Voimansiirto kapeanokkaisiin vetureihin

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Voimansiirto kapeanokkaisiin vetureihin

Post by PeS »

Dv12-veturin rakennussarjan voimansiirtoa suunnitellessani törmäsin siihen tosiasiaan, että suomalaisten dieselvetureiden konepeitot ovat melkoisen kapeita. Kapeus korostuu, jos pienoismallin konepeitto valetaan esimerkiksi hartsista. Konevalussa yksi millimetri on ehdottomasti ohuin ainevahvuus — mieluiten käytetään kahden millimetrin aihevahvuuksia tämänkaltaisissa osissa, jotta viallisten valujen hukkaprosentti jäisi mahdollsimman alhaiseksi. Vähän paksumpiseinäinen valuosa on myös tukevampi.

Mitä paksumpi konepeiton ainevahvuus on sitä vähemmän tilaa jää moottoritelille. Monen suomalaiseen veturiin telin akselivälin perusteella sopivan massavalmisteveturin telin leveys on melko suuri, koska lähtökohtaisesti telit on suunniteltu koriltaan tilavampaan veturiin. Muutaman kokeilun kautta päädyin ratkaisuun, joka näkyy kuvasarjassa.

Kuvissa näkyvä moottoriteli on teetetty Dv12-veturia varten. Muunlaisia dieselvetureihin soveltuvia moottoritelejä valmistavat mm. Tenshodo, Hanazono ja Endo. North West Short Linen Stanton-moottoriteli lienee teknistä huippua jousitettuine laakereineen ja DCC-vastaanotinta varten asennetuine pistokkeineen — hintakin on lähes kaksinkertainen em. valmistajiin verrattuna.
Dv12Ripustus010.jpg
3pisteripustusScreen.jpg
Dv12Ripustus005.jpg
Dv12Ripustus006.jpg
Dv12Ripustus007.jpg
Dv12Ripustus008.jpg
Dv12Ripustus009.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jaahe
Ratavartija
Posts: 37
Joined: 29.01.2016 20:14

Re: Voimansiirto kapeanokkaisiin vetureihin

Post by Jaahe »

Terve,

Oletteko harkinnut myyvänne näitä teettämiänne telejä myös erikseen?

Dv12 lienee tällä hetkellä varmaankin rakennetuin suomalaismalli ja osa-/rakennussarjatarjonta on vähintäänkin upean laaja yleisesti markkinoiden koon huomioiden, mutta 3D-tulostetuista osista tai itse rakennettujen koppien suurin puute on voimansiirtoratkaisut, jotka vaativat aina luovuttajaveturin tällä hetkellä.

Itse ainakin olen harrastaja sitä koulukuntaa, joka tulee toteuttamaan kaikki vaihtoehdot k.o vetureiden rakentamisessa ja myös teidän upea rakennussarja on hankittavien listalla, mutta olisin äärettömän kiinnostunut myös erikseen teleistä itse rakentamiin malleihini.