selittäneekin tuon fiksumman korkeuden. Erittäin kannattava muutostyö siis.
Alstikan akselivälit ovat haastavat jo H0:ssakin, joten N:ssä Nohab lienee oiva kompromissi.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Jaahe kirjoitti: Miten olet sp-vaunujen K-14 telit muuten toteuttanut? Oletko tehnyt siis telisivujen uretaanivalut itse ja mistä runko?

Sori Jaahe, olin missannut kysymyksesi. :oops:
K-14 teleissä on 0,6mm taiteltu rst runko. Laakereina Romfordin sorvatut messinkilaakerit, ja telisivut uretaanivaluna.
Tosin ekoissa sarjan vaunuissa on tehdastekoiset varaosatelit.

Tässä havainnollistava kuva tekemästäni telistä:
Liitteet
20160804_183602.jpg
20160804_183602.jpg (239.87 KiB) Katsottu 8659 kertaa
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Kaivelin myös keskenjääneen Sr1-pikamallikorin esille, kun meinasin siitä laittaa veturin noille siniharmaille.
Kopan pintakäsittely on ollut melkoista puuhaa, ja siksi jäänytkin kesken. Nyt on hyvä draivi päällä, niin teen sitä tässä sivussa.

Tässä vaiheessa mennään:
Liitteet
20160804_183110.jpg
20160804_183110.jpg (284.44 KiB) Katsottu 8657 kertaa
Jaahe
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Jaahe »

Tosin taitaa tälläkin foorumilla nykyään olla jo kovin hiljaista, jotta kannattaako täällä edes julkaista tällaista joutavaa askartelua?
Projektisi ovat hienoja ja itse seuraan suurella mielenkiinnolla kaikkia tällä foorumilla julkaistavia juttuja. Pyrin itse myös julkaisemaan aina jotain kun omat projektit etenevät, mutta kesä on itselläni töiden puolesta kiireisintä aikaa ja muutenkin ehkä aktiivisimmillaan tämän tyyppinen harrastus lienee talven pimeinä aikoina.

Älkäämme luovuttako vaan jaetaan projekteja ja tietoa! 8)
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Jaahe kirjoitti:Älkäämme luovuttako vaan jaetaan projekteja ja tietoa! 8)
No juu, näköjään tätä touhuilua vielä seurataan joten jatketaan samaan malliin.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja PeS »

Malleja rakennetaan ennen kaikkea omaksi iloksi ja omista lähtökohdista. Työmenetelmien ja ideoiden julkaiseminen nettisivuilla tai lehdissä on kuitenkin vain asian sivujuonne. Itse olen ajatellut niin, että oma esimerkki ja omien tekemisien julkaiseminen voisivat innostaa myös muita harrastamaan tai niiden avulla voisi löytyä ratkaisu johonkin rakentamisen pulmaan. Valitettavasti aika moni näkee asiat aivan toisin: omien tekemisien julkaisemista pidetään pelkästään henkseleiden paukutteluna ja oman erinomaisuuden korostamisena, jollaista palautetta vuosien varrella olen myös saanut. Tällainen näkemys ei tietenkään innosta julkaisemaan mitään.

Vuorovaikutteinen toiminta tai ylipäätään julkisesti kirjoittelu ei näytä olevan kovin yleinen tapa suomalaisten pienoisrautatieharrastajien keskuudessa. Varsinkin suomalaisten mallien osalta — mittakaavasta riippumatta — rakentelu on kuitenkin ilmiselvä "kisällilaji". Tämä tarkoittaa sitä, että ei ole olemassa mitään käsikirjaa, jonka avulla voisi paneutua yksin kammiossaan aiheeseen, vaan oppiminen ja kehittyminen tapahtuu joko hakkaamalla omaa päätä seinään tai vaihtamalla kokemuksia kohtalotovereitten kanssa siitä, minkälaisia kuhmuja pään hakkaamisesta seinään syntyy. Tässä mielessä vuorovaikutteinen toiminta on erittäin hyödyllistä tapahtuupa se sitten nettisivujen välityksellä, kerhoissa tai epävirallisemmissa porukoissa.

Itse olen oppinut suurimman osan rakenteluun liittyvistä asioista englantilaisesta kirjallisuudesta, englantilaisilta sivustoilta ja englantilaisilta harrastajilta. Suurin osa asioistahan on globaalisti samankaltaisia kansallisten esikuvien eroista huolimatta — kyse on pikemminkin globaalien ideoiden soveltamisesta omaan aihepiiriin ja viime kädessä tämän tiedon jakamisesta muille. Toisaalta se menetelmä mikä sopii minulle ei välttämättä sovikaan sinulle — tämä on myös tyypillistä käsityövaltaisille asioille. Jokainen siis joutuu viime kädessä arvioimaan henkilökohtaisesti esitettyjen idoiden toimivuutta.

Valitettavasti vuosikymmenet Suomessa on ajateltu niin, että meidän ei tarvitse etsiä apua tai esimerkkejä muualta — me kyllä osataan kehittää kaikki puhtaalta pöydältä ja pelkästään omista lähtökohdistamme. Eli yritetään asiassa kuin asiassa keksiä suomalaista ruutia uudestaan, koska muiden kehittämästä ruudista ei kuitenkaan ole mihinkään. Tällainen ajatustapa johtaa siihen, että asiat kehittyvät hitaasti tai eivät kehity lainkaan, koska suomalaiset resurssit, eli harrastajajoukot, ovat niin pienet. Tämä on johtanut myös siihen, että emme kaikilta osalta edes tiedä, mitä kaikkea voidaan toteuttaa tai mitä kaikkea maailmalla tapahtuu tai mistä kaikesta on tullut maailmalla de facto.

Mielestäni suomalaiset muovimallarit ovat oivaltaneet asian pienoisjunailijoita paremmin, josta esimerkkinä www.pienoismallit.net-sivusto, mutta myös suomalaisten muovimallereiden erinomaiset saavutukset kansainvälisissä kisoissa.

Todennäköisesti jokaisella tällä sivustolla julkaistulla tekstillä on lukijansa, jolle tekstin lukeminen tuo vähintään mielihyvää siitä, että taas kerran on julkaistu pienoisrautatieaiheinen teksti olipa se sitten mitä tahansa. Parhaimmillaan teksti innostaa ja antaa vinkkejä jonkun pienoisrautatieaiheisen ongelman selvittämiseen. Se nyt vaan näyttää olevan tyypillistä suomalaisille, että varsinaista vuorovaikutteista keskustelua ei vältämättä synny. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tekstiä ei olisi havaiutt. Tämän ei myöskään kannata antaa vaikuttaa omiin tekemisiin. Kannustan siis julkaisemaan kaikenlaisia tekstejä ja ennen kaikkea harrastamaan suomalaisia pienoisjunia kaikissa muodoissaan.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Petri puhuu asiaa. Allekirjoitan täysin mainitun kohdan vuorovaikutuksesta tämän harrastuksen piirissä.
Myös muuten erittäin asiallinen postaus.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Itsekin allekirjoitan em. viestit, täysin.
Jaahe
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Jaahe »

PeS kirjoitti:
Englantilaiset valmistavat myös metritavarana saatavaa alumiinista kattoprofiilia, jonka muoto on melko lähellä suomalaista. Katon leveys on myös suomalaisittain oikea, koska englantilainen 00-mittakaava 1:76 on suurempi kuin keskieurooppalainen 1:87. Englantilaisesta kattoprofiilista on tosin työstettävä pois sivuissa olevat tippalistat. Päädyt on valmistettava sitten tavalla tai toisella.

Onko PeS mahdollista saada linkkiä tuota kattotavaraa myyvään kauppaan?
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Tällaista tullut veisteltyä muutama päivä lähinnä hetken mielijohteesta ja valokuvien pohjalta.
Saas nähdä tuleeko tästä mitään, sen verran kieli poskessa tehty. :lol:
Koppa on kyllä oikean kokoinen, mutta telit päin honkia. En ole kovinkaan pieteetillä
tämän kanssa liikenteessä, mutta julkaisen nyt kuvan kuitenkin.
Liitteet
20160812_200806-1.jpg
20160812_200806-1.jpg (179.74 KiB) Katsottu 8416 kertaa
PasiS
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Kyllä tuosta oikean veturityypin tunnistaa helposti eivätkä pyörästötkään pistä pahasti silmään.
Hyvä siitä tulee ja lisää kuvia näytille kun projekti etenee.
T:PasiS
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

PasiS kirjoitti:Kyllä tuosta oikean veturityypin tunnistaa helposti eivätkä pyörästötkään pistä pahasti silmään.
Hyvä siitä tulee ja lisää kuvia näytille kun projekti etenee.
T:PasiS
No joo, kai tuon voisi valmiiksi asti sitten tehdä. Innostuin Alstista taas "oikeasti", niin tekisi mieli hylätä tuo
ja tehdä kerralla hyvä. Mutta reenataan tällä nyt ja seuraavasta teen sitten sellaisen, joka sietää päivänvaloa. :lol:
Pistän tästä jotain tarinaa kun ehdin jatkaa hommaa.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Rata eteni yhden rakennuksen verran taas.
Linkin takana muutama kuva.

http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_13927/
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Samuelssonin pieni Suomi-rata.

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Samuelsson kirjoitti:Rata eteni yhden rakennuksen verran taas.
Linkin takana muutama kuva.

http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_13927/
Se on suorastaan just eikä melkein. Komeaa työtä.
Vastaa Viestiin